Microsoft lägger ned strömningstjänsten Mixer – hänvisar till Facebook Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det där låter väl ändå som påhittade siffror? Nog för att de lär ha fått bra betalt, men kan inte tänka mig att det är ens i närheten av sådana summor.

Varför skulle de inte ens vara i närheten av sådana siffor? Det är en bransch med stark tillväxt och perfekt träff i målgrupp. Över tid kommer annonsintäkterna öka något enormt och den som då har en stor del av marknaden kommer tälja guld. Idag ligger väl Twitch på ca 300 miljoner dollar i annonsintäkter på helåret, men inom några år lär vi prata 1 miljard+. Plattformen i sig är rätt ointressant, det är innehållet som ger tittare, jag tror vi kommer se fler sådana deals framöver.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Man konkurrerar inte ut etablerade, uppskattade tjänster med pengapåsar. Det har de stora techbolagen visat prov på otaligt antal gånger sedan molntjänster började bli en grej. Att plagiera ett koncept och i princip bara göra en halvdan re-branding räcker inte.

Det finns för många techbolag med bottenlösa skattkistor och för få innovativa techföretag som skapar egna lösningar. De bra som kommer upp drunknar alldeles för ofta i bruset av tech startups och blir uppköpta (= nerlagda).

Permalänk
Medlem

Facebook gaming? Vad i hela friden är det och varför får jag kräkreflexer av att bara höra namnet?

Permalänk
Medlem

Mixer?
Facebook 🤢 Gaming?

Aldrig hört talas om, och lika glad är jag för det.

Skrivet av THB:

Sedan så föredrar jag "färdiga" gaming-videos som är välgjorda så kikar på sådana på YouTube istället.

Samma här. Redigerade videos med allt meningslöst tidsslösande tjafs bortklippt är oändligt bättre än live någonsin skulle kunna vara.

(Pete Complete på YouTube är min största favorit inom gaming, mer genomtänkt välklippt spelunderhållning är svårt att hitta.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Man konkurrerar inte ut etablerade, uppskattade tjänster med pengapåsar.

Epic Fails Store (men jag hoppas verkligen du får rätt där, den butiken fick mer än gärna gå under)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Samma här. Redigerade videos med allt meningslöst tidsslösande tjafs bortklippt är oändligt bättre än live någonsin skulle kunna vara.

(Pete Complete på YouTube är min största favorit inom gaming, mer genomtänkt välklippt spelunderhållning är svårt att hitta.)

Ja, Pete Complete är riktigt bra. Finns några andra liknande, men med mindre innehåll. FightinCowboy är rätt så bra men kan ibland vara för omständlig. Men är man completitionist är den typen av kanaler en guldgruva.

Skrivet av backfeed:

Epic Fails Store (men jag hoppas verkligen du får rätt där, den butiken fick mer än gärna gå under)?

Den kommer säkert hänga kvar, men det är ju än så länge en på alla sätt och vis sämre klient jämfört med Steam. Jag gillar inte utvecklare som släpper ofärdiga spel med massa buggar så ser inte varför man skall acceptera det från klientlanseringar heller.

Även om Epic plötsligt skulle börja visa lite vilja till att rätta till "felen" kommer det dröja länge innan man har en lika bra tjänst som övriga alternativ på marknaden. Även GOG är betydligt bättre. Sedan har du konkurrensen från både Xbox Game Pass och PS Now (som dock är helt kass på PC).

Så tills vidare är EGS ett perfekt typexempel på vad jag nämnde i mitt föregående inlägg: ett sämre plagiat på en etablerad tjänst (eller flera) som kostat asmycket pengar att lansera och som fortfarande inte betalat tillbaka sig. Om Epic slutar skänka bort gratisspel och muta utvecklare till exklusivitet är det bara inlåsta spelare (Fortnite etc) som lär stanna kvar.

Permalänk
Medlem

Väldigt synd att Mixer läggs ner. Twitch är inte längre för gamers utan för "thots" som dansar/nakenmålar sig själva etc för pengar och twitch favoriserar deras bästa streamers vilket innebär lättare eller inga bans för regelövertramp medan mindre streamers kan bli bannade permanent för samma sak.

Twitch är också extremt pc nuförtiden vilket tillsammans med föregående Mixer hade kunnat ändra på men nu kommer det inte bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Dessa namn säger mig ingenting.
Försökt kolla på lite streams tidigare på Twitch men det är horribelt dåligt med absurd buffering och hemsk kvalité på både bild och ljud.

Sedan så föredrar jag "färdiga" gaming-videos som är välgjorda så kikar på sådana på YouTube istället.

Om du har problem med buffering är det nog ditt internet som är felet.

Twitch har dock tyvärr sämst kvalité av alla stora platformar. Youtube låter en streama i fyra gånger högre bitrate än twitch t.ex

Skrivet av Ozzed:

OK? Inte konstigt att plattfomen läggs ner då den verkr helt okänd för många.Jag hade aldrig hört om den, aldrig någonsin. Så det kan ju vara bra om man vill ha många användare att eeeeh... Tala om att tjänsten finns? Fattar inte hur de tänker. Vad är det för stolpskott som kör deras markndsföring? Men ja ja. Vill de plöja ner miljarder på en tjänst som ingen använder för att ingen hört om den, och sedan lägga ner den så visst, fine by me.

Du har väl legat under en sten senaste åren antar jag? Några av de största nyheterna inom gaming har varit att Mixer finns och köper upp streamers. Så har man följt någon nyhetssida som har med gaming att göra har man satt nyheter om den sidan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Snusfri

@BergEr: Har inga som helst problem med mitt 1000/1000 från Bahnhof.
Det är helt sonika Twitch som är totalt sämst.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har sett några CS-turnerningar via FB gaming, det var verkligen inte en rolig upplevelse, varenda match som streamades hade problem med bitrates, ljudsynk och otrolig fördröjning generellt.

Mixer har jag inte ens funderat på att öppna, någonsin.

Permalänk
Medlem

@THB: Om du har buffering problem på en 10Mbit~ ström så är ju något fel från din sida.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Märkligt att de försöker med Facebook Gaming, Facebook har ju minskat ordentligt i användare senaste åren?

Det är snarare tvärtom om man kollar på siffrorna på hur många som kollar på strömmande innehåll via facebook. Om vi ser på deras livestreaming watch time så var siffrorna 86 miljoner tittande minuter via FB april 2019 medans det var 291 miljoner tittande minuter under april 2020 med en genomsnittlig ökning på 238% YoY growth. Dessutom verkar det vara hyfsat bra betalt att streama därigenom dessutom när du fått upp en tittarbas och blivit en partner.
Utan tvekan har Corona varit en stor orsak, men faktum är att ökningen via FB är större än nåt annat medium i nuläget att se strömmande media.
Twitch hade en YoY på 98% och YouTube Gaming låg på 65%.

kan tillägga att Mixer hade en årlig tittar tid på 37,106 miljoner minuter per månad med en ökning på 0.2% från förra året samma månad.

Det är sant att både YT och Twitch drar mer publik per månad i nuläget, men det skulle inte alls förvåna mig om det är helt annorlunda inom ett par år.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, Twitch behöver konkurrenter.