Clueless TV 2020 - OLED? Curved? 4K? Vad är hett

Permalänk
Medlem

Clueless TV 2020 - OLED? Curved? 4K? Vad är hett

Senast jag köpte en TV var säkert över 10 år sen, 720/1080p var eftertraktat och trotts att LCD var på framsprång så blev det faktiskt en plasma av något slag som stack ut..

Idag är jag helt och hållet clueless, vad gäller dessa dagar? Tum är alltid roligt såklart men bryr mig mer om bildkvalite, kontrast och svärta etc, och inget jävla trams med spionerande inbyggda kameror för att vara ärlig.

Vilka buzzwords är det jag bör bry mig om när jag letar efter en TV idag? Har några märken bättre rykte än andra?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Köp en OLED från LG så blir du nog nöjd.

Budget?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hedersmedlem

Det enkla svaret är väl OLED helt enkelt ;). Oled har förutsättningarna för bättre bild.
LG är de enda panletillverkarna för OLED, men det finns fler TVtillverkare som köper in LGs OLEDpaneler så att de också kan släppa OLED-TVs.

Och att LCDskärmar marknadsförs som LEDskärmar bland TVapparater av någon dum anledning.
Och att samsung QLED också är LCDskärmar. Kanske bättre än övriga LCDs kanske (?). Men det är LCDs.

Själv valde jag en samsungTV förra sommaren. Främst för att de hade trevligare fjärrkontroll haha. Avskyr de där 100 knapps-kontrollerna. Och deras bättre skärmar (som marknadsför som qled) för mig var bra nog. Ja, de hade steam inbyggt också så streaming från datorn till TVn utan extra enheter. Kanske alla erbjuder nu för tiden.

@laxpudding gör en massiv sammanställning varje år med vad de olika tillverkarnas har att erbjuda. Samt vad namnen betyder på modellerna och allt det där.
Det kan vara värt att gå igenom den guiden för att få ett hum om läget på marknaden.
Jag rekommenderar nedan artikel varmt!

https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

OLED! Är du ute efter LGs 2020-modeller (CX etc) så rekommenderas att du väntar till Black Friday då priserna fortfarande är ganska höga i dagsläget.

Annars duger B9/C9-modellerna alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem

Utmärkt, tackar! OLED it is.

Budget kanske 10-20k någon stans, har inte tänkt så mycket på det än.

Flyttar in i ny lägenhet på måndag och har ingen TV alls nu. Tänkte ta vara på "end of financial year sale" som pågår här nu, annars hade black friday kanske varit värt att vänta på!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Kan du och har budget, köp så stort du kan! 65" alla dagar i veckan vs 55", jag har ALDRIG hört någon som i efterhand sagt att de köpte en för "stor" TV. Man vänjer sig på 2 minuter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edson:

Kan du och har budget, köp så stort du kan! 65" alla dagar i veckan vs 55", jag har ALDRIG hört någon som i efterhand sagt att de köpte en för "stor" TV. Man vänjer sig på 2 minuter

I did tho. Köpte en 65" som jag fick lämna tillbaka förra sommaren efter ca en vecka.
Blev motsvarande modell i 55" istället.
TVn som möbel passade helt enkelt inte in på tilltänkt yta.

Upplevelsen med mer skärmyta var det däremot inge fel med för den större TVn däremot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Förra årets oled från LG är ju rätt så nedsatta nu.
Köpte mig själv en LG oled c9 för ca en vecka sedan och är otroligt nöjd.
Gällande årets oled X modeller är nog skillnaden minimala men priset skiljer ca 7000 kr på 55tum storleken.
Att titta på film på en LCD TV och en Oled tv är två helt olika upplevelser.

Jag har testa allt under solen när det gäller tv apparater och tillverkare.

Tcl
Samsung
Sony
Philips
LG

Men Oled är för mig oslagbart, tittade på filmen 21 bridges och John wick 3 och vart helt tagen.

Första gången jag fick en wow känsla av en tv var när jag spelade God of war på min Oled.

Permalänk
Avstängd

Kör 65" OLED från LG, riktigt bra bild.

TVn är absolut stor, men sitter man 2,5-3 meter bort i alla fall så är det inga problem. Ångrar mig inte en sekund

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Låter som att en LG C9 65" skulle vara ett bra val, om inte CX 55" lite beroende på lägenhetens layout.. Tack igen ska ni ha!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Låter som att en LG C9 65" skulle vara ett bra val, om inte CX 55" lite beroende på lägenhetens layout.. Tack igen ska ni ha!

Satsa på en C9 om du ska ha en 55 tummare, skillnaden ligger på 12 990 kr för en c9
Och 19 990 för en cx och skillnaden är minimal.

Priset kan ju givetvis variera men c9 är billigare.

Permalänk
Medlem

@CtrlAltTheSwed: Jepp, absolut, tänkte snett där. Ska se om jag kan hitta en C9 någonstans, verkar ha lite svårt med det nu, sigh..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

@Gibbon
Har egentligen inget nytt att tillföra tråden mer än att du är helt på rätt spår som börjat titta på LG B9/C9!

Mitt enda egentligen viktiga tips är att det spelar ingen roll vilken tum du väljer, TV'n kommer att kännas för liten efter en vecka Så välj för guds skull inte en för liten TV från början Läs gärna mitt inlägg från denna tråd

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

@CtrlAltTheSwed: Jepp, absolut, tänkte snett där. Ska se om jag kan hitta en C9 någonstans, verkar ha lite svårt med det nu, sigh..

55 tummaren finns på komplett och netonnet iallafall.
65 tummaren finna nog inte kvar då dessa redan försvunnit för att göra plats för årets modell.

Då är det b9s som gäller som billigast val för en oled 65 tummare.

Du kan ju alltid kolla in philips oled också, dessa kan vara lite billigare.
Även om jag skulle rekommendera en Oled från LG.

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Tum spelar ingen roll men välj en stor? Tack för länken

@CtrlAltTheSwed: Tror varken komplett eller netonnet levererar internationellt. Men ja jag kan hålla ett öga öppet för de andra märkena när jag letar runt!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

@YamahaDGX630: Tum spelar ingen roll men välj en stor? Tack för länken

@CtrlAltTheSwed: Tror varken komplett eller netonnet levererar internationellt. Men ja jag kan hålla ett öga öppet för de andra märkena när jag letar runt!

Ahh den ska skickas utanför Sverige, kanske nödvändig information 😉