Apple visar hur Mac-applikationer portas mellan Intel och ARM-processorer

Permalänk
Melding Plague

Apple visar hur Mac-applikationer portas mellan Intel och ARM-processorer

I en utvecklargenomgång förklarar Apple hur Intel-kod kan flyttas till ARM, och de hinder som kan finnas på vägen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Datavetare

"För Intel är storleken fixerad vid 4 kB medan Arm64 använder 16 kB."

Nitpick: iOS och MacOS använder 16 kB pages för ARM64. ARM64 stödjer dock 4 kB, 16 kB och 64 kB.

I Linux går det att välja storlek i samband med att kärnan byggs, vad som är mest optimalt är lite systemberoende. 4 kB är idag inte längre optimalt för speciellt många system, men då nästan alla CPUer använt den storleken under så lång tid finns en liten risk att systemnära program kan göra antaganden om att 4 kB alltid är den storlek man har på en page (tvivlar på att det är speciellt vanligt i moder kod dock).

64 kB stöds även av PowerPC och är en vettig storlek i data-center och fall där man kör "stora" program. 16 kB är nog ett optimalt val av Apple givet att iOS/MacOS riktar sig mot skrivbordet.

Fördelen med en större page-size är att man bättre utnyttjar den cache som är en av de absolut mest prestandakritiska delarna i en modern CPU: TLB (en cache för översättning från "virtuella" adresser som program använder till "fysiska" addresser vilket är vad RAM använder).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Yoshman: Så sant som det är skrivet, Apple förklarar skillnaden ur sitt eget perspektiv (något annat än deras lösning är ju som vi alla vet inte intressant). Lade till en "Apples implementation av" för att förtydliga

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

OK nu vet vi också vem Rosetta är! Kul med ansikte på personen! Även om det inte är rosett utan en fluga denne bär

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Intressant. Apple verkar också lösa något Microsoft inte gjort, emulering av 64bit program. Microsoft stödjer endast 32bit för deras ARM datorer.

Permalänk
Medlem

Haha kolla första bunten med 4st bilder/slides. De har lagt in en bild på fin-pojken med flugan som att han ”pratar” det man läser. Men i bilden så blundar han mitt i ett ord, snyggt utplockat från vad som säkert var 100 bilder 0:)

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb