OldClockers, vi äldre som fortfarande krämar ur det sista ur datorn och varför vi gör det (yngre får gärna också svara)

Permalänk
Medlem

OldClockers, vi äldre som fortfarande krämar ur det sista ur datorn och varför vi gör det (yngre får gärna också svara)

Vi som är runt 40, krämar vi ur den sista FPS:en eller nöjer man sig som det är eller bara en liten höjning av CPU?

Jag känner att man numera inte har tid att kräma ur den sista FPS:en och man ofta nöjer sig med stock eller möjligen några steg upp på CPU. Vore kul att veta hur andra gör och om ens ålder påverkar hur entusiastisk man är.

Så är du hardcore gamer / speltorsk eller bara använder du datorn i bland?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har gott om fritid för att klocka och mickla med grejor men använder gärna tiden till annat som är mer produktivt. Brukar bara köra automatiska "one-click-overclock" nuförtiden och ev. pilla lite på fläktkurvor för att få ner ljudnivåerna.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

@Juggernawt: Lämna gärna din röst

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

31 år och överklockar sällan numera. Kan väl öka lite smått på GPU.
Men sen känns det som att man får så lite ökning numera, iaf med CPU överklockning.
Var roligare med 2600k, där man ändå kunde kräma ut lite mera. Minns att min gick i 4.7 ghz utan några större bekymmer.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

55+ och överklockar milt nuförtiden. Tidigare jagade man varenda fps
men nu är en stabil och sval dator något jag värdesätter högst.
Dessutom så är den konfigurerad för att låta så lite som möjligt
vilket inte alltid går hand i hand med topp fps.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Föredetting

Många år sedan jag brydde mig om att överklocka min 24/7-rigg. Har lite samma fenomen på bilfronten, har kört tillräckligt med bandagar för att inte vara intresserad av något sportigt i dagligt bruk.

Bottnar med andra ord inte i avsaknad av tid, utan det handlar om att jag tagit överklockningen så långt att luftöverklockning känns tråkigt. Spelar knappt heller, så de där sista FPS:en får någon annan jaga.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Strax under 30, överklockar inte. Har bara slagit på XMP/DOCP för RAMet.

Permalänk
Medlem

Snart 42 år och kör överklockat 24/7. När jag har tråkigt kan jag spendera timmar på att latja med högre klockning för att se vad jag kan få för resultat i benchmarks även om det inte är en stabil klockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Går mot 39 och överklockar inte längre.

Känns inte värt besväret när det är marginell vinst och med åren har stabilitet blivit mer prioriterat dessutom.

Var skillnad när man kunde få ut 50+ procent extra prestanda

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad kul att ni svarar, Kommer i håg den tiden man behövde ändra massa dip-switchar och sätta brytare på moderkortet och hårddiskar för olika val. Ungdomar ni vet inte hur lätt ni har det idag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Minns inte längre vad det var för CPU, men jag minns en av mina tidigaste överklockningar involverade en blyertspenna och att man fyllde i något på en CPU. Det var tider det

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Undrar om det kan ha med barn o göra att man inte fipplar med datorn lika mycket längre?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Sitter och krämar ut det sista som går ur min urgamla 3930k för att få lite bättre fps i cs:go i 2560x1440

Permalänk
Medlem

Ids inte överklocka nämnvärt längre. Tror inte någon 24/7-överklockning idag kan jämföra sig med det man fick med sin Celeron 300A + Abit BH6. Det var tider det.

Permalänk

Undervoltar mest nu för tiden men för 4-5 år sen var det överklockning som gällde

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Överklockning idag tycker jag inte är riktigt samma sak som förr.

"Meningen" med överklockning för mig var att köpa billigt och överklocka till hög prestanda.

Idag betalar man mer för att köpa en upplåst "bästa" processor som kan överklockas med ett klick.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Överklockning idag tycker jag inte är riktigt samma sak som förr.

"Meningen" med överklockning för mig var att köpa billigt och överklocka till hög prestanda.

Idag betalar man mer för att köpa en upplåst "bästa" processor som kan överklockas med ett klick.

Typ så det va som att trimma mopeden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ja alltså jag överklockade min dator när jag köpte den runt 2011. Inte behövt ändra något sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ungdomar ni vet inte hur lätt ni har det idag.

Håller inte riktigt med, flytta på en bygel och se om det var stabilt var ganska lätt jämfört med ca 1 miljard inställningar att fippla med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör allting stock, fyllda 56år!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Under 30.
Spenderade mycket tid 4 år sedan när jag byggde min första dator när Pascal precis kom ut. Men efter det så har jag inte orkat bry mig. Nu blir det bara upp några 100 MHz, höja vcore lite and be done with it tills nästa gång jag blir tvingad till att göra om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Överklockning idag tycker jag inte är riktigt samma sak som förr.

"Meningen" med överklockning för mig var att köpa billigt och överklocka till hög prestanda.

Idag betalar man mer för att köpa en upplåst "bästa" processor som kan överklockas med ett klick.

Jag känner lite liknande. I tiderna var det mycket mera intressant, men i dagens läge har olika boost-funktioner blivit så bra att det ofta inte är värt det att ta ut det sista i praktiken. Det blir varmare och mera högljutt.

31 år här, och överklockar lite grann. Vilket i praktiken innebär lite undervoltning, lite minnesoptimering och aktivering av grejer som är inaktiverat från fabrik. Senaste grafikkorten har jag överklockar lite, men man får ju inte mycket extra i dagens läge utan att leka med t.ex. powerplay och vBIOS, och det har ofta andra nackdelar.

Tidigare hade man inte pengar och fick sätta tid på det. Nu har man pengar, men mindre tid och tålamod.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det enda jag överklockar (om det ens räknas) nu är att jag sätter laptopen på turboläge när jag ska spela något extra krävande.
Är 28år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har i princip slutat överklocka helt. Det var roligare förr när man kunde kräma ut 20-50% extra ur en CPU. Det hände också mer på 1-2 år och skulle man hänga med bättre var överklockning vägen att gå med begränsad budget. Grafikkortet jag har nu har jag skruvat upp minneshastigheten lite på för det kändes ändå värt det när man ändå hade verktyget framme

35 år ^^

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Slutade försöka överklocka när mitt Radeon 9800 Pro gick sönder.

Permalänk
Medlem

Ingenting, har en gammal 4771 cpu och ett 980ti. Skulle kanske behöva ett nytt grafikkort men ser ingen poäng med att överklocka annat än för sportens skull.

Permalänk
Medlem

Valde under 30 och sällan överklockning.
Överklockar enbart i hårdvarans livstidsslut (innan byte) för att kräma ut det sista. Just nu ska jag vara ärlig i att jag är osäker om jag ens har kvar min OC på CPU eller inte. Men GPU kör stock iaf.
Försökt få ner värmen och ljudnivån istället för prestandan, som visserligen räcker gott och väl.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fyller 44 nu i juli och har inte klockat sedan gamla Pentium-tiden. Tror det var 333Mhz celeron som man kunde klocka upp då. Har dock precis byggt ett SFF-bygge (dock ej överklockat) men det kändes kul. Nu skall jag bara få upp samma intresse för att spela på den också vilket känns lite svårare på ålderns höst

Permalänk
Medlem

56 drar ur det sista ur gammal burkarna överklockar men inte max för då blir dom gärna instabila

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

30 plus och överklockar inte. "Det ska bara fungera" är min devis numera.
Däremot är det fortfarande skoj att bygga datorer.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850