Nvidia avtäcker Ampere-kortet A100 i PCI Express-format

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avtäcker Ampere-kortet A100 i PCI Express-format

Hög prestanda och minnesbandbredd blir nu tillgängligt även för de aktörer som inte köper skräddarsydda beräkningssystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Någon sa en gång att parfym var det mest lukrativa man kunde sälja men... Har dom sjukt dålig yield på dessa? Eller varför är det så enormt mkt dyrare än typ ett Titan?

Permalänk
Medlem

Och konsolerna skryter med sina 10 respektive 12 TFLOPS.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Någon sa en gång att parfym var det mest lukrativa man kunde sälja men... Har dom sjukt dålig yield på dessa? Eller varför är det så enormt mkt dyrare än typ ett Titan?

Andelen fungerande kretsar minskar drastiskt när man ökar storleken. Ovanpå det får det så klart platts färre per wafer. Så ja, yield lär vara ganska dålig. Det lär dock inte stå för hela prispåslaget. Jag antar att produkter riktade mot stora företag har rejält mycket mer support, och även möjlighet att efterfråga funktionalitet etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rallemulle87:

Någon sa en gång att parfym var det mest lukrativa man kunde sälja men... Har dom sjukt dålig yield på dessa? Eller varför är det så enormt mkt dyrare än typ ett Titan?

Har jag läst fel, eller har inte det här typ 10x högre tflops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Någon sa en gång att parfym var det mest lukrativa man kunde sälja men... Har dom sjukt dålig yield på dessa? Eller varför är det så enormt mkt dyrare än typ ett Titan?

För att företag inte räknar pengar som vanliga människor gör. De ser utgifter på 100 000 kr för ett kort som en piss i havet. Nåt de tjänar in på en kafferast. Därför kan Nvidia och alla andra som levererar företagsprodukter ta extremt mycket betalt. Det ser likadant ut på alla typer av varor och tjänster som riktar sig enbart till företag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av cyklonen:

För att företag inte räknar pengar som vanliga människor gör. De ser utgifter på 100 000 kr för ett kort som en piss i havet. Nåt de tjänar in på en kafferast. Därför kan Nvidia och alla andra som levererar företagsprodukter ta extremt mycket betalt. Det ser likadant ut på alla typer av varor och tjänster som riktar sig enbart till företag.

Jag skulle nog påstå att företag räknar på return-of-investment. Vilket "vanliga" konsumenter sällan gör. Företag säljer ju en egen produkt med marginal och kan det göras beräkningstunga uppgifter t.ex. 50% snabbare så kan 100 00 SEK räknas in på ganska kort tid.

Sen är det självklart mycket dyrt att utveckla dessa kretsar. Nvidia har ju marginaler på cirka 60% på sina gamingprodukter och jag har svårt att tänka mig att marginalerna är lägre inom detta området.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag skulle nog påstå att företag räknar på return-of-investment. Vilket "vanliga" konsumenter sällan gör. Företag säljer ju en egen produkt med marginal och kan det göras beräkningstunga uppgifter t.ex. 50% snabbare så kan 100 00 SEK räknas in på ganska kort tid.

Sen är det självklart mycket dyrt att utveckla dessa kretsar. Nvidia har ju marginaler på cirka 60% på sina gamingprodukter och jag har svårt att tänka mig att marginalerna är lägre inom detta området.

Exakt, företag köper inte saker för skojs skull. Har du en förväntad återbäring på din investering så kan miljoner vara ingenting. Men man slänger inte ut miljoner i onödan, tror inte många företag slänger ut ens 100 000 utan att förvänta sig något tillfört värde.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Avstängd

Frågan är om jag kan köra SLI för 40GB minne på grafiken lär inte räcka när jag ska köra Minecraft på höga inställningar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sen är det självklart mycket dyrt att utveckla dessa kretsar. Nvidia har ju marginaler på cirka 60% på sina gamingprodukter och jag har svårt att tänka mig att marginalerna är lägre inom detta området.

Vart hittar du marginaler specifict för gaming-segmentet? Jag trode Nvidia bara redovisade ett gross margin snitt över alla segment?

Permalänk

1580 TFlops versus... vad var det nu PS5/EKSBOKKSEX hade?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

TOPS != TFLOPS, väldigt stor skillnad på INT8 och flyttal

300+ är fortfarande mer än konsolerna, men inte 100ggr mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Frågan är om jag kan köra SLI för 40GB minne på grafiken lär inte räcka när jag ska köra Minecraft på höga inställningar

Även om du kunde göra det (vilket kan bli knepigt, A100 har inte ens bildutgångar eftersom det är ett rent beräkningskort) så får du ändå inte dubbelt så mycket minne med SLI eftersom båda korten måste ha samma data i minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Frågan är om jag kan köra SLI för 40GB minne på grafiken lär inte räcka när jag ska köra Minecraft på höga inställningar

Skrivet av perost:

Även om du kunde göra det (vilket kan bli knepigt, A100 har inte ens bildutgångar eftersom det är ett rent beräkningskort) så får du ändå inte dubbelt så mycket minne med SLI eftersom båda korten måste ha samma data i minnet

Fast nu har väl ändå ett kort 40GB, så även med SLI (vilket det inte ens är säkert att kortet stödjer) så hade det ju faktiskt blivit 40GB Med nvlink kan dock gpu:erna dela minne mellan kort, för då 80GB(!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

TOPS != TFLOPS, väldigt stor skillnad på INT8 och flyttal

300+ är fortfarande mer än konsolerna, men inte 100ggr mer

Fast de (~300) är för träning med maskininlärning skulle jag tro.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Även om du kunde göra det (vilket kan bli knepigt, A100 har inte ens bildutgångar eftersom det är ett rent beräkningskort) så får du ändå inte dubbelt så mycket minne med SLI eftersom båda korten måste ha samma data i minnet

Skrivet av sKRUVARN:

Fast nu har väl ändå ett kort 40GB, så även med SLI (vilket det inte ens är säkert att kortet stödjer) så hade det ju faktiskt blivit 40GB Med nvlink kan dock gpu:erna dela minne mellan kort, för då 80GB(!)

Blir inget köp då, får leta vidare tills jag hittar något som fixar mina krav😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast de (~300) är för träning med maskininlärning skulle jag tro.

Det står det till och med i sliden, men många intråden verkade tro att maskinlärningsoperationer var samma sak som FLOPS och att denna gpu skulle vara 100 ggr snabbare än nästa konsolerna. Det är ju helt enkelt inte sant

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Vart hittar du marginaler specifict för gaming-segmentet? Jag trode Nvidia bara redovisade ett gross margin snitt över alla segment?

Stämmer, lite klumpigt formulerat men med tanke på att Gaming står för halva Nvidias omsättning så bör det inte ligga vansinnigt långt ifrån. Källa

Med det sagt så ser det ut som att data center ökar kraftigt och där kan de garanterat ta ut högre marginaler eftersom de är världsledande i många avseenden samt att den marknaden är mycket mindre känsligt för pris än t.ex. gaming-kategorin. De har ju faktiskt minskat omsättningen inom gaming vilket talar för att Turings pris/prestanda inte helt föll marknaden på läppen under FY20.

"Gaming revenue was $5.52 billion, down 12% from a year ago, reflecting lower sales
of GeForce desktop GPUs and SoCs for gaming platforms"

SoC gaming platforms lär ju inte var Nintendo Switchen iaf

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det står det till och med i sliden, men många intråden verkade tro att maskinlärningsoperationer var samma sak som FLOPS och att denna gpu skulle vara 100 ggr snabbare än nästa konsolerna. Det är ju helt enkelt inte sant

Precis!

Många vet inte skillnad på heltal och flyttal. hur ska dom då veta skillnaden mellan olika former av heltals beräkningar. Int 8 för AI är väldigt förenklat i förhållande till vanlig Int 8, och därmed snabbare.
Lite som "vad ha man kommat till?", något grundskolan försökte lära ut...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Stämmer, lite klumpigt formulerat men med tanke på att Gaming står för halva Nvidias omsättning så bör det inte ligga vansinnigt långt ifrån. Källa

Med det sagt så ser det ut som att data center ökar kraftigt och där kan de garanterat ta ut högre marginaler eftersom de är världsledande i många avseenden samt att den marknaden är mycket mindre känsligt för pris än t.ex. gaming-kategorin. De har ju faktiskt minskat omsättningen inom gaming vilket talar för att Turings pris/prestanda inte helt föll marknaden på läppen under FY20.

"Gaming revenue was $5.52 billion, down 12% from a year ago, reflecting lower sales
of GeForce desktop GPUs and SoCs for gaming platforms"

SoC gaming platforms lär ju inte var Nintendo Switchen iaf

Notera här att FY20 är 2019, föregående år som de jämför med är alltså 2018, vad hände då t ex Q1 och Q2 2018? ja vi såg mining-boomen av GPU, vilket gör det året lite speciellt.

"Gaming revenue grew 68 percent from a year earlier to $1.72 billion."

https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-announces-financial...

Jag har ingen aning hur Turing rent finansiellt har gått för nvidia, men man får se upp lite med vilka perioder man jämför med för att dra några slutsatser.

Och som du sa, gaming står för runt 50% av omsättningen, vi har alltså 50% annan försäljning som faktiskt kan påverka totala marginalen rätt rejält, så vet inte om det är något bra argument. T ex såg vi senaste kvartalet att datacenter tuffar som tåget och har snart samma omsättning som gaming-segmentet, detta är en stor ökning från tidigare år, och marginalerna? Ja upp nästan 10%.

Jag har faktisikt ingen aning hur marginalen ser ut för gaming-segmentet, och det ser imo eventuellt lite svårt att estimera. Men personligen tror jag datacenter-biten drar upp detta en del. Men sen är det klart, några enorma skillnader kanske det inte är att prata om, fast ju större datacenter biten blir mot gaming ju större blir den nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

... varför är det så enormt mkt dyrare än typ ett Titan?

Utöver vad DevilsDad skrev ovan kan man tillägga att 40GB HBM2 också kostar en del, och det vore intressant att ta en närmare titt på kylningen.
Kan ju vara lite exotiska material/lösningar inblandade i kylningen av kortet. Jag misstänker att det finns en radial- eller diagonalfläkt med luftintag på den sida av kortet vi inte får se (liksom på de "läckta" bilderna av konsument-Ampere).