Strömsnål platta + tangentbord, gärna video in, saknar koll

Permalänk
Medlem

Strömsnål platta + tangentbord, gärna video in, saknar koll

Gokväll.

Funderar på att skaffa en surfplatta (min första) främst till att skriva på, samt ett tangentbord, som gärna båda ska vara strömsnåla för det händer att jag bara har tillgång till klena solcellsdrivna 12-voltsystem. Sen kommer jag såklart att ha den till mycket annat som man har en platta till, typ läsa nyheter och se någon enstaka film. Men kunna skriva någorlunda bekvämt är huvudsyftet. Detaljer om behoven:

Skriva-
Det är egentligen två behov, dels att kunna anteckna på möten, dels att kunna skriva mer produktivt när jag reser utan dator. Inget 9-5-jobb vid dessa tillfällen, men kanske en timme om dagen. Jag tänker att jag absolut ska ha tangentbord, kanske ett mindre att ha med på möten och ett något större till längre skrivsessioner. Några tips på bekväma tangentbord till platta? Gärna utan stora energibehov (om det alls är en issue).

Strömförbrukning-
Jag vet inte om det är stor skillnad mellan olika plattor. Men om det är det vill jag gärna ha tips på vad för hårdvara jag ska titta efter för att få låg förbrukning och lång batteritid. Just iom att jag inte alltid har nätspänning de gånger jag använder plattan mest.

Prisklass-
Den ska gärna inte vara dyr, men inte heller så billig att laddkontakten dör efter ett år. Jag tänker mig lägre mellanskiktet.

System-
iPad går bort pga föregående punkt, samt att jag saknar lust att blanda in fler jätteföretag än jag redan är beroende av. Gissar att android är rimligast, det har jag på telefonen, men är inte helt emot andra alternativ (typ t.o.m. windows) om det finns bra argument för detta. (det hör till saken att jag har dålig koll på alternativen).

Perioder utan nätkontakt-
Jag är ibland veckovis på platser där mobiltäckning är dålig eller obefintlig. Plattan får inte få panik om den saknar nät. Antar att det inte händer, men vågar inte vara säker utan att fråga!

Sen var det bonusfrågan: videoingång?
Detta är något som jag inte vet om det finns. Jag tycker det vore för bra för att inte finnas, men det kanske snarare är så att det är för bra för att finnas. Finns det plattor med videoingång som kan dubbla som datorskärm? Jag tänker på scenariot: hemmaserver i källaren hänger vid boot, tappar ethernetkontakt etc. Det hade ju varit smidigt att koppla in en läsplatta med någon typ av VGA-adapter, snarare än att bära dit en skärm. Går det?

Tack på förhand för tips!

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Keeper of the Bamse

Alltså, det du beskriver är ju en Ipad med tangentbord. Räknar du bort apple bara för att det är ett stort företag men i samma andetag nämner Google förstår jag inte. Du får en sprillas ny ipad och tangentbord för ganska saftiga 6090kr.

Det låter som att du ska köpa en Chromebook om du nu hatar apple så mycket. En chromebook går att användas "offline" också utan att knussla. Kostar från 3000kr ungefär, upp till nästan hur mycket som helst.

Jag använder mig av en surface pro 6 i jobbet och den gör allt jag vill, det är ju Windows liksom. Men surface-produkter är lite "premium" och ett paket med surface Go och tangentbord börjar på runt 7000kr.

Androidplattor är ju helt värdelösa, google själva gav ju upp på dem. Det du får idag är ju Samsung galaxy tab, men den skeppas med Android 9 (kan uppgraderas till 10).

PS: alla tre (Apple, Google, Microsoft) är stora företag, så det går ju inte för dig

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade en Surface Pro 4 och den gör jobbet tycker jag!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Tack @Printscreen och @Dashio !

Jag inser att jag inte skrev något om prisklass mer än "billig" och visserligen underförstått "billigare än ipad" (som jag uppfattat som dyra). Tänkte mig pris kring 2-4 tusen för plattan. Ser nu att det finns ipads för strax över 4k, så de var inte så dyra som jag hade för mig. Surface Pro är lite väl saftigt, och själva behovet att skriva på den gäller ganska lite tid under ett år. Övrig tid så kommer den att vara som vilken platta som helst. Det är mest att jag saknar möjligheten att skriva de gånger jag inte har en dator nära, och då tänker jag att ett tangentbord till en platta är ett prisvärt substitut.

Problem med både Chromebook och Surface pro verkar också vara strömförbrukningen, i mitt speciella fall.

Skrivet av Printscreen:

Alltså, det du beskriver är ju en Ipad med tangentbord. Räknar du bort apple bara för att det är ett stort företag men i samma andetag nämner Google förstår jag inte. Du får en sprillas ny ipad och tangentbord för ganska saftiga 6090kr.

Det låter som att du ska köpa en Chromebook om du nu hatar apple så mycket.
[...]
PS: alla tre (Apple, Google, Microsoft) är stora företag, så det går ju inte för dig

Nja jag har väl inte haft tillfälle att vare sig hata eller gilla nutida Apple, jag har inte använt deras grejer sedan någon gång under Steve Jobs exil Nyckelbegreppet var fler jätteföretag - underförstått att Google och Microsoft har jag redan produkter från, så det verkade onödigt att blanda in en till

Men visar sig kvaliteten alltför dålig på saker med samma prisklass så är det inte uteslutet med Apple. När du skriver iPad+tangentbord för 6k, då tittar vi på iPad för ca 4500 och tangentbord för ca 1500? Anser du att man behöver den prisklassen på tangentbord för att det ska vara bekvämt att skriva med? Väljer absolut att betala för ergonomi om det är motiverat, t.ex. om alternativet innebär risk för ledproblem.

Sen är frågan om strömförbrukning som sagt ganska viktig, det händer att jag tillbringar veckor i en fjällstuga med bara solcellsel. Jag ser dock inget som tyder på stora skillnader mellan olika surfplattor. Jag kommer också att köra flygläge vid dessa tillfällen. Men finns något alternativ som är avsevärt strömsnålare än andra så är det intressant.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Rekordmedlem

Logitech gör många modeller lav tangentbord du kan ansluta till en surfplatta eller telefon, både med och utan touchpad.
https://www.logitech.com/sv-se/keyboards
https://www.logitech.com/sv-se/mobile/keyboards

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Oegat:

Tack @Printscreen och @Dashio !

Jag inser att jag inte skrev något om prisklass mer än "billig" och visserligen underförstått "billigare än ipad" (som jag uppfattat som dyra). Tänkte mig pris kring 2-4 tusen för plattan. Ser nu att det finns ipads för strax över 4k, så de var inte så dyra som jag hade för mig. Surface Pro är lite väl saftigt, och själva behovet att skriva på den gäller ganska lite tid under ett år. Övrig tid så kommer den att vara som vilken platta som helst. Det är mest att jag saknar möjligheten att skriva de gånger jag inte har en dator nära, och då tänker jag att ett tangentbord till en platta är ett prisvärt substitut.

Problem med både Chromebook och Surface pro verkar också vara strömförbrukningen, i mitt speciella fall.

Nja jag har väl inte haft tillfälle att vare sig hata eller gilla nutida Apple, jag har inte använt deras grejer sedan någon gång under Steve Jobs exil Nyckelbegreppet var fler jätteföretag - underförstått att Google och Microsoft har jag redan produkter från, så det verkade onödigt att blanda in en till

Men visar sig kvaliteten alltför dålig på saker med samma prisklass så är det inte uteslutet med Apple. När du skriver iPad+tangentbord för 6k, då tittar vi på iPad för ca 4500 och tangentbord för ca 1500? Anser du att man behöver den prisklassen på tangentbord för att det ska vara bekvämt att skriva med? Väljer absolut att betala för ergonomi om det är motiverat, t.ex. om alternativet innebär risk för ledproblem.

Sen är frågan om strömförbrukning som sagt ganska viktig, det händer att jag tillbringar veckor i en fjällstuga med bara solcellsel. Jag ser dock inget som tyder på stora skillnader mellan olika surfplattor. Jag kommer också att köra flygläge vid dessa tillfällen. Men finns något alternativ som är avsevärt strömsnålare än andra så är det intressant.

Ja jag läste om ditt inlägg, du skrev ju "fler företag", my bad Vad gäller strömförbrukning så är iPads jättebra, och det lär ju bli ännu bättre om du kör dem i flygplansläge så alla radios stängs av. (Även om wifi inte drar så fruktansvärt mycket ström om den inte är anslutet till ett nätverk, den kollar ju bara SSIDs i närheten med jämna mellanrum)

Vad gäller pris på tangentbord, se mrgaffe nedan:

Skrivet av mrqaffe:

Logitech gör många modeller lav tangentbord du kan ansluta till en surfplatta eller telefon, både med och utan touchpad.
https://www.logitech.com/sv-se/keyboards
https://www.logitech.com/sv-se/mobile/keyboards

Det här är ju helt rätt approach, jag hade helt glömt bort att du kan ansluta vilket BT-tangentbord som helst till ipads nu för tiden!

TS; köp ett BT-tangebord från logitech, dom har ju batteritid på flera månader!

(Jag står fast vid att ipad är det mest rimliga alternativet)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Printscreen @mrqaffe Ok jag följde era råd, det blev billigaste iPad med ett Logitech K480. Än så länge nöjd efter ett par dagars testande! Tangentbordet är tyngre än plattan, men jag ville ha ett lite större för handledernas skull.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX