OldClockers, vi äldre som fortfarande krämar ur det sista ur datorn och varför vi gör det (yngre får gärna också svara)

Permalänk
Medlem

37 år snart, försökt överklocka lite men har alltid gått tillbaka till stock. Nu vill jag hellre underklocka så att datorn förblir knäpptyst.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad kul att ni svarar, Kommer i håg den tiden man behövde ändra massa dip-switchar och sätta brytare på moderkortet och hårddiskar för olika val. Ungdomar ni vet inte hur lätt ni har det idag.

Haha! Hade nästan glömt bort Master/Slave byglarna på IDE-diskarna Kommer även ihåg när jag överklockade min AMD K7 Duron 600MHz mha blyertspenna

Numera är jag 40+ och undervoltar istället!

Permalänk
Medlem

45år klockar fortfarande, dock inte riktigt lika viktigt som jag tyckte det var förr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Under 30 och jag brukar överklocka äldre begagnad hårdvara så långt det går. Tycker att det är roligt att köpa en till 2600K eller liknande, se om den är bättre än den jag redan har, och sälja vidare om inte.

Jag körde min 8700K så högt den gick (5.1 GHz, utan delid) tidigare, men efter en BIOS-uppdatering
där jag förlorade min konfiguration nöjde jag mig med 4.8 GHz och halva fläkthastigheten på processorkylaren. Jag får ändå mer FPS än jag behöver.

Om jag köpte en ny processor idag skulle jag nog inte överklocka alls, bara stänga av power limits. Känns inte värt dubbla effekten för att få 5% extra prestanda som jag ändå inte kommer att märka av. Kanske skulle undervolta för lägre ljudnivå dock. Inte samma sak som i7 920 eller 2600K där man kunde få 50% högre prestanda från att överklocka. Jag minns även att jag lyckades klocka någon gammal Celeron från 1.6 GHz till 3.2 GHz -- en ökning som är fullständigt omöjlig med dagens processorer.

Permalänk
Medlem

Tror många känner som jag och det är att idag får man inte ut så mycket extra och systemen är såpass "smarta" idag att dom krämar ut det mesta helt själva. förr i världen kunde det ge extrema fördelar att klocka. kolla bara på min gamla 2500k som jag kunde dra upp till 4.6ghz relativt enkelt, vissa kom över 5ghz det är mycket över 3.3ghz som var stock allcore(har jag för mig).

Så kikar vi på min nuvarande ryzen x3700 cpu. den boostar upp kärnorna individuellt så högt det går i realtid beroende på belastning och jag kan omöjligt slå bara det. det enda jag kan göra bättre är allcore klock vilket kan ge mig ca 100mhz försprång men inte mer. lite skillnad mot 1.3ghz höjning...
det var väll sandybridge som var början på döden för OC litegrann då den hade ett turbo system som klockade 3.8ghz på en kärna 3.7ghz på 2 kärnor osv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har haft P90 @100, celeron 400 @5xx, p3 700 @933, celeron 733 @8xx, p4 1.8 @2.2, p4 2.4 @3.4, A64 3500+ @3800+, a64 4400 x2 @5200, core2 duo E8400 @3.3, i7 860 @3.8.
Jag har klockat mängder av kort från Voodoo2 till GTX 980.

Har idag en R5 2600, xmp aktiverat men annars stock. Ett par MHz hit eller dit är inte märkbart idag, (annat var det med +33% på en p3, då var det skillnad i cs!) och när jag numer har datorn igång 0-5 timmar i veckan är stabilitet, ljudnivå och temperatur viktigast.
3 månader kvar till 40... 😬

Permalänk

Sweclockers är ett bra namn på detta community. Det lämnar dörren öppen för både över- och underclockning.
Sedan 2018, har jag (likt många andra i denna tråd) endast underclockat/undervoltat.

* Intel Skull Canyon NUC6i7KYK (clockad år 2018). Den lät alldeles för mycket, och jag märkte att den var provokativt strömtörstig. Bl.a Att kolla Youtube/annan streaming drog mellan 45-90W, beroende på kvalitetsnivå. Nu gör den jobbet på mindre än HÄLFTEN av detta, när jag disablat turbo boost, underclockat till 2.4ghz, och undervoltat en smula. Numera går den svalt och tyst hela tiden, och bjuder på den prestanda jag ändå vill ha.
Från 75-90W i tung aktivitet till 25-45W under samma förhållanden med knappt kännbar förlust. Nöjd.

* Ultrabook Acer S7-391 (clockad år 2016). Undervoltad och disablat turbo boost - så gott jag kunnat. Betydligt trevligare fläktkurva och batteritid numera.

* Några kompisprojekt

Varför inte överklockning, för min del???

Tillverkarna envisas om Turbo boost från fabrik, och jag gillar inte dom massiva svängningarna i strömförbrukning när detta kickar in. Vill inte bränna kondingar i onödan. På gaming setupen kan jag acceptera fabriks OC och Turbo boost på både CPU och GPU, och kan tom överklocka RAM, men vill inte gå ytterligare över speccarna.
Skulle Turbo boost inte blivit en grej, så hade jag antagligen fortfarande lekt mer med OC, men som det är nu känns jobbet redan halvfärdigt.

När kommer jag överklocka igen?
Det skulle vara kul att ge sig på detta med nya strömsnåla ARM processorer med hög IPC. Typ plattformen i nya Apple produkter eller RPi.
Skulle även vara kul att experimentera med Ice lake (som ju säljs lågt klockad).
Integrerad Grafik kan vara kul att klocka, speciellt efter att man disablat Turbo boost på "CPU-halvan" av paketet, och därmed uttökat iGPU budgeten, samt para detta med OC RAM.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Jag är både glad för hur automatiken fungerar i dagsläget och ledsen för att det är så enkelt att krama ut 90% av prestandan. Inget som lukten av överhettad elektronik från tiden före alla skyddsnät

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad kul att ni svarar, Kommer i håg den tiden man behövde ändra massa dip-switchar och sätta brytare på moderkortet och hårddiskar för olika val. Ungdomar ni vet inte hur lätt ni har det idag.

Njä,dom där dipparna saknar man ju knappast 😉

Permalänk
Medlem

48+ överklockar bara min Racing rig numera för iRacing VR som mår bra runt 5GHz single core. Löser det snart utan överklockning med en generations uppgradering.
I annat fall så är min spel pc i vardagsrummet anpassat för kylning och ljudvolym.

Permalänk
Medlem

50+ och överklockar inte, men ser i alla fall till att försöka få prylarna att lira ihop så bra som möjligt.
Nuvarande konfig är i7-2600, 32GB RAM, Geforce 1080Ti och en SSD systemdisk i ett stengammalt beige chassie som nog var en Pentium III en gång i tiden. (en låda är en låda... )

När jag blir rik så blir det en vassare burk!

Permalänk
Medlem

46
Överklockar väldigt lite snarare undervoltar för att få ut mera av cpu.

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Medlem

40 bast och två ungar. Tre speldatorer hemma men inget överklockat.

Pollen hintar om att de flesta av oss egentligen hänger på SweStockers

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

68 and counting, överklockar mest mitt hjärta med mängder av km i varierad Skåne terräng, och musklerna som är oklockbara numera får sitt på gymmet ........

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Jag har en liten annan spin än OPs alternativ i omröstningen

Med start på en Pentium III 800mhz var överklockning en naturlig del av datorlivet. Rätt precis 20 år sen.
Höll på 10 år ungefär tills en i5-750 gjorde entré och var så jäkla snabb det inte spelade nån roll till de spel jag körde vid den tiden. Stock speeds blev det naturliga. Intresset för kvalitetskylningshårdvara var höll i. Fortfarande med kvalitetschassi, fläktar och största lufykylare som gick att få tag på. Allt som behövdes <utan att skruva upp Mhz>. Det blev strax under 10 år på detta vis.

Men sen(!) ett par år över 30 strecket innnan det vaknade med överklockning igen, då med en en i7-2600k jag suttit på i stock speeds (i 7år) tills 2019 och nu sedan i jul då jag uppgraderade till en i7-6700k(!).

Kommit till en punkt där överklockning och benchmarking är roligare än FPS i de senaste spelen.
Jag står och väger mellan att köpa vattenkylning för en 5-7tusen till en i7-6700k - när det prestandamässigt vart rimligare rimligare att byta ut mitt RX480... men här kommer vi till min point:

- om prestandan räcker och blir över till allt du vill
- om överklockandet i sig är roligast
VARFÖR då jämföra med det senaste är på marknaden??

Tycker detta är lite charmen med att hinna tänka igenom vad som är viktigt i hobbyn. Det är lätt att stirra sig blind på det senaste och fundera över prestanda per krona. Men vart nånstans ligger glädjen? Att maxa prestanda per krona i ett par månader innan priset sjunkt eller nya prylar levererar bättre? ...inte för mig.

Det visar sig att för mig är ren rå prestanda underordnat lika viktigt som pysslandet och labbandet med överklockning och kylning.

För 7-8k att spendera nu, skulle jag LÄTT få mer upplevt värde ur ett vattenkylningsrigg än ett ny elektronik.

Permalänk
Medlem

Ca 45, har aldrig varit en klockarking, men har försökt få ut det mesta, med begränsad budget och ofta gamla grejor. Inte alltid mest överklockning, man kan trimma datorer (eller använda av dem) på andra sätt också.

Det som begränsar mest nu är dock egentligen inte pengar, även om sådana också finns i lindrig mängd, utan TID; med barn och bättre hälft finns det helt enkelt inte tid för att pilla för mycket med datorer för mitt eget höga nöjes skull. Kan tänka mig att köpa en Mac med ARM-processor framöver, om priset blir vettigt. Det hade jag aldrig ens övervägt förr.

Teknologiskt har jag bara legat i framkanten 1 gång i mitt liv, när jag köpte min Amiga 500. Bättre stockdator fanns inte att köpa då...

Att klocka upp den var däremot svårt utan att köpa ett acceleratorkort/cpu-kort med nyare processor.

Jag bytte visserligen ut min 68000 mot en 68010, vilket gav totalt omärkliga resultat förutom i 1 spel där jag nu kunde ha en musikspelare som spelade trackermusik på i bakgrunden utan att spelet hackade. Gissar att att de få procenten extra kraft som '010 ibland kunde ge, i medvind och nerförsbacke, räckte för att spelet skulle få sitt lystmäte. Kommer inte ihåg vad det var för spel. Men det var ju lätt att byta ut 68000 mot 68010, så varför inte. Klocka upp standardamigan, det gjorde jag inte. Skaffade sedan ett acceleratorkort med 68030 istället. FPU-delen gick att klocka upp från 40 till 50MHz, om jag minns rätt, om man satte i en ny klockkristall, så det gjorde jag. Klocka upp min 40MHz CPU till 50MHz blev dock inte stabilt om jag minns rätt, trots att jag limmade fast en kylfläns på processorn. Men, kontentan var iaf att en 40MHz '030 var galet mycket snabbare än en 7MHz 68000.

Saker jag gjorde för att speeda upp min A500: Ägnade många timmar åt startup-sequencen, gick att kapa några sekunder där, skaffade extraminne (internt), externt, fixade 1MB chipmem med en skalpell, skaffade hårddisk, 68030-accelerator med 32 bit minne. Lade upp kickstarten (grunddelen av operativsystemet) i fastmem, lade program på RAM-disk, ibland hela operativsystemet i bootbar RAD-disk (som överlevde reset alltså). Att boota från ram-disk var ju helt magiskt, lite grand som att jämföra med dagens hårddisk-SSD-byte, fast ännu större skillnad. Hade en hel hoper program för att ändra inställningar, pilledutta med utseende, matcha systemfunktioner för att tjäna nån klockcykel, det ena med det andra. Lade nästan mer tid på att härja med datorn än på att använda den....

Sedan skaffade jag PC, sent omsider. Först Pentium MMX, kunde inte klocka den så fick ägna mig åt att trimma Windows. Sedan blev det K6-2, PII, PIII som jag nog klockade från 933MHz till 1GHz. Inga direkta värstingklockningar, men datorerna var ju så sega att varje 10% kunde ge 20% upplevd hastighetsökning om man hade tur...Tog mycket tid att få Win NT4, Win2k, och sedan WinXP att funka bra på burkar som alltid hade för snålt med minne eller klent med lagring. Bytte nog dator vartannat år ett tag, begagnade. Köpte dock ny dator 2006, en budget-PC som jag hade i 4 år, med 2-kärnig AMD. Har fortfarande kvar chassi, och en del annat, i en HTPC eller andra datorer. Klockade upp den milt, men lade mycket tid på att få den att funka bra. Mycket pillande med inställningar i Windows.

Skaffade sedan år 2010 en dator jag hade i nästan 10 år. Det är egentligen den jag klockat mest noggrannt, om än inte så mycket. Körde min i5 760 i 3.5GHz. Sedan en i7 870, mycket bra processor, gav ett par hundra på Tradera. Det som dock tog absolut mest tid var att få in OSX på den, köpte CPU, GPU och moderkort som skulle vara lämpliga - och det var de. Men varje uppgradering av OSX, eller byte av GPU, eller whatever, tog rätt mycket tid att få bra.

Eftersom familjen tar mer tid nu så är jag mycket nöjd med att nyss ha uppgraderat till ett fått Z77-kort med Tradera-inköpt i7 2600K, den funkar som en smäck i MacOS och jag har inte lagt många timmar på min lindriga överklockning till 4.2GHz på 3 kärnor, vid belastning på 4 kärnor har jag lagt den på nära-stock 3.6Ghz pga klent moderkort.

Dold text

Kortfattat, jag kunde svamlat mer om detta, man behöver inte överklocka lika mycket längre. Det mesta är snabbt nog, om man inte ska spela värsta spelet såklart. Samma med mobiler, mina första Android-mobiler rootade jag, min Sony Xperia Neo V, eller vad den hette, var man nästan tvungen att roota, ta bort bloat, och sedan överklocka för att få den användbar. Körde i 1.4GHz istället för 1GHz. Sämre batteritid men mera flås, speciellt vid filmning som annars kunde lagga. Gick att köra 1.6 tydligen, men vågade inte riktigt i längden. Galaxy S4 i9506 (jämförbar med Note 3), även den kunde man överklocka, vilket var praktiskt om man ville låsa upp 4K-inspelning exempelvis, eller 60fps-inspelning.
Men min jättemoderna Galaxy S7, den är varken rootad eller klockad. Vet inte ens om det senare går. Får se hur det utvecklar sig framöver.

Blir allt mer inställd på att saker ska funka. Har inte med "mognad" eller nåt att göra, inte enbart åtminstone, mer att fritiden, den lilla man har, läggs på annat. Har skaffat 3DS, Wii, Wii U och Switch till barnen, blir inte mycket pc-spelande längre (och jag har aldrig spelat krävande spel).

Tillägg: Kör hellre komponenter "varmt" än svalt, om det leder till lägre ljudnivå. Har haft fläktlösa grafikkort i över 10 år, SSD sedan 2010, kör glatt CPU idle i 40C och 70C under load, varför inte liksom. Fläkten har knappt styrfart på CPUn vid idle. Länge skrev jag och internettade hellre på min Amiga än på PC, Amigan var ju 100% tyst om man hade allt i RAM-minnet. Hårddisken kunde ligga och sova, ingen fläkt som störde någonstans. Lite grand som Macbooken jag sitter vid nu, den är också tyst om man inte lastar den. Har en 2009 Macbook Pro, skulle gärna ha en snabbare, men 90% av tiden räcker den här utmärkt (med SSD och maxat minne), det enda jag gjort är att jag lagt in 10.15 Catalina med Dosdude1s patcher, annars klarar den väl inte mer än 10.11 eller nåt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

31 år, sålde av min stationära dator för några veckor sen och köpte hem en iPad Pro i veckan. Antar att det summerar situationen lite. Jag har en dator via jobbet som mer än väl räcker till för mina behov (Lenovo X1 Extreme gen 2, med i7 9750H och 1650 MaxQ), och i och med coronasituationen har den och jag mest varit hemma, så det den stationära datorn användes till den sista tiden var i princip bara att köra remote in till jobbdatorn.

Nån dag kommer säkert jag få ett infall och bygga en ny stationär maskin och då kommer den säkerligen att klockas lite, men då mest för att det är kul att få ur lite mer prestanda ur grejerna, inte nödvändigtvis för att jag behöver kraften. Men just nu njuter jag av att sakerna bara fungerar och att jag har lagom med kraft för det jag vill göra.

Permalänk
Medlem

45år och en gång överklockare, alltid överklockare även om det är "lättare" klock som gäller idag!

Röst lagd...

Permalänk

Det här har väl lite med ekonomin att göra också, ofta har man väl bättre ekonomi som medelålders än som tonåring. Som medelålders är det bara att köpa snabbare och nytt utan att man blir ruinerad. En månadslön ger rätt fet rigg för de flesta. Som tonåring får man kanske hushålla med pengarna man fick från sommarjobbet.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

"30 år eller äldre men bara överklockar en del",
För jag använder bara PrecisionBoost (AMD:s automatiska överklockning) för Ryzen CPU, men jag överklockar inte RAM eller grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har en 3700x som är helt menlös att klocka så den har jag voiltat ner lite. Sen har jag ett Vega 56 som jag i princip måste klocka och undervolta för det är roligare med 1600Mhz jmf med 1380 eller vad den nu ville köra isamtidigt som den matade rejält med volt.

Insett att jag nog måste köpa ett nytt nätaggregat, för det lever om även i då det är idle och fläktarna står still. Har blivit ljudkänslig på äldre dar...

Permalänk
Medlem

+51
Testade att klocka maskinen jag har idag när den var ny (2 år sedan), men kör nu stock med lägre varv på fläktarna. Spelar inte spel längre där max fps är nödvändigt, jag är för långsam.
Har alltid varit mer för strategispel.

antal år blev fel
Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Inaktiv

35 och underklockar

Permalänk
Medlem

I yngre dagar så brydde jag mig en jävla massa om FPS och ögongodis. Köpte ny GPU årligen bara för att kunna maxa alla spel. Nu när jag fyllt över 30 så behåller jag delarna så länge dom tuffar på, stänger av AA tex för att maxa fps om det är MP eller krämar i max detalj i SP. Jag har blivit mer ekonomiskt på äldre dagar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

50+, överklockar sällan då jag numera köper prylar som är OC och "klara". Klockade en del för ett antal år sedan, men tyckte till slut att det var inte värt tiden VS effekten i spelen. Men nu gick jag ifrån ett antal år med Asus ROG BIOS till MSI BIOS (Z390 Meg Ace) vilket var en puckel så att säga, och OC'ade min nyinförskaffade 9900K lätt till 5Ghz. Verkar stabil så kör på det ett tag för att se. Tycker fortfarande det är kul att bygga datorer och är fast i single player shooter games

Permalänk
Medlem

Tja... fine tuning kan jag väl säga. Som oftast någon slags default setting i BIOS. Men jagar nog inte max fps längre. Känns som att tystnad, och stabilitet är högre prio numer.

Men interesset har inte dalat, jag använder datorn till att producera musik, samt redigere youtube videos av när jag producerar.

På så sätt håller jag datorinteresset vid liv och det kommer nog vara så tills jag ligger i graven.

Är ca 39 år

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

32 och överclockar inte alls, dock handlar det främst om att min gamla Ivy-Bridge CPU är inte särskilt bra för överklockning. Kanske när jag väl bygger ett helt nytt system.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Inaktiv

Känns som att minnena är det enda som är värt att klocka högre idag. Ofta får man bara en par procent på GPU och CPU och många offrar nog då också stabilitet (vilket jag aldrig hade gjort)

Permalänk
Medlem

Brukar nöja mig med enkel överklockning via mjukvara till moderkort.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Nyss fyllt 30. Jag överklockar datorn när jag har byggt den, hittar en bra nivå och sen får den ligga där, men gör inte allt för att maxa. Min CPU kör jag faktiskt på stock, den boostar högre än vad som blev stabilt och svalt med manuell klock.

Förr (~10 år sen) satt jag ibland på vintern med öppna fönster, öppet chassi och fläktar och skit och benchade. Nu lägger jag tiden på att faktiskt spela istället.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S