TSMC har fyllt orderböckerna efter förlorade Huawei-kontrakt

Permalänk
Melding Plague

TSMC har fyllt orderböckerna efter förlorade Huawei-kontrakt

Uttalanden från Taiwans utvecklingsråd antyder att tomrummet efter Huawei med tillverkning på 7 nanometer redan är överspelat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var det helt enkelt Nvidia som fick ringa upp Trump efter att de fått klart för sig hur det gick för Samsungs 7nm process...

Permalänk
Medlem

Gissar hejvilt nu men detta uttalandet känns ganska riktat mot TSMCs aktieägare.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

vad synd ! de borde skippat alla amerikanska kunder sålt till thaiwan & kina EU & resten av världen fattar inte hur usa kan gå in & styra produktion i ett annat land fascist metoder helt enkelt. det är väl sådant som kallas planekonomi & inte kapitalism där stat lägger sig i produktion bedrövligt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

vad synd ! de borde skippat alla amerikanska kunder sålt till thaiwan & kina EU & resten av världen fattar inte hur usa kan gå in & styra produktion i ett annat land fascist metoder helt enkelt. det är väl sådant som kallas planekonomi & inte kapitalism där stat lägger sig i produktion bedrövligt.

Eftersom att amerikansk teknologi är helt nödvändig för att tillverka toppmoderna kiselkretsar så kan de styra och ställa en hel del. Man kan dock absolut kritisera agerandet, men att USA skulle vara något unikum stämmer inte. Kinesiska staten lägger sig i än mer, deras myndigheter ska helt ha fasat ut utländska datorkomponenter inom bara några år, och de tillämpar precis som alla större stater inflytande över såväl inhemska som utländska aktörer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

@MrAdde: Jopp att amerikanska företag har stor kontroll över kisel marknaden vet jag, men blir bara så less på den nuvarande administrationen i det landet de beskyller kina för saker sen gör de likadant själva, med avlyssning av medborgare ,även andra medborgare (tex Merkel) osv de har google som rapporterar till nsa (microsoft & apple sa ifrån åtminstånde mot bakdörrar i routrar,opertativsystem, hårddiskar osv.) Tycker det är lika hemskt om det är usa kina eller säpo som förföljer den egna befolkningen eller andra, skulle behövas lite mänskliga rättigheter igen, visst där har ju älskade trump hoppat av också.
Ie så är det synd när det blir monopol i ett land(världen) oberoende vart (kisel oftast usa) Synd vi inte har nåt vettigt i eu

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

vad synd ! de borde skippat alla amerikanska kunder sålt till thaiwan & kina EU & resten av världen fattar inte hur usa kan gå in & styra produktion i ett annat land fascist metoder helt enkelt. det är väl sådant som kallas planekonomi & inte kapitalism där stat lägger sig i produktion bedrövligt.

Har du någon aning om hur stor marknad USA är? TSMC hade tappat enormt mycket inkomst och trovärdighet på att frysa ut USA av politiska skäl.

Om EU hade följt efter och infört restriktioner mot handel med Huawei hade de antingen behövt kapa bort EU också eller backa och släppa in USA igen. I det senare fallet hade ju inte alla kunder återvänt, de kan inte bygga sin verksamhet runt en leverantör som när som helst kan släcka ned allt och dessutom har gjort det förr. Investerare skulle försvinna fortare än is på solen.

Att dessutom kalla det för fascistmetoder är en ordentlig överdrift, det handlar om ett företag som dessutom misstänks spionera på USA. Det faktum att Huawei tappade USA som kundkrets innebär naturligtvis konsekvenser för underleverantörer till Huawei också. Du kan liksom inte räkna med att Huawei kan upprätthålla samma produktion när de tappar en hel marknad.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: undrar hur det hade låtit om kina hade sagt till Tsmc nä ni får ej tillverka kisel till google de spionerar för usa s regering (har samarbete med NSA) Då hade det blivit ramaskri förstör för fri marknad osv men när usa gör samma sak så e det folk som försvarar detta intressant tycker jag. Förstår att TSMC inte kan undvara amerikanska företag som APPLE , GOOGLE,AMD,NVIDIA,OSV eftersom det är dessa som är deras marknad men försökte bara belysa dubbelmoralen i allt detta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

vad synd ! de borde skippat alla amerikanska kunder sålt till thaiwan & kina EU & resten av världen fattar inte hur usa kan gå in & styra produktion i ett annat land fascist metoder helt enkelt. det är väl sådant som kallas planekonomi & inte kapitalism där stat lägger sig i produktion bedrövligt.

Det är varken fascist metoder eller planekonomi. Du kan tycka illa om USA's agerande, men försök åtminstone att använda korrekt terminologi istället för att bara slänga in lite blandade ord med negativa konnotationer.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Statligt styrande av marknaden är planekonomi, sen att beordra företag i andra länder än i sitt eget land vad de ska göra, skulle jag kalla fascist-metoder i alla fall. Oberoende om det är usa, kina eller ryssland som gör detta. (eller kanske att hindra den så kallade fria marknaden istället för fascistmetoder)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@Erik_T: Statligt styrande av marknaden är planekonomi, sen att beordra företag i andra länder än i sitt eget land vad de ska göra, skulle jag kalla fascist-metoder i alla fall. Oberoende om det är usa, kina eller ryssland som gör detta. (eller kanske att hindra den så kallade fria marknaden istället för fascistmetoder)

Statlig styrning, kontroll, och planering av ekonomin som helhet är planekonomi. Att staten ingriper i enskilda affärer är inte planekonomi.
Exakt vad det har med fascism att göra när en stat försöker ge order till företag i andra länder är högst oklart. Vad jag kan se så har det absolut ingenting med fascism att göra, och är ingenting som fascister eller fascistiska regimer haft för vana att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Eftersom att amerikansk teknologi är helt nödvändig för att tillverka toppmoderna kiselkretsar så kan de styra och ställa en hel del. Man kan dock absolut kritisera agerandet, men att USA skulle vara något unikum stämmer inte. Kinesiska staten lägger sig i än mer, deras myndigheter ska helt ha fasat ut utländska datorkomponenter inom bara några år, och de tillämpar precis som alla större stater inflytande över såväl inhemska som utländska aktörer.

Kinas planekonomi omfattar inte andra länder och är inget absolutum. Ju större tryck på Kina ju mer av dessa lösa planer blir dock verklighet.

USA har t.ex. hindrat nederländska ASML från att exportera till Kina, dito japanska Canon och Nikon. Kina har inget intresse att göra motsvarande, Kina kommer inte tvinga andra länder från att stoppa högteknologi att exporteras till USA.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Du får tycka precis vad du vill, men i mina ögon är det lika förkastligt med USA s bojkott av Huawei pga deras påstådda samröre med kinesiska staten, (vilket jag inte betvivlar för ett ögonblick att kinesiska staten både spionerar & håller koll på folk, vore kul med fakta & inte bara politik) Men att Google kartlägger msk för att sälja in reklam & dessutom skickar vidare info om medborgare till nsa är lika vidrigt i mina ögon som att Huawei skickar dito till kinesiska staten. (eller som jag skrev förut att de tom avlyssnade & höll koll på Merkel)
Det börjar vara dags att FN, svenska regeringen eller EU eller några ser till & skapa något skyddsverk / rättigheter för människor mot överstatlig kontroll oberoende om det är kina, USA (NSA) EU eller Sverige med fra.
Det är i alla fall vad jag tycker.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@Erik_T: Du får tycka precis vad du vill, men i mina ögon är det lika förkastligt med USA s bojkott av Huawei pga deras påstådda samröre med kinesiska staten, (vilket jag inte betvivlar för ett ögonblick att kinesiska staten både spionerar & håller koll på folk, vore kul med fakta & inte bara politik) Men att Google kartlägger msk för att sälja in reklam & dessutom skickar vidare info om medborgare till nsa är lika vidrigt i mina ögon som att Huawei skickar dito till kinesiska staten. (eller som jag skrev förut att de tom avlyssnade & höll koll på Merkel)
Det börjar vara dags att FN, svenska regeringen eller EU eller några ser till & skapa något skyddsverk / rättigheter för människor mot överstatlig kontroll oberoende om det är kina, USA (NSA) EU eller Sverige med fra.
Det är i alla fall vad jag tycker.

Du verkar ha invändningar mot något jag sagt, men jag har inte uttryckt några åsikter i den här tråden, eller tyckt något om USA eller Kina.
Jag har bara påpekat att du använde vissa ord helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@Djhg2000: undrar hur det hade låtit om kina hade sagt till Tsmc nä ni får ej tillverka kisel till google de spionerar för usa s regering (har samarbete med NSA) Då hade det blivit ramaskri förstör för fri marknad osv men när usa gör samma sak så e det folk som försvarar detta intressant tycker jag. Förstår att TSMC inte kan undvara amerikanska företag som APPLE , GOOGLE,AMD,NVIDIA,OSV eftersom det är dessa som är deras marknad men försökte bara belysa dubbelmoralen i allt detta.

Du kan ju inte argumentera med "undrar hur det hade låtit om", det är ju din egen spekulation du försöker använda som motargument.

Det är fortfarande ingen fascism i att USA utesluter ett företag med grunden att de spionerar på USA. Fråga vilken president/statsminister/kung som helst, ingen vettig säkerhetstjänst skulle tillåta att en främmande makt spionerar på landets invånare. Att EU har varit lite långsamma när även medlemsstater har hittat tecken på att USA hade rätt är något jag undrar desto mer om.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Du kan ju inte argumentera med "undrar hur det hade låtit om", det är ju din egen spekulation du försöker använda som motargument.

Det är fortfarande ingen fascism i att USA utesluter ett företag med grunden att de spionerar på USA. Fråga vilken president/statsminister/kung som helst, ingen vettig säkerhetstjänst skulle tillåta att en främmande makt spionerar på landets invånare. Att EU har varit lite långsamma när även medlemsstater har hittat tecken på att USA hade rätt är något jag undrar desto mer om.

Så du påstår att USA inte spionerar på någon främmande makt? Eller är du så indoktrinerad att du tror allt USA gör är bra och allt Kina gör är dåligt? Det låter nästan så.
Vakna och återvänd till verkligheten istället för att bara lyssna och dra slutsatser på grund av tillrättalagda nyheter. Det finns väl inte en vettig människa som tror på allt Trump säger, eller ens en del av det.

Är det bara jag som tycker att det var en märkligt bra tidpunkt att frysa ut Huawei precis när de gått om Apple i statistiken över sålda mobiltelefoner?...

Det är egentligen helt otroligt att Trump-tomten får härja som han gör. Tyvärr kommer det nog fortsätta ännu några år.. Folk är korkade, speciellt i USA. Det har de bevisat gång på gång.

Permalänk
Medlem

Sanktionerna och påtryckningarna handlar för övrigt inte om ett företag.

Agerandet är bara uttryck för att en stor skara politiker i USA tycker de förlorat mot Kina och vill ge igen. Finns absolut inget som pekat ut Huawei som särskilt lättpåverkade av underrättelsetjänsten i Kina eller något som förklarar varför anledningarna som ges inte skulle omfatta alla företag som har verksamhet i Kina. Samtidigt som flera företag sanktionernas får amerikanska firmor exporttillstånd till samma kinesiska företag, så USA förbinder sig inte helt i att ta ner hela företaget och åtgärderna är utformade för att amerikanska firmor ska kunna fortsätta sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Så du påstår att USA inte spionerar på någon främmande makt? Eller är du så indoktrinerad att du tror allt USA gör är bra och allt Kina gör är dåligt? Det låter nästan så.

Det har jag aldrig sagt och det är irrelevant för diskussionen.

Skrivet av Ceji:

Vakna och återvänd till verkligheten istället för att bara lyssna och dra slutsatser på grund av tillrättalagda nyheter. Det finns väl inte en vettig människa som tror på allt Trump säger, eller ens en del av det.

Fast nu var det ju CIA som upptäckte att Huawei spionerade på USA, inte Trump.

Skrivet av Ceji:

Är det bara jag som tycker att det var en märkligt bra tidpunkt att frysa ut Huawei precis när de gått om Apple i statistiken över sålda mobiltelefoner?...

Om man letar konspirationsteorier hittar man dem...

Skrivet av Ceji:

Det är egentligen helt otroligt att Trump-tomten får härja som han gör. Tyvärr kommer det nog fortsätta ännu några år.. Folk är korkade, speciellt i USA. Det har de bevisat gång på gång.

Och du tror att man får honom att skärpa sig genom att kalla honom tomte? Har är redan väldigt selektiv med vilka han lyssnar på så du har en ganska rejäl uppförsbacke att bli hörd med den inställningen.

Dessutom är du i Sverige, ett land som drar nytta av handel med USA. Det kanske är dags att tona ner pajkastningen lite. Inte som att det är något förbud mot att kritisera världsledare eller länders befolkning, men håll det på en ren nivå.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810