Acer Predator X25 är spelskärm med 360 Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Melding Plague

Acer Predator X25 är spelskärm med 360 Hz och Nvidia G-Sync

Nästa pinne i bildfrekvensstegen är 360 Hz och nu avtäcker Acer sitt framtida bidrag, som då går upp mot Alienware och Asus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Kan inte förneka att jag är sugen på att köpa en sådan endast för att då och då njuta av det flyt 360 Hz torde innebära.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Äntligen i kombination av en 360-headshoot.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan inte förneka att jag är sugen på att köpa en sådan endast för att då och då njuta av det flyt 360 Hz torde innebära.

https://i.imgur.com/ZSEJyq8.png

Tror inte skillnaden är så amazing som 360 Hz kan låta som. Skillnaden i smoothness torde bli mindre och mindre ju högre Hz? Man har ju redan lite kämpigt att märka skillnad på 144 och 240Hz? Upplever att man fokuserar på fel specs, lite som när alla jagade stämpeln "4K" på diverse TV apparater för 3990:-

Jag ska trots min åsikt vara försiktig, jag har inte provat 240 Hz, men testare på YouTube skvallrade redan då om en ganska marginell skillnad mot 144Hz. Sedan undrar jag vilka fler aktuella spel än CS som man dels kan uppnå 360 fps och även dra nytta av en så hög Hz?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Är förvånad att inte BenQ/Zowie redan har tagit fram en 360Hz skärm oxå då de satsar så stort i just e-sports scenen och en sånhär skärm är ju liksom gjord för det men antar de har problem att få DyAc fungera med 360Hz utan att det blir problem med crosstalk/smearing om panelen inte hinner med så då är det väl nästan lika bra med 240Hz+DyAc isåfall som ger bättre flyt minus input lag skillnaden då som förstås är bättre med 360Hz (även om skillnaderna börjar vara såpass små vid det laget att det är tveksamt om ens pro gamers drar nån nytta av input lag differensen mellan 360 och 240Hz).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av YamahaDGX630:

Tror inte skillnaden är så amazing som 360 Hz kan låta som. Skillnaden i smoothness torde bli mindre och mindre ju högre Hz? Man har ju redan lite kämpigt att märka skillnad på 144 och 240Hz? Upplever att man fokuserar på fel specs, lite som när alla jagade stämpeln "4K" på diverse TV apparater för 3990:-

Jag ska trots min åsikt vara försiktig, jag har inte provat 240 Hz, men testare på YouTube skvallrade redan då om en ganska marginell skillnad mot 144Hz. Sedan undrar jag vilka fler aktuella spel än CS som man dels kan uppnå 360 fps och även dra nytta av en så hög Hz?

Ja, det är absolut så att vinsterna med högre uppdateringsfrekvens gradvis försvinner ju högre upp på stegen man klättrar. Ingen lär ju kunna se skillnad mellan 3 000 och 6 000 Hz till exempel.

Jag är sedan länge van vid 144 Hz. Har provat 240 Hz, och skillnaden är klart märkbar, men går naturligtvis inte att jämföra med den mellan 60 och 144 Hz, som både är procentuellt större (+140 % jämfört med +67 %) och mer märkbar "per procentenhet".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sådana här announcements är störiga när Acer skriver saker som "up to 240 Hz refresh rates and up to 4K UHD resolution" för 3 olika skärmar. Vilken har vad? Är det en 32" 4k skärm med hög uppdateringsfrekvens (144 räcker bra för min del) så är den superintressant, men är det en 27" 4k som vi redan har och 32"-aren är en "klassisk" 1440p som det också finns en massa av så kunde jag inte vara mindre intresserad. De vet ju med 100% sannolikhet vilket det är så varför inte skriva ut specifikationerna skärm för skärm? /rant

specificerade vem som irriterar mig med sin kommunikation, dvs Acer ;)
Permalänk
Livsnjutare 😎

Daaaumnn!!!

360hz 😮

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Oooh, jag hittade specifikationer för 32-tummaren. Ser ut att vara precis vad jag letar efter, 32" 4k och 144hz IPS!

https://pcmonitors.info/acer/acer-xb323qk-nv-31-5-inch-144hz-...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SweDragon: Acer är något av mästare på luddiga och icke-specifika pressmeddelanden, jag tänkte samma sak när jag läste utskicket om de här produkterna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Vilken spel eller applikation kommer kunna utnyttja detta överhuvudtaget utöver CSGO?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

0,1btb when?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall panelen lyckas få ännu bättre kontroll över kristallerna tack vare den högre frekvensen är det en fördel även om man saknar förmågan att uppnå eller saknar behovet av 360 FPS.

Den fördel all kan ta del av idag med en bra 240 Hz-panel är den bättre kontrollen över eftersläp jämfört med 144 Hz-skärmen – även om du aldrig når 240 FPS. Samma sak bör gälla även här.

360 Hz är en förkortning från ca 4,2 ms till ca 2,8 ms i perioden för när skärmen ritas uppifrån och ned hela bildytan. Detta minskar väntan på nästan cykel och minskar därför traditionella ryck- och tearingproblem från v-sync on/off. Så även om du puttrar på och spelar med FPS långt under skärmens Hz-tak är väntan på nästan cykel kortare och du kan mycket väl uppleva en förbättring i flyt även om spelen ligger kvar i samma FPS de alltid gjort för dig.

Kortare periodicitet torde också minska crosstalk vid eftersläpsreduceringen eftersom det är mindre skillnad över ytan i vilken fas kristallerna befinner sig när lysdioderna släcker ned.

Mindre eftersläp och mer flyt oavsett vilken FPS du renderar i. Fördelar för alla. Sedan får man se vad det blir i praktiken förstås. 50 procent på pappret är sällan 50 procent i verklig upplevelse när man är så här många steg in förändringarna.

Skrivet av Mithras:

Vilken spel eller applikation kommer kunna utnyttja detta överhuvudtaget utöver CSGO?

Alla.

Även om avkastningen då minskar förstås. Störst är skillnaden 60->120 eller 144 Hz. Hjälper alla, även de som kör v-sync runt 30 FPS.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag gick från just exakt 144 till 240 Hz och det var skillnad och lenare. Inte lika stort hopp som från 60 -> 144 Hz, men det är definitiv märkbart till det bättre, särskilt i snabba spel Valorant och CS:GO.

Och jag kan även säga att jag är ruskigt nyfiken på att få prova 360 Hz.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla.

Även om avkastningen då minskar förstås. Störst är skillnaden 60->120 eller 144 Hz. Hjälper alla, även de som kör v-sync runt 30 FPS.

Rätta mig gärna om jag har fel, men de som får ut ca 60-100 fps i spel kommer inte ha någon större nytta av att ha en skärm på 360hz jämfört med 240 eller ens 165hz? Skillnaden är i mina ögon högst teoretisk.

CSGO är det enda spelet och applikationen jag känner till som faktiskt pumpar ut ca 300 fps och därmed har en konkret användning av det och inte enbart i teorin, och därmed faktiskt kommer utnyttja fördelen. edit: Valorant kommer nog behöva läggas till den listan

Hmm? Nu får du gärna utveckla; om jag kör V-sync på 30 fps, hur hjälper det mig att ha en skärm som är 360hz istället för 144? eller för den delen 144hz framför 60hz, om fps=30 samt V-sync på? Det vill säga, hur blir det en reell skillnad som inte är enbart på pappret?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mithras: Kör du sett spel som v-syncar med buffring och pendlar runt 30-60 FPS likt Bethesdas motorer, Fallout, Skyrim etc. måste spelmotorn alltid vänta 16,7 ms på nästa cykel innan den kan trycka ut nästa bildruta. Med en 144 Hz-skärm behöver motorn bara vänta 6,9 ms. Vilket då påverkar flytet ganska så drastiskt även om antalet FPS i snitt är oförändrat. 240 och 360 Hz minskar detta ännu mer och någonstans når vi en effekt som börjar likna adaptiv synk när det aldrig är mer än någon millisekunds väntan på att trycka ut nästa bildruta ur bufferten.

Eller så kör man med adaptiv synk på förstås. Men det är ju som bekant inte helt hundra med alla spel (och skärmar, inte minst)

Effersläpsnivåerna vid 60 Hz och 240 Hz är också helt olika vilket minskar smetandet mellan bildrutor även vid låga frekvenser.

Sedan är det då förstås en personlig fråga om hur stor skillnad man ser eller märker av – eller bryr sig om. Men fördelarna finns där för alla även om de som skrivet kanske blir minimal avkastning på steget 240->360 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Mithras: Kör du sett spel som v-syncar med buffring och pendlar runt 30-60 FPS likt Bethesdas motorer, Fallout, Skyrim etc. måste spelmotorn alltid vänta 16,7 ms på nästa cykel innan den kan trycka ut nästa bildruta. Med en 144 Hz-skärm behöver motorn bara vänta 6,9 ms. Vilket då påverkar flytet ganska så drastiskt även om antalet FPS i snitt är oförändrat. 240 och 360 Hz minskar detta ännu mer och någonstans når vi en effekt som börjar likna adaptiv synk när det aldrig är mer än någon millisekunds väntan på att trycka ut nästa bildruta ur bufferten.

Eller så kör man med adaptiv synk på förstås. Men det är ju som bekant inte helt hundra med alla spel.

Effersläpsnivåerna vid 60 Hz och 240 Hz är också helt olika vilket minskar smetandet mellan bildrutor även vid låga frekvenser.

Sedan är det då förstås en personlig fråga om hur stor skillnad man ser eller märker av – eller bryr sig om. Men fördelarna finns där för alla även om de som skrivet kanske blir minimal avkastning på steget 240->360 Hz.

Intressant!

Nästa fråga då; varför skulle man köra med V-sync och buffring på om man har 30-60fps på en skärm som har dubbla hastighetsfrekvensen eller mer?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Musikälskare

Undrar om man märker skillnad från 165Hz som jag har nu, vore intressant att prova

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Let's go baby I'm a god 360 no scope?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Tyckte det var en märkbar skillnad på 240 Hz och 144 Hz ändå. Lämnade likväl tillbaka 240 Hz skärmen då 1080p är orimligt lågupplöst 2020.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mithras:

Intressant!

Nästa fråga då; varför skulle man köra med V-sync och buffring på om man har 30-60fps på en skärm som har dubbla hastighetsfrekvensen eller mer?

Var det inte det jag just förklarade?

För att det förhoppningsvis flyter bättre när det är halverad väntat på upppdateringscykler och för att skärmen med 120-144 Hz ger mindre eftersläp än den skärm som kör 60 Hz.

Och i flera fall har man inget val, likt Bethesdas motorer.

Permalänk
Master of Overkill

Blir kul testa vs min 240Hz i sign.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweDragon:

Oooh, jag hittade specifikationer för 32-tummaren. Ser ut att vara precis vad jag letar efter, 32" 4k och 144hz IPS!

https://pcmonitors.info/acer/acer-xb323qk-nv-31-5-inch-144hz-...

Det håller jag med om att det är en klar marknadsfrälsning.
Just de specsen har behövts, men det kanske är först nu de börjar kunna rulla ut det till ett vettigt pris.

Då torde det inte vara allt för länge kvar tills vi kan se ultrawide 4K 144Hz i 34+ tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Var det inte det jag just förklarade?

För att det förhoppningsvis flyter bättre när det är halverad väntat på upppdateringscykler och för att skärmen med 120-144 Hz ger mindre eftersläp än den skärm som kör 60 Hz.

Och i flera fall har man inget val, likt Bethesdas motorer.

Det du förklarade, så som jag uppfattade det, var skillnaden mellan 140hz och 260hz-skärmar medan V-sync är på och buffrar. Det jag frågade var "varför ska V-sync vara på, om man bara får ut 30-60fps". Mig veterligen får man inte bättre flyt genom att slå på V-sync om man får mindre fps än vad skärmen kan hantera? Eller har jag missuppfattat detta?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Som redan sagts så är steget mellan 240 och 360 inte lika stort som 60 till 144. En dubblering är ju bäst jämförelsevis. Dvs 60>120>240>480>960 osv.

Själv väntar jag på en recension av Acer XV272ux som är en 27" 1440P 240hz IPS. Ska bli spännande att se om de lyckats få till den.

https://pcmonitors.info/acer/acer-xv272u-x-240hz-wqhd-ips-mod...

Permalänk
Medlem

Har tyvärr bara dålig erfarenhet av Acer prylar och dess suport, visst kan det sitta kände komponenter i dem men deras egna mjukvara samt skalen har alltid varit undermåliga i de produkter jag testat. Nu sist köpte jag en Acer x34 och man kan väll säga att den och deras support satte spiken i kistan, för mig blir det inte mer Acer.

Jag har svårt att tro att de utvecklar någon panel själv, troligen kommer den återfinnas även under andra fabrikat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jawik:

Som redan sagts så är steget mellan 240 och 360 inte lika stort som 60 till 144. En dubblering är ju bäst jämförelsevis. Dvs 60>120>240>480>960 osv.

Absolut! Betydligt större procentuell ökning i det sistnämnda fallet (140 %, jämfört med 50 %). Därutöver lär en dubblering generellt vara mindre märkbar ju högre frekvens man utgår från. Det vill säga, man märker större skillnad mellan 60 och 120 Hz än mellan 120 och 240 eller för den delen 6 000 och 12 000 Hz.

(Det är förstås möjligt att den effekten blir omvänd vid extremt låga frekvenser: Den upplevda skillnaden mellan 30 och 60 Hz lär vara större än mellan 0,1 och 0,2 Hz.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

0,1btb when?

Förmodligen inte innan microLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan inte förneka att jag är sugen på att köpa en sådan endast för att då och då njuta av det flyt 360 Hz torde innebära.

https://i.imgur.com/ZSEJyq8.png

Frågan är har det hänt något med lcd teknologin som ger responstider som kan ge nytta av 360 hz?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Frågan är har det hänt något med lcd teknologin som ger responstider som kan ge nytta av 360 hz?

LCD har nytta av 240 Hz, 144 Hz, 60 Hz och så vidare. Det handlar om förbättringar. Även ifall förbättringarna blir allt gradvisare och avtagande – kanske obetyande för hur man använder skärmen, så är det fortfarande förbättringar i såväl periodicitet och responstider.