Frontendutvecklare IT-Högskolan eller .NET developer KYH? Vad ska man välja?

Permalänk
Medlem

Frontendutvecklare IT-Högskolan eller .NET developer KYH? Vad ska man välja?

Hej, nu är det så jag har kommit in på dessa 2 utbildningar och vill gärna höra åsikter kring utbildningarna i sig / skolan (för de som har erfarenhet)

Har en del vänner som håller på med IT, så får höra att båda saker verkar se bra ut. Men tänker även att vissa skolor är bättre än andra med. Är idag 38 år och känner helt enkelt för en nystart, tyckte webbdesign var kul under gymnasietiden.
Men vill gärna ha en utbildning som ger mig bäst framtidsutsikter med.

Nedan 2 innehåller info vad kurserna innerhåller iaf.

https://kyh.se/utbildningar/net-developer/

https://www.iths.se/courses/frontend/kursplan-frontend/

Permalänk
Vila i frid

Det som är "bäst" är vad DU tycker verkar vara roligast och mest intressant att pyssla med.

Framtidsutsikter? Du lär alltid fortbilda dig för att vara med & lira än vad för gren du väljer inom IT.

Permalänk
Medlem

Frontend så får du sitta mycket med JavaScript, CSS och HTML. Dvs det du ser på en webbsida, vad som händer om du trycker en knapp etc. Du lär även få sitta med ramverk/libraries som React, Vue eller Angular beroende på inriktning. Är du kreativ och visuell och tycker sånt är roligt, så välj det. Många kopplingar mot APIer för att hämta data (som bl.a. du som .NET utvecklare skapar).

.NET är backend/server och du jobbar främst i C#.
Idag innebär jobbet till stor del att skapa APIer och microservices mot Azure eller AWS, det är dit marknaden är på väg. Så du får jobba med datahantering och databaser (SQL/noSQL), cachning, REST, GraphQL etc. Sedan sitter man som .NET-utvecklare mycket med DevOps också, bl.a. Azure och CD/CI med Azure DevOps.
Känns data mer logiskt för dig och att jobba med objekt och i princip strunta i det visuella (grundläggande i JavaScript, CSS och HTML kommer du få oavsätt) så välj det.

Som du ser i .NET utbildningen är det 7 veckor HTML/CSS/JS så det är oundvikligt. Så då är frågan om du vill gå en ren spetsinriktning mot Frontend eller välja .NET som du även får en del frontend i, men kanske en bredare bild över hela kedjan. Personligen skulle jag rekommendera att gå en bred utbildning där du får testa på allt, för att sedan under din LIA eller yrkesroll välja en del att rikta in dig på. Jag tycker det är viktigt att förstå hela kedjan, men att man har spetskunskaper inom vissa områden.

Sen tror jag att Frontend-utb har skrivit fel i kursplanen, står CSM men lär nog menas CMS (Content Management System) t.ex. Wordpress. Frontend utbildningen har med lite databaser och server (PHP). Jag skulle säga att det är viktigt att förstå servrar till viss del, som JavaScript utvecklare brukar nodeJS ligga nära till hands då du skapar dina servrar i JavaScript.

Permalänk
Medlem

@zaibuf: Tack så mycket för ett bra svar, känns som båda är bra val. Sen som sagt, vad vill man helst göra? Det är alltid bra att ha ett bred kunskap kring div saker.

Sen tror jag att det kan passa mig att skapa diverse saker via frontend, och se produkten på annat sätt. Men sen som du säger lär man ju sig det även på .net utbildningen med.

Finns det någon bra udemy, eller annan kurs/kurser som kan förbereda mig inför kurststarten?
Tänker t.ex https://www.w3schools.com/js/default.asp om man ska gå igenom den till att börja med t.ex.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kursplanen för frontend ser roligare ut och berör mer moderna begrepp. Behöver inte betyda bättre såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag tycker att kursplanen för frontend ser roligare ut och berör mer moderna begrepp. Behöver inte betyda bättre såklart

Hur menar du? Ena har fokus på .NET och C# och den andra på frontend och JavaScript.