Underklocka och undervolta för att slippa sitta i en bastu på sommaren

Permalänk
Medlem

Underklocka och undervolta för att slippa sitta i en bastu på sommaren

Jag har min dator stående på golvet och det blir verkligen olidligt varmt när jag kör den i stock eller OC nu på sommaren. Nu har jag klockat ner min 3700X till 4,1Ghz @ 1.125V och undervoltar min GPU till 1.1V (1.2 är stock) och de ligger då båda på runt 50C in game. Jag märker verkligen enorm skillnad på temperaturen i rummet och har kunnat spela hela kvällar nu utan att påverkas särskillt mycket mer av värmen än vad jag gör på vintern.

Är det någon annan som kör med underklock och undervolt nu på sommaren för att få ner temperaturerna på datorn och på så vis sänka temperaturen i rummet?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Smart detta 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Undervoltar mitt MSI 2070 Gaming Z från 1.068V till 0.925V på 1935 MHz och har sänkt temp med 10C till 57C i spel 34C vid Idle. I7-7700K (deliddad) går som vanligt överklockad, har en bra kylare på den (Noctua NH-U12A) så den ligger på 56-58C i spel och 35C Idle.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Kör bara med undervoltage på 0.15v på min Ryzen 5 3600 för att få ner tempen. Har kört så i 4veckor och datorn går stabilt. Bästa med det är ju att cpufläkten inte låter något när jag inte spelar.

Permalänk
Medlem

Jag kör -0.100 volt på offset med min ryzen 3600 och får några grader svalare med PBO.
På grafikkortet har volten strypts till 0.925.
Man får samma prestanda och lite lägre temperatur och wattkonsumption samt tystare dator om man får till det.
Jag testa att undervolta mer på processorn men då blev prestandan lidande.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti