Permalänk
Medlem

Hur SMSar man tyskland?

Godmorgon Bullen!

Jag sitter och har rejäl huvudbry om hur man ska göra för att SMSa någon i tyskland med tyskt nummer. Jag har comviq fastpris abonnemang, och har även ställt in abonnemanget på att tillåta merkostnad upp till 200:- för att det ska gå att SMSa tyskland. Det kostar 45 öre/sms.

Jag har försökt med både landsnummer och utlandsprefix +49 & 0049

Operatörens "riktnummer" ska vara 0176

Personens nummer är 11 22 33 44

Jag har försökt med både landsnummer/utlandsprefix, med och utan första nollan i operatörens "riktnummer" men likt förbannat kommer SMSet inte iväg. Är det någon som har en susning om vad problemet kan vara?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är väl samma som när du ringer svenskt nummer utomlands.

+49 och ta bort första nollan i personens telefonnummer. I ditt fall bör det vara +4917611223344

Har du ens rätt nummer? Du låter lite osäker på riktnumret. Går det att ringa numret?

Riktnumret är 017, inte 0176. Så det är garanterat +49017 som det ska börja med

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är väl samma som när du ringer svenskt nummer utomlands.

+49 och ta bort första nollan i personens telefonnummer. I ditt fall bör det vara +4917611223344

Har du ens rätt nummer? Du låter lite osäker på riktnumret. Går det att ringa numret?

Riktnumret är 017, inte 0176. Så det är garanterat +49017 som det ska börja med

Om jag är osäker? Det är ju lite milt uttryckt. Hittade numret via telefonbuch.de men där står det något dåligt hur man gör när man ringer från utlandet så jag har googlat hela morgonen. Jag försökte med +49 och att ta bort nollan i 017. Finns tyvärr en anledning som gör att jag vill veta om personen vill ha kontakt öht innan jag ringer, annars hade jag bara ringt. Men tyvärr är det samma problem.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Fanns där någon adress på den sidan du hittade numret? Då kan du isf försöka söka vidare på adressen på andra sidor och korsreferera för att se om numret verkar korrekt, eller så kanske du kan spåra det vidare på något annat sätt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av HoboCop:

Om jag är osäker? Det är ju lite milt uttryckt. Hittade numret via telefonbuch.de men där står det något dåligt hur man gör när man ringer från utlandet så jag har googlat hela morgonen. Jag försökte med +49 och att ta bort nollan i 017. Finns tyvärr en anledning som gör att jag vill veta om personen vill ha kontakt öht innan jag ringer, annars hade jag bara ringt. Men tyvärr är det samma problem.

Ring och säg "Sorry for calling you, I wasn't able to text, is this a bad time?" eller nåt.

Vilken skum tråd, du ska SMSa någon i tyskland som inte känner dig? Det här känns mer som ett email

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Thor: I och med att det är Tyskland vi talar om, så kan TS vara glad att ens hitta ett nummer.
De är extremt restriktiva vad som finns tillgängligt på nätet. Är mer eller mindre omöjligt att söka information om privatpersoner i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ring och säg "Sorry for calling you, I wasn't able to text, is this a bad time?" eller nåt.

Vilken skum tråd, du ska SMSa någon i tyskland som inte känner dig? Det här känns mer som ett email

Nej. Det är min halvbror jag aldrig haft kontakt med. Var inte så snabb med att dömma.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Nej. Det är min halvbror jag aldrig haft kontakt med. Var inte så snabb med att dömma.

Du har inget alternativt sätt att kontakta din halvbror då? Facebook till exempel?
Det finns en hel mängd problem med internationella SMS så det kan mycket väl vara så att du har rätt nummer men att det inte fungerar ändå.

Permalänk
Medlem

Vykort, brev kanske. Lycka till med detta och er framtida relation

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Du har inget alternativt sätt att kontakta din halvbror då? Facebook till exempel?
Det finns en hel mängd problem med internationella SMS så det kan mycket väl vara så att du har rätt nummer men att det inte fungerar ändå.

Tro mig, jag har försökt. Han har ingen åtminstonde sökbar FB profil, om han ens har närvaro där. ICQ finns men har inte varit inloggad på år och dagar. Det lutar åt att få ringa, men hade gärna velat veta om han alls vill ha kontakt först. Jag är inte främmande att googla reda på folk och är rätt duktig på det, men som har sagts, Tyskarna verkar väldigt integritetsmedvetna.

Men tack till alla som bidrog till att försöka reda ut härvan med numret

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Sötast
Skrivet av HoboCop:

Om jag är osäker? Det är ju lite milt uttryckt. Hittade numret via telefonbuch.de men där står det något dåligt hur man gör när man ringer från utlandet så jag har googlat hela morgonen. Jag försökte med +49 och att ta bort nollan i 017. Finns tyvärr en anledning som gör att jag vill veta om personen vill ha kontakt öht innan jag ringer, annars hade jag bara ringt. Men tyvärr är det samma problem.

Fula dig och testa ring någon i samma stad med samma riktnummer!
Om du kommer fram så lär ju landskod+riktnummer vara rätt iallafall?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Louwsy Shroom: Har du provat om han har t.ex. Whatsapp? Det är kopplat till mobilnummer men brukar generellt fungera betydligt bättre än vanliga SMS när det kommer till att skicka internationellt (dessutom kostar det ingenting). Frugan använder det flitigt för att hålla kontakten med sin familj som bor i USA samt Dominikanska republiken.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fula dig och testa ring någon i samma stad med samma riktnummer!
Om du kommer fram så lär ju landskod+riktnummer vara rätt iallafall?

0176 är till mobiltelefoner, tror det är till O²

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@iBurningMan: Har du provat om han har t.ex. Whatsapp? Det är kopplat till mobilnummer men brukar generellt fungera betydligt bättre än vanliga SMS när det kommer till att skicka internationellt (dessutom kostar det ingenting). Frugan använder det flitigt för att hålla kontakten med sin familj som bor i USA samt Dominikanska republiken.

Slängde in det och kollade, men tyvärr ingen träff där. Kollade också snapchat av alla ställen

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Lite off topic men snacka om snyggt nummer han har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Lite off topic men snacka om snyggt nummer han har

Lägger ju inte direkt ut hans riktiga nummer såhär

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Meh, vad synd :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Slängde in det och kollade, men tyvärr ingen träff där. Kollade också snapchat av alla ställen

LINE är en annan chat app som också är kopplad/kan kopplas till ett telefonnummer, dock så går det att blockera att det går att söka efter/lägga till personer via deras telefonnummer, så även om han nu skulle använda sig av det så är det inte alls säkert att du hittar honom.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: ICQ, det var inte igår! Antar att du inte kan utröna nån mer info som är av nytta på hans profil, ex mailadress?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.