Acer Predator X25 är spelskärm med 360 Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mithras: Jag förklarar inte fördelarna/nackdelarna med v-sync. Jag förklarar varför man alltid vinner något (om än ganska liten vinst i många fall) på en skärm kapabel till en högre frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LCD har nytta av 240 Hz, 144 Hz, 60 Hz och så vidare. Det handlar om förbättringar. Även ifall förbättringarna blir allt gradvisare och avtagande – kanske obetyande för hur man använder skärmen, så är det fortfarande förbättringar i såväl periodicitet och responstider.

Men om responsriderna är detsamma så finns det ju en gräns? Min Acer kan inte dra nytta av 200 Hz. Nu finns det ju snabbare tn paneler

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@oqvist: Det är sådant som återstår att se. Hur mycket 50% ökning på pappret motsvaras av synliga förändringar i praktiken. För 144-240 Hz på TN-paneler och väljgjorda IPS-paneler är den en betydande skillnad vid jämförelser. I andra fall en mindre eller ingen skillnad.

Jag gissar att detta är en mindre betydande skillnad.

Permalänk
Medlem

Bra att de fortsätter att öka uppdateringsfrekvens, men det största som skulle kunna ske är om de äntligen kunde få till g-sync/motsv. i felfri kombination med strobing (Asus ELMB-Sync tex?).
Innan de klarar det är det helt enkelt undermåligt jämfört med oled.
Jag kommer aldrig röra en LCD ens med tång igen innan de klarar att kombinera g-sync/strobing/tusentals dimming-zoner eller motsvarigheter av dessa teknologier.

Permalänk

Låter grymt får väl se vad den levererar samt att den har g-sync är ju perfekt! Blir intressant att se den emot 240hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det du förklarade, så som jag uppfattade det, var skillnaden mellan 140hz och 260hz-skärmar medan V-sync är på och buffrar. Det jag frågade var "varför ska V-sync vara på, om man bara får ut 30-60fps". Mig veterligen får man inte bättre flyt genom att slå på V-sync om man får mindre fps än vad skärmen kan hantera? Eller har jag missuppfattat detta?

V-sync på, så att du slipper tearing, som borde vara ganska hemsk i ca 30 fps.
Med en hög uppdateringsfrekvens på skärmen så blir input lag försumbar med v-sync på. (som förklarat tidigare.)

Buffering är lite old school, då det numera finns snabba alternativ som ger ung, samma delay som v-sync. Så gamla input lag från trippel buffering är inget man måste lida av numera. (rent tekniskt så använder alla grafiska gränsnitt double buffering, så du slipper se varje bild ritas up i real tid.)

Dock så bör det nämnas att förtjänsten i detta exempel blir ganska försumbart. Om spelet kör i 30fps så blir det automatiskt mycket input delay, dock så behöver spelet inte vänta på att skärmen kör en refresh, vilket tar bort en källa till delay.
Jag tänker att grundtanken var en jämförelse med exempelvis en 60hz skärm, där det går 16,7ms mellan varje refresh. förutom att det blir en fördröjning tills spelet behandlar din input, så blir din timing lidande också. när din input kan träffa nånstans mellan 0 till 16,7ms delay, så blir det extra svårt med timingen, då alla dina input har en 0-16,7ms slumpmässig delay.
Fördelen med en hög refresh på en skärm är främst något man känner, snarare än att man ser skillnad.

Personligen så spelar jag mycket flipper spel, och där är det väldigt viktigt med timing, då varje ms ändrar kulans bana. Skillnaden mellan 60hz och 120hz är skillnaden mellan att träffa en ramp som jag siktar på , eller rampen brevid. minsta lilla skillnad i timing när man flippar = stor skillnad på vart kulan går nånstans. samma sak i FPS och om du skjuter medans du rör siktet. minsta skillnad i timing kan innebära en träff , eller miss. även om din timing är "spot on", så kan ditt skott träffa närsomhelst i skärmens uppdateringsintervall, vilket innebär att på, ex en 60hz skärm, så får du slumpmässigt en delay på 0-16,7ms.

Nämnas bör, är att timing inte är samma sak som reaktionsförmåga, Då timing är en planerad aktion. Du vet redan vad du ska göra, vilket gör att du kan tajma mycket mycket tajtare än om du måste reagera och analysera. (tex att fånga en plötslig boll som kastas till dig.) Medans jonglerare inte har några problem med att hålla många bollar i luften. Jag nämner detta då det ofta är ett argument i dessa diskussioner.

hoppas det blev förståeligt nu. (annars får jag skylla på värmen om jag var otydlig.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

V-sync på, så att du slipper tearing, som borde vara ganska hemsk i ca 30 fps.
Med en hög uppdateringsfrekvens på skärmen så blir input lag försumbar med v-sync på. (som förklarat tidigare.)

Buffering är lite old school, då det numera finns snabba alternativ som ger ung, samma delay som v-sync. Så gamla input lag från trippel buffering är inget man måste lida av numera. (rent tekniskt så använder alla grafiska gränsnitt double buffering, så du slipper se varje bild ritas up i real tid.)

Dock så bör det nämnas att förtjänsten i detta exempel blir ganska försumbart. Om spelet kör i 30fps så blir det automatiskt mycket input delay, dock så behöver spelet inte vänta på att skärmen kör en refresh, vilket tar bort en källa till delay.
Jag tänker att grundtanken var en jämförelse med exempelvis en 60hz skärm, där det går 16,7ms mellan varje refresh. förutom att det blir en fördröjning tills spelet behandlar din input, så blir din timing lidande också. när din input kan träffa nånstans mellan 0 till 16,7ms delay, så blir det extra svårt med timingen, då alla dina input har en 0-16,7ms slumpmässig delay.
Fördelen med en hög refresh på en skärm är främst något man känner, snarare än att man ser skillnad.

Personligen så spelar jag mycket flipper spel, och där är det väldigt viktigt med timing, då varje ms ändrar kulans bana. Skillnaden mellan 60hz och 120hz är skillnaden mellan att träffa en ramp som jag siktar på , eller rampen brevid. minsta lilla skillnad i timing när man flippar = stor skillnad på vart kulan går nånstans. samma sak i FPS och om du skjuter medans du rör siktet. minsta skillnad i timing kan innebära en träff , eller miss. även om din timing är "spot on", så kan ditt skott träffa närsomhelst i skärmens uppdateringsintervall, vilket innebär att på, ex en 60hz skärm, så får du slumpmässigt en delay på 0-16,7ms.

Nämnas bör, är att timing inte är samma sak som reaktionsförmåga, Då timing är en planerad aktion. Du vet redan vad du ska göra, vilket gör att du kan tajma mycket mycket tajtare än om du måste reagera och analysera. (tex att fånga en plötslig boll som kastas till dig.) Medans jonglerare inte har några problem med att hålla många bollar i luften. Jag nämner detta då det ofta är ett argument i dessa diskussioner.

hoppas det blev förståeligt nu. (annars får jag skylla på värmen om jag var otydlig.)

Det här tyckte jag var ett väldigt insiktsfullt inlägg.
Sysslar själv med mätning, där osäkerhet är väldigt vidkommande. Kan ha ett aber med att GPS:en visar klart och tydligt en speciell prick, för att när man kontrollerar någon dag senare visar två centimeter bredvid, vilket man helt enkelt får acceptera för att det är noggrannheten den oftast har i Norrland.
Så även om jag mot förmodan gör en helt perfekt utsättning enligt vad jag vet, så faller det på hur rätt bild jag verkligen har fått om det verkligen är rätt "på riktigt".

Tid och rum är förstås oskiljaktiga när man undersöker saken närmare och ska hålla det meningsfullt, och det en FPS-spelare gör är ju i princip exakt samma sak som när jag sätter ut väglinjer på jobbet.
Vi arbetar bara inom olika skalor. Vägmätning är väl inte särskilt våldsromantiserande heller för den delen, men om vi ser till det strikt matematiska så...

Nu när du nämner ämnet så blev jag dessutom påmind:
Hur kan tillverkare med hedern i behåll påstå att deras skärmar har en latens på en millisekund, när den allra viktigaste specifikationen (efter upplösningen) anger att det är nästan 7 millisekunder mellan bildrutorna?
Är det någonting de mäter mellan inputkabeln till monitorn och en annan komponent?
Eller är det tiden de mäter mellan inputkabeln till själva skärmytan och till att en mätbar ljusförändring sker?

Permalänk

@Ricerunner:
Nu är jag inte helt hundra på om det du sett att de nämner faktiskt är latens.
Det vanliga är att de kallar det "response time" eller "MPRT" och det är alltså en fråga om pixlarnas responstid från att de börjar skifta färg/nyans till att de är helt klara (eller jag har fått höra att mätvärdena är från att 10% av övergången är avklarad till att 90% är avklarad, om jag inte helt missförstod, medan t.ex. rtings i sina grafer visar 0% till 80% och 0% till 100%).

De uppnår den responstiden antingen med väldigt hög overdrive eller så är det en "upplevd responstid" (MPRT) som kan uppnås med t.ex. motion blur reduction-teknologi.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det tillverkarna menar med "1 ms" är en (delvis) påhittad siffra som baseras på någon form av extrem situation eller någon form av okulär "1 ms"-liknande likt MPRT under specifika omständigheter likt med eftersläpsreducering/strobing backlight aktiv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galadhnen:

@Ricerunner:
Nu är jag inte helt hundra på om det du sett att de nämner faktiskt är latens.
Det vanliga är att de kallar det "response time" eller "MPRT" och det är alltså en fråga om pixlarnas responstid från att de börjar skifta färg/nyans till att de är helt klara (eller jag har fått höra att mätvärdena är från att 10% av övergången är avklarad till att 90% är avklarad, om jag inte helt missförstod, medan t.ex. rtings i sina grafer visar 0% till 80% och 0% till 100%).

De uppnår den responstiden antingen med väldigt hög overdrive eller så är det en "upplevd responstid" (MPRT) som kan uppnås med t.ex. motion blur reduction-teknologi.

Jaha är det på så sätt. Det gjorde saken mycket klarare för mig

Kanske ska läsa på lite mer inför nästa köp, om det blir något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Som redan sagts så är steget mellan 240 och 360 inte lika stort som 60 till 144. En dubblering är ju bäst jämförelsevis. Dvs 60>120>240>480>960 osv.

Själv väntar jag på en recension av Acer XV272ux som är en 27" 1440P 240hz IPS. Ska bli spännande att se om de lyckats få till den.

https://pcmonitors.info/acer/acer-xv272u-x-240hz-wqhd-ips-mod...

Kände meh, sen såg jag USB-C 65W PD. Specsen är grymt trevliga, men utan den för mig hade det haft begränsat värde. Idag måste jag se mig om efter skärmar som både erbjuder goda möjligheter till arbete och nöje, vilket marknaden äntligen börjar leverera. Särskilt Acer släpper många attraktiva skärmar för min del.

Snubblar du över mer info och känner att du vill dela med dig, tar jag gärna del av denna.

Skrivet av Jimmy:

Har tyvärr bara dålig erfarenhet av Acer prylar och dess suport, visst kan det sitta kände komponenter i dem men deras egna mjukvara samt skalen har alltid varit undermåliga i de produkter jag testat. Nu sist köpte jag en Acer x34 och man kan väll säga att den och deras support satte spiken i kistan, för mig blir det inte mer Acer.

Jag har svårt att tro att de utvecklar någon panel själv, troligen kommer den återfinnas även under andra fabrikat.

Jag befinner mig i precis andra änden av spektrumet och är mycket nöjd med både kvalité på produkter och att deras support har funnits där när jag behövt den.

Tråkigt med dina erfarenheter av dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qn1f3:

Kände meh, sen såg jag USB-C 65W PD. Specsen är grymt trevliga, men utan den för mig hade det haft begränsat värde. Idag måste jag se mig om efter skärmar som både erbjuder goda möjligheter till arbete och nöje, vilket marknaden äntligen börjar leverera. Särskilt Acer släpper många attraktiva skärmar för min del.

Snubblar du över mer info och känner att du vill dela med dig, tar jag gärna del av denna.

Jag har inte mer info om XV272U X, men däremot såg jag att Predator XB273U GX som nämns här i nyheten ser ut att ha samma stats. Jag vet inte om det är samma panel och bara skiljer i funktioner så som fot och annat, eller om det även är en annan panel. Kan ju hända att det är samma panel i två olika prisklasser/inriktningar. Den ena hör ju till serien Nitro och den andra Predator. Jag är inte så insatt i Acers olika serier så jag vet inte vad som skiljer mellan dem.

Predator XB273U GX finns i alla fall som förbokningsbar på Acers hemsida. XV272U X verkar lysa med sin frånvaro än.
https://store.acer.com/en-id/predator-xb-273u-gx

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig nu är ultrawide som funktion eller super ultra wide

Sen är annat fint med, den mumsigaste skärmen som kommer är ju g9 odyssey

49 tums 240hz

https://www.samsung.com/us/computing/monitors/gaming/49--odys...

https://www.inet.se/produkt/2216596/samsung-49-odyssey-c49g95...

Permalänk
Medlem

Predator XB3 XB323QK NV. Hur blev det med denna skärm egentligen? Finns knappt någon information om den (inte ens på deras hemsida). Den skulle lanseras förra månaden. 🤔