Permalänk
Lego Master

Köpt elscooter, tips?

Så. Jag har blivit med elscooter, specifikt en Xiaomi M365, som verkar vara den som fått bäst betyg av flest, och det finns gott om reservdelar till. Det blir såklart hjälm till det, och förmodligen även knäskydd (jag såg hur grabbens knän såg ut efter ett par vändor på hans vanliga kickbike, nejtack). Är svag för Hatch XTAK sen jag spelade airsoft.. ^^

Men nu undrar jag vad man mer bör tänka på? Vilka mobilhållare är bra till en elscooter? Jag tänker mig att kunna använda den delar av pendlingen till jobbet (ner till lokala stationen, bära på tåget och sen från stationen till jobb), så jag vill helst kunna ha mobilen fast på den om möjligt. Även lampor, för det verkar den inte ha några bra? Funkar en vanlig cykellampa, eller behövs rejälare doningar?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så. Jag har blivit med elscooter, specifikt en Xiaomi M365, som verkar vara den som fått bäst betyg av flest, och det finns gott om reservdelar till. Det blir såklart hjälm till det, och förmodligen även knäskydd (jag såg hur grabbens knän såg ut efter ett par vändor på hans vanliga kickbike, nejtack). Är svag för Hatch XTAK sen jag spelade airsoft.. ^^

Men nu undrar jag vad man mer bör tänka på? Vilka mobilhållare är bra till en elscooter? Jag tänker mig att kunna använda den delar av pendlingen till jobbet (ner till lokala stationen, bära på tåget och sen från stationen till jobb), så jag vill helst kunna ha mobilen fast på den om möjligt. Även lampor, för det verkar den inte ha några bra? Funkar en vanlig cykellampa, eller behövs rejälare doningar?

Ett bra lås bör också inhandlas du vill säkert kunna lämna din elscooter obevakade några korta stunder så ett lås som är fäst i ramen är nog bra att ha.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Måste du kunna se mobiltelefonen medans du kör runt med ett fordon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Måste du kunna se mobiltelefonen medans du kör runt med ett fordon?

Hört talas om GPS?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hört talas om GPS?

Visst, men han skulle till jobbet via tåg, tror han hittar dit.

Permalänk
Medlem

Originaldäcken är helt värdelösa, tjejen har fått punka på båda efter bara ett par månader.
De är dessutom skitjobbiga att byta slang på, många däckfirmor och cykelbutiker vägrar ta emot dem även om man har delar (vet inte om det är standard, men hon fick två i reserv med sin).

Jag har beställt gummidäck (utan luft alltså) till hennes istället, inte fått på dem än men vad jag kunnat googla verkar folk nöjda.

Så mitt tips är att redan nu planera hur du löser när det blir punktering

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Visst, men han skulle till jobbet via tåg, tror han hittar dit.

Han kanske använder den till annat än att bara pendla till jobbet... ?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Måste du kunna se mobiltelefonen medans du kör runt med ett fordon?

mobilhållare på sparkcykel, om du inte är 120cm lång så kan jag inte rekomendera det. du kommer vara böjd med nacken 90 grader rakt ner, ingen syn över var du åker.

Den där spark cykeln har slang. se till att du har rätt tryck i däcken samt åk inte över vassa sten etc = punktering.

skulle ha satsat på en sparkcykel utan slang.

kör själv en e-twow booster v

finns flera varianter, min klarar 125kg.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

En plan för däcken håller jag med om, jag skulle uppskatta att de håller 500-1000 km innan de smäller då jag har bytt båda däcken en gång vardera efter 1300 km. Det låter långt, men pendlar man 10 km om dagen så händer det efter några månader. Viktigt att hålla däcktrycket rätt också, det hjälper lite.

Du måste antingen bli bra kompis med en däckfirma eller skaffa rätt utrustning för att göra det själv. Bra att ha är då däckjärn för mopeddäck, starka snabbtvingar ( för att hålla däcket på plats när man försöker montera det på fälgen), wd-40 eller sprayflaska med diskvatten, samt en lång skiftnyckel för att kunna montera av det hårt åtskruvade framdäcket.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av hypermode:

Måste du kunna se mobiltelefonen medans du kör runt med ett fordon?

Nej, men jag är rädd att den ska hoppa ur fickan om jag har den där, så vill helst ha koll på den medan jag kör.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Har också en M365, gått drygt 40mil. Inbyggda lampan i styret tycker jag funkar helt okej i mörka förhållanden, sena sommarkvällar i gbg var inga problem att använda för att ta sig hem.
Kör själv custom firmware för att få ut lite mer effekt och tweaka grejer mer till min liking, riktigt nöjd efter det. Aldrig haft punka personligen men då tittar jag ju vart jag åker också så jag undviker ju större grejer.

Mobilhållare för GPS köper jag, men jag tror inte du behöver en för att undvika att telefonen flyger ur fickan. Har kört i alla möjliga brallor och det har aldrig ens varit nära att den åker ut. Och då snackar vi typiska mjukisbrallor med slappa fickor också.
Har själv inte provat gummidäck utan luft men finns ju risk att komforten tar en ordentlig smäll på M365an i och med att den enda inbyggda stötdämpningen är just luften i däcken.

Finns lite roliga 3dprintade prylar att köpa till också, älskar min krok som fungerar perfekt att hänga matkassen på om man varit och handlat. Guld värd!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, men jag är rädd att den ska hoppa ur fickan om jag har den där, så vill helst ha koll på den medan jag kör.

Det finn ju en massa olika telefonhållare för cyklar så det handlar nog mest om att välja en hållare som passar din telefon. Jag använder
https://www.amazon.de/gp/product/B07JXSR7NC/ref=ppx_yo_dt_b_a...
Den är enkel att flytta mellan olika cyklar jag brukar använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kheldan:

@Shudnawz: Har också en M365, gått drygt 40mil. Inbyggda lampan i styret tycker jag funkar helt okej i mörka förhållanden, sena sommarkvällar i gbg var inga problem att använda för att ta sig hem.
Kör själv custom firmware för att få ut lite mer effekt och tweaka grejer mer till min liking, riktigt nöjd efter det. Aldrig haft punka personligen men då tittar jag ju vart jag åker också så jag undviker ju större grejer.

Mobilhållare för GPS köper jag, men jag tror inte du behöver en för att undvika att telefonen flyger ur fickan. Har kört i alla möjliga brallor och det har aldrig ens varit nära att den åker ut. Och då snackar vi typiska mjukisbrallor med slappa fickor också.
Har själv inte provat gummidäck utan luft men finns ju risk att komforten tar en ordentlig smäll på M365an i och med att den enda inbyggda stötdämpningen är just luften i däcken.

Finns lite roliga 3dprintade prylar att köpa till också, älskar min krok som fungerar perfekt att hänga matkassen på om man varit och handlat. Guld värd!

Fått min M365 nu, tog en kort tur med original-firmware, sen körde jag in en cfw med lite pysseländringar, främst för att få bättre skjuts i uppförsbackar.

Känns som att den kommer gå hårt i sommar.

Blir en hållare till mobilen, och troligen påshållaren med. Men främst lär jag köra med ryggsäck, så kan hända att den får vänta lite.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Väcker tråden lite, den slumrar lite känns det som
Är inne på att beställa en Ninebot By Segway MAX G30 G30P som släpps snart, provkört polarens M365 Pro och tyckte den kändes riktigt bra. Var riktigt nära på att beställa hem en, tills idag då jag provkörde en annan variant av Ninebot´s modeller från Voi. Vad jag förstår så är konstruktionen i stort sett den samma utöver kraftigare motor? Jag gillade hur som helst den bredare ståplattan på Voi'en.
Ända nackdelen jag kan se är att det inte finns några bromslampor på MAX G30 G30P av nån anledning, vilket känns skumt.
Nån mer som är inne på samma spår?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lego Master

@RVX:
Verkar ju konstigt, enligt Elgiganten ska det finnas både bakre och främre lampor på G30? Fast P-versionen kanske skiljer sig? Största nackdelen jag ser är att den är dubbelt så dyr som min M365 (inte Pro). Tror jag vill använda min iaf ett år så jag vet att den kommer hålla intresset uppe innan jag lägger nära 10k på en.

Hur är det förresten med custom firmware till Ninebottarna? På min Xiaomi var det busenkelt att flasha om till valfri mjukvaruversion med egna inställningar. Största bekymret jag hade med min M365 från början var det klena vridmomentet som gjorde att mina kramgoa 100kg blev lite mycket för den i uppförsbackarna hemikring. En lätt modifiering av mjukvaran senare kan den dra mer kraft från batteriet och därmed klarar den att hålla sig rullande i de flesta backar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Ravix:
Verkar ju konstigt, enligt Elgiganten ska det finnas både bakre och främre lampor på G30? Fast P-versionen kanske skiljer sig? Största nackdelen jag ser är att den är dubbelt så dyr som min M365 (inte Pro). Tror jag vill använda min iaf ett år så jag vet att den kommer hålla intresset uppe innan jag lägger nära 10k på en.

På bilderna från elgiganten så ser man nån typ av lampa på bilderna https://www.elgiganten.se/product/wearables-och-traning/elsco...
är ju dock vanliga G30 och inte P som geekbuying säljer, är i så fall där jag tänkt köpa min då priset skiljer sig nästan 2500:-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Ravix:
Verkar ju konstigt, enligt Elgiganten ska det finnas både bakre och främre lampor på G30? Fast P-versionen kanske skiljer sig? Största nackdelen jag ser är att den är dubbelt så dyr som min M365 (inte Pro). Tror jag vill använda min iaf ett år så jag vet att den kommer hålla intresset uppe innan jag lägger nära 10k på en.

Hur är det förresten med custom firmware till Ninebottarna? På min Xiaomi var det busenkelt att flasha om till valfri mjukvaruversion med egna inställningar. Största bekymret jag hade med min M365 från början var det klena vridmomentet som gjorde att mina kramgoa 100kg blev lite mycket för den i uppförsbackarna hemikring. En lätt modifiering av mjukvaran senare kan den dra mer kraft från batteriet och därmed klarar den att hålla sig rullande i de flesta backar.

Planerar inte att flasha om den direkt, av vad jag förstått (är aningen luddigt och svårt att få ett hum om vilka modeller och vad som skiljer dom åt) ska P vara USA modellen som ska klara 30km/h.
Men oavsett vilken det skulle bli så är flashning inte direkt jag kommer göra. Inte till en början i alla fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Däcken som sitter på är värdelösa, du kommer få punktering direkt.

Du bör ha fått med reservdäck, åk till en cykelbutik och få dem utbytta direkt. Kasta originaldäcken.

Många firmor försöker inte ens sätta dit fasta däck utan slang då de är så extremt svåra att få på ordentligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Fick detta svar på swedroid:
G30D är gjord för den tyska marknaden. Låst till 20km/h samt har två bromsar.
G30P är den amerikanska modellen och går i 30km/h.
G30G har jag aldrig hört. Men misstänker att dom syftar på den globala modellen som är låst till 25km/h.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf pratar du om Nineboten här eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lego Master

@Lagerlöf:
Om du menar M365an (som jag redan hört ska ha lätt att få punka), så har jag klarat runt 7 mil hittills utan några problem. Kör mest på känt underlag och inte i storstad. Minimalt med glaskross eller annat skit i vägen, så tror jag chansar tills det verkligen blir ett problem.
Det finns ju ingen övrig stötdämpning på den, så att byta ut luftdäck till solida gummidäck känns som en rejäl nergradering av komforten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

@Lagerlöf:
Om du menar M365an (som jag redan hört ska ha lätt att få punka), så har jag klarat runt 7 mil hittills utan några problem. Kör mest på känt underlag och inte i storstad. Minimalt med glaskross eller annat skit i vägen, så tror jag chansar tills det verkligen blir ett problem.
Det finns ju ingen övrig stötdämpning på den, så att byta ut luftdäck till solida gummidäck känns som en rejäl nergradering av komforten.

Det är däcken som punkterar slangen, de sliter sönder det på sidorna. Jag har fått punktering 3 gånger på 1 år (exakt samma skada varje gång), så nu köpte jag även nya däck på rekommendation av killen på cykelbutiken.

Har ingenting med glas eller liknande att göra. Skulle tror att det är 99.9999 % riskfritt att åka över krossat glas då gummit är så tjockt.

Varför be om tips om man ändå inte ska lyssna på dem? Du föredrar alltså att få punktering mitt ute under färd än att byta direkt och undvika problemet?

Du gör som du vill

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lagerlöf:

Det är däcken som punkterar slangen, de sliter sönder det på sidorna. Jag har fått punktering 3 gånger på 1 år (exakt samma skada varje gång), så nu köpte jag även nya däck på rekommendation av killen på cykelbutiken.

Har ingenting med glas eller liknande att göra. Skulle tror att det är 99.9999 % riskfritt att åka över krossat glas då gummit är så tjockt.

Varför be om tips om man ändå inte ska lyssna på dem? Du föredrar alltså att få punktering mitt ute under färd än att byta direkt och undvika problemet?

Du gör som du vill

Nej, men det var ingen som hade tagit sig tid att faktiskt förklara VARFÖR man fick punktering enkelt på den förrän nu. Om tipsen verkar meningslösa (normalt orsakas ju punktering av vassa föremål, åtminstone i min erfarenhet av mopeder, cyklar och bilar) så bortser man från dem.

Kan det inte ha att göra med felaktigt lufttryck i däcken isåfall? Dvs, för lite luft i dem ger utrymme för slangen att gnida mot däcket?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tror att mina däck höll en vecka innan jag fick byta båda

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SexMachine:

Tror att mina däck höll en vecka innan jag fick byta båda

Verkar vara väldigt random det där...hittade några reddit-trådar där folk antingen har samma problem som du, eller så höll däcken i flera tusen km. Weird.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har sammanställt en enkel lista över skillnaderna när det gäller bromsljusen på dom modeller som finns:
G30 MAX Bromsljus bak
G30 MAX P Bromsljus bak
G30 MAX D Tyskland specifik, ej bakre bromsljus utan istället baklykta.

Frågan nu är bara om det behövs nån adapter eller liknande?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Nej, men det var ingen som hade tagit sig tid att faktiskt förklara VARFÖR man fick punktering enkelt på den förrän nu. Om tipsen verkar meningslösa (normalt orsakas ju punktering av vassa föremål, åtminstone i min erfarenhet av mopeder, cyklar och bilar) så bortser man från dem.

Kan det inte ha att göra med felaktigt lufttryck i däcken isåfall? Dvs, för lite luft i dem ger utrymme för slangen att gnida mot däcket?

Nej det är själva däcket i sig som orsakar det. Därför de började skicka med ett par extra till alla som köper en ny nu för tiden, billigare än att byta all som redan är tillverkade och ditsatta.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Verkar vara väldigt random det där...hittade några reddit-trådar där folk antingen har samma problem som du, eller så höll däcken i flera tusen km. Weird.

Jag tror att jag väger mycket och klämde sönder slangen med fälgen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det är själva däcket i sig som orsakar det. Därför de började skicka med ett par extra till alla som köper en ny nu för tiden, billigare än att byta all som redan är tillverkade och ditsatta.

Blä.
Well, det håller så länge det håller. Jag kör oftast inte så långt att jag inte kan hantera att gå hem med den ifall skiten träffar fläkten. Vill nog undvika solida däck så länge jag kan, framförallt eftersom några verkar antyda att elektroniken kan ta stryk av de värre vibrationerna med solida däck.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Blä.
Well, det håller så länge det håller. Jag kör oftast inte så långt att jag inte kan hantera att gå hem med den ifall skiten träffar fläkten. Vill nog undvika solida däck så länge jag kan, framförallt eftersom några verkar antyda att elektroniken kan ta stryk av de värre vibrationerna med solida däck.

Ja alltså du ska inte byta till solida, då som du säger att mer vibrationer är dåligt för elektroniken och körkomforten, du ska byta till reservdäcken du fick med som inte har samma problem som de som sitter på.

Så om/när du får punka så behöver du bara byta däck och slang så ska du inte få nå mer punktering.

Visa signatur

Mr. Scriptman