Raijintek lanserar rejäla grafikkylaren Morpheus 8057

Permalänk
Melding Plague

Raijintek lanserar rejäla grafikkylaren Morpheus 8057

Ett dussin värmerör, plats för dubbla fläktar på 120 millimeter och matchvikt på dryga halvkilot står på menyn med Morpheus 8057.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge mig passiv kylning, kosta vad det kosta vill!

Permalänk
Medlem

Verkar vara en "ompackad" Morpheus II, helt identiska specifikationer. Skillnaden är officiellt stöd för 5600/5700 (XT) och 2060-2080 i de olika varianterna. Inofficiellt gick det redan att montera II:an på flera av dessa, så det är inte så mycket nytt här.

Det är en riktigt kompetent kylare men priset drar iväg något hiskeligt när man ska ha två schyssta fläktar också, blir en bra bit över 1000 spänn.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Nu börjar det lika något men hur fixar man VRM och VRAM kylning?

Vill fortfarande se Artic (cooling) fixa en S1-S3 som är större, gärna 2x 140mm fläktar av valfritt snitt. Lägg till det kompetenta delar VRM och VRAM and I'm all game.

För besvara artikelns fråga:

"tycker du att grafikkortstillverkarna gör ett tillräckligt bra jobb för att tredjepartskylare blir onödiga?"
Nej. Det är ofta skräp.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nu börjar det lika något men hur fixar man VRM och VRAM kylning?

Vill fortfarande se Artic (cooling) fixa en S1-S3 som är större, gärna 2x 140mm fläktar av valfritt snitt. Lägg till det kompetenta delar VRM och VRAM and I'm all game.

För besvara artikelns fråga:

"tycker du att grafikkortstillverkarna gör ett tillräckligt bra jobb för att tredjepartskylare blir onödiga?"
Nej. Det är ofta skräp.

Brukar följa med mini-heatsinks med thermal-pads som man sätter på där det går och behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Verkar vara en "ompackad" Morpheus II, helt identiska specifikationer. Skillnaden är officiellt stöd för 5600/5700 (XT) och 2060-2080 i de olika varianterna. Inofficiellt gick det redan att montera II:an på flera av dessa, så det är inte så mycket nytt här.

Det är en riktigt kompetent kylare men priset drar iväg något hiskeligt när man ska ha två schyssta fläktar också, blir en bra bit över 1000 spänn.

Lite intressant tid att "lansera" sin produkt när 20 serien börjar närma sig sitt slut och amds inte är så värst långt borta de heller.

Permalänk

Jag har alltid drömt om en sådan här FET tredjeparts-kylare i svart tillsammans med ett par Noctua fläktar, har dock aldrig haft något behov av att. 🙃

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Brukar följa med mini-heatsinks med thermal-pads som man sätter på där det går och behövs

Ja, ibland, men problemet är att de är rätt klena. Har en form av frankensteinlösning till 5700 med bl.a. VRAM kylare från inet för 199kr, men det kan fortfarande bli ca 88 grader varmt. För mycket.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Ett dussin (12) värmerör?
Vad jag se så är det 6 stycken. Så vad är så nytt med denna kylare som inte andra kylare har. Vad jag vet så finns det flera kylare med 6 värmerör. Det som möjligtvis är nytt är storleken.
Eller har jag totalt missat något?
Enda möjligheten till 12 värmerör är om de har en gemensam kammare som rören utgår ifrån. men då artikeln inte ens nämner detta faller detta.
Så vad skiljer denna kylare från andra kylare med 6 värmerör förutom storleken?

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nu börjar det lika något men hur fixar man VRM och VRAM kylning?

Ja det är det största problemet med tredjepartskylare. Följer med små universalflänsar, men att det finns de som passar ordentligt och är dimensionerade för ditt korts VRM är ingen garanti. Man får vara jäkligt noga med att kontrollera VRM-temperatur före och efter, lätt att man blir imponerad av GPU-temperaturerna och drar ner fläktarna men glömmer VRM.

Mitt kort hade turligt nog fristående VRM-kylare men ingen temperatursensor, så fick mäta före och efter manuellt och justera fläktkurvan därefter när jag slängde på en Accelero Xtreme III.

Skrivet av Triton242:

Lite intressant tid att "lansera" sin produkt när 20 serien börjar närma sig sitt slut och amds inte är så värst långt borta de heller.

Ja, det är lite skumt att de väntat så länge när det bevisligen redan gick att montera Morpheus II på flera av dessa kort. Såvida det inte byts avstånd på monteringshål på nästa generationer kan den ju dock fortsatt gå att använda, så kanske kommer en "uppföljare" till då.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Lite intressant tid att "lansera" sin produkt när 20 serien börjar närma sig sitt slut och amds inte är så värst långt borta de heller.

Skrivet av fragande:

Ja, det är lite skumt att de väntat så länge när det bevisligen redan gick att montera Morpheus II på flera av dessa kort. Såvida det inte byts avstånd på monteringshål på nästa generationer kan den ju dock fortsatt gå att använda, så kanske kommer en "uppföljare" till då.

Jag gissar på att de kanske har insider-info från Nvidia/AMD och att det kanske är trots allt kompatibel med de kommande korten. Men man vet ju aldrig.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Jag gissar på att de kanske har insider-info från Nvidia/AMD och att det kanske är trots allt kompatibel med de kommande korten. Men man vet ju aldrig.

Ändå skumt att gå miste om hela "livstiden" för 2060-2080 och 5600/5700. Hade varit mer logiskt att haft en ny revision av Morpheus II för den generationen sedan dag ett och sedan släppa en ännu en revision med officiellt stöd för next-gen när den väl kommer. Speciellt med tanke på att det mer eller mindre bara verkar vara en ny förpackning och namnbyte.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Nya grafik korten kanske producerar lite värme 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skulle det resultera i bättre kylning och tystare då är jag helt på. Men fyra exp platser, vet inte om jag skulle få plats med en sån best.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara stoppa på ett par Noctua N12x25 på befintlig kylare. Det brukar lösa eventuella ljud och temperatur problem. Då slipper man även (oftast) tänka på vrm kylning. Har riktigt svårt att se hur vem som köper en gpu för ca 5000 kr sedan lägger 800 + 300*2 på eftermarknadskylare och inte bara köper en FTW Strix eller liknande bra kylare från början.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Kan vi gissa att Raja ska släppa en varm intel gpu snart?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

En sån här kylare är nog mest avsedd för mITX-lådor som redan har 120mm-fläktplatser placerade riktade mot kortet.

Bättre att ha prestanda-fläktar blåsa genom en "passiv" kylare som den här än att låta chassifläktar blåsa på ett kort med mindre fläktar eller radialfläkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Ja, ibland, men problemet är att de är rätt klena. Har en form av frankensteinlösning till 5700 med bl.a. VRAM kylare från inet för 199kr, men det kan fortfarande bli ca 88 grader varmt. För mycket.

88c på VRAM är väl inget? De är väl gjorda för temperaturer upp till 120c?

Permalänk
Medlem

Jag har mina Accelero Xtreme III/IV. Helt fantastiska med två 120mm.
Dom har följt med några st grafikkort nu.

Numera räcker det ofta att ta bort dom befintliga fläktarna och ersätta dom med två 120mm.
Men långt ifrån alla kort tyvärr. Mitt Asus 1070 dual oc hade den sämsta kylaren av alla 1070.
Men en Accelero Xtreme III blev det ett riktigt bra kort. Svalt, tyst och snabbt.

Behovet för kylare som Raijintek Morpheus och Accelero Xtreme har minskat då fler kort där själva kylaren är kompetent om den får två st 120mm. Men det finns fortfarande en marknad.

Har du pengarna och behovet, köp. Du ångrar dig inte. Ta av och sätt på nästa kort du köper.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har mina Accelero Xtreme III/IV. Helt fantastiska med två 120mm.
Dom har följt med några st grafikkort nu.

Numera räcker det ofta att ta bort dom befintliga fläktarna och ersätta dom med två 120mm.
Men långt ifrån alla kort tyvärr. Mitt Asus 1070 dual oc hade den sämsta kylaren av alla 1070.
Men en Accelero Xtreme III blev det ett riktigt bra kort. Svalt, tyst och snabbt.

Behovet för kylare som Raijintek Morpheus och Accelero Xtreme har minskat då fler kort där själva kylaren är kompetent om den får två st 120mm. Men det finns fortfarande en marknad.

Har du pengarna och behovet, köp. Du ångrar dig inte. Ta av och sätt på nästa kort du köper.

Hade ett 1060 Dual OC, lät som en jävla dammsugare och inte överdrivet effektivt då det hade enbart 2 väldigt tjocka heatpipes

Tror eftermarknads delen för gpukylning är borta, kostar för mycket, hade dom haft ett paket som typ Arctics bättre för närmare 600kr så hade det varit intressantare.

Permalänk
Medlem

@fesen: Jo. Och det går att göra en kompetent kylare med två 120mm som inte tar upp 4 kortplatser.
Vore fint med om det gick att skruva fast fläktarna.

Att ingen gör följande.

1. Max tre kortplatser.
2. Skruvfästen för 120mm fläktarna.
3. Snyggare design och för dom som vill ha, RGB på sidan. (Det är så populärt) Två medföljande loggor AMD/Nvidia.
4. Att det går att beställa kylflänsar till sin kylare från företaget för just sitt grafikkortsmodell.

Om detta finns för humana summor och särskilt om det gick att beställa nya fästen vid behov så skulle det säljas många.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Ge mig passiv kylning, kosta vad det kosta vill!

Varsågod! Kostnaden är 500kr och att du får nöja dig med en måttlig grafikprestanda...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

88c på VRAM är väl inget? De är väl gjorda för temperaturer upp till 120c?

Det är sämre än blow kylaren som satt på plats innan. Men ska byta ena fläkten till en snabbare så får man se vad det gör.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är sämre än blow kylaren som satt på plats innan. Men ska byta ena fläkten till en snabbare så får man se vad det gör.

Innan du byter till en mer fler rpm så kolla upp vad den du har nu har för lufttryck. Dom ska ha högt "static pressure"
D v s du vill ha en som är designad för cpu-kylning och inte till chassi.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Innan du byter till en mer fler rpm så kolla upp vad den du har nu har för lufttryck. Dom ska ha högt "static pressure"
D v s du vill ha en som är designad för cpu-kylning och inte till chassi.

Lungt, har fixat egna lösningar sedan typ 97, jag har som mål att ha en dator som har låsta hastigheter på fläktarna och som man inte hör även om man sitter bredvid datorn. Det har gått tidigare med moddat Antec p180/2 chassin men är lite svårare med Fractal Design Define 7 (som har inte plats med 2st Scythe Quietdrives t.ex...även dessa moddade).
Problemet idag är som artikeln säger att det finns rätt mycket färre alternativ att fixa 3e partsdelar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

VRM-kylning då? Nog för att VRM brukar klara över 120 grader utan problem, men...

"tycker du att grafikkortstillverkarna gör ett tillräckligt bra jobb för att tredjepartskylare blir onödiga?"

Vissa fabrikskylare är riktigt bra, den bästa jag haft är mitt Asus Strix 2080 Ti. Väldigt effektiv kylare; även när jag tokpressar kortet så behöver fläktarna verkligen inte jobba hårt för att hålla kortet svalt.

Det var en helt annan sak förr, särskilt med de små sketna radialfläktskylarna. Det var på den tiden som jag köpte mitt Arctic Accelero S1 som har legat på hyllan i ganska många år nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Låt mig dela med mig en hemlighet om dessa: istället för att lägga ned tusenlappar på detta, så kan du gärna bara montera bort skitfläktarna som kommer med grafikkorten och montera på riktiga 120mm fläktar med spännband för att få LIKA MYCKET PRESTANDAÖKNING

Se https://i.imgur.com/ugmlkuI.jpg
https://i.imgur.com/y0Mmgi6.jpg