Permalänk
Medlem

Ny induktionsspis

Hej goingar
Nu ska det köpas en ny spis/ugn har frugan sagt och krävt en induktionspjäs.
Jag har kikat smått på tex prisjakt och är helt vilse.
Mängd olika modeller, men jag ser inte riktigt vad och hur dessa skiljer sig år.
Vad är det viktigaste man ska tänka på? Finns det modeller/märken man bör undvika?
Hur kommer det sig att många modeller som kostar 8-10 tusen nu, har kostat 6-7 tusen förra sommaren? Bör man vänta på rea eller är det nåt med nån ny extra smart skatt att göra?

Hur som haver är jag tacksam för era tips gällande induktionsspisar (kombinerad med en ugn). Alla tankar mottages gladligen.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag snålade in och köpte en som tydligen inte kan ha hög power på fler än två plattor samtidigt. Gör inte samma misstag.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker:
Va!_ Finns sånt? Kan det bero på att du har för lite strömmatning till din? Sitter typ på en 16A när spisen behöver 25A? Gär säkringar eller är det en "designfiness"?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej goingar
Nu ska det köpas en ny spis/ugn har frugan sagt och krävt en induktionspjäs.
Jag har kikat smått på tex prisjakt och är helt vilse.
Mängd olika modeller, men jag ser inte riktigt vad och hur dessa skiljer sig år.
Vad är det viktigaste man ska tänka på? Finns det modeller/märken man bör undvika?
Hur kommer det sig att många modeller som kostar 8-10 tusen nu, har kostat 6-7 tusen förra sommaren? Bör man vänta på rea eller är det nåt med nån ny extra smart skatt att göra?

Hur som haver är jag tacksam för era tips gällande induktionsspisar (kombinerad med en ugn). Alla tankar mottages gladligen.

1. vad har du för spis nu? 240 volt eller 400 volt? ta reda på det först
2 om du har en 240 volt så kan du köra en induktions spis har du en 380 volt så måste du kolla om du har en nolla har du inte nolla kan du inte ha en induktion.

Börja med att kolla dom sakerna först.
Skillnaden på dyra och billiga brukar bara hur många plattor man kan köra power/boost på dom flesta har 1-2 och dom dyra brukar ha på alla 4'a.
Sedan finns det hällar som känner av hur stor kastrull/stekpanna man har på och kan jobba över flera plattor/zoner men dom brukar vara väldigt dyra.

För att få full effekt så måste du ha 3 faser fram till spisen 1 för ugnen och 2 för hällen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag snålade in och köpte en som tydligen inte kan ha hög power på fler än två plattor samtidigt. Gör inte samma misstag.

Skrivet av Savage_Gray:

@Shakermaker:
Va!_ Finns sånt? Kan det bero på att du har för lite strömmatning till din? Sitter typ på en 16A när spisen behöver 25A? Gär säkringar eller är det en "designfiness"?

Bra påpekat! Värt att tänka på är att många spisar kan kopplas både på 1 och 3 faser, varav de kan komma kopplade med 1-fas kabel från start. Antar att det är av kompabilitetsskäl. Det går att koppla om i så fall. Finns säkert de som bara går på 1 fas för att man snålat in också. Men det är helt klart något som är värt att dubbelkolla för det är sjukt segt om man inte kan brassa på de plattorna man behöver bara för att spisen inte pallar med

Edit: Vi köpte för övrigt en Electrolux för runt 4-5 tusen på black friday för nåt år sen, nyprius var väl runt 6. Vanlig 60cm bred inbyggnads. Inga klagomål alls på den, och säkerligen lär Siemens och andra i samma prisklass fungera ypperligt med. Nu blev det en Siemens 80 bred när vi byggde om köket och den måste jag säga att den var inte värd prispåslaget (typ 12 tusen tror jag den gick på) baserad på prestanda, kokplattorna är inte bättre på nåt sätt mer än att den är större och rymligare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

1. vad har du för spis nu? 240 volt eller 400 volt? ta reda på det först
2 om du har en 240 volt så kan du köra en induktions spis har du en 380 volt så måste du kolla om du har en nolla har du inte nolla kan du inte ha en induktion.

Börja med att kolla dom sakerna först.
Skillnaden på dyra och billiga brukar bara hur många plattor man kan köra power/boost på dom flesta har 1-2 och dom dyra brukar ha på alla 4'a.
Sedan finns det hällar som känner av hur stor kastrull/stekpanna man har på och kan jobba över flera plattor/zoner men dom brukar vara väldigt dyra.

För att få full effekt så måste du ha 3 faser fram till spisen 1 för ugnen och 2 för hällen.

Hur tar jag reda på detta med spänning, faser mm?
Jag har idag en ganska tjock sladd som går från min gjutjärnsspis Cylinda Asea 600 in i väggen. Ingen kontakt utan direkt in i väggen.
På säkringsskåpet (autosäkringar, omärkta) är det bara en som påverkar spisen. Betyder det at det är en fas? En säkringsgrupp?
I källaren i elskåpet till varje lägenhet står det att huvudsäkringen är 25A. Undrar om detta verkligen stämmer. Trodde att lägenheter i vanliga fall har endast 16A.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Min induktionsspis är enligt andra mycket bättre än dom vanliga spisarna med vanliga plattor.

Bosh Ceran schott, 6.8kw
Men jag tycker den suger!
Jag kan köra den i ca 15min på en platta innan den sänker effekten, kör jag flera plattor sänker den effekten, väldigt sällan kör den igång fläkten för att kyla ner spisen.
Jag kan börja med att steka pannkakor på nivå 5 och behöver successivt höja effekten till 10! innan smeten är slut.

Så ja se till att du hittar en modell som INTE sänker effekten när du kör flera plattor och undvik en modell som är känd för att överhetta.

Och dom stereotypiska knapparna är frustrerande som f*n, dom är anpassade för folk som går på väldigt tunga mediciner.
Du trycker på höja effektknappen, väntar 1 sekund, den höjer effekten, tryck på knappen 1 sekund, effekten höjs... i 0.5 steg.
Det kan ta 10 sekunder att stänga av en platta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Shakermaker:
Va!_ Finns sånt? Kan det bero på att du har för lite strömmatning till din? Sitter typ på en 16A när spisen behöver 25A? Gär säkringar eller är det en "designfiness"?

Kontaktade Electrolux och de sade att det var per design. Tror att den bara går på en fas.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hur tar jag reda på detta med spänning, faser mm?
Jag har idag en ganska tjock sladd som går från min gjutjärnsspis Cylinda Asea 600 in i väggen. Ingen kontakt utan direkt in i väggen.
På säkringsskåpet (autosäkringar, omärkta) är det bara en som påverkar spisen. Betyder det at det är en fas? En säkringsgrupp?
I källaren i elskåpet till varje lägenhet står det att huvudsäkringen är 25A. Undrar om detta verkligen stämmer. Trodde att lägenheter i vanliga fall har endast 16A.

Då behöver du även en elektriker för att byta spisen om du inte har ett uttag. Vad är det för storlek på säkringen som spisen har då? 10 el 16A?
25 totalt på lägenheten är nog rätt normalt, i synnerhet om det är uppsäkrat 16till spisen. Annars blåser du ju huvudsäkningen med en kaffebryggare och en fön modell äldre typ.

Vad gäller själva hårdvaran vill jag slå ett slag för att du kan styra varje platta direkt, dvs inte att du först väljer platta och sen effekt, det är en helt efterbliven design men rätt vanlig. Fundera också på hur du lagar mat och hur plattorna är placerade efter det. Kör du långkok i stora pannor vill du inte ha den största plattan längst fram så den står i vägen för allt annat i tre timmar. Steker du mamma Scan och gör pulvergräddsås kan det va en idé att skaffa en kokbok tillsammans med en spis där den stora plattan som behöver hanteras mest är längst fram

Permalänk
Medlem

@Shakermaker:
Jag har förutfattade meningar om just E-lux. Siktar på Cylinda/Bosch/Siemens.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Då behöver du även en elektriker för att byta spisen om du inte har ett uttag. Vad är det för storlek på säkringen som spisen har då? 10 el 16A?

Det är ju det jag inte vet.
Min nuvarande spis kan kopplas enligt manualen både till 230V och till 400V... Jag är lite vilse....

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det är ju det jag inte vet.
Min nuvarande spis kan kopplas enligt manualen både till 230V och till 400V... Jag är lite vilse....

Har du ingen gruppförteckning bredvid elcentralen där det snyggt är uppskrivet vad varje säkring avser, ledarens tvärsnittsarea samt säkringens storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det är ju det jag inte vet.
Min nuvarande spis kan kopplas enligt manualen både till 230V och till 400V... Jag är lite vilse....

400V är väl bara trefas, och då har du väl(citera mig inte på det här) tre rader på ditt proppskåp. 230V är enfas (finns säkert undantag) och en rad proppar.
Är det porslinsproppar (såna du skruvar) så kan du se det på färgen. https://faktabanken.nu/sakringspluppfarg.htm

Automatsäkringar brukar det stå på vill jag påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Shakermaker:
Jag har förutfattade meningar om just E-lux. Siktar på Cylinda/Bosch/Siemens.

Haft två induktionshällar från Electrolux. Inget att klaga på alls egentligen mer än att den andra var den som vi fick koppla om till 3-fas från 1-fas kopplad när den kom i paketet.

Siemens/Bosch (same same, och Neff med tror jag) sägs vara så bra, men har inte upplevt dem mycket bättre alls. Har som jag skrev tidigare Siemens nu, och det har även svärföräldrarna, och inte några snikvarianter heller. Kan vara att man slipper fallgroparna dock

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

400V är väl bara trefas, och då har du väl(citera mig inte på det här) tre rader på ditt proppskåp. 230V är enfas (finns säkert undantag) och en rad proppar.
Är det porslinsproppar (såna du skruvar) så kan du se det på färgen. https://faktabanken.nu/sakringspluppfarg.htm

Automatsäkringar brukar det stå på vill jag påstå.

Inte alls säkert att det är kopplat på 3-fas idag bara för att den kan gå på 3-fas. Att den kan gå på 230V också betyder ju att den lika gärna kan gå på 1 fas. Snarare tyder det ju på att det är 1 fas när han bara har 1 säkring på gruppen, men jag är inte expert nog för att utesluta 3-fas på samma säkring om den pallar nog med ström

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har du en anslutningskabel från spis/ugn i dag som går in i en kopplingsdosa med dragavlastning så får du oavsett ringa en elektriker då det är en fast installation och måste göras enligt elinstallationsreglerna.

Det är bara om apparaten är ansluten till vägguttag eller perilexuttag som du själv får utföra installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Har du ingen gruppförteckning bredvid elcentralen där det snyggt är uppskrivet vad varje säkring avser, ledarens tvärsnittsarea samt säkringens storlek?

Nix, blankt, nada.

Skrivet av Napoleongl:

400V är väl bara trefas, och då har du väl(citera mig inte på det här) tre rader på ditt proppskåp. 230V är enfas (finns säkert undantag) och en rad proppar.
Är det porslinsproppar (såna du skruvar) så kan du se det på färgen. https://faktabanken.nu/sakringspluppfarg.htm

Automatsäkringar brukar det stå på vill jag påstå.

Har autosäkringar och endast en säkring påverkar spisen. Betyder det att det är en fas på 230V? Behöver jag även ha koll på hur många A som säkringen släpper igenom, eller ska jag ta för givet att det är 16A som gäller?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Har du en anslutningskabel från spis/ugn i dag som går in i en kopplingsdosa med dragavlastning så får du oavsett ringa en elektriker då det är en fast installation och måste göras enligt elinstallationsreglerna.

Det är bara om apparaten är ansluten till vägguttag eller perilexuttag som du själv får utföra installationen.

Jodå, det fattar jag, men vill inte göra en tabbe och köpa en spis som inte kommer funka alls i min bostad.

Sen har jag en fråga om just installation.
De flesta återförsäljare erbjuder leverans, installation, och retur av den gamla spisen för ca 1500kr.
Dock står det oftast att det gäller endast "enkel" installation. Vad fan betyder det =)?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Min induktionsspis är enligt andra mycket bättre än dom vanliga spisarna med vanliga plattor.

Bosh Ceran schott, 6.8kw
Men jag tycker den suger!
Jag kan köra den i ca 15min på en platta innan den sänker effekten, kör jag flera plattor sänker den effekten, väldigt sällan kör den igång fläkten för att kyla ner spisen.
Jag kan börja med att steka pannkakor på nivå 5 och behöver successivt höja effekten till 10! innan smeten är slut.

Så ja se till att du hittar en modell som INTE sänker effekten när du kör flera plattor och undvik en modell som är känd för att överhetta.

Och dom stereotypiska knapparna är frustrerande som f*n, dom är anpassade för folk som går på väldigt tunga mediciner.
Du trycker på höja effektknappen, väntar 1 sekund, den höjer effekten, tryck på knappen 1 sekund, effekten höjs... i 0.5 steg.
Det kan ta 10 sekunder att stänga av en platta...

Just touchknappar är ett rent helvete irriterande. Visst det är enklare att hålla rent men traditionella vred är så mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Bra synpunkt, tack

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej goingar
Nu ska det köpas en ny spis/ugn har frugan sagt och krävt en induktionspjäs.
Jag har kikat smått på tex prisjakt och är helt vilse.
Mängd olika modeller, men jag ser inte riktigt vad och hur dessa skiljer sig år.
Vad är det viktigaste man ska tänka på? Finns det modeller/märken man bör undvika?
Hur kommer det sig att många modeller som kostar 8-10 tusen nu, har kostat 6-7 tusen förra sommaren? Bör man vänta på rea eller är det nåt med nån ny extra smart skatt att göra?

Hur som haver är jag tacksam för era tips gällande induktionsspisar (kombinerad med en ugn). Alla tankar mottages gladligen.

Några saker;
1. Du måste ha minst två faser annars kommer den i princip inte fungera som tänkt
2. Det finns en del nya med termostat vilket jag personligen tycker är guds gåva till induktion där man annars lätt brassar på för mycket.
För ugnsdelen beror det ju på vad vill ha men i din prisklass blir det inte funktioner som ånga exempelvis.

Hällen bör väl ligga på över 7kW och ugnen över 3kW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nix, blankt, nada.

Har autosäkringar och endast en säkring påverkar spisen. Betyder det att det är en fas på 230V? Behöver jag även ha koll på hur många A som säkringen släpper igenom, eller ska jag ta för givet att det är 16A som gäller?

Om du har spis med integrerad ugn idag och det endast är en säkring som påverkar spisen så används en fas + nolla, alltså 230V. Du behöver inte hålla koll på hur mycket säkringen släpper igenom, den momentana strömmen, men du bör veta säkringens storlek. Det står oftast på säkringen samt dess karaktäristik.

Ovan är en 2-fas dvärgbrytare från Hager med karaktär typ B, 16A.

Skrivet av Savage_Gray:

Jodå, det fattar jag, men vill inte göra en tabbe och köpa en spis som inte kommer funka alls i min bostad.

Sen har jag en fråga om just installation.
De flesta återförsäljare erbjuder leverans, installation, och retur av den gamla spisen för ca 1500kr.
Dock står det oftast att det gäller endast "enkel" installation. Vad fan betyder det =)?

Enkel installation innebär troligtvis att de endast "kopplar in" spisen ifall du har ett vägguttag monterat sedan tidigare. Är det inte så att du har ett vägguttag och det måste utföras av elektriker så vänder de i dörren och du får tyvärr inte tillbaka dina pengar. Svanströms gjorde en bra film på det där han ifrågasatte hur de agerar men verkar tydligen som att de fortfarande säljer detta koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Enkel installation innebär troligtvis att de endast "kopplar in" spisen ifall du har ett vägguttag monterat sedan tidigare.

Tack för infot om säkringen, nu är det mörkt och frugan sover, men ska kika närmare på dem imorg... senare idag..

Okej, så köper jag enkel installation via Tretti/elgiganten/Mediamark, så betalar jag i princip 500kr för att de ska stoppa en stickpropps kontakt i ett vägguttag? Ehhh?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Livsnjutare 😎

Blir en "följ" på denna tråden!
Perfekt att ha i historiken när man själv står inför uppgradering utav hårdvara som dessa

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Har du en anslutningskabel från spis/ugn i dag som går in i en kopplingsdosa med dragavlastning så får du oavsett ringa en elektriker då det är en fast installation och måste göras enligt elinstallationsreglerna.

Det är bara om apparaten är ansluten till vägguttag eller perilexuttag som du själv får utföra installationen.

Du får koppla om du vet vad du gör i väggen men vet du inte får du inte göra det.
Lite luddiga regler.

Skrivet av Savage_Gray:

Tack för infot om säkringen, nu är det mörkt och frugan sover, men ska kika närmare på dem imorg... senare idag..

Okej, så köper jag enkel installation via Tretti/elgiganten/Mediamark, så betalar jag i princip 500kr för att de ska stoppa en stickpropps kontakt i ett vägguttag? Ehhh?

Tyvärr är det lite olika i olika delar i landet hur det görs men har du en fast koppling innan så ska dom kunna koppla in den likadant om det går att koppla på det du har.

Att ta reda på om man har nolla eller ej går bara att göra genom att mäta( man kan lyfta på locket med och se vad det sitter för kablar bakom men man är inte garanterad att det är rätt utan att mäta)

När är huset byggt i som du bor i och hur ser eldosan bakom spisen ut?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@vinylens: huset är byggd 1958. Bakom spisen har jag ett täcklock som döljer all kablage.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Hörde av någon att hen inte kunde köra full effekt på alla plattor på sin induktionshäll samtidigt. Det blev två användbara plattor, samt två för varmhållning. Och det skulle tydligen vara så för alla induktionshällar.

Stämmer detta? Någon som är insatt i induktionshällar?

Är det så så behåller jag min vanliga spishäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Hörde av någon att hen inte kunde köra full effekt på alla plattor på sin induktionshäll samtidigt. Det blev två användbara plattor, samt två för varmhållning. Och det skulle tydligen vara så för alla induktionshällar.

Stämmer detta? Någon som är insatt i induktionshällar?

Är det så så behåller jag min vanliga spishäll.

Beror ju på vad man menar med full effekt, jag kan inte köra ”Powerläget” på mer än 2 plattor samtidigt men det är bara till för uppkokning av vatten. När vattnet väl kokar stormkokar det för mycket för att ens koka pasta i det om man försöker vara kvar i läget och att steka utan att bränna något är bara att glömma.

Att faktiskt laga mat kan jag göra på alla plattor samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@vinylens: huset är byggd 1958. Bakom spisen har jag ett täcklock som döljer all kablage.

Då kan jag nästan garantera att du inte har någon nolla bakom.
Att dra nolla till spisar blev mer vanligt i början på 80-talet.

Då behöver ni en elektriker som drar ny kabel om du inte ska göra en fuling som alla gör koppla ihop nollan och jorden i uttaget.
men det är inget jag rekommenderar även om dom går till samma punkt i proppskåpet efter propparna.

Skrivet av Galvanizer:

Hörde av någon att hen inte kunde köra full effekt på alla plattor på sin induktionshäll samtidigt. Det blev två användbara plattor, samt två för varmhållning. Och det skulle tydligen vara så för alla induktionshällar.

Stämmer detta? Någon som är insatt i induktionshällar?

Är det så så behåller jag min vanliga spishäll.

Om du kan köra full effekt på din spis beror på hur mycket ström du kan leverera till den.
Om den har power/boost så körs bara det en viss tid för att sedan gå ner på full effekt på plattan sedan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du får koppla om du vet vad du gör i väggen men vet du inte får du inte göra det.
Lite luddiga regler.

Tyvärr är det lite olika i olika delar i landet hur det görs men har du en fast koppling innan så ska dom kunna koppla in den likadant om det går att koppla på det du har.

Att ta reda på om man har nolla eller ej går bara att göra genom att mäta( man kan lyfta på locket med och se vad det sitter för kablar bakom men man är inte garanterad att det är rätt utan att mäta)

När är huset byggt i som du bor i och hur ser eldosan bakom spisen ut?

Skrivet av Savage_Gray:

@vinylens: huset är byggd 1958. Bakom spisen har jag ett täcklock som döljer all kablage.

Nej, man får inte koppla om ifall man inte har behörighet. Punkt.

Enklast är att du tar hem en elektriker nu och sätter dit ett perilexuttag (ett sorts 3-fas uttag till spis) till din befintliga spis. Då vet du vad du har sedan.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm