Sliger Conswole – Jonas flyttar in i sitt nya chassi och blir besviken

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Absolut! Jämför med liknande sommarförhållanden ihop med mitt gamla chassi.

Kudos till Silverstone som klarade hålla tempen i gamla chassit

Förresten, för någon som inte kollat videon och som inte kommer ihåg: varför byta chassi alls?
ML07 ser väl hyfsat stilrent ut för vardagsrummet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Trodde RTX superserien hade bättre energieffektivitet än Radeon 5700.

RTX super-serien är överlag effektivare än 5700 XT, men klås av vanliga 5700. Sen så är GTX 1660 Ti ännu mera effektivt.

https://www.tomshardware.com/features/graphics-card-power-con...

För en speldator med liten volym är 5700 ett riktigt fint val.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Synd då jag gillade looken med den stilrena avskalade fronten, lite mer åt rack stereo förstärkare!

Större fötter? Ingen köper väl det där och ställer den upp som en tower?

Men PCI express kablarnas dragning är ju idiotisk, borde gå att få dem på högkant runt mot baksidan av lådan.... Vet inte om det funkar men igentligen borde ju kabeln vara en rund kabel som går att dra runt förutom i ändarna då.

Permalänk
Medlem

Riser-kabel verkar bli mer och mer populärt. Skulle vilja se ett chassi med egen kammare/tunnel för grafikkortet, kan man splitta grafikkortets PWM till in- och utsug. 🙂

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

RTX super-serien är överlag effektivare än 5700 XT, men klås av vanliga 5700. Sen så är GTX 1660 Ti ännu mera effektivt.

https://www.tomshardware.com/features/graphics-card-power-con...

För en speldator med liten volym är 5700 ett riktigt fint val.

Där ser man, man lär så länge man lever. Känner dock att prestandan är lite väl låg på de med bäst effektivitet, min nästa GPU ska vara 2070 super eller bättre prestanda, men framförallt HDMI 2.1.

Permalänk

Jag använder Fractal design node 605 som vardagsrumsdator , funkar till htpc och att gamea på, kör ett gtx 2060 i den och en i5:a.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Kör själv med Fractal Node 304 och är mycket nöjd, men det kräver ju dock lite utrymme i skåpet. Kör med en AMD 2600X + ASUS RTX 2080 Turbo

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mordekai:

Trodde RTX superserien hade bättre energieffektivitet än Radeon 5700.

Nej det har den inte, speciellt RX 5700 är väldigt effektiv.
https://www.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-560...

Men det stora fördelen med det kort jag länkade är att det har en kylare som blåser ut luften.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Där ser man, man lär så länge man lever. Känner dock att prestandan är lite väl låg på de med bäst effektivitet, min nästa GPU ska vara 2070 super eller bättre prestanda, men framförallt HDMI 2.1.

Jo, det är väl lite förvånande för många. Speciellt med tanke på energikonsumptionen hos Polaris och Vega, och att RX 5700 XT är relativt törstigt (ungefär som 2070 Super, så ingen katastrof).

Jag sitter faktiskt själv på ett 5700 av precis den anledningen! Jag ville ha en rätt liten dator som var så tyst som möjligt, så då var 5700 Pulse ett rätt naturligt val. Det funkar helt fint i 1080p, och troligen också i 1440p om man är villig att dra ner lite på inställningarna... men om man vill ha den i vardagsrummet och köra 4K på 65" så vill man ju ha lite mera prestanda.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Lite sur på att jag slängde mitt gamla Antec Fusion 430 V2 chassi efter att jag bytt till en NUC i vardagsrummet. Det var ett stiligt chassi, men det hade ju över ett decenium på nacken. Nu när jag börjat titta på att ha något i vardagsrummet så finns ju ingenting som är lika fint.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Hedersmedlem

@JonasT:
Det här är väl antagligen det du inte efterfrågar. Allt för mycket moddande ;).

Men ja, jag har haft som vana på mina senaste chassin att alltid såga bort fläktgallret för utblåsfläktar. Har haft en ensam fläkt för jobbet på senaste chassina, och i de fallen har det spelat roll.

Det här chassit har väl inte riktigt den möjligheten. Om jag skulle ge mig på att försöka rädda luftflödet så hade det varit att såga upp hål i chassit med dremel längs grafikkortets sida. Två fyrkanter med fritt utblås. Så att man får ut den luften snabbt.
Förutsatt att chassit ska stå i en TVbänk givetvis! Ska den stå fritt framme så blir det här ingreppet inge vidare tilltalande.
Går kanske även att klämma in utblåsfläktar där (antagligen inte med de noctuafläktarna på grafikkortet).

Ett annat alternativ är att använda sig av ett grafikkort med höjd på 2 slots. Förläng grafikkortets upphängning mot chassiplåten ovanför chassifläktarna i botten så att det blir lite mer utrymme för utblåsfläktarna i botten. Och ge chassit lite "större" fötter så att möjligheten att pressa ut luft i botten bättras på också. Det här borde göra en del skillnad.
Själv hade jag också sågat bort fläktgallret där fläktarna blåser ut. Ja, det är väl inte heller så vackert, men ska chassit ligga ner i en TVmöbel så syns inte detta heller).

Mycket sågande - eller byta ut grafikkortet/eller grafikkortskylning hehe.
Den här typen av ingrepp passar väl inte alla heller. I get it.
Men för den som vill så tror jag faktiskt att det går att förbättra luftflödet.
För den som både orkar och vågar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@JonasT: Tack för videon, riktigt trevligt. Beklagar det tråkiga utfallet dock

Två saker jag noterade;

Har du kört 2080 + Ryzen 5 med 450W nätagg? Jag kör alltid 550 och uppåt i mina byggen, men alltid trott 450 var för svagare grafik. Eller sa du att ditt kort var undervoltat?

Esd-armband? nä inte jag heller, men antog att ni på swec var noga med sånt?

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

@JonasT: Tack för videon, riktigt trevligt. Beklagar det tråkiga utfallet dock

Två saker jag noterade;

Har du kört 2080 + Ryzen 5 med 450W nätagg? Jag kör alltid 550 och uppåt i mina byggen, men alltid trott 450 var för svagare grafik. Eller sa du att ditt kort var undervoltat?

Esd-armband? nä inte jag heller, men antog att ni på swec var noga med sånt?

Det som meddelas av grafikkortstillverkarna är rejält i överkant, eftersom det är så många faktorer de inte kan kontrollera. Det är stor skillnad på att ha ett 2080 med t.ex. Ryzen 5, en m.2 och inget mera, och att köra på med en överklockad Threadripper 3970X och 12 hårddiskar, plus att man kör separat USB-instickskort som man har kopplat en kaffekokare till. Dessutom vet de inte om man kör ett bra platinum-nätagg eller ett biligt noname nätagg utan certifiering alls.

Om man slår in Ryzen 5 2600+RTX 2080 FE+1st SSD i t.ex. Be Quiet!s kalkylator, så påstår de att maxbehovet är runt 350W, och att ett bra 400W är säkert.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hjälpsam

Kanske byta ut topplåten mot ett grillnät.
Ett grillnät passar ju också bra om datorn går varmt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack för videon. Var riktigt trevligt att titta på

Synd bara att det inte var ett bra chassi, det såg ju perfekt ut. Känns som ett chassi för de som vill ha ett snyggt HTPC utan krävande komponenter i.

Tänkte på noctuafläktarna på grafikkortet. Är de kopplade direkt till den strömkontakten som sitter på grafikkortet? Kan man styra deras varvtal genom hårdvaran i gfx-kortet?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Vill du ha bättre ventilation och inte har så stora krav på att chassit ska vara slimmat borde du kolla på Silverstone Grandia GD07, 08 eller 09. Full ATX med gott om 120mm fläktplatser. Det matchar storleken på min receiver. Det enda jag saknar i mitt 07 är möjlighet till kabeldragning på undersidan av chassit.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@JonasT:
Det här är väl antagligen det du inte efterfrågar. Allt för mycket moddande ;).

Men ja, jag har haft som vana på mina senaste chassin att alltid såga bort fläktgallret för utblåsfläktar. Har haft en ensam fläkt för jobbet på senaste chassina, och i de fallen har det spelat roll.

Det här chassit har väl inte riktigt den möjligheten. Om jag skulle ge mig på att försöka rädda luftflödet så hade det varit att såga upp hål i chassit med dremel längs grafikkortets sida. Två fyrkanter med fritt utblås. Så att man får ut den luften snabbt.
Förutsatt att chassit ska stå i en TVbänk givetvis! Ska den stå fritt framme så blir det här ingreppet inge vidare tilltalande.
Går kanske även att klämma in utblåsfläktar där (antagligen inte med de noctuafläktarna på grafikkortet).

Ett annat alternativ är att använda sig av ett grafikkort med höjd på 2 slots. Förläng grafikkortets upphängning mot chassiplåten ovanför chassifläktarna i botten så att det blir lite mer utrymme för utblåsfläktarna i botten. Och ge chassit lite "större" fötter så att möjligheten att pressa ut luft i botten bättras på också. Det här borde göra en del skillnad.
Själv hade jag också sågat bort fläktgallret där fläktarna blåser ut. Ja, det är väl inte heller så vackert, men ska chassit ligga ner i en TVmöbel så syns inte detta heller).

Mycket sågande - eller byta ut grafikkortet/eller grafikkortskylning hehe.
Den här typen av ingrepp passar väl inte alla heller. I get it.
Men för den som vill så tror jag faktiskt att det går att förbättra luftflödet.
För den som både orkar och vågar.

Tänkte just skriva att om jag varit dig så hade jag sågat upp runda håll i botten och satt dit något enkelt galler
Därefter så hade jag gjort (3d printat) en riser kabelhållare som öppnar upp så att varje delkabel ligger lodrät så fläkten kan enkel blåsa igenom den, alltså så att i profil går riser kabeln från ------------ till | | | | | | | | .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Vill du ha bättre ventilation och inte har så stora krav på att chassit ska vara slimmat borde du kolla på Silverstone Grandia GD07, 08 eller 09. Full ATX med gott om 120mm fläktplatser. Det matchar storleken på min receiver. Det enda jag saknar i mitt 07 är möjlighet till kabeldragning på undersidan av chassit.

Bra chassin, men GD-chassina är ju runt 27 liter, medan Conswole är 10,9 liter och Console 8,3 liter. Så 2,5-3 gånger större gör nog att det är fråga om en helt annan kategori

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

En väldigt bra sak hade nog varit om man kunde vända på grafikkortet helt. Just din finlösning på grafikkortet ser ju ut att bara kunna skjutas på de där pinnarna med dålig passform. då slipper även kabeln vara i vägen. Sen som många säger såga upp för fläktarna.
använd sedan en av de tunna fläktarna till cpukylaren! och en för utblås där det är mer öppet. taket någonstans borde vara effektivt. kanske som insug till och med. hmm

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mycket intressant video och artikel @JonasT - bra jobbat! 👏

Jag tänkte på en sak under repotagets gång - vad är det för app du använder för att spegla kameran/inspelningen och vad är det för prylar du spelar in med?, är det vanliga iPhone'n nu också ?
Sjukt bra bild isåfall!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@JonasT: Är det en be quiet! Shadow Rock TF 2 du använder? Fungerar bra med Ryzen 3600 i gamla chassit?

Funderar på en sådan då Noctua NH-U9S inte klarar av det i mitt NCASE M1.

Permalänk

Var köper man Sliger i Europa?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Var köper man Sliger i Europa?

Jag vet en person som snart säljer ett begagnat exemplar i alla fall

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Var köper man Sliger i Europa?

Density.sk

https://www.density.sk/product-category/case-configurator/

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Optimum Tech recenserar den mindre variantern Console/CL520. Visserligen ett svagare grafikkort (2070 Super) men han verkar inte ha fått alls lika höga temperaturer…?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Optimum Tech recenserar den mindre variantern Console/CL520. Visserligen ett svagare grafikkort (2070 Super) men han verkar inte ha fått alls lika höga temperaturer…?

https://www.youtube.com/watch?v=0CivKlwAe-o

Ganska övertygad om att den inte var instängd i en tv-bänk dock?

Permalänk
Medlem

Nej, PC i vardagsrummet känns inte alls relevant längre, då man kan streama allt från spel, film och musik direkt från dattarummet till tex en Shield. Mina 2 cents.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Nej, PC i vardagsrummet känns inte alls relevant längre, då man kan streama allt från spel, film och musik direkt från dattarummet till tex en Shield. Mina 2 cents.

Streaming kommer alltid vara en kompromiss. Det enda jag har gått över till enbart stream är musik och det beror mest på att jag har lägst krav där.

Streama film och serier att slökolla på går ju fint men det är långt kvar till en UHD blu ray.

Nu var det ett tag sen jag testade steamlink men det gav mig något sämre input lag, men framför allt hade bilden tydliga kompressions artefakter.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Streaming kommer alltid vara en kompromiss. Det enda jag har gått över till enbart stream är musik och det beror mest på att jag har lägst krav där.

Streama film och serier att slökolla på går ju fint men det är långt kvar till en UHD blu ray.

Nu var det ett tag sen jag testade steamlink men det gav mig något sämre input lag, men framför allt hade bilden tydliga kompressions artefakter.

Kompromiss är rätt ord, åtminstone för spel. Jag körde Steam Link och därefter Nvidia Shield TV (efter jag skaffade 4K-TV), men blev så trött på alla kompromisser. Både FPS och input lag kom aldrig riktigt upp till icke-streamat från samma dator, och det var alltid så mycket tekniskt strul med det. Så när jag ville spela på TV:n tenderade jag att välja PS4:an istället - varför välja en krånglande lösning full av kompromisser framför en enkel som funkar direkt?

Så i vintras skaffade jag en dator specifikt för vardagsrummet, vilket jag är helnöjd med. Spelstreaming måste komma en bra bit framåt (speciellt när det gäller input lag) innan jag kan tänka mig att byta tillbaks.

Film och musik streamar jag dock med Plex. Det är ju inte lika känsligt som spel, eftersom det är en ström i en riktning där fördröjningar mellan server och klient inte spelar lika stor roll. Har inte haft några problem ens med de största Ultra HD-filmerna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34