Filmbolag jagar Pirate Bay på felaktiga grunder

Permalänk
Melding Plague

Filmbolag jagar Pirate Bay på felaktiga grunder

Svensk Filmindustri och Nordisk Film går på pumpen i tingsrätten efter att ha pekat ut Obenetwork som ägare av The Pirate Bay.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Filmbolagen borde hålla sig till att försöka göra bra filmer istället.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Filmbolagen borde hålla sig till att försöka göra bra filmer istället.

Ja varför skall de försöka tjäna pengar på dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Filmbolagen borde hålla sig till att försöka göra bra filmer istället.

Eller bra tjänster där man kan få allt på en och samma plattform.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Filmbolagen borde hålla sig till att försöka göra bra filmer istället.

De håller sig till vad de kan.

Permalänk

@Triton242: De försöker inte. Hade de verkligen försökt hade hela filmindustrin tillsammans skapat en öppen streamingstjänst. Hela streamingsmarknaden är idag ett skämt med 1000 aktörer, alla med dåligt utbud.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Eller bra tjänster där man kan få allt på en och samma plattform.

Håller med. Efter Spotify tog det inte lång tid för det hela att plötsligt vara "lönsamt". Men vi lär få vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja varför skall de försöka tjäna pengar på dem...

En vettig streamingtjänst med bra innehåll genererar nog mer pengar än att försöka hugga ännu ett huvud av hydran piratebay.

Skrivet av crew seven:

Eller bra tjänster där man kan få allt på en och samma plattform.

Om ändå...

Skrivet av Erik_T:

De håller sig till vad de kan.

Eller inte kan "Filmbolag jagar Pirate Bay på felaktiga grunder"

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Älskar att efter så måååånga år där flera aktörer försökt med allt för att få TPB att gå i graven har ingen lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja varför skall de försöka tjäna pengar på dem...

En pirat som laddar ner är knappast målgruppen som bolaget tjänar pengar på, om alternativet hade varit: Betala eller inte titta, hade troligtvis alternativt Inte titta varit en favör. Det finns anledningar till allt, pengar får du inte ut av piraterna, du missar bara en gratis tittare som inte hade varit villig att betala iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Snusfri

En gemensam streamingtjänst likt Steam eller Spotify utan det oerhört förlegade konceptet geoblocking skulle vara helt perfekt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Håller med. Efter Spotify tog det inte lång tid för det hela att plötsligt vara "lönsamt". Men vi lär få vänta.

Det handlar väl mer om att om ens sånger inte finns på spotify eller liknande så syns de inte i topplistor osv vilket verkar vara viktigt. Tror de flesta bolag hade föredragit att själva hantera så mycket som möjligt för att maximera vinst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Filmbolagen borde hålla sig till att försöka göra bra filmer istället.

Såg här om dagen en intressant video, kan förklaras en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Håller med. Efter Spotify tog det inte lång tid för det hela att plötsligt vara "lönsamt". Men vi lär få vänta.

Jag har både Netflix och Viaplay men oftast finns inte den filmen man vill se. De har inte ens äldre filmer, typ här om dan ville jag se första Alien filmen "finns i sjön".

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

En pirat som laddar ner är knappast målgruppen som bolaget tjänar pengar på, om alternativet hade varit: Betala eller inte titta, hade troligtvis alternativt Inte titta varit en favör. Det finns anledningar till allt, pengar får du inte ut av piraterna, du missar bara en gratis tittare som inte hade varit villig att betala iallafall.

Det har visat sig att pirater är oftast dom som spenderar mest pengar sen kan man också se att när streaming började bli populärt så sjönk nerladdningen av pirat filmer men har nu ökat igen förmodligen pga av att det finns för många streaming plattformar och folk orkar inte betala för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag har både Netflix och Viaplay men oftast finns inte den filmen man vill se. De har inte ens äldre filmer, typ här om dan ville jag se första Alien filmen "finns i sjön".

Eller så kör dom en "Vi har inte Alien eller Aliens men vi har Alien 4"

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

En vettig streamingtjänst med bra innehåll genererar nog mer pengar än att försöka hugga ännu ett huvud av hydran piratebay.
Om ändå...
Eller inte kan "Filmbolag jagar Pirate Bay på felaktiga grunder"

Vad de kan - jaga syndabockar på lös grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

En pirat som laddar ner är knappast målgruppen som bolaget tjänar pengar på, om alternativet hade varit: Betala eller inte titta, hade troligtvis alternativt Inte titta varit en favör. Det finns anledningar till allt, pengar får du inte ut av piraterna, du missar bara en gratis tittare som inte hade varit villig att betala iallafall.

Åh jo. Du missade ett alternativ: "Betala och titta nu", eller "Betala och titta om en vecka när postorderföretaget har hunnit packa den fysiska skivan och har varit bortslarvad av speditören".

Jag tror inte särskilt många piratar för att alternativen kostar pengar, jag tror att det beror på att det är så mycket smidigare. Sen finns det säkert folk som piratar av ekonomiska skäl (fattiga tonåringar ex.vis) också. Men piratandet är smidigt; man söker på ett ställe, brygger en kaffe och poppar lite popcorn så är det klart - utan att ens behöva ta på sig byxor!

Av de tjänster som finns idag som jag har prövat så är det i princip bara Netflix som har en rimlig upplevelse, Amazon Prime och HBO har en himla massa buggar. SF Anytime som jag hyrde film på i vintras hade en köpupplevelse som var så dålig att bara Elgiganten i Göteborg är sämre.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad de kan - jaga syndabockar på lös grund.

Jo, verkligen att slåss med väderkvarnar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Det har visat sig att pirater är oftast dom som spenderar mest pengar sen kan man också se att när streaming började bli populärt så sjönk nerladdningen av pirat filmer men har nu ökat igen förmodligen pga av att det finns för många streaming plattformar och folk orkar inte betala för alla.

Kan vi få en källa på att pirater spenderar mest pengar, tack. Jag skulle gissa att en del storkonsumenter av media även piratkopierar. Det betyder inte att pirater i allmänhet "spenderar mest pengar". De studier som jag kollade på visade av två tredjedelar av all pirater inte betalade en spänn.

Permalänk
Medlem

En av de roligaste kommentarerna i en nyhet på länge:
”...på endast dryga tre veckor har de lärt sig värdefull information om vilka möjligheter WHOIS-sökningar kan erbjuda...”

Kul att kunskap sprids till de som inte kan så mycket om det däringa internet som alla pratar om!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag har både Netflix och Viaplay men oftast finns inte den filmen man vill se. De har inte ens äldre filmer, typ här om dan ville jag se första Alien filmen "finns i sjön".

Skrivet av jehuty:

Eller så kör dom en "Vi har inte Alien eller Aliens men vi har Alien 4"

Detta är en anledning varför jag köper film och streamar mycket sparsamt. Jag har väldigt många klassiska filmer, som jag gärna ser om då och då. Utbudet på streamingtjänster förändras hela tiden. Det som garanterat finns kvar är tjänsternas egna filmer och serier.

Jag är lite ledsen över att fysiska filmer sakta försvinner, för jag gillar att samla på dem...

Permalänk
Medlem

Men snälla. Gör bra filmer och förpacka dem på ett sätt som folk kan acceptera att betala för istället för att skicka folk som har... eh... "Otur när de tänker" på att försöka bota ett symptom istället för sjukdomen. Ja, de kan få ha femitelva streamingtjänster om de vill, men få om ens någon är intresserad av att betala för alla för att få tillgång till allt innehåll, för att inte tala om att det helt enkelt blir jävligt bökigt. Att folk kollar film illegalt handlar inte endast om att "gratis är gott". Det är ett förlegat argument, utan den främsta anledningen för de flesta som gör det är att det är smidigast så.

I de flesta branscher så får företagen finna sig i att tillverka, paketera och erbjuda sina produkter på ett sätt som folk är villiga att betala för för att de ska få något sålt. Varför i helvete skall "intellektuell egendom" vara undantaget från grundläggande principer som dessa? Nej exakt. Det borde inte vara så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja varför skall de försöka tjäna pengar på dem...

smart ide alla betalar runt 100kr i månaden i film skatt och alla filmer blir "gratis".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

smart ide alla betalar runt 100kr i månaden i film skatt och alla filmer blir "gratis".

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Nu ska du inte vara sån, se möjligheterna inte bristerna, titta uppåt inte nedåt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Man förstår att filmbolagen har så svårt att anpassa sig till ny teknik nya marknader. De verkar inte så bra på det här med datamaskiner och elektroniska motorvägar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

smart ide alla betalar runt 100kr i månaden i film skatt och alla filmer blir "gratis".

Vad blir då incitamentet att göra nya filmer? Rättighetshavarna skulle i så fall kunna sitta och bara låta pengarna rulla in utan att lyfta ett finger. Så verkar de ju redan vilja ha det men varför ska vi ge dem deras högsta önskan? Vad får vi tillbaka? 1200Kr om året för att kunna titta på gammal skåpmat utan civilrättsliga åtgärder? Nej tack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Eller bra tjänster där man kan få allt på en och samma plattform.

Håller med, har netflix men enda anledningen till att jag fortfarande köper dvd och blue-ray är för att det jag vill se streamat finns inte.
Hade dom haft det man vill se och inte skräp så hade jag betalat mer.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som förvånar mest, att TPB fortfarande existerar eller det finns folk som använder det?