Permalänk
Medlem

Köpråd 1440p 144hz skärm

Söker en 27" 1440p 144Hz skärm som fungerar väl både för spel samt mina arbetsuppgifter (programmering/apputveckling).

Har kollat en del och har väldigt svårt att bestämma mig, mest för att den vanligaste kombinationen tycks vara VA-paneler, något som jag är väldigt skeptisk till.

Budget ligger väl på max 4000kr, eventuellt lite mer om det verkligen motiverar priset.

Kikat på denna som verkar väldigt lovande.. recensioner är blandade däremot där vissa säger att den knappt klarar 144Hz medan andra säger att den är grym, svårt mao.
Acer 27" Nitro VG270UP QHD IPS 144 Hz

Följande två är VA-paneler, och som sagt så har jag väldigt svårt för att lägga ut så pass mycket på något så osäkert..
AOC 27" Q27G2U VA QHD 144 Hz
Samsung LC27JG52QQUXEN

Nuvarande skärm är en Asus VG248QE 144Hz 1080p som kämpat på väl i många år, men nu känner jag att den ökade skärpan från 1440p börjar locka mer och mer.

* Om skärmen klarar G-SYNC (via FreeSync) så är det ett stort +. Har ett GTX 1080. *

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pamudas:

* Om skärmen klarar G-SYNC (via FreeSync) så är det ett stort +. Har ett GTX 1080. *

Nästan alla moderna spelskärmar, sisådär tusen modeller, använder VESA Adaptive för adaptiv sync, det som förr var "Freesync". Därför fungerar med ditt GTX1080. Så det är ingen bonus på något sätt utan normalfallet. Däremot är det inte säkert det fungerar bra, utan då måste du gå på tester och/eller Nvidias G-Sync Compatible-certifiering: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

För VA-paneler gäller det vanliga problemet man behöver hantera: Synlig subpixelstruktur och/eller tydliga eftersläp. Där är IPS ett tryggare val för allroundbruk: https://www.sweclockers.com/artikel/29432

Skrivet av Pamudas:

recensioner är blandade däremot där vissa säger att den knappt klarar 144Hz medan andra säger att den är grym, svårt mao. Acer 27" Nitro VG270UP QHD IPS 144 Hz

"...knappt klarar 144 Hz" stämmer nog inte. Visst händer det att det är fel på produkter. Men det vanliga när någon påstår "...knappt klarar 144 Hz" och liknande brukar det handla om att skärmen har mer eftersläp än vad den som bedömer skärmen hade förväntat sig. Kanske för att man jämför med en TN-panel som är bättre på just eftersläp men sämre på precis allt annat vad gäller bildupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nästan alla moderna spelskärmar, sisådär tusen modeller, använder VESA Adaptive för adaptiv sync, det som förr var "Freesync". Därför fungerar med ditt GTX1080. Så det är ingen bonus på något sätt utan normalfallet. Däremot är det inte säkert det fungerar bra, utan då måste du gå på tester och/eller Nvidias G-Sync Compatible-certifiering: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

För VA-paneler gäller det vanliga problemet man behöver hantera: Synlig subpixelstruktur och/eller tydliga eftersläp. Där är IPS ett tryggare val för allroundbruk: https://www.sweclockers.com/artikel/29432

"...knappt klarar 144 Hz" stämmer nog inte. Visst händer det att det är fel på produkter. Men det vanliga när någon påstår "...knappt klarar 144 Hz" och liknande brukar det handla om att skärmen har mer eftersläp än vad den som bedömer skärmen hade förväntat sig. Kanske för att man jämför med en TN-panel som är bättre på just eftersläp men sämre på precis allt annat vad gäller bildupplevelsen.

Det jag menade med "knapp klarar 144Hz" är panelen som inte riktigt hänger med och hoppar över en frame/missar en frame? Vet inte hur mycket detta stämmer, men det var tydligt i videoklipp där t.ex. overdrive eller vad det nu kallades var aktivt. Detta funkade som bäst i 120Hz då 144Hz gav ryckig bild.

Jag är ganska sugen på IPS-panelen. Det rent ut sagt värdelösa stativet klarar jag mig utan, jag har i så fall ett separat som jag kan ta bort den andra armen från.

Är det ett dumt köp - borde jag satsa på en lite dyrare skärm istället för att "snåla"?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pamudas: Det förekommer faktiskt skrämmande ofta – att skärmen inte klarar 144 Hz pga av för snäva toleranser för hur panelen synkar och då hoppar den över frames. Vill du säkra funktionen men hålla kvaliteten snarlik eller på samma nivå finns det tack och lov ganska många beprövade alternativ. Men budgeten behöver förmodligen gå upp en bit.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W