Spelar det någon roll för integritet och batteritid vilken sökmotor jag använder?

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll för integritet och batteritid vilken sökmotor jag använder?

Har en nyfiken undran jag inte hittar svar på.

Spelar det någon roll för intergitet och batteritid vilken sökmotor jag använder med olika webbläsare?

Vill undvika webbläsaren Chrome av integritetsskäl och batteritid, men tänker att själva sökmotorn Google verkar bättre än andra sökmotorer. Är det så eller bara en känsla? Har också hittills varvat Chrome med Firefox. Ibland testat även Tor. Är dock mer van vid Chromes UI.

Använder nu batteridrift mer och testar andra webbläsare, t.ex. Comodo IceDragon, då denna inte ska dra så mycket batteri vid batteridrift. Funderar nu på vilken sökmotor jag ska använda, men funderar på integriteten och batteritid.

Behöver lite bra feedback på detta.

Permalänk
Medlem

@marp68:
Google's sökmotor är inte bättre än andra så sett den är bara mer korkad (enligt min åsikt) eftersom även om fler resultat kanske hittas vid en sökning så är oftast bara en bråkdel relaterat till vad man egentligen sökte efter och dessutom är en hel del sökresultat sponsrad reklam eller liknande.

Om du inte använder Google Chrome av integritetsskäl så bör du definitivt inte använda Google's sökmotor av samma skäl.

Personligen så använder jag mig av DuckDuckGo som sökmotor av just integritetsskäl, då de inte sparar någon direkt information eller delar med sig av personlig information.
privacy policy

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@marp68:

Som ovan pratar om, kan jag rekommendera DDG (DuckDuckGo) och du kan använda !g för attt söka anonymt med Google.
Google lägger ju normalt saker högt upp som är anpassade för dig, baserat på vad de spårar när du besöker saker samt vad sidor betalar för att de ska ligga högt upp.

Testa DDG och använd !g om du behöver är mitt tips.

För webläsare om du inte vill ha Google så t.ex. Brave, Vivaldi, Firefox är ju att rekommendera.
Vill då gå "riktigt långt" kan du följa massor med guider här: https://www.privacytools.io/
En del/grunden från dem är dock bra och man kommer långt med bara rätt webläsare och 1-2 extra extensions.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Tack för information och tips

Har testat DDG. Upplever ibland at jag inte får samma träffäkerhet som med Chrome. Har det bara med tidigare sökningar att göra, då jag har rensat webbläsaren ofta. Eller går Chrome och Google-sökmotorn på det som de sparat hos sig?

Har testat Comodo IceDragon och Brave, då jag vill ha en lättare och fortfarande snabb webbläsare. De verkar ju bygga på chrome-struktur respektive Firefox-struktur. Vet inte vad det gör dock. Men ser att vissa saker vrkar ha följt med från mina installerade Chrome och Firefox.

Att webbläsaren spelar roll för batteriet förstår jag, men gör sökmotorn det också?

En annorlunda fråga. Om jag har mitt Gmail-konto öppet. Kan Google då läsa av vad jag gör på andra flikar?

Håller på att sätta mig in i detta med mer integritet, men det är ju en avvägning mellan många saker, då majoriteten använder de stora jättarna. Men vill åtminstone kunna minimera lite mer hur dessa spårar.

Permalänk
Medlem

Har nu lagt till Brave i både dator och som androidapp med DDG som sökmotor.

Såg nu att DDG även finns som webbläsare för telefonen. Är det ett bättre val för telefonen än Brave? Ser också att man kan lägga till DDG som tillägg i Brave. Är det bättre än att bara använda DDG som sökmotor?

I privat läge i Brave kan man använda Tor automatiskt. Jag förstår att man då surför via en annan server. Men kan internetleverantören se vad jag söker och vill surfa till, även om jag dirigeras via en annan server först?

I Brave kan man välja Rewards för att via meddelanden se annonser och tjäna lite pengar, om än väldigt lite. Samtidigt inte sparar inte Brave mina surfuppgifter, rensar bort annonser, trackers etc och låter inte företag se vad jag söker, surfar etc. Ändå skriver Brave att de utifrån en annonskatalog väljer aktivt vilka annonser de låter mig se. Vad baserar de sina val på, om de inte sparar uppgifter om mig? Och enligt dem själv ska man kunna tjäna endast 5 dollar per månad om man använder Brave generellt. Vad är era åsikter om dessa Rewards? Att man får tillbaka lite för att titta på några annonser kan ju vara okej om jag kan välja det aktivt. Samtidigt känns det som att jag ändå lämnar ifrån mig uppgifter. Och man måste lämna betaluppgifter för att få ut de där 5 dollarna.

Permalänk
Medlem

@marp68:
Kan inte säga något om Brave, då det avinstallerades ganska omgående igen eftersom jag fick många popups om att det ville ha rättigheter till filer och att många av dess filer ville ha tillgång till internet (kör CIS (Comodo Internet Security) som säkerhetsprogram och har det väldigt snävt inställt).

Som webläsare på datorn kör jag bl.a SRWare Iron (är i princip Google Chrome men med i stort sätt allt av Google's spioneri borttaget), det finns även som Android app men jag har inte testat det något direkt, utan kör CM Browser samt Firefox Focus.

Firefox Focus är en nerbantad version av Firefox som inte sparar någonting (vad jag vet iaf.), CM Browser har lite funktioner jag gillar som en wipe funktion som rensar bl.a dess historik och cookies.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@marp68

Jag har använt Brave i flera år. Tycker det fungerar bra, men Brave har på sista tiden börjat ifrågasättas för deras egna rewards och samarbeten. Jag har inte gått med i deras Rewards, enligt många på deras forum så fungerar det riktigt dåligt. Känns som Brave är på väg åt fel håll, så ska testa att inte köra den.

Nu har jag faktiskt gått tillbaka till Chrome på min dator, fast jag egentligen inte vill det. Provade Firefox nu ett tag, men på min dator tar den ca 1% i CPU när den idlar med nedstängt fönster och Chrome/Brave tar inget i princip. Så något gör den i bakgrunden.

Jag vill köra Firefox men är rätt van vad saker som Chrome/Brave gör. Det är allt från storlek/visning av hemsida-texten till mer hur menyn fungerar och hur GUIt ser ut. Har provat de flesta webläsare men Brave är nog den bästa än så länge egentligen. Kanske går över till Brave igen, vi får se.

Givetvis kör man Privacy Badger (ett måste) och Ublock Origin på Chrome och Firefox.

På telefon och plattan kommer jag fortsätta att köra Brave. Fungerar riktigt bra.

Det om olika sökmotorer. Jag har försökt att använda andra som DDG och Startpage men alltid så går jag över till google för att hitta det jag vill. Att Google vet så mycket om en är skrämmande, men de är ju så stora för att de gör livet enklare för människor. Så för mig gör min sökhistorik som google har att jag hittar det jag söker snabbare.

Det är en sådan avvägning man gör hela tiden. Integritet vs smidighet. På androidtelefon så vet Google allt om än. Kollade nu när jag ställde in att den ska rensa efter 18 månader, då ser man att google loggar när man öppnar en app i telefon och i princip allt man gör. Vilket är lite kusligt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@marp68:
Kan inte säga något om Brave, då det avinstallerades ganska omgående igen eftersom jag fick många popups om att det ville ha rättigheter till filer och att många av dess filer ville ha tillgång till internet (kör CIS (Comodo Internet Security) som säkerhetsprogram och har det väldigt snävt inställt).

Som webläsare på datorn kör jag bl.a SRWare Iron (är i princip Google Chrome men med i stort sätt allt av Google's spioneri borttaget), det finns även som Android app men jag har inte testat det något direkt, utan kör CM Browser samt Firefox Focus.

Firefox Focus är en nerbantad version av Firefox som inte sparar någonting (vad jag vet iaf.), CM Browser har lite funktioner jag gillar som en wipe funktion som rensar bl.a dess historik och cookies.

Kan du utveckla mer vad Brave gjorde och så (om du kommer ihåg), vore intressant att veta. Man blir nyfiken och undrar vad den gör i bakgrunden. Man vill ju inte den ska göra skumma saker man inte vet om, och frågan är om Chrome/Firefox också håller på i bakgrunden?

SRWare Iron verkade ju riktigt bra! Precis så man vill ha, MEN den har inte uppdaterats sedan i Maj. Om den skulle vara up-to-date så skulle jag köra på den. På deras forum verkar en del har problem och känns inte som de som skapar den svarar, så lite inaktiv nu. En stor fördel om alla säkerhetsbuggar fixas så fort som möjligt också.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

@marp68:
Google's sökmotor är inte bättre än andra så sett den är bara mer korkad (enligt min åsikt) eftersom även om fler resultat kanske hittas vid en sökning så är oftast bara en bråkdel relaterat till vad man egentligen sökte efter och dessutom är en hel del sökresultat sponsrad reklam eller liknande.

Om du inte använder Google Chrome av integritetsskäl så bör du definitivt inte använda Google's sökmotor av samma skäl.

Personligen så använder jag mig av DuckDuckGo som sökmotor av just integritetsskäl, då de inte sparar någon direkt information eller delar med sig av personlig information.
privacy policy

Jag har hört talas om DuckDuckGo flera gånger tidigare. Jag är nyfiken på hur den kan använda sig av Google:s sökmotor utan att Google har satt stopp för detta? Inte för att jag klagar, utan jag är bara förvånad över att Google inte stoppat dem eftersom det ligger ju knappast i deras ekonomiska intresse att inte kunna spåra användare som sedan används för effektivare marknadsföring åt sina annonsörer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har hört talas om DuckDuckGo flera gånger tidigare. Jag är nyfiken på hur den kan använda sig av Google:s sökmotor utan att Google har satt stopp för detta? Inte för att jag klagar, utan jag är bara förvånad över att Google inte stoppat dem eftersom det ligger ju knappast i deras ekonomiska intresse att inte kunna spåra användare som sedan används för effektivare marknadsföring åt sina annonsörer.

DDG använder sig av en egen sökmotor vid namn duckduckbot
Startpage använder sig av Google sökmotor, men betalar för det.

edit: Jag ger DDG en chans till nu

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Kan du utveckla mer vad Brave gjorde och så (om du kommer ihåg), vore intressant att veta. Man blir nyfiken och undrar vad den gör i bakgrunden. Man vill ju inte den ska göra skumma saker man inte vet om, och frågan är om Chrome/Firefox också håller på i bakgrunden?

SRWare Iron verkade ju riktigt bra! Precis så man vill ha, MEN den har inte uppdaterats sedan i Maj. Om den skulle vara up-to-date så skulle jag köra på den. På deras forum verkar en del har problem och känns inte som de som skapar den svarar, så lite inaktiv nu. En stor fördel om alla säkerhetsbuggar fixas så fort som möjligt också.

Jag kommer faktigst inte riktigt ihåg vad Brave pysslade med, bara att jag blev fruktansvärt irriterad på att jag fick massa tillåtelse begäran frågor gällande tillgång till filer från CIS, trots att jag hade lagt in Brave.exe som betrodd fil.

När det gäller Firefox så räcker det med att jag lägger till Firefox.exe som betrodd fil, så blir det inga tillåtelse förfrågningar angående filer.
Hur det är med (Google) Chrome kan jag inte svara på då jag vägrar ha det på min dator, med andra Chromium/Chrome varianter (som nya Egde & SWare Iron) så är det samma som med Firefox.

Ja, tyvärr så uppdateras inte SWare Iron särskilt ofta och kan ligga någon/några versioner efter Chrome, och angående att det inte svaras särsklit mycket i forumet, så om det finns några allvarliga problem med en uppdatering så brukar det oftast svaras på det ganska snabbt och om det behövs en uppdatering för att fixa ett problem så brukar det ske relativt snabbt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Nästan så jag blir sugen på att installera Comodo firewall och testa. bara för att se

Laddade ner Iron nu som portable och tänkte testa lite. Kändes riktigt bra med en ren Chrome. Men frågan är hur farligt det är att inte vara up-to-date på allvarliga buggar som kan uppstå.

Det är något med fonten och Firefox som jag stör mig på. Vet inte alls vad det är. har t.om samma teckensnitt i Chrome och Firefox men ändå ser det konstigt ut i FF.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Spelar det någon roll för [...] batteritid vilken sökmotor jag använder med olika webbläsare? [...] Vill undvika webbläsaren Chrome av integritetsskäl och batteritid

Semi-bump.

Jag har svårt att tro att vilken sökmotor du använder skulle ha någon större inverkan på batteritid -- Däremot kan val av webbläsre (och dess konfiguration) säkert spela viss roll.

Jag vet att du inte vill använda Chrome, men den här artikeln kan kanske vara intressant att ögna igenom.

https://www.bleepingcomputer.com/news/google/new-google-chrom...

Edit:

Icke-ombedd information, kanske. Men jag är själv lite integritetsnörd. Kör Firefox med uBlock origin och Facebook Container (har inte ett riktigt Facebook-konto, men använder Messenger). Försöker använda startpage.com som sökmotor (som princip är en anonymiserande proxy framför Google) men glömmer ofta att använda den för att google.se sitter i muskelminnet. :\ :).

Icke-ombedd information