Intel-ingenjör: "Problem med Skylake orsak till Apples ARM-skifte"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xobust:

Du kan inte installer inofficell / egenutvecklad mjukvara på din Ipone. Eller det går att installera och låta den kör I några dagar men sen måste du ladda över den igen, möjligt att det går permanent om man har en utvecklar license men det kostar $$$. IOS tillåter inte uvecklare byta ut / modifiera mycket av systemet som går på Android. T.ex installera en custom home screen.
Själv tycker jag det är viktigt att man kan installera osignerad mjukvara det kan minska säkerheten men tillåter också dig att installera open source mjukvara.

Ja precis, det är dessa saker jag nämnt ovan som jag testat med Android.

Skrivet av hakro807:

Hur stort sd-kort kan du ha i din iPhone? Om du vill byta ut SSD:n i din Macbook, kan du då välja en vanlig sådan, exempelvis från Samsung? Om du vill installera programvara som inte finns på App Store på din IPhone, hur enkelt är detta?

Sedan kan ju en intressant fråga vara varför du inte har en stationär Mac att spela på om du ändå har en Macbook och en Iphone. Kan det handla om pris/utbud av hårdvara?

Det går inte att ha något sd-kort, precis. Då får man köpa stort minne från början om man har behov av detta, sitter själv på 64GB och använder 29GB så mig berör det inte. SSD:n på nyare modeller är svårt att byta vad jag hört, ja, åter igen får man välja den storlek som man vill ha efter behov. Ja, jag vet att man inte bara byter SSD för att uppgradera minnesmängd, utan också ifall att den går sönder, jag har ingen aning vad Apple tar för detta eller andra auktoriserade återförsäljare då jag aldrig själv behövt använda mig av det.

Att installera programvara som inte finns på App Store har jag inget intresse av, vad skulle det vara för programvara? Jag har som sagt i mina dar fixat och trixat med Android, installerat det ena och andra utanför Google Play, men ju äldre jag blivit har jag funnit mindre nöje i detta då jag bara vill ha en telefon som fungerar och håller länge med uppdateringar.

Men jag förstår att jag själv besvarade min fråga ovan som jag också skrev vilket jag kan se baserat på ditt svar och andras, det är detta som då menas med att man är så himla låst.

Ja du, Mac är ju inte direkt kända för att vara inriktade till gamers, finns ett betydligt större utbud av spel när man sitter på Windows 10. Sedan gillar jag Windows också, kört det hela mitt liv.

Skrivet av Bengt-Arne:

@dmutm: kör du "jailbreaka" på din iPhone?

Nej, men har gjort förr i tiden, iOS 5-6-7 tiden. Alltid velat testa på nya saker i mitt teknikintresse.

Skrivet av filbunke:

Tycker nog du fått ditt svar.

Att du bara verkar tro att det handlar om möjligheten att kunna installera piratappar säger ju mer om dig. Apple har tex slängt ut appar när de kommit med samma funktionalitet i ios.

Men, är du nöjd med att Apple bestämmer vad du får installera och använda så fortsätt köra med din iphone.

Den här ikoniska videon har dock inte åldrats särskilt väl:

https://www.youtube.com/watch?v=VtvjbmoDx-I

Du kanske skall ta och läsa lite mer noggrant innan du fastnar vid just en punkt av det jag skrev, skrev nämligen lite mer än den punkten, men vilka bra och tydliga argument du förde fram varför man är låst hos iOS.

Jag kan inte komma på en enda app som inte finns i App Store som jag känner mig ha ett behov att installera utanför. Men du, du kanske kan nämna appar?

Edit: tack för alla svar, precis som jag misstänkte så förstod jag själv vad folk menar när de säger att man är ”låst”. Tänkte dock att det var något annat bakom, men skönt med förtydliganden!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Erik_T:

Arbete per cykel är inte ett särskilt intressant mått.
Absolut prestanda, pris/prestanda, och prestanda/watt är vad som är intressant - beroende på användningsområde.

Det är ett intressant mått då just perf/W är som bäst i området 2-3 GHz. Både Intels och AMDs serves ligger i detta område och deras bärbara kretsar klockar ned sig till det området om man gör lite tyngre saker.

A13 är snabbare än AMD/Intel vid ~3 GHz än de andra två vid ~5 GHz, så det spelar väldigt stor roll!. Intel, AMD och IBM har alla testat den andra vägen som på pappret såg vettig ut för CPU: smal pipeline klockad till månen. Alla tre misslyckades för det gav horribel perf/W.

BTW: angående påståendet i artikeln. Eventuella problem i Skylake borde ju vara väldigt små idag just då man aldrig stannat så länge på samma mikroarkitektur. Vidare, om man verkligen ville stanna på x86 hade man kunna valt Ryzen.

Jag är övertygad att Apples plan varit att gå till ARM på Mac ända sedan man började designa sina egna CPUer. Steve Jobs sa att det är rimligt att omvärdera sin plattform ungefär en gång per decennium. Man har kör x86 väl förbi det spannet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Arbete per cykel är inte ett särskilt intressant mått.
Absolut prestanda, pris/prestanda, och prestanda/watt är vad som är intressant - beroende på användningsområde.

Det är just så det är då antalet cykler per tidsenhet(sekund) direkt speglar prestanda.
Om en CPU behöver 100 eller 10 cykler för att göra en sak, är det att föredra den som behöver 10.
Speciellt om den även är billigare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är just så det är då antalet cykler per tidsenhet(sekund) direkt speglar prestanda.
Om en CPU behöver 100 eller 10 cykler för att göra en sak, är det att föredra den som behöver 10.
Speciellt om den även är billigare att tillverka.

Inte om den som behöver 10 går med 1/20 del av frekvensen.

Antal cykler, och de flesta andra tekniska mått kan vara intressanta när man designar CPUer, men för slutanvändaren så spelar de ingen roll. Det enda prestandamåttet som spelar roll då är absolut prestanda - hur lång tid tar det att utföra uppgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Inte om den som behöver 10 går med 1/20 del av frekvensen.

Antal cykler, och de flesta andra tekniska mått kan vara intressanta när man designar CPUer, men för slutanvändaren så spelar de ingen roll. Det enda prestandamåttet som spelar roll då är absolut prestanda - hur lång tid tar det att utföra uppgiften.

Dina kommentarer är inte relevanta när ARM64 vinner i alla de mätvärden du vill jämföra.

De vinner i:
Absolut prestanda
Prestanda per watt
Prestanda per klockcykel
Värmeutveckling
Kretsyta per kärna

Det ’enda’ ARM64 inte gjort ännu är att kombinera Apple/ARM-X1 med ett stort antal kärnor.
Det är det enda övertaget som finns på x86 sidan, då snackar vi Threadripper och serverprocessorer endast (många kärnor med hög prestanda på varje)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Inte om den som behöver 10 går med 1/20 del av frekvensen.

Antal cykler, och de flesta andra tekniska mått kan vara intressanta när man designar CPUer, men för slutanvändaren så spelar de ingen roll. Det enda prestandamåttet som spelar roll då är absolut prestanda - hur lång tid tar det att utföra uppgiften.

Batteritid? Kylbehov? Formfaktor?
Det finns naturligtvis flera skäl för Apple att byta till sina egna SoCs, absolut prestanda är knappast högst på en lång lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Batteritid? Kylbehov? Formfaktor?

De är naturligtvis viktiga, men inget av dem är ett prestandamått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Inget SD i iPhone, men min MBP 2011 eller va det nu är var inga problem att kasta ur snurr disken ifrån och kasta in en vanlig SSD, även minnen byttes utan problem. Har bytt i flera Macar där det sagts att det inte går, men det har inte varit något som helst problem faktist.

Nu är din MBP också nio år gammal, på den tiden fanns inte mycket till alternativ till 2,5-tumsformatet. Men var också ett annat Apple då, ett som jag upplevde som allt mer öppet.

Nå, min fråga gällande sd-kortet i en iphone var lite med glimten i ögat eftersom det varit en stående kritik mot telefonerna att de saknat denna normala expansionsmöjlighet. Och en stor del av skälet har nog varit att hade de erbjudit denna möjlighet hade de förlorat den betydligt högre vinstmarginalen på modeller med större minne.

Det är väl lite detta som är mitt primära argument, att Apple (precis som alla andra tillverkare i samma sits) gärna utnyttjar sin de facto monopolställning för att tjäna så mycket pengar som möjligt, även om detta går ut över deras kunder.

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag kör PC för spel, MacBook som bärbar, och iPhone som telefon och har aldrig känt mig låst.

Kommer än idag ihåg första gången jag hörde att man var låst om man använder en iPhone. Har haft Android från och till med root, custom rom, osv. Ja man kan ladda ner pirat-filer utanför Google Play med mera, flytta appar där man vill ha dem och storleks ändra widgets, man kan ändra standardwebbläsare, ha vilken mejl app man vill, är detta svaret på min fråga nedan?

Minns som sagt första gången jag fick höra att jag hade en låst telefon och konversationen såg ut såhär:

Han: ”Aha, du tycker om att vara låst i din telefon”

Jag: ”Hur då?”

Han: ”Ja, du är låst, du har iPhone”

Jag: ”Men hur?”

Han: ”Du skall inte använda iPhone då du inte kan göra saker”

Sedan tog konversationen slut om detta ämne.

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag undrar hur man är låst då jag aldrig fått ett klokt och ärligt svar på denna fråga, alltid mött människor som har ett genuint hat mot Apple och dessa människor är ingen idé att ens diskutera med. Så, är det någon här som kan förklara för mig hur man är låst av att använda Apple produkter? Samt skillnaden mot att köpa Windows laptop samt android telefon? Eller Android Chromebook? Jag är inte kritisk utan nyfiken då jag hört detta så länge men inte riktigt förstått vad som menas då jag inte hör det om något annat företag.

(Jag vet att det finns ett genuint hat mot Apple på detta forum också men den som besvarar får gärna hålla sitt personliga hat borta och försöka hålla det objektivt)

Gällande MacBook och denna övergång kan man såklart konspirera, och man kan fundera på vad som får denna ingenjör att uttala sig om detta om det inte skulle finnas någon sanningshalt i det han säger, vad skulle han vinna på det? Kommer ju inte påverka något ändå.

Håller med om att det finns ett överdrivet hat mot Apple som gör relativt goda produkter.

Argumentet att "man är låst" är något man har hört många gånger, men det finns en del missuppfattningar. Det är inte användaren som är låst, utan utvecklarna som utvecklar tjänster på plattformen som är låsta, på både gott och ont.

Exempelvis tycker jag inte om hur Apple hanterar sin App Store, dessutom har man för kraftiga begränsningar för NFC. Dessutom är det inte ens tillåtet för Spotify och andra tjänster att skapa en egen betaltjänst utan allt måste gå genom Apple. Ett exempel är bland annat https://www.nyteknik.se/digitalisering/apple-utreds-efter-kla...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@korvOlle
"Att installera programvara som inte finns på App Store har jag inget intresse av, vad skulle det vara för programvara?"

Angående detta, så köper jag en del grejer via humble bundle billigt som måste installeras via sideload. Det blir billigare med mer konkurrens.

Om det behövs, är ju däremot en annan sak. Använder det mest till att köpa appar/spel jag är nyfiken på, leker med ett tag och avinstallerar sedan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Det ’enda’ ARM64 inte gjort ännu är att kombinera Apple/ARM-X1 med ett stort antal kärnor.

Hold my ARM

"The Ampere Altra range, as part of today’s release, will offer parts from 32 cores up to 80 cores, up to 3.3 GHz, with a variety of TDPs up to 250 W."

"128 Core in Q4"

Visst, detta är varken Lightning eller Cortex X1 utan N1 som är servervarianten av Cortex A76. Cortex A76 har "bara" ungefär samma heltalsprestanda (både Intel och framförallt AMD har bättre flyttalsprestanda mer MHz) som Skylake/Zen2 vid samma frekvens (på ca 1/3 av kretsytan), N1 har marginellt högre IPC (N1 har samma mikroarkitektur som A76 men större cache). Grejen här är att varken AMDs eller Intels topp-CPUer fixar 3,3 GHz "all-core" medan Altera helt saknar turbofunktion, den kör på 3,3 GHz vare sig en kärna är aktiv eller om alla kärnor är aktiva.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

De är naturligtvis viktiga, men inget av dem är ett prestandamått.

Nej, poängen var att absolut prestanda i ett vacuum inte är intressant egentligen någonstans. Inte i mobiler, laptops, desktops, servers - you name it. Och definitivt inte vad gäller Apples produkter. Johny Srouji var glasklar över var deras styrkor låg - prestanda/W och integration av dedicerade stödprocessorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Som någon som faktiskt har haft en hel del kontakt med honom genom åren håller jag inte med. Han var alltid bra att ha att göra med, och det var tråkigt att få ett mail där han meddelade att han hade sagt upp sig från Intel.

Han var säkert bra att ha att göra med, men han hade väl nån slags community-roll om jag kommer ihåg rätt. Långt ifrån de viktigaste tekniska och affärsmässiga besluten.

Men han gör allt för att framstå som att han var en betydande person högst upp i hierarkin.

Permalänk
Medlem

Som han säger så hade det ju hänt förr eller senare i vilket fall som helst (och det är ju inte direkt första gången som Apple byter plattform), men det här kan vara en anledning till att det gått snabbare. Fullt troligt.

Skrivet av korvOlle:

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag undrar hur man är låst då jag aldrig fått ett klokt och ärligt svar på denna fråga, alltid mött människor som har ett genuint hat mot Apple och dessa människor är ingen idé att ens diskutera med. Så, är det någon här som kan förklara för mig hur man är låst av att använda Apple produkter?

En skillnad, som åtminstone var giltig när jag senast tittade runt efter ny telefon, är att Apple tvingar alla tredjepartswebbläsare att använda Safaris motor. Safari har varit (och är så vitt jag vet fortfarande) ruskigt buggig; så gott som alla problem våra kunder har haft med våra webbar på jobbet över alla år har berott på Safariproblem som vi blivit tvungna att göra workarounds för. Förr var det IE (6) som var värst. Safari har tagit över den rollen.

Det går så vitt jag vet inte att komma runt det genom att installera Firefox eller Chome, det spelar ingen roll, för i praktiken blir det bara Safari med smink. Det är den största anledningen till att jag undviker iPhone.

Med det sagt så är jag inte het på Googlifierad Android heller, särskilt inte Google Play Services som fler och fler tredjepartsappar använder sig av (och därmed i praktiken kräver). Det blir i praktiken också ett förbannat tvång.

Så i slutändan är det LineageOS jag kör, dvs Android med så lite Oogle-Boogle som jag kan komma undan med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det är väl lite detta som är mitt primära argument, att Apple (precis som alla andra tillverkare i samma sits) gärna utnyttjar sin de facto monopolställning för att tjäna så mycket pengar som möjligt, även om detta går ut över deras kunder.

Monopolställning med under 10% av PC marknaden och 25% av mobilmarknaden?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Apple har förstås velat göra Mac på ARM länge. Men att det sker just nu är att ARM till slut blivit så bra att den kan konkurrera med x86. Och att x86 blivit ikappsprungen beror delvis på att Intel totalchabblat sig med utvecklingen. Även AMD är ju ikapp nu.

Undrat om inte det bästa för Intel i förlängningen vore att släppa licencen för x86 lika fri som ARM är för att åtminstone rädda arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hold my ARM

"The Ampere Altra range, as part of today’s release, will offer parts from 32 cores up to 80 cores, up to 3.3 GHz, with a variety of TDPs up to 250 W."

"128 Core in Q4"

Visst, detta är varken Lightning eller Cortex X1 utan N1 som är servervarianten av Cortex A76. Cortex A76 har "bara" ungefär samma heltalsprestanda (både Intel och framförallt AMD har bättre flyttalsprestanda mer MHz) som Skylake/Zen2 vid samma frekvens (på ca 1/3 av kretsytan), N1 har marginellt högre IPC (N1 har samma mikroarkitektur som A76 men större cache). Grejen här är att varken AMDs eller Intels topp-CPUer fixar 3,3 GHz "all-core" medan Altera helt saknar turbofunktion, den kör på 3,3 GHz vare sig en kärna är aktiv eller om alla kärnor är aktiva.

Coolt! Men skulle inte räkna det som en konsumentprodukt för slutanvändare direkt. Skulle gärna se en fjärdedel av den säljas till konsumenter med ett itx-modekort

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Coolt! Men skulle inte räkna det som en konsumentprodukt för slutanvändare direkt. Skulle gärna se en fjärdedel av den säljas till konsumenter med ett itx-modekort

Nä, det är helt riktat mot datacenter.

Om man zoomar in på skrivbordet blir Apple först med en ARM64 lösning. Räknar inte Surface X då det mer vad en mobil-SoC med bättre RAM-bandbredd och ARMs "small" core är idag allt för små. Apples "små" kärnor kan mer liknas vid Core2 och därmed Cortex A73/75-ish som var Cortex A seriens "stora" kärnor för 3-4 år sedan.

Ryktet säger att Cortex A serien får en ny generation små kärnor nästa år och att man då också släpper första serien som är byggd från grunden för prestanda likt Apples A12/A13. Cortex X1 ser helt OK men den är i grunden Cortex A78 där man dubblat vissa delar (dubbla SIMD bredden, dubbel cache-bandbredd men samma back-end för heltal som A78).

Så tyvärr kan inte Microsoft riktigt ge ett direkt svar till Apple innan vintern 2021 / våren 2022 (på ARM-sidan)
Å andra sidan är Microsofts huvudproblem med ARM just nu programvara, på HW sidan kan man göra något helt OK för low/mid-end bärbar med existerande Cortex A77 (den utför trots allt ~25-30 % mer per cykel i heltal jämfört med Zen2/Skylake, vilket gör den till en lågt klockad Willow Cove).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 14ccKemiskt:

Apple har förstås velat göra Mac på ARM länge. Men att det sker just nu är att ARM till slut blivit så bra att den kan konkurrera med x86. Och att x86 blivit ikappsprungen beror delvis på att Intel totalchabblat sig med utvecklingen. Även AMD är ju ikapp nu.

Undrat om inte det bästa för Intel i förlängningen vore att släppa licencen för x86 lika fri som ARM är för att åtminstone rädda arkitekturen.

Varken Intel eller AMD kan välja att släppa x86 fritt med mindre än att den andra endera går i drickat / blir uppköpt alt. också är med på att släppa x86 fritt, detta p.g.a. av korsavtal mellan företagen (om något av företagen går i KK eller blir uppköpt får den andra parten automatisk full rättighet).

Sen kan man också ställa sig frågan: om det kommer till den punkten, vill vi verkligen se x86 bli räddad? Det kanske är bättre att blicka framåt. Tyvärr är ARMs ISA kontrollerat av en enda organisation, så ur den aspekten är det värre än x86. RISC-V (som är helt öppet) är inte ett realistiskt alternativ idag, men jag skulle helst se att t.ex. Intel lägger sina resurser där för att hindra ARMs framfart.

På pappret ser RISC-V ut att ha samma fördelar som ARM64 när det kommer till att effektivt hantera dagens programvara. Men just nu finns varken högpresterade kisel körande RISC-V och mognadsgraden hos kompilatorer, OS, e.t.c. är inte i närheten nivån x86_64 och ARM64 håller. Att ARM64 kunnat mogna så snabbt på verktygssidan beror nog mycket på att ARM och kanske framförallt Apple (som har massor med pengar) lagt väldigt mycket resurser.

Nu plöjer Intel också ner enormt med resurser i verktyg relaterat till x86, men det ger rätt lite utdelning då x86 är så extremt moget idag. Handlar mer om att man idag automatiskt kan utnyttja AVX/AVX-512 än att generell kod blivit snabbare. Även ARM64 börjar nå toppen på S-kurvan här, men sett över 5-7 år har enbart förbättringar i kompilatorer gett 20-30 % bättre prestanda (GCC 10.0 ökade SPECInt med hela % över föregående version hos Cortex A76, om man ser >0,1 % ökning mellan versioner på x86 är det bra jobbat).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: tror att https://www.sifive.com/ kan vara intressant

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Monopolställning med under 10% av PC marknaden och 25% av mobilmarknaden?

De facto eftersom det är/kan vara väldigt kostsamt att byta plattform. Dels kunskapsmässigt, dels vad man faktiskt investerat i hård- och mjukvara. Alltså precis det som gjort att vi sett Windows sitta ohotad med sin marknadsandel på 90+ procent de senaste 30 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

De facto eftersom det är/kan vara väldigt kostsamt att byta plattform. Dels kunskapsmässigt, dels vad man faktiskt investerat i hård- och mjukvara. Alltså precis det som gjort att vi sett Windows sitta ohotad med sin marknadsandel på 90+ procent de senaste 30 åren.

För de flesta lär det handla om synergieffekter med att hålla sig inom plattformen. Skulle iaf inte kalla det monopol bara för att man som användare vänjer sig vid ett ekosystem och därför drar sig för att byta.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Det är naturligt för Apple att byta arkitektur. 94 byte det Ifrån Motorola 68000 till PowerPC 2006 till Intel x86 och 2020 ARM. Lär dock dröja innan vi får se ARM i Mac pro. Så det lär inte spelat så stor roll. Sedan kan det bli lite känsligt mellan Apple och Intel eftersom Apple är en så stor kund hos Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

De flesta som slänger ut sådana uttalanden vet ju inte vad dom talar om. De som vet vad de talar om brukar syfta på att du saknar möjlighet att side-loada applikationer utanför Apples store, vilket du kan göra på android med .apk paket. Skulle möjligheten att installera applikationer utanför Apples store försvinna vid övergången till ARM så skulle jag personligen överväga att byta från MacOS, ser det inte som alltför troligt dock.

Fast nu finns ju betan av OSet ute samt presentationer från WWDC. Apple kommer fortsätta tillåta boots andra och osignerade OS samt tillåta osignerade programvaror etc.

Det verkar också som att många tror att krav på signering enbart har att göra med försäljning utan att förstå vilka enorma säkerhetsfördelar whitelisting av applikationer innebär.
Det finns bra anledningar att tvinga signerade applikationer.

Dessutom går det utmärkt att sideloada applikationer på en iPhone om man har källkoden. Det är gratis att signa upp som developer hos Apple och få ett eget cert att installera mjukvara med.

Men i detta forum är det totalt uppenbart som du säger att de flesta som uttalar sig har ingen som helst aning om vad de pratar om.

Permalänk
Medlem

Nja, det är inte vad han säger eller menar.
De tar bort bootcamp men boota linux har man inte gjort med bootcamp tidigare heller vanligtvis utan de flesta har kört in refit.
Det finns stöd att boota osignerade OS, allt som behövs är då att någon tar reda på hur man får linuxbootloadern redo. Det kommer garanterat men blir då inte supportar.
Det är egentligen precis som man alltid boota linux på macar.

Edit: kan tillägga att boota linux på en vanlig dator idag med Secure Boot påslaget kräver en signerad bootloader, där Microsoft väljer att signera bootloadern och har också valet att inte göra det och med det förstöra möjligheten att boota linux på alla datorer som inte tillåter att stänga av secureboot eller lägga till en egen CA.
Du kan boota linux på en massa datorer men tillverkaren av datorn har aldrig haft avsikt att supporta det.

Permalänk
Medlem

Nej, Det tror jag inte på att det är det enda motivet till CPU-skiftet. APPLE vill ha dominans. Det är deras affärsidé. Nu har de en chans att kontrollera hela produktionskedjan då de går över till ARM. Kanske blir det ett magplask á la POWERPC, som på 90-talet. De saknar ju Steve Jobs idag, men det är ju klart att de simmar i pengar och lätt kan rekrytera duktiga ingenjörer och chefer, oavsett deras svinhöga lönekrav.
Det ska bli intressant att se hur det går. För mig är programutbudet alltför begränsat jämfört med PC och även uppgradering av hårdvara. Nej det blir en Intel-dator även nästa köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Nej, Det tror jag inte på att det är det enda motivet till CPU-skiftet. APPLE vill ha dominans. Det är deras affärsidé. Nu har de en chans att kontrollera hela produktionskedjan då de går över till ARM. Kanske blir det ett magplask á la POWERPC, som på 90-talet. De saknar ju Steve Jobs idag, men det är ju klart att de simmar i pengar och lätt kan rekrytera duktiga ingenjörer och chefer, oavsett deras svinhöga lönekrav.
Det ska bli intressant att se hur det går. För mig är programutbudet alltför begränsat jämfört med PC och även uppgradering av hårdvara. Nej det blir en Intel-dator även nästa köp.

Magplask för ppc? Tror du behöver titta på hela livslängden. Att migrera från 68k till x86 hade inte gått särskilt bra. Snarare så att Apple stannade för länge vid PPC men samtidigt var ju inte Pentium4 eller AMD särskilt bra i laptops heller under en tid då Apple började få upp farten så det var en hårfin marginal.

Lustigt att du säger att du ska till Intel nu när AMD leder utvecklingen och framförallt uppgraderingsmöjligheterena.

Permalänk
Medlem

Det enda det har att göra med är att de vill tjäna mera pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det enda det har att göra med är att de vill tjäna mera pengar.

Varför skulle bättre prestanda och batteritid och full kontroll av funktioner vara något man vill vara utan?

Jag kan gå med att en del av allting är kontroll och pengar, men de har ju redan höga marginaler med Intel redan och ingen brist på köpare