Nvidia Ampere får prestandaresultat som överglänser Geforce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

Även Nvidia kan drabbas hårt av många länders lågkonjuktur. Nvidia har ju tagit rövarpriser länge nu så dom har ihopsparat för utveckling ett par generationer till.

Ja men det finns alltid folk som har råd oavsett, därför tror jag att priserna snarare blir högre.

Men men jag hoppas att du får rätt :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DunderFarre:

Ja precis, denna generationen av GPUs va värkligen bökig. Men nu det här året så siktar man också på ett 3080ti då jag funderar på att köpa Samsungs nya super ultra wide skärm som har en upplösning på 5120x1440p så man kommer behöva mycket kräm om man säger så. Dem släppte ut 2 andra skärmar och en av dem kanske intresserar dig (Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz Qled) finns på inet. Den har checkat in dem flesta kraven som 1ms, 240hz och 2k. Dock är det QLED istället för IPS vilket kan va en deal-breaker för många.

Lite kluven jag faktiskt, gillar 21:9 för allt egentligen, nästan mest utanför spel. Härligt i kompatibla titlar men spelar mycket som inte fungerar bra. Har växt ur min Acer Predator X34A och vill gärna ha något på minst 144Hz och bra HDR. Men för stunden är jag ändå mest för 2560x1440 och hög Hz. Även om skärmar kommer så kommer inte grafikkorten hänga med, såvida man nu inte offrar grafik då.

144Hz Acer Predator XB271HU och 1080Ti har varit en härlig kombination under åren men varit sugen på något vassare länge. Speciellt efter att ha provat 240Hz IPS I 1920x1080.

Kan bli en dyr höst detta. Och en 4900X eller motsvarande om prestandan motiverar köp.

Blir att snegla närmare på skärmen du tipsar om, bredare än jag testar innan. Har lite svårt för curved men med skärmar i ultrawide segmentet är det ju på samtliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Therpid:

Ja men det finns alltid folk som har råd oavsett, därför tror jag att priserna snarare blir högre.

Men men jag hoppas att du får rätt :).

Precis, toppkorten är inte till för folk med tight ekonomi, där finns det kort att välja bland i lägre prestanda segment. Nvidia vill ta betalt, och rejält, så det kommer vi inte ifrån tyvärr.

Personligen hade jag gärna sett kort som ligger i ett segment som bara är till för riktigt rika. Jag vill se riktiga monsterkort lite som bilvärldens hypercars. 3099 Ultra för 9999$ för garanterad 120Hz i 3840x2160. Något för entusiaster med budget.

fixade lite android"rättstavning"...
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Therpid:

Ja men det finns alltid folk som har råd oavsett, därför tror jag att priserna snarare blir högre.

Men men jag hoppas att du får rätt :).

Känner folk som köpt 2080ti fast dom inte har råd, finns säkert många liknande fall. Hoppet får aldrig försvinna.

Skrivet av anon5930:

Precis, toppkorten är inte till för folk med tight ekonomi, där finns det kort att välja bland i lägre prestanda segment. Nvidia vill ta betalt, och rejält, så det kommer vi inte ifrån tyvärr.

Personligen hade jag gärna sett kort som ligger i ett segment som bara är till för riktigt rika. Jag vill se riktiga monsterkort lite som bilvärldens hypercars. 3099 Ultra för 9999$ för garanterad 120Hz i 3840x2160. Något för entusiaster med budget.

Ex dyra bostadsrätter är inte till för folk med tight ekonomi men ändå är det många med tight ekonomi som köpt det, tills deras ekonomi havererar. Nvidia kan bara ta överpriser så länge många är villiga att ge dom pengarna. Kan ju vara så enkelt att dom inte kan ta fram ett sådant superkort idag.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det där såg hyfsat rimligt ut. Dubbelt så snabb i TFLOPS som nya konsolerna.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Det där såg hyfsat rimligt ut. Dubbelt så snabb i TFLOPS som nya konsolerna.

Haha ja. Tänkt en del på det när det diskuterats angående de nya konsolerna. Just att de är "lika" snabba som en PC. Vänta bara till nästa generation GPU:er.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Haha ja. Tänkt en del på det när det diskuterats angående de nya konsolerna. Just att de är "lika" snabba som en PC. Vänta bara till nästa generation GPU:er.

Lite skillnad med dubbla priset mot hela konsolen bara för ett löst grafikkort dock. En hel speldator med bättre prestanda lär ju ligga på 2-3ggr priset och ska man ha 3080ti Lär det bli över 3ggr

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Lite skillnad med dubbla priset mot hela konsolen bara för ett löst grafikkort dock. En hel speldator med bättre prestanda lär ju ligga på 2-3ggr priset och ska man ha 3080ti Lär det bli över 3ggr

Absolut men nu snackar vi prestanda. Pris per prestanda har ju ofta legat till fördel för konsoler i början av livscykeln men det har ju mest att göra med att företagen säljer hårdvaran med förlust. Ofta kommer PC ikapp ett eller två år in i livscykeln.

Denna generationen har de tagit i lite extra men det kommer också reflekteras i priset misstänker jag.

3080 Ti/Super/3090 ser ut att vara ett monster dock och jag blir inte chockad om de begär minst 2000$ 20k SEK för kortet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

3080 Ti/Super/3090 ser ut att vara ett monster dock och jag blir inte chockad om de begär minst 2000$ för der

Om nu siffrorna i Twitter-länken är korrekta, så borde kostnaden för Nvidia vara, som högst, på 2080 Ti-nivå. 1 GB mer minne två år senare lär vara som mest lika dyrt, förmodligen billigare. Kretsytan bör vara betydligt mindre, eftersom man inte ökat antalet "kärnor" mer än 20-25 procent, men gått från 12 nm till 7 nm, så även om priset per mm^2 förmodligen är högre, så borde ytan vara så mycket mindre att det ändå blir billigare eller ungefär samma kostnad.

Sammantaget bör alltså underlaget för priset vara samma. Vad man sen väljer att lägga på i fråga om marginaler, är en annan sak.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Absolut men nu snackar vi prestanda. Pris per prestanda har ju ofta legat till fördel för konsoler i början av livscykeln men det har ju mest att göra med att företagen säljer hårdvaran med förlust. Ofta kommer PC ikapp ett eller två år in i livscykeln.

Denna generationen har de tagit i lite extra men det kommer också reflekteras i priset misstänker jag.

3080 Ti/Super/3090 ser ut att vara ett monster dock och jag blir inte chockad om de begär minst 2000$ för der

Begär de 2000 USD RRP tror jag definitivt att de kommer stöta på samma patrull som Apple gjorde innan iPhone 11; de inser att de nått taket för vad konsumenterna kan tänka sig betala för topp-produkten och måste antingen behålla priset eller sänka till nästa gen.

Förhoppningsvis behöver vi inte få reda på var den gränsen ligger dock.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av cyklonen:

Om nu siffrorna i Twitter-länken är korrekta, så borde kostnaden för Nvidia vara, som högst, på 2080 Ti-nivå. 1 GB mer minne två år senare lär vara som mest lika dyrt, förmodligen billigare. Kretsytan bör vara betydligt mindre, eftersom man inte ökat antalet "kärnor" mer än 20-25 procent, men gått från 12 nm till 7 nm, så även om priset per mm^2 förmodligen är högre, så borde ytan vara så mycket mindre att det ändå blir billigare eller ungefär samma kostnad.

Sammantaget bör alltså underlaget för priset vara samma. Vad man sen väljer att lägga på i fråga om marginaler, är en annan sak.

Vi gissar ju friskt här båda två så du kan ha rätt du också men så här ser jag det.

Kretsytan krymper såklart, jag vet dock inte med vilken faktor. Kostnaden per mm2 ökar markant och är snarare exponentiell än linjär, om jag har förstått saker och ting rätt. En riktigt stor krets på en mogen 12 nm process mot en lika stor krets på 7 nm kommer innebär rätt stora kostnadspåslag.

Skrivet av Mithras:

Begär de 2000 USD RRP tror jag definitivt att de kommer stöta på samma patrull som Apple gjorde innan iPhone 11; de inser att de nått taket för vad konsumenterna kan tänka sig betala för topp-produkten och måste antingen behålla priset eller sänka till nästa gen.

Förhoppningsvis behöver vi inte få reda på var den gränsen ligger dock.

Nej så här i efterhand så tänkte jag mig att det hamnar på 20k SEK i Sverige och egentligen kanske det innebär mer runt 15-1600$, med tanke på att TU låg på 999$...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt