Permalänk
Medlem

Inget LAN i Debian/Proxmox

Jag har ett problem som jag inte blir riktigt klok på.

Har en server som kör Proxmox (Debian i grunden) där jag nyligen gjorde backup på VM's och en ny installation av Proxmox. Efter ominstallationen kan jag inte längre komma åt servern via lokala nätverket, såvida jag inte kopplar en router emellan. Alltså:

Servern har två nätverkskort (eller tre med WLAN). Ena har jag kopplat direkt till WAN och den andra mellan server och skrivbord. Såhär ser /etc/network/interfaces ut:

# This file describes the network interfaces available on your system # and how to activate them. For more information, see interfaces(5). source /etc/network/interfaces.d/* # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # The primary network interface allow-hotplug enp6s0 iface enp6s0 inet dhcp allow-hotplug enp4s0 iface enp4s0 inet static address 192.168.1.106 netmask 255.255.255.0

Här funkar alltså internetanslutningen men jag kan inte komma åt servern via lokala nätverket - "network unreachable" om jag pingar servern, ingen timeout som det blir om servern är helt nere.

Såhär ser ip a ut:

1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000 link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00 inet 127.0.0.1/8 scope host lo valid_lft forever preferred_lft forever inet6 ::1/128 scope host valid_lft forever preferred_lft forever 2: enp6s0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000 link/ether 20:cf:30:04:90:54 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff inet 176.10.255.237/22 brd 176.10.255.255 scope global dynamic enp6s0 valid_lft 12827sec preferred_lft 12827sec inet6 fe80::22cf:30ff:fe04:9054/64 scope link valid_lft forever preferred_lft forever 3: enp4s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000 link/ether 50:3e:aa:1f:6a:67 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff inet 192.168.1.106/24 brd 192.168.1.255 scope global enp4s0 valid_lft forever preferred_lft forever inet6 fe80::523e:aaff:fe1f:6a67/64 scope link valid_lft forever preferred_lft forever 4: wlp5s0: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN group default qlen 1000 link/ether 60:e3:27:7e:66:54 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

Och ip r

default via 176.10.252.1 dev enp6s0 176.10.252.0/22 dev enp6s0 proto kernel scope link src 176.10.255.237 192.168.1.0/24 dev enp4s0 proto kernel scope link src 192.168.1.106

Jag har provat kasta om nätverkskorten för att se om det är där felet ligger, men det är samma resultat oavsett. Har provat bridgea anslutningarna (konfigurationen här är bara enklast möjliga för att få skiten att funka) men det hjälper inte heller. Kopplar jag genom Pfsense VM kan jag få internet men inget LAN. Vad som däremot hjälper är att koppla en fysisk router emellan, men det är inget jag vill göra och ska inte behövas. Det här har alltså fungerat tidigare utan konstigheter, men nu bara vägrar skiten...

Har ni några idéer om vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Då du skriver att en router inkopplad verkar lösa problemet gissar jag hej-vilt på att du kanske skulle behöva speca DNS/gateway i din /etc/network/interfaces fil.

T.ex:

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

source /etc/network/interfaces.d/*

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug enp6s0
iface enp6s0 inet dhcp

allow-hotplug enp4s0
iface enp4s0 inet static
address 192.168.1.106
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
dns-nameservers 8.8.8.8

Men det är som sagt en vild gissning, baserat på att en router av någon anledning verkade lösa ditt problem.

Finns även lite andra parametrar som kan vara "skojiga" att pilla med när det kommer till att använda flera nätverkskort i Linux-burkar:

https://linuxhint.com/debian_etc_network_interfaces/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Att lägga till gateway hjälper inte. Fast det borde väl inte göra det heller? Vid direktkoppling mellan nätverkskorten ska det ju inte gå via nån gateway. Och DNS på en LAN-anslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att lägga till gateway hjälper inte. Fast det borde väl inte göra det heller? Vid direktkoppling mellan nätverkskorten ska det ju inte gå via nån gateway. Och DNS på en LAN-anslutning?

Ah, fattade nog fel då.
Du kommer alltså inte åt burken (Proxmox webinterface?) på något vis via LAN, även när du är direkt ansluten, till ditt ena fysiska till närverkskort/interface i din Proxmox-server.
-Något som fungerade innan du gjorde en ominstallation av Hypervisorn.

Förstod det först som att du hade problem med att komma åt Internet när du gick via den uppkopplingen.

Nej, då lär DNS och gateway vara out of the question.

Några idiot-frågor då:
*Kör du en nyare Proxmox-version än det du hade tidigare? Kan något skilja sig i default uppsättningen t.ex. brandvägg (iptables)?
*Provat att speca network: 192.168.0.0 i config filen? -Bör inte behövas egentligen.
*Du nämnde att du provat att brygga interfacen, men att det inte heller hjälpte. Kan det vara någon NAT historia som lägger sig i alt. vilket interface som är definerat för VM's/Management?
*Fysiskt kablage är samma som innan? Korsad/okorsad kabel beroende på vad som sitter inkopplat.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ah, fattade nog fel då.
Du kommer alltså inte åt burken (Proxmox webinterface?) på något vis via LAN, även när du är direkt ansluten, till ditt ena fysiska till närverkskort/interface i din Proxmox-server.
-Något som fungerade innan du gjorde en ominstallation av Hypervisorn.

Exakt så.

Citat:

Några idiot-frågor då:
*Kör du en nyare Proxmox-version än det du hade tidigare? Kan något skilja sig i default uppsättningen t.ex. brandvägg (iptables)?
*Provat att speca network: 192.168.0.0 i config filen? -Bör inte behövas egentligen.
*Du nämnde att du provat att brygga interfacen, men att det inte heller hjälpte. Kan det vara någon NAT historia som lägger sig i alt. vilket interface som är definerat för VM's/Management?
*Fysiskt kablage är samma som innan? Korsad/okorsad kabel beroende på vad som sitter inkopplat.

Det är samma version av Proxmox.

Menar du speca det i /etc/network/interfaces?

Kan vara olika default interface. Jag vet inte vad det har för betydelse eller hur man ändrar det men enligt /etc/network/interfaces är enp6s0 (alltså WAN) satt som primärt interface. Fast å andra sidan hjälper det inte att koppla om sladdarna och sätta enp6s0 till statisk IP.

Kablaget och hårdvaran är samma som innan. Det är en korsad kabel.

Permalänk
Medlem

Hmm, ok...

Säger login-skärmen (lokalt på Proxmox-burken) att managment IP:t är "192.168.1.106"?
-Så att den faktiaskt är inställd på att använda sig av just det interfacet för management.

Det jag funderade på är om default-inställningarna i hypervisorn (ProxmoxGUI:t) kanske automagiskt vill definera vilka nätverk som finns tillgängliga och vilka den vill använda och i vilket syfte...
-Är ju svårt att se om något sådant skulle vara inställt/förvalt i GUI:t då du inte kommer åt det just nu...

-Sedan en brasklapp om att Proxmox brukar vilja ha en omstart av systemet så fort man gör ändringar i nätverksconfig... men det har du troligtvis redan bra koll på.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Hur ser ARP-tabellerna ut på maskinen du försöker nå och maskinen du ansluter från? Dra en http anslutning eller liknande och kolla arp direkt efter. Gör samma sak i andra änden.

Dubellkolla också så alla inblandade maskiner har rätt nätmask, här jag jag fuckat upp ett antal gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Hmm, ok...

Säger login-skärmen (lokalt på Proxmox-burken) att managment IP:t är "192.168.1.106"?
-Så att den faktiaskt är inställd på att använda sig av just det interfacet för management.

Det jag funderade på är om default-inställningarna i hypervisorn (ProxmoxGUI:t) kanske automagiskt vill definera vilka nätverk som finns tillgängliga och vilka den vill använda och i vilket syfte...
-Är ju svårt att se om något sådant skulle vara inställt/förvalt i GUI:t då du inte kommer åt det just nu...

-Sedan en brasklapp om att Proxmox brukar vilja ha en omstart av systemet så fort man gör ändringar i nätverksconfig... men det har du troligtvis redan bra koll på.

Ah, okej, då är jag med på vad du menar. Den biten ställs in i /etc/hosts såhär:

127.0.0.1 localhost 192.168.1.106 ribprox.proxmox.com ribprox # The following lines are desirable for IPv6 capable hosts ::1 localhost ip6-localhost ip6-loopback ff02::1 ip6-allnodes ff02::2 ip6-allrouters

Jag vet dock inte om det finns någon konfiguration som kopplar det till ett specifikt nätverkskort. Hittar inget i dokumentationen som nämner det.

Omstarter har det blivit en del av, ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Hur ser ARP-tabellerna ut på maskinen du försöker nå och maskinen du ansluter från? Dra en http anslutning eller liknande och kolla arp direkt efter. Gör samma sak i andra änden.

Dubellkolla också så alla inblandade maskiner har rätt nätmask, här jag jag fuckat upp ett antal gånger.

Vänta, kan det vara så enkelt att jag behöver ge skrivbordsdatorn en statisk IP?

Undrar om det var så jag gjort förut (ominstallerat OS på skrivbordsburken också)... Ska testa när jag kommer hem. Om det funkar får jag lov att banka huvudet hårt i väggen...

Permalänk
Medlem

Stort tack för det förslaget (och tack till krigelkorren också!)! Nu verkar det funka.

Det är dock något bisarrt ändå.

Jag ändrade alltså till statisk IP och det funkade direkt att komma åt servern via LAN. Återställde sen Pfsense VM från backup.

Inget internet.

Ändrade tillbaka till dynamisk IP.

Nu funkar WAN och LAN. Dessutom behöver inte LAN routa via Pfsense. Precis som jag vill ha det.

Det här är alltså med exakt samma inställningar som jag kört med tidigare, men som inte fungerat. Två broar med statisk IP för LAN och dynamisk för WAN. Testade många gånger fram och tillbaka men funkade inte över LAN, utan bara WAN (om jag inte körde den externa routern).

Så, provade en sväng med statisk IP på klienten och... ja, hittills funkar det.

Jag ska nog stänga av datorerna och sätta mig ute i skogen och meditera en stund.

Permalänk
Inaktiv

@DasIch: Snyggt! Akta dig för myggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ah, okej, då är jag med på vad du menar. Den biten ställs in i /etc/hosts såhär:

127.0.0.1 localhost 192.168.1.106 ribprox.proxmox.com ribprox # The following lines are desirable for IPv6 capable hosts ::1 localhost ip6-localhost ip6-loopback ff02::1 ip6-allnodes ff02::2 ip6-allrouters

Jag vet dock inte om det finns någon konfiguration som kopplar det till ett specifikt nätverkskort. Hittar inget i dokumentationen som nämner det.

Omstarter har det blivit en del av, ja...

Då såg ju det mesta ut att vara som det skulle.

-Gött mos att du löste det!
Kanske inte helt uppenbart hur men tyvärr är det väl lite så med IT i allmänhet, ibland får man helt enkelt nöja sig med att man nått ett lyckat resultat... utan att man för den delen fått kläm på hela ekvationen... sötsurt på något sätt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.