"Hemmastudio" - Webkamera, greenscreen, ljud, ljussättning, etc.

Permalänk
Medlem

"Hemmastudio" - Webkamera, greenscreen, ljud, ljussättning, etc.

Jag går i tankarna att ta tag i mitt "hemmakontor" och göra en vettig uppsättning, primärt för föreläsningar, videosamtal, inspelning av material etc. Sakar som bör inkluderas är t.ex.
- Webbkamera (med ev. stativ)
- Ljudinspelning (på något smidigt sätt, ej stort headset)
- Greenscreen (för trevligare bakgrund, powerpoint i bakgrunden, etc.)
- Ljussättning (lampor för vettigt ljus)
- Ev. högtalare (om det är separerat från ljudinspelning)

Jag skulle väldigt gärna få tips kring detta, om det är någon som har erfarenheter kring detta? Jag tänker mig att köpa "bra" saker och inte bara det billigaste, och totalt budget får inte överskrida 20k (billigare är helt okej!).

Jag vet inte om man behöver fixa någon mjukvara för att hantera greenscreen, etc?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej,

Är i lite liknande situation, och har därför gjort en del research, som jag delade med mig i tråden ”Bäst kamera för Youtube/Streaming ~3500:-”, men eftersom mitt svar är mer relevant här, så tänkte jag posta mitt inlägg här också:

”Vid streaming är det 3 grundproblem som måste lösas – bra bild, bra ljud och bra innehåll (bakgrund/ljus etc). Det är upp till var och en att avgöra, efter ambitionsnivå och budget.

Även om FHM precis meddelade att de vill höja antalet deltagare på olika evenemang till 500 så vet jag redan nu att jag kommer att hålla i några seminarier online i höst, och har därför gjort en del research (även om jag inte bestämt mig för lösning än). Jag har inte heller bestämt mig för budget, utan det beror lite på sammanhang och ev samarbetspartners.

När det gäller bild har jag kommit fram till att jag tycker att min webkamera (lifecam hd-3000) inte håller den nivå som jag vill ligga på. Samtidigt har jag även konstaterat att de webbkameror som ska vara ”bättre” än min inte är tillräckligt mycket bättre för att jag ska vara nöjd med resultatet. Mao tycks jag få ta steget upp på systemkameranivå, ffa från Sony eller Canon. Tycker generellt att Canon eos m50 verkar ligga på en nivå som jag skulle vara nöjd med, och Canon har nyligen släppt mjukvara för att streama direkt via USB, istället för att behöva gå via HDMI. Samtidigt så kan den inte kopplas till direkt till nätström utan kräver denna antingen flera batterier eller en batterieliminator, medan storebror Canon eos m6mkII kan kopplas direkt – så båda är alternativ (jag har redan en bunt objektiv för både ef och ef-m, samt en ef till ef-m-adapter).

Titta gärna på Tony Northrups test av olika kameror för vlog/streaming, https://www.youtube.com/watch?v=CY1ax6RfZwg

När det gäller ljud skulle jag inte vara nöjd med någon webbkamera, men jag har redan en bra studiorigg med bland annat en ok preamp och en bra mic (röde k2), så sannolikt nöjer jag mig med dessa. Men beroende på ambitionsnivå och inspelningsmiljö kan jag överväga att skaffa ett nytt ok usb-ljudkort (ex ett focusrite scarlett) och en bra dynamisk mikrofon (ex shure sm7b), eftersom det skulle ge mig lite mer flexibilitet när det gäller inspelningsplats, inte minst eftersom jag isf skulle kunna rationalisera bort ett flertal lådor (preamp, spänningslåda till mic:en). Ett annat fullt tänkbart alternativ är ju att använda en bra usb-mic, ex en Röde NT-USB – billigare, smidigare, nästan lika bra resultat.

När det gäller bakgrund är ett alternativ att skaffa en greenscreen, ex https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5085097 – men jag har inte bestämt mig för om det är den bästa lösningen för mig, eller om jag ”bara” ska ordna en ok bakgrund/skärm. Ev belysning får jag utvärdera beroende på kamera/bild och inspelningsmiljö – men där tror jag att den lösning jag har idag fortfarande håller tillräcklig kvalitet.”

Kommentera gärna mina tankar/idéer!

När det gäller din fråga om program för Green screen så hanterar ju Zoom detta, om det är där du ska hålla dina föredrag/presentationer. Annars funkar det bra med ex Adobes Premiere Pro, och säkert många andra liknande program.

/M

Permalänk
Medlem

Ljud
Ljussättning
Green screen
Kamera

Ingen orkar lyssna på en föreläsning om ljudet är burkigt, ihåligt eller alltmänt dåligt.
Green screen är ganska enkelt att fixa. I OBS ( https://obsproject.com/ ) lägger du till ett chromakey-filter för att klippa bort bakgrund med valfri färg. Ju bättre ljussättning du har desto mindre darr (jitter).

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

RTX-kort kan med Nvidia broadscast klippa bort bakgrunden utan att ha någon screen, verkar fungera bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Det som kan sticka iväg i pris är bra myggor, vill man ha studio-ljud (TV kvalitet) försvinner halva budgeten på ljud. Rode videomic är billig och bra, hyfsat diskret för att vara en "vanlig" mic. Det är just när man inte vill att ljudet ska synas som det blir svindyrt tyvärr, jag har slösat några tusen på olika myggor som varit skräp.

Bra bild handlar mest om ljussättning, en billig webcam kan funka om du ljussätter bra.

Denna greenscreen är sjukt smidig:
https://www.webhallen.com/se/product/295476-Elgato-Green-Scre...

.