Acer blir först med Intel "Tiger Lake" och integrerad Xe-grafik

Permalänk
Melding Plague

Acer blir först med Intel "Tiger Lake" och integrerad Xe-grafik

Acers ultralätta bärbara Swift 5 sällskapar Intels integrerade Xe-grafik i Tiger Lake-processorerna med Geforce MX350-grafik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var inte poängen med Xe att just knäcka den krets den blir parad med här? Jag förstår inte hur första paradnumret kan paras med en sådan krets. Okej om det var 2060 med RT, men detta är ju bara dumt. Släng in ett större batteri istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var inte poängen med Xe att just knäcka den krets den blir parad med här? Jag förstår inte hur första paradnumret kan paras med en sådan krets. Okej om det var 2060 med RT, men detta är ju bara dumt. Släng in ett större batteri istället?

Det här är den integrerade versionen av Xe.

Permalänk
Medlem

Förstår inte grejen med att ens ha mobila grafikdelar i sådana här lätta laptops. Jag köpte nämligen en acer swift 5 med MX250 för ett tag sedan och blev helt ställd av hur otroligt inkompetent kylning datorn har. I t.ex spel klarade datorn av att använda grafikkortet i 2-3 minuter innan den bromsades ner helt otroligt, 400 MHz sattes CPUn på. Vad ska man med all prestanda till om man ändå inte kan använda den?

Jag förstår att det inte är en 'speldator' men kom igen nu. Skulle något liknande förekomma inom t.ex fordonsbranschen skulle det stämmas hejvilt. Tänk en bil som blir av med alla hästar bara för du kör upp för en lång backe.

Jag lämnade tillbaka datorn samma dag och svor att inte förvänta mig någon vidare prestanda från en ultrabook på ett bra tag, även om de stoltserar med nyaste core-i7 och fina grafikdelar. Nästa gång blir det en Zephyrus G14 för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Förstår inte grejen med att ens ha mobila grafikdelar i sådana här lätta laptops. Jag köpte nämligen en acer swift 5 med MX250 för ett tag sedan och blev helt ställd av hur otroligt inkompetent kylning datorn har. I t.ex spel klarade datorn av att använda grafikkortet i 2-3 minuter innan den bromsades ner helt otroligt, 400 MHz sattes CPUn på. Vad ska man med all prestanda till om man ändå inte kan använda den?

Jag förstår att det inte är en 'speldator' men kom igen nu. Skulle något liknande förekomma inom t.ex fordonsbranschen skulle det stämmas hejvilt. Tänk en bil som blir av med alla hästar bara för du kör upp för en lång backe.

Jag lämnade tillbaka datorn samma dag och svor att inte förvänta mig någon prestanda från en ultrabook på ett bra tag, även om de stoltserar med nyaste core-i7 och fina grafikdelar. Nästa gång blir det en Zephyrus G14 för mig.

Detta är en budget laptop. Det finns många bilmodeller som knappt tar sig upp för backar utan att låta som flygplan på ettans växel utan att nå hastigheter över 20km/h. Har själv suttit i en sådan.
Med budget menar jag att pris för vad specsen säger är lågt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Skulle något liknande förekomma inom t.ex fordonsbranschen skulle det stämmas hejvilt. Tänk en bil som blir av med alla hästar bara för du kör upp för en lång backe.

Att inte ha alla hästar hemma får en helt ny innebörd...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Detta är en budget laptop. Det finns många bilmodeller som knappt tar sig upp för backar utan att låta som flygplan på ettans växel utan att nå hastigheter över 20km/h. Har själv suttit i en sådan.
Med budget menar jag att pris för vad specsen säger är lågt

Jag vet inte om jag håller med om att en laptop för över 10 000 kan klassas som budget oavsett specs, men det är en åsiktssak. Hursomhelst kostade den jag köpte 14000 och då förväntade jag mig absolut inte att den under belastning skulle få sämre prestanda än min passivt kylda laptop från 2016. Så illa var det alltså. En passivt kyld core-m3 6Y30 presterade bättre än swift 5:an gjorde då den blivit varm och börjat bromsa sig. Det borde inte tillåtas att säljas om du frågar mig. Jag har läst att microsofts surface laptops har liknande problem med throttling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aholman:

Detta är en budget laptop. Det finns många bilmodeller som knappt tar sig upp för backar utan att låta som flygplan på ettans växel utan att nå hastigheter över 20km/h. Har själv suttit i en sådan.
Med budget menar jag att pris för vad specsen säger är lågt

12000kr är budget? Sist jag köpte en laptop för närmare 5 år sedan kostade den 4000kr avg. specc'ad med i5a och 8gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Jag vet inte om jag håller med om att en laptop för över 10 000 kan klassas som budget oavsett specs, men det är en åsiktssak. Hursomhelst kostade den jag köpte 14000 och då förväntade jag mig absolut inte att den under belastning skulle få sämre prestanda än min passivt kylda laptop från 2016. Så illa var det alltså. En passivt kyld core-m3 6Y30 presterade bättre än swift 5:an gjorde då den blivit varm och börjat bromsa sig. Det borde inte tillåtas att säljas om du frågar mig. Jag har läst att microsofts surface laptops har liknande problem med throttling.

Jag håller helt med dig! Men det verkar vara mycket så nu, skicka ut så många modeller som möjligt så att någon blir köpt typ. Något som passar alla, men långt från alla är testade eller validerade nog

Permalänk
Medlem

Ser jag rätt, eller saknar den helt kamera? Vem skulle köpa en laptop utan kamera, speciellt i dessa tider då man har mera distansmöten än vanliga?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ser jag rätt, eller saknar den helt kamera? Vem skulle köpa en laptop utan kamera, speciellt i dessa tider då man har mera distansmöten än vanliga?

Men mina skärmkanter! Den får inte plats! /s

Jag fattar inte heller hur detta kan börja bli en trend nu. Inte första gången jag ser det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ser jag rätt, eller saknar den helt kamera? Vem skulle köpa en laptop utan kamera, speciellt i dessa tider då man har mera distansmöten än vanliga?

Det sitter en kamera i mitten av övre skärmkanten vad jag kan se. Och personligen bryr jag mig inte ett dugg i om en laptop har kamera eller ej, det är långt ifrån alla som använder sin personliga laptop för distansmöten. Jag har även sett en del gå så långt att de t.ex. tejpar över kameran av säkerhetsskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det här är den integrerade versionen av Xe.

Ja, just det. Det är det han pratar om. Det dedikerade Xe-grafikkortet siktar högre.

Skrivet av aholman:

Detta är en budget laptop. Det finns många bilmodeller som knappt tar sig upp för backar utan att låta som flygplan på ettans växel utan att nå hastigheter över 20km/h. Har själv suttit i en sådan.
Med budget menar jag att pris för vad specsen säger är lågt

Men din budgetbil har aldrig skrytit om att ha de hästar som den saknar i uppförsbacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det sitter en kamera i mitten av övre skärmkanten vad jag kan se. Och personligen bryr jag mig inte ett dugg i om en laptop har kamera eller ej, det är långt ifrån alla som använder sin personliga laptop för distansmöten. Jag har även sett en del gå så långt att de t.ex. tejpar över kameran av säkerhetsskäl.

Hmm, du verkar ha rätt. Om jag ser rätt är det en i mitten där uppe.

Visst, alla behöver inte kamera, men för de som behöver en är det no-go om laptopen saknar kamera. Att spara den lilla summan som en kamera kostar (ens en dålig sån) och det lilla utrymme du förlorar är enligt mig bara dumt.

Men det behöver man ju inte bry sig om som konsument, utan det är Acers bekymmer.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@ChuniaC: Relaterar så hårt!
I mitt fall gällde det en bärbar Mac, den grymma hårdvaran som hade tryckts in i en så tunn dator blev ett skämt då dom inte tänkt något alls på att en 2.3 GHz i9 kommer skapa väldigt mycket värme.
Ingen verkar kunna svara på varför man inte ser till att ge en dator bra kylning om man tänker ge den kraftfull hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

och batteritid som ska räcka hela dagen.

Är detta för någon som sover 16-20 timmar om dagen?

Hade varit underbart om det stämmer!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Cringe på det här. MX350 presterar som Vega 7.
Skulle inte Xe vara så kickass? Kunde de inte satt i en större eller klockat den högre?

Eller är minsta xe den nya 630?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Cringe på det här. MX350 presterar som Vega 7.
Skulle inte Xe vara så kickass? Kunde de inte satt i en större eller klockat den högre?

Eller är minsta xe den nya 630?

Exakt min känsla. Lägsta chippen kanske bara är rebrand av gen9?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Ser jag rätt, eller saknar den helt kamera? Vem skulle köpa en laptop utan kamera, speciellt i dessa tider då man har mera distansmöten än vanliga?

Att den inte har kamera tycker jag är en bra sak och hade föredragit om flera tillverkare valt den vägen.