Samsung släpper spelskärmen Odyssey G9 på 49 tum med rejäl krökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gagoff:

Jag förstår inte poängen med sådan extrem framerate och så hög upplösning.
Vad kan man driva upp i 240fps på en sådan, och hur stort kärnkraftverk behöver man ansluta till sin grafiklösning?

Det är väl ett bra problem med mycket hertz. Om panelen ändå klarar den frekvens ser jag inte varför man inte skulle skicka med det. Vill man inte använda det kan man alltid ställa skärmen på något lägre.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Det är väl ett bra problem med mycket hertz. Om panelen ändå klarar den frekvens ser jag inte varför man inte skulle skicka med det. Vill man inte använda det kan man alltid ställa skärmen på något lägre.

Min tankegång var mer att det förmodligen driver upp priset på panelen till ingen eller låg nytta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Du menar med upplösningen 7680x2160?
Det bygger ju på att man ska hitta lämpliga ytor att skära från de stora plattorna man tillverkar med rätt upplösning. Borde teoretiskt kunna komma nu när det finns 8k skärmar i 65". Frågan är ju om marknaden är stor nog för att motivera det.

Ja nog tror jag att det finns minst dubbelt så många köpare på ultrawide 4K än det gör på 8K, såtillvida det når minst 120Hz.
Men det är en gissning från min sida.

Saken är dock den att gamningcommunityn förmodligen är mycket mer medveten om dyra produkter än de som köper teveapparater.
Rika människor tittar nämligen inte på teve lika mycket som spelare kollar på prylar, det är jag tämligen säker på.

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan anta att kabel som följer med är DP8k? Kanske bäst att skaffa en extra just in case.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dragnet:

Undrar om man kan anta att kabel som följer med är DP8k? Kanske bäst att skaffa en extra just in case.

Eller tänka på det ifall den medföljande kabeln – mot förmodan – skulle vara otillräcklig?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gagoff:

Min tankegång var mer att det förmodligen driver upp priset på panelen till ingen eller låg nytta

Med tanke på alla funktioner som ska in i apparaten som helhet så hade en 144 Hz-version med en äldre panel kanske kostat 500 kronor mindre eller så – eller lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Fast du tappar inget på höjden, du får bara mer på sidorna. Det är en gamechanger att se så mycket mer

1440p är mindre än 1600p och mycket mindre än 2160p. Dock har man fler pixlar på bredden än vanlig 4K även om totala antalet pixlart är färre. Men jämfört med QHD är det så klart fler pixlar, så det beror väl på vad man jämför med om man ser mer eller mindre

Permalänk
Medlem

Den stora utmaningen lär väl vara att få VA panelen att hänga med i 240 hz, om inte så tappar man väl en del av poängen. Sen är jag osäker på hur man ska kunna driva den i 240 hz med full upplösning, men antar att det kanske inte är fallet.

27" versionen är väl redan testat på TFTCentral, tror det är motsvarande denna fast mindre men har inte haft tid att läsa annat än sammanfattningen ännu:

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_c27rg50.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eller tänka på det ifall den medföljande kabeln – mot förmodan – skulle vara otillräcklig?

Jag vill inte riskera att spoila dag noll med skärmen så jag har precis beställt en extra kabel

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Gamechanger? Har du ens provat att spela i 32:9? Man får tunnelseende. Det är för mycket yta på sidorna och för lite på högkant.
Bilden blir utsträckt. Jag köpte ny skärm rätt så nyligen och testade diverse format. Det bästa och mest "naturliga" var 21:9.

För jobb däremot så kan 32:9 vara bra då man får mer yta. Problemet är att med så bredd skärm så måste man ofta vrida huvudet så man ser vad som finns på sidorna men är man van vid dubbla skärmar så har det ingen betydelse.

Ja, jag har testat att spela i det formatet då jag använder föregående modell, CRG9:an. Jag tycker inte jag får något tunnelseende och beroende på vad man spelar så är det en helt annan värld av "immersion" att spela i detta formatet. Jag hade en 21:9 skärm före denna och tyckte att skillnaden var minimal, skillnaden är mycket större till en 32:9 än från 16:9 till 21:9. På tal om andra skärmar så har jag utöver CRG9 tre stycken skärmar till på bordet, en på varje sida och en på mitten över den stora, tycker det fungerar alldeles utmärkt.

När jag tänker efter har jag nästan skärmar i 180 grader framför mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

1440p är mindre än 1600p och mycket mindre än 2160p. Dock har man fler pixlar på bredden än vanlig 4K även om totala antalet pixlart är färre. Men jämfört med QHD är det så klart fler pixlar, så det beror väl på vad man jämför med om man ser mer eller mindre

Ja, fast det handlar bara om pixlar. I spel som har fixed fov spelar inte upplösning någon roll, det handlar ju bara om skärpan då, till exempel Assassins creed eller GTA. Där ger ju ultrawides mer fov vilket gör att man ser mer än andra. Eller som det jag spelar mest, League of legends, där ser jag dubbelt så mycket som alla andra gör, och det är fantastiskt. Jag kan aldrig gå tillbaka till en vanlig 16:9 skärm igen efter att ha vant mig vid en såhär bra skärm (Jag har CRG9)

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Ja, fast det handlar bara om pixlar. I spel som har fixed fov spelar inte upplösning någon roll, det handlar ju bara om skärpan då, till exempel Assassins creed eller GTA. Där ger ju ultrawides mer fov vilket gör att man ser mer än andra. Eller som det jag spelar mest, League of legends, där ser jag dubbelt så mycket som alla andra gör, och det är fantastiskt. Jag kan aldrig gå tillbaka till en vanlig 16:9 skärm igen efter att ha vant mig vid en såhär bra skärm (Jag har CRG9)

Du kan ju köra samma upplösning (iaf 21:9) på en 4K skärm. Eller ja, man kan ju köra 32:9 så klart men inte med 5120 pixlar i bredd då. Det är väl en lite annan diskussion kanske dock, men tills någon får skärmen ska vi ju diskutera något

(Med det sagt så är CRG9 en riktigt fin skärm, hade det inte varit för subpixelstrukturen på VA panelerna hade det kanske varit min daily driver istället för nuvarande).

Permalänk
Medlem

riktigt fin skärm, enda som är oklart är hur böjningen är, om det känns bra eller för mycket...

ser nu att det är en va panel... hade bara hört talas om ips förut... så känns tyvärr negativt för min del...

Permalänk

Hög framerate är väldigt skönt även på skrivbordet medans man jobbar så det är en bra funktion även om man inte orkar driva ett enda spel i både full upplösning och framerate samtidigt.

Sitter mest bara och undrar vad kompromissen egentligen är, för 16k är inte speciellt dyrt för något med såna här specifikationer tycker jag.

Permalänk
Medlem

Vet vi hur dom ens tänkte köra 240 hz? Med skärmens panel i nativeupplösning lär det ju bli lite trångt i DP kabeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Gamechanger? Har du ens provat att spela i 32:9? Man får tunnelseende. Det är för mycket yta på sidorna och för lite på högkant.
Bilden blir utsträckt. Jag köpte ny skärm rätt så nyligen och testade diverse format. Det bästa och mest "naturliga" var 21:9.

För jobb däremot så kan 32:9 vara bra då man får mer yta. Problemet är att med så bredd skärm så måste man ofta vrida huvudet så man ser vad som finns på sidorna men är man van vid dubbla skärmar så har det ingen betydelse.

Bilden blir inte utsträckt i spel som kan hantera 32:9 på korrekt vis. Utan det blir bara mer yta och för mig fungerar det finfint å är riktigt najs när spelen stödjer det.

Permalänk
Medlem

För den som missat det så har Inet en kortare video av denna skärm, finns säkert fler på YouTube gissar jag men har för mig att Inet var bland de första även för CRG90

https://www.youtube.com/watch?v=5hYurPmBSJ8

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet vi hur dom ens tänkte köra 240 hz? Med skärmens panel i nativeupplösning lär det ju bli lite trångt i DP kabeln...

Den har DSC (Display Stream Compression).

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Men är DSC så pass effektivt att den erbjuder 200% prestanda (100% ökning) som rimligtvis krävs för att gå från 120 hz till 240 hz? Ska erkänna att jag aldrig hunnit sätta mig in i det mer i detalj...

Permalänk
Medlem

Overclock testar 32G7 som säkert har många likheter med denna:

https://www.youtube.com/watch?v=2gPWcu-XuIs

Permalänk
Medlem

Det verkar cirkulera rykten om att Samsung återkallar G9 skärmarna och flera ÅF:ar i USA verkar helt ha slutat sälja dom. Nån som vet vad som pågår?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det verkar cirkulera rykten om att Samsung återkallar G9 skärmarna och flera ÅF:ar i USA verkar helt ha slutat sälja dom. Nån som vet vad som pågår?

Frågade Inet nu precis och dom har inte hör något om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBergelin:

Frågade Inet nu precis och dom har inte hör något om detta.

Verkar som om en onormalt hög andel G9 levereras trasiga att döma av Reddit, flera som verkar fått trasiga skärmar och då inte bara pixlar utan större skador. Ryktas om fel i tillverkningen men kan inte påstå att jag har nån koll mer än jag läst. Om det sen bara gäller en viss batch till en viss marknad är mer än jag vet.

Edit:

Verkar bekräftat nu:

https://phonemantra.com/samsung-stops-selling-giant-odyssey-g...

https://www.computerbase.de/2020-07/samsung-odyssey-g9-gaming...