Permalänk

Geforce 3pin.

Har en gammal dator med ett https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-fx-5200.c60 3 3pin. Vilket är de bästa med 3pin i denna serie? Finner bara såna med 1chip odelat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Har en gammal dator med ett https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-fx-5200.c60 3 3pin. Vilket är de bästa med 3pin i denna serie? Finner bara såna med 1chip odelat.

3pin? 1chip?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

3pin? 1chip?

Tar och gissar på 3pin = AGP

1chip har jag ingen aning om dock

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

https://www.tweaktown.com/articles/768/the_great_and_last_agp...

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-hd-4670-agp.c292

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-7950-gt-agp.c75...

Oddsen är att om du hittar något av dem så kommer de kosta mer än det smakar, är det för & samla på gamla grejer så kanske det är värt det annars skulle jag nog hoppa över AGP.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Tack. NVIDIA GeForce 7950 GT AGP ser ut att ha 2 pin eller va de heter? Behöver 3 pin som på länken jag sände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack. NVIDIA GeForce 7950 GT AGP ser ut att ha 2 pin eller va de heter? Behöver 3 pin som på länken jag sände.

Jag tror inte någon här vet riktigt vad du menar med "2 pin" eller "3 pin"

Permalänk
Medlem

Va e de för slot på moderkortet? Är det "universal" AGP så spelar det ingen roll hur kortens kontakt ser ut, alla passar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack. NVIDIA GeForce 7950 GT AGP ser ut att ha 2 pin eller va de heter? Behöver 3 pin som på länken jag sände.

Är det alltså PCI du kallar 2 pin och AGP du kallar 3 pin, baserat på hur många sektioner kontaktytorna är indelade i? 2 pin och 3 pin används annars normalt bara för fläktar i datorsammanhang, därav förvirringen. PCI är det äldsta gränssnittet, det ersattes av AGP (för grafikkort i alla fall), och till slut ersattes AGP av PCIe som är vad som fortfarande används i dag.

Om det är ett AGP-kort du är ute efter så finns 7950 GT som både AGP och PCIe, detsamma gäller för många av grafikkorten i 6000- och 7000-serien. Se t.ex. Wikipedia för en lista. 5000-serien skulle jag rekommendera att undvika, det är en av NVIDIAs mest misslyckade serier och var inte särskilt bra ens när den var helt ny. Någon exakt rekommendation är svår att ge eftersom det handlar om så pass gamla kort, du får helt enkelt leta och se vad du kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack. NVIDIA GeForce 7950 GT AGP ser ut att ha 2 pin eller va de heter? Behöver 3 pin som på länken jag sände.

Mennar du cutouts i agp remsan, jag vet att det finns 1 cutout och 2 cutouts i dessa kort

Vilken av dessa letar du efter?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Är det alltså PCI du kallar 2 pin och AGP du kallar 3 pin, baserat på hur många sektioner kontaktytorna är indelade i? 2 pin och 3 pin används annars normalt bara för fläktar i datorsammanhang, därav förvirringen. PCI är det äldsta gränssnittet, det ersattes av AGP (för grafikkort i alla fall), och till slut ersattes AGP av PCIe som är vad som fortfarande används i dag.

Om det är ett AGP-kort du är ute efter så finns 7950 GT som både AGP och PCIe, detsamma gäller för många av grafikkorten i 6000- och 7000-serien. Se t.ex. Wikipedia för en lista. 5000-serien skulle jag rekommendera att undvika, det är en av NVIDIAs mest misslyckade serier och var inte särskilt bra ens när den var helt ny. Någon exakt rekommendation är svår att ge eftersom det handlar om så pass gamla kort, du får helt enkelt leta och se vad du kan hitta.

Jag tror han pratar om de olika agp verisionera som finns, roligt nog så finns det 3 st att völja på och de är inte särskilt kompatiba med varandra om jag minns rätt

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Jag tror han pratar om de olika agp verisionera som finns, roligt nog så finns det 3 st att völja på och de är inte särskilt kompatiba med varandra om jag minns rätt

De är (i praktiken) mer kompatibla än man kan förvänta sig.
Se http://www.playtool.com/pages/agpcompat/agp.html för mycket mer information än du ville ha om olika AGP-varianter och kompatibilitet

Permalänk
Medlem

Höll på att skriva samma sak som @ArcliteRX: @Erik_T: men de hann före.

Men enkelt sagt, det är moderkortet som bestämmer vilket grafikkort som kan passa. Så @OldSchool297: vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Jag tror han pratar om de olika agp verisionera som finns, roligt nog så finns det 3 st att völja på och de är inte särskilt kompatiba med varandra om jag minns rätt

Jag misstänker att det är både och, eftersom de FX-5200 som TS refererar till som "1chip odelat" lär vara PCI-modellerna samtidigt som de olika AGP-versionerna också verkar skapa en del huvudbry

Jag kan inte minnas att det var några särskilda kompabilitetsproblem med AGP för 5000-serien och uppåt. Men mycket möjligt att jag minns fel, det är trots allt runt 15 år sedan jag använde AGP senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag misstänker att det är både och, eftersom de FX-5200 som TS refererar till som "1chip odelat" lär vara PCI-modellerna samtidigt som de olika AGP-versionerna också verkar skapa en del huvudbry

Jag kan inte minnas att det var några särskilda kompabilitetsproblem med AGP för 5000-serien och uppåt. Men mycket möjligt att jag minns fel, det är trots allt runt 15 år sedan jag använde AGP senast.

Tänkte mest på de olika volterna till portarna som existerade. och de olika socklarna, samma här typ 10-15 år sedan agp användes.

Men ja det är onekligen lite svårt att veta exakt vilket kort som behövs här.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Minns att jag hade en Radeon 9250 256mb tror jag med (3pin).😁

Permalänk

Korrekt. Mitt geforce-fx-5200.c60 3 har de översta på exempel bilden. Antar att cpu kraften spelar mer roll än grafikkort i alla fall med video?

Permalänk

Har moderkortet E22M KM400. Det är en gammal experiment dator.