Permalänk
Medlem

Datorn är avstängd men ändå inte?

Har haft problem med att "stänga av datorn" de senaste dagarna, då när jag stänger av datorn via windows nere i västra hörnet genom att klicka på "stäng av" så stängs datorn av typ. Bilden på skärmarna försvinner och musen o tangetbordet stängs av, men datorn lyser fortfarande med all aura och led och cpu fläkten, gpu fläkten och chassi fläktarna snurrar fortfarande även när datorn är "avstängd".
1 av de senaste 8 gångerna har datorn stängs av som vanligt via windows, och de andra gånger har just detta problem skett. Funkar dock sedan att stäng av datorn genom att hålla inne den fysiska knappen på datorn i 3 sekunder, då stängs den av som vanligt.

Är det något fel bara just nu eller kan man fixa det här?

Visa signatur

Asus Z390-F gaming, Rtx 2080 GPU, intel i7-8700, be quiet dark rock 4, H510

Permalänk
Medlem

@Memphis7: Om du väntar en liten stund (15-30 sekunder), stänger den av sig då?

Min dator har det beteendet, står och surrar i 15 sekunder med svart skärm och sedan stänger av sig helt.
Den har gjort så länge, och blev så efter någon Windows uppdatering, har inte orkat att ta tag i det, och den har inte tagit någon skada vad jag vet.

Permalänk
Medlem

@loefet: Jag lät min dator snurrar igår kväll i kanske 10 minuter, men den stängdes aldrig av

Visa signatur

Asus Z390-F gaming, Rtx 2080 GPU, intel i7-8700, be quiet dark rock 4, H510

Permalänk
Medlem

@Memphis7 Kör du Windows 10? Du kan prova att hålla in Shift-tangenten när du trycker på stänga av-ikonen i startmenyn och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Jäkligt skumt. Installera om windows är mitt tips

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Kolla om Windows fast startup är på, om ja, stäng av den.

https://www.windowscentral.com/how-disable-windows-10-fast-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memphis7:

Har haft problem med att "stänga av datorn" de senaste dagarna, då när jag stänger av datorn via windows nere i västra hörnet genom att klicka på "stäng av" så stängs datorn av typ. Bilden på skärmarna försvinner och musen o tangetbordet stängs av, men datorn lyser fortfarande med all aura och led och cpu fläkten, gpu fläkten och chassi fläktarna snurrar fortfarande även när datorn är "avstängd".
1 av de senaste 8 gångerna har datorn stängs av som vanligt via windows, och de andra gånger har just detta problem skett. Funkar dock sedan att stäng av datorn genom att hålla inne den fysiska knappen på datorn i 3 sekunder, då stängs den av som vanligt.

Är det något fel bara just nu eller kan man fixa det här?

Själv fick jag samma problem i samband med win10 2004 uppdatering (som för övrigt misslyckades) själva problemet uppstod när jag uppdaterade drivrutinerna till AMD GPUn som skulle stödja 2004 uppdateringen. Väntar på att AMD ska släppa en ny drivrutin.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Shift

@etermist: När jag håller nere shift funkar det, varför funkar det då? Händer det något speciellt?
Tack för en lösning iaf!

Visa signatur

Asus Z390-F gaming, Rtx 2080 GPU, intel i7-8700, be quiet dark rock 4, H510

Permalänk
Medlem

@Memphis7: Windows 10 har en funktion för att underlätta för datorn att starta snabbare efter att man har stängt av den, det heter 'fast startup' eller något sådant och är ett förvalt alternativ. Detta går att stänga av via kontrollpanelen, eller genom att använda Skift-tangenten för att temporärt förbipassera systemet och forcera en vanlig avstängning.

På mitt moderkort får jag debug-koden "System is waking up from the S4 sleep state" om jag inte håller in Skift när jag stänger av datorn. Det är också därför systemets upptid i Aktivitetshanterarem inte nollställs efter en avstängning med fast startup aktivt.

Kanske är det något program eller drivrutin som inte tycker om att gå in i detta sömnläge, du kan ju prova med att starta och stoppa datorn i safe mode med endast Windows-processer och se ifall det löser problemet -- stänga av fast startup är ju också en lösning.

Permalänk
Medlem

Jag märker ärligt talat ingen skillnad på starttiden oavsett om jag har fast startup på eller ej. Det enda som tar lite tid är att ta sig förbi moderkortets startskärm, sen tar det bara några sekunder så är man inne i windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag är så lat att jag inte orkar med två musklick för att stänga datorn. Har därför gjort en länk såhär: "C:\Windows\System32\shutdown.exe /p" Den lägger jag på snabbstartsraden. Då räcker det med ett klick för att stänga datorn. Prova och se om detta kan lösa problemet.

Permalänk
Medlem

@immutable: Jag har precis samma erfarenhet! Numera kör jag med det avstängt. Stäng av är ju stäng av, liksom...