DNS server. Ändra till googles 8888 8844?

Permalänk
Medlem

DNS server. Ändra till googles 8888 8844?

Hej!

Läst lite på nätet att man ska ändra till googles dns servrar om det strular. Nu strular det inte för mig, men ska man byta till googles iaf? Får man stabilare uppkoppling? För och nackdelar?

Bara funderar...finns det bättre dns servrar än googles?

Jag vet hur man byter dns server i windows men hur byter jag dns server i min router , så alla enheter får den dns inställningen?? Har Telia fiber.

//Worexon

Permalänk
Medlem

Nackdelen är att google då kan spåra alla dina nätverksanrop och veta exakt alla saker du ansluter till på nätet. Fördelen är att de inte blockerar saker som vissa internetleverantörer riskerar att göra

Permalänk
Medlem

Vad har du för router, lite svårt att säga hur du ska göra utan att veta det?

Permalänk
Medlem

Telias DNS har ju gått ner 4 gånger det senaste halvåret så byt direkt, använder själv cloudflare.
Tyvärr har jag deras sagem F@st router så jag fick installera en pi-hole och fick adblock på köpet.

Permalänk
Medlem

Tror cloudlares 1.1.1.1 är bättre än Googles 8.8.8.8.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Telias DNS har ju gått ner 4 gånger det senaste halvåret så byt direkt, använder själv cloudflare.
Tyvärr har jag deras sagem F@st router så jag fick installera en pi-hole och fick adblock på köpet.

Vad är cloudflare?

Vad är en pi hole?

Slipper man annonser i mobilsspel m.m?

Permalänk
Medlem

Om annonserna kommer från en google-ads domän så visas de definitivt inte,
senast jag spelade ett freemiumspel (många år sen) så cashades dock samma annons om och om igen i något spel...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Worexon:

Vad är cloudflare?

Vad är en pi hole?

Slipper man annonser i mobilsspel m.m?

Cloudflare är ett väldigt stort företag inom hosting/CDN osv. De har även en publik DNS-tjänst: https://1.1.1.1
Pi-hole är mjukvara för Raspberry Pi (dator-på-ett-kretskort) som funkar som adblocker genom att blockera DNS-uppslag.
Vet inte om det hjälper mot annonser i mobilspel, men det är möjligt i vissa fall åtminstone. Oklart (för mig!) om det är sällan eller nästan alltid.

Du kan själv testa vilka DNS-servrar som är snabbast för dig med DNS bench. Jag skulle gissa på att cloudflare ligger i topp, men ISP:ns servrar har ju åtminstone potential att vara liite snabbare genom att vara lite närmare. Skillnaden lär dock vara marginell.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ovpn.com har öppna DNS servrar både IPv4 och IPv6 som inte loggar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Om du ska testa fyra ettor så har dom tre alternativ.

standard
1.1.1.1
1.0.0.1

Med malware blocking
1.1.1.2
1.0.0.2

Med malware and adult blocking
1.1.1.3
1.0.0.3

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Kör Cloudflare på både ett par av mina server VM:s samt mina vanliga datorer och har endast haft problem med att Origin bråkat vid nyinloggning. Känns som ett bättre alternativ än google.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

+1 för cloudflare, riktigt nöjd. Kör även cloudflare som resolver för mina privata domäner.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Använder cloudflares på desktop och mobilen men Telias technicolor adsl router funkar inte med typ 1.1.1.1. Så kör där Quad9 för att inte hela huset ska gå under när Telias DNS felar (149.112.112.112 Quad9)

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

OpenDNS är också ett alternativ. Ägs av Cisco numera och i företagsvarianten heter det Cisco Umbrella.

Skapa ett gratiskonto på http://opendns.com/ så kan man även få tilgång till Web Content Filtering och blockera sådant man inte vill nå, samt få statistik på DNS uppslag.

DNS IP:
208.67.222.222 & 208.67.220.220

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Finns det PI-hole till Windows 10?

Permalänk
Medlem

Sweclockers hade en artikel om DNS för längesedan, tycke den var väldigt matnyttig för mig som inte är så bevandrad i ämnet. Växlar mellan cloudflare och quad9 och tycker själv det fungerar bättre än den default som min ISP använder. Men detta kan ju vara placebo effekt från min sida också.

Så fungerar snabb DNS - optimera din surfhastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neolit:

Sweclockers hade en artikel om DNS för längesedan, tycke den var väldigt matnyttig för mig som inte är så bevandrad i ämnet. Växlar mellan cloudflare och quad9 och tycker själv det fungerar bättre än den default som min ISP använder. Men detta kan ju vara placebo effekt från min sida också.

Så fungerar snabb DNS - optimera din surfhastighet

Tack den ska jag läsa igenom.

Jag har tagit reda på vilken router jag har. Det är en Sagemcom cs 50001.

Men sen har jag 3 st Google Wifi puckar, 1 utav dom är kopplad till routern och dom andra är utplacerade i huset (trådlöst).

Om jag nu ska ändra dns ska jag göra det i Sagemcom routern eller i Google Wifi pucken som är kopplade till Sagemcom?

Med tanke på att byta till Cloudflare så har jag testat ändrat till den i Windows 10 IPv4 protokollet men då får jag adress unknown om jag kör nslookup i kommandotolken!? Likaså om jag går in på cloudflares sida --->https://www.cloudflare.com/sen products och till exempel 1.1.1.1 for families då får jag webbsidan kan inte nås!?

//Worexon