Nya Navi 20-medlemmar på RDNA 2 avslöjas i enhetsuppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Kom igen nu AMD. se nu till å pressa ner high end priserna till vettiga humana priser igen 😀

Jag bryr mig inte om prislappen på "high end", men vill verkligen ha nyare teknik och bättre prestanda i segmentet <3000kr!
Hoppas sålunda att Navi 21 sparkar rumpa med Nvidia och övertar prestandatronen samtidigt som Navi 23 ger oss vanliga dödliga en behövlig uppryckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Konstig tankegång.Varför ska jag lägga pengar på något som inte fungerat tillfredställande för mej när konkurrenten har bättre alternativ.Stödköpa "underdogen" trots sämre produkt...dummaste jag hört.

Hur vet du att det är en sämre produkt? Ska man inte göra den jämförelsen när man vet alla specifikationer, vet hur produkterna presterar, och vet hur mycket de kostar?
Jag bryr mig inte om man köper Nvidia eller AMD i detta fall så länge man har tänkt igenom vad som är det bästa alternativet utgående från den information som finns när man handlar.
Men du har redan sagt att du inte köper AMD oavsett, fast du inte har en aning om hur produkterna kommer att vara när de väl släpps. Så med andra ord vill du ha konkurrans, för att få lägre priser, men du är inte beredd att göra ett skit för att se till att konkurransen finns.

Att använda sig av egna upplevelser av gamla produkter som en grund för att inte köpa nya produkter är nästan enbart idioti inom PC-hårdvaru branschen, nya produkter skiljer sig så pass mycket från gamla produkter att det är helt meningslöst att bilda sig någon förutfattad uppfattning om nya produkter innan du har fått tag i grundliga tester. Annars skulle jag inte kunna köpa varken Nvidia eller AMD grafikkort då jag genom tiderna har haft 5 Nvidia kort och 4 ATI/AMD kort, och inte ett enda av dem har, vad jag kommer på, fungerat helt 100% felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Kollar egentligen inte alls på vad det kostar utomlands förutom möjligen i Danmark och på Amazon UK - där är de dyra, tycker priserna är ganska rimliga i Sverige trots allt. Enda jag hört är att vissa köper till lägre priser från Tyskland. Men allt beror ju till syverne och sist helt på hur stadd i kassan man är, en fattig student exempelvis lär ju ha vissa problem att få ihop ens till ett mellanklasskort var vartannat år. Hade kronan varit mer värd så hade korten blivit billigare att köpa in för handlarna (grossisterna), sen hur de (detaljisterna) reglerat priserna kan man ju inte veta med säkerhet, beror ju på en mängd faktorer.

Vilket var lite av min poäng. Det är inte bara kronas värde som reglerar priserna till slutkund utan det är andra faktorer som spelar in.. och de verkar faktiskt spela in i betydligt större grad än kronas värde.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Om toppkortet heter något annat än 6969 XT blir det Nvidia nästa gen!

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Hur vet du att det är en sämre produkt? Ska man inte göra den jämförelsen när man vet alla specifikationer, vet hur produkterna presterar, och vet hur mycket de kostar?
Jag bryr mig inte om man köper Nvidia eller AMD i detta fall så länge man har tänkt igenom vad som är det bästa alternativet utgående från den information som finns när man handlar.
Men du har redan sagt att du inte köper AMD oavsett, fast du inte har en aning om hur produkterna kommer att vara när de väl släpps. Så med andra ord vill du ha konkurrans, för att få lägre priser, men du är inte beredd att göra ett skit för att se till att konkurransen finns.

Att använda sig av egna upplevelser av gamla produkter som en grund för att inte köpa nya produkter är nästan enbart idioti inom PC-hårdvaru branschen, nya produkter skiljer sig så pass mycket från gamla produkter att det är helt meningslöst att bilda sig någon förutfattad uppfattning om nya produkter innan du har fått tag i grundliga tester. Annars skulle jag inte kunna köpa varken Nvidia eller AMD grafikkort då jag genom tiderna har haft 5 Nvidia kort och 4 ATI/AMD kort, och inte ett enda av dem har, vad jag kommer på, fungerat helt 100% felfritt.

Var mycket tyckande från din sida.Att grunda sina köp från tidigare erfarenheter är fullständigt självklart vare sej det gäller hårdvara,mat,resor eller vad som helst.Jag har själv haft många dåliga erfarenheter av Amd:s g-kort och köper numera bara Nvidia.Samtidigt finns det dom med ombytt erfarenhet o därför köper Amd:s,varför skulle det vara konstigt?? ...Vad båda grupperna vill ha är konkurrens så vi kan köpa de kort VI vill ha till ok priser.Så det är helt ok att hoppas att Amd kan konkurrera så att jag får mitt nästa Nvidia-kort lite billigare.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Lite väl orimliga "påhopp" här ovanför där tEan förväntas vara den etiskt perfekte mönsterkunden.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Ja att utvärdera hur bra en produkt är när den väl finns i handeln istället för att förhandsbojkotta baserat på känslor och subjektiva intryck av föregående produkter är ju en rätt så vild idé. /s

Permalänk
Medlem

Får se om AMD lyckats skriva drivrutiner som fungerar då, man får nog vänta en generation där de bevisar det innan man vågar köpa ett. Korten i sig är ju bra utan det är drivrutiner som är problemen, det 5700 XT jag köpte i januari (6 månader efter release) hade ju så dåliga drivrutiner att det inte fungerade att spela esports-spel på.

Kan de lansera något nu och visa vettiga drivrutiner så kan jag tänka mig köpa generationen efter om den presterar lika bra som Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Får se om AMD lyckats skriva drivrutiner som fungerar då, man får nog vänta en generation där de bevisar det innan man vågar köpa ett. Korten i sig är ju bra utan det är drivrutiner som är problemen, det 5700 XT jag köpte i januari (6 månader efter release) hade ju så dåliga drivrutiner att det inte fungerade att spela esports-spel på.

Kan de lansera något nu och visa vettiga drivrutiner så kan jag tänka mig köpa generationen efter om den presterar lika bra som Nvidia.

Känner igen mej.Sonens 5700 var skräp,clocks som var totalt ostabila iom något som krånglade med strömspararläget.Bytte ut det mot ett 2060...problem solved... Hur lång tid tog det för Amd att fixa drivisarna för det??

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Mitt alldeles egna lilla i-lands problem är att när ja väl köper nåt så vill ja ha det bästa. Det har funkat hittills å när ja byggde nytt sist så va 7700k samt 1080ti top notch. Priset på 1080ti va en bit över 10k å kändes för dyrt men f*ck it lixom. Sen dess har priserna stuckit iväg i raskare takt än lönen så ska ja bygga liknande system idag så måste ja prioritera om bland andra hobbys. Som sagt mitt eget lilla i-landsproblem men kan inte säga att jag gillar tanken...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop