Extern CD spelare (usb) till datorn?

Permalänk
Medlem

Extern CD spelare (usb) till datorn?

Hej jag undrar om det finns en portabel cd spelare till datorn, jag försökte leta till exempel cdon men inget resultat. Anledningen är att jag vill rippa mina (framtida) cd-skivor för privat bruk men nu går det ju inte om man inte kan sätta in en cd skiva!

Tacksam för svar:)

Permalänk
Medlem

@Swedman18: Hej! Jag vet inte om cd-rom-läsare finns kvar, men du kan alltid köpa en extern dvd-brännare. Ett exempel: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomponenter/144156/lg-slim-external-dvd-w-brannare-svart

Permalänk

External slim DVD brännare från ASUS hos kjell för 400kr, ansluts med 2 st USB. Sedan hämtar du hem EAC och så är det bara att börja jobba. Det som är bra är att det behövs ingen mjukvara för att ansluta. Bara ploppar in de 2 USB och sedan hittar datorn det som din läsare. När du installerar EAC måste du ha läsaren inkopplad.

Permalänk
Medlem

Finns på kjell&co, dustin, netonnet mfl. - dock är det DVD och Bluray-brännare du skall titta efter och dom är alltid tillbaka kompatibla till CD-optomedia.

en brännare är alltid bättre än en renodlad läsare när det gäller att läsa av data från skivor.

Dock hur bra dom är på att rippa ljud-CD - ja det är en annan sak och varierade stor mellan märken (chipset) redan när man hade stationära 5-1/4" cd-brännare i stationära datorer när brännare var som standard i alla datorer.

När man pysslade med sådan så använde man program som cdparanoia och liknande under linux där man använde alla tänkbara trix för att parera olika läsares egenheter och väga ihop medelvärde av många läsningar av samma 'sektor' och passa ihop bitarna (man var tvungen att läsa med överlapp före och efter och sedan passa in stycken i mitten så att skarvarna blev bit-rätt) för att försöka avgöra vissa bitar om de skall vara '0' eller '1'.

Ljud-CD har inge checksummor eller annan sektor-indelning utöver sina frames baserat på tid och det går alltså inte att veta om man läst korrekt eller bara skräp och det går heller inte att adressera exakt på sampeln utan läsningen kunde starta både lite före och efter sagda tidframes. sådana saker som sektorer och felrättning i den högre skalan (dvs utöver interleave som redan finns i grunden) 'uppfanns' i och med första data-CD med införda SR-koder för felrättning men också att man fick koll hur många fel.

Optomedia har alltid mer eller mindre antal med fel men med interleave och interpolarisation har man gjort att väldigt lite av det hörs igenom som knaster eller annan påverkan av ljudet

Alla fel vid första bränningen av mastern gör att felen finns på alla CD som sedan tryck från mastern + ett antal fel till som kan vara individuellt mellan skivorna.

Varför det inte var 'mer' avancerat än så var för att när CD-standarden skrev så var minne fortfarande mycket dyrt och avläsningen gjordes som en pipe-line process med alla olika steg i en kedja efter varandra, bit för bit, och styrdes av klockan som extraherade ur datat-flödet av anledningen att ingen buffrades och därför måste precis följa efter hur fort datat lästes av skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiger2:

@Swedman18: Hej! Jag vet inte om cd-rom-läsare finns kvar, men du kan alltid köpa en extern dvd-brännare. Ett exempel: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomponenter/144156/lg-slim-external-dvd-w-brannare-svart

Okej tack så mycket!

ska införskaffas omgående.

--

Tack för resten av informationen i tråden, gjorde det lite mer begriplig!

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Okej tack så mycket!

ska införskaffas omgående.

--

Tack för resten av informationen i tråden, gjorde det lite mer begriplig!

Använd EAC så blir det inga fel. Du bara följer guide som dyker upp vid installation och väljer även att installera för FLAC. När du är färdig ploppa in en skiva, skapa en folder, bygg upp ditt bibliotek och trycker på exkract ikonen. Har du valt FLAC vid installation är det automatiskt när man trycker på extrakt. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med externa små är att de är långsammare (och fippligare). Jag kopierade just en hög med CD-R fyllda med MP3 från 2000-2003 med ASUS Zendrive och det går rejält mycket långsammare eftersom den externa bara är 24x, mot typ 40-50x för interna 5,25". Sedan kommer de inte alltid upp i detta, men de söker även snabbare. Något som får betydelse när skivorna är fyllda med en massa småfiler. Alla skivorna gick fortfarande att läsa. Det är säkert 7-8 år sedan jag kopierade från dem senast.

Råkade bli med en lite fjuttbil nyligen och den saknar CD-spelare, men har USB, så en lo-fi-retrotripp med gamla MP3 kändes passande.

Kanske skulle testa att rippa några skivor med Zendriven för att se hur det går. Egentligen är det inte jag som ska ha den, men jag har funderat på att köpa en som "bra att ha". Annars har jag två 5,25", men dessa kommer jag behöva byta eller hitta ett IDE-kort. Den ena skulle jag egentligen vilja ha kvar eftersom det är en Plextor som är en ren CD-R/RW. Den andra är en LG DVD+-R/RW och den spelar väl inte så stor roll att byta till en modern SATA. Just för att rippa störigt kopieringsskyddade skivor eller skadade diton så har det ibland varit bra att ha två som beter sig lite olika. Ibland fungerar den ena, men inte den andra, och vice versa.