Verktyg att applicera handdesinfektion med?

Permalänk
Avstängd

Verktyg att applicera handdesinfektion med?

Tjo! Jag har: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5292244 som jag undrar vad jag kan använda för verktyg för att applicera med på ytor som är tänkta att rengöras. Jag tänker ju gnugga rejält och det är en del ytor att rengöra så jag vill helst inte behöva använda händerna för att inte "övertorka-ut" dem så att säga.

Fungerar vanlig hederlig tvättsvamp som finns vid diskhon eller kommer de suga upp för mycket av handspriten? En färsk och ny disktrasa som annars brukar användas till rengöring vid diskhon? Eller finns det något som är mindre uppsugande av handspriten och lättare låter den "skrubbas" på ytor?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Handsprit har man på händerna. Vill du desinficera andra ytor skaffar du dig ett desinfektionsmedel avsett för sådant.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@AplAy: Är det typ mus, tangentbord du ska göra rent? Då funkar handsprit.

Tänk på att det inte blir "kliniskt" rent, och alla bakterier inte dör. Då behöver du ytdesinfektion eller annan desinfektion för ändamålet.

Appliceras enklast med gammalt hederligt toalett- eller hushållspapper iallafall, hushållspapper är väl att föredra

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inaktiv

Fråga på ditt lokala apotek efter ytdesinfektion, så hjälper de dig

Permalänk
Medlem

Brukar föredra Bomullspads, suger inte upp sprit lika mycket som papper.

Sen som de andra skriver här, om det är saker du skall torka av, så är ytdesinfektionsmedel att föredra.
Handsprit innehåller glycerol som kan lämna en ful fet hinna efter sig som inte känns så fräsch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Handsprit har man på händerna. Vill du desinficera andra ytor skaffar du dig ett desinfektionsmedel avsett för sådant.

Jaha, då har jag fått det hela om bakfoten. Jag tänker mig ytdesinfektion mot dörr- och kökshandtag, aluminium- och träytor. Jag antar att det är glycerol i handsprit ger den mjukgörande effekten?

Samt att jag måste rengöra min mobil som jag tycker känns så äcklig som tusan även fast jag skyddat den utomhus mot allt möjligt. Varje gång jag använt mobilen så har jag gått och tvättat händerna. Så vidrig känns den (har ej skal).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Jaha, då har jag fått det hela om bakfoten. Jag tänker mig ytdesinfektion mot dörr- och kökshandtag, aluminium- och träytor. Jag antar att det är glycerol i handsprit ger den mjukgörande effekten?

Samt att jag måste rengöra min mobil som jag tycker känns så äcklig som tusan även fast jag skyddat den utomhus mot allt möjligt. Varje gång jag använt mobilen så har jag gått och tvättat händerna. Så vidrig känns den (har ej skal).

Ja, smetar du handsprit på mobilen är det inte konstigt att den är kletig. Ytdesinfektion vill du ska dunsta, glycerolen i handdesinfektionen ligger som sagt kvar för att skydda huden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Ja, smetar du handsprit på mobilen är det inte konstigt att den är kletig. Ytdesinfektion vill du ska dunsta, glycerolen i handdesinfektionen ligger som sagt kvar för att skydda huden.

Jag använder inte handsprit överhuvudtaget, men köpte det nu och har inte använt det ännu. Och hade tänkt att använda det endast på ytor, men det är inte lämpligt vad jag läst.

Hittade DAX Ytdesinfektion 75% sprithalt, 1000 ml, som jag beställt. Där står det, i dess produktblad, att torkduk skall användas för att gnugga i ytor och sedan skall det vara kvar fuktigt då det är cirka 30+ sekunders inverkningstid på mikroorganismerna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Jag använder vanlig t-röd på tangentbordet och musen i en microfiber duk funkar bra.

Händer även att jag tar mobilen med trasan när man ändå är igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag läser nu i produktbladet för ytdesinfektionsmedlet: https://staplesnetshop.se/web/Objectstore/images?file=198268-... att det har "Limited Virucidal Efficacy" så då är frågan om COVID-19 bland Coronavirus-familjen ingår inom denna specifikation?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag läser nu i produktbladet för ytdesinfektionsmedlet: https://staplesnetshop.se/web/Objectstore/images?file=198268-... att det har "Limited Virucidal Efficacy" så då är frågan om COVID-19 bland Coronavirus-familjen ingår inom denna specifikation?

Såna där produkter testas på massor av olika sorters mikroorganismer. Det finns virus och sporbildande bakterier som är extremt svåra att ta död på, därför är det ingen som garanterar total effektivitet mot något.

Den info vi fick av smittskydd på sjukhuset där jag jobbar är dock att SARS-CoV-2 är ett tämligen värdelöst virus på det sättet att det inte står emot knappt någonting. Det dör i stort sett direkt av vilket rengöringsmedel som helst, vanlig tvål och vatten inkluderat. Så ja, är det just coronaviruset du är orolig vågar jag lova att den där kommer att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Såna där produkter testas på massor av olika sorters mikroorganismer. Det finns virus och sporbildande bakterier som är extremt svåra att ta död på, därför är det ingen som garanterar total effektivitet mot något.

Den info vi fick av smittskydd på sjukhuset där jag jobbar är dock att SARS-CoV-2 är ett tämligen värdelöst virus på det sättet att det inte står emot knappt någonting. Det dör i stort sett direkt av vilket rengöringsmedel som helst, vanlig tvål och vatten inkluderat. Så ja, är det just coronaviruset du är orolig vågar jag lova att den där kommer att fungera.

Jag jobbar på akuten och denna används på våra covid-avdelningar

Vi har även DAX ytdes med lila etiketter där

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Skaffa en såndär "bad fodral" till telefonen att använda utanför hemmet. När du kommer hem så tvätta händerna och påsen och sedan ta ut och använd i hemmet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Såna där produkter testas på massor av olika sorters mikroorganismer. Det finns virus och sporbildande bakterier som är extremt svåra att ta död på, därför är det ingen som garanterar total effektivitet mot något.

Den info vi fick av smittskydd på sjukhuset där jag jobbar är dock att SARS-CoV-2 är ett tämligen värdelöst virus på det sättet att det inte står emot knappt någonting. Det dör i stort sett direkt av vilket rengöringsmedel som helst, vanlig tvål och vatten inkluderat. Så ja, är det just coronaviruset du är orolig vågar jag lova att den där kommer att fungera.

Tack så mycket för svaret! Jag tänkte fråga dig när jag väl har dig på den virtuella linan här:

Visst är det tensider i tvål och liknande rengöringsmedel som är nyckeln till att döda bakterier och förstöra virus? Vad jag förstår så bryter tensider ned höljet på virus som gör att de blir icke-funktionella medan bakterier torkas ut(?) eller på annat sätt dödas av ämnet? Eller finns det andra rengöringsämnen som kan vara värda att kika efter för att ha ihjäl bakterier och/eller virus?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Jag jobbar på akuten och denna används på våra covid-avdelningar https://www.procurator.net/sv-se/shopmedia/gen/variant_10021269-11/medium.jpg

Vi har även DAX ytdes med lila etiketter där

Hur ser protokollet ut för er när valfri yta med hjälp av ytdesinfektion skall desinficeras?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag använder vanlig t-röd på tangentbordet och musen i en microfiber duk funkar bra.

Händer även att jag tar mobilen med trasan när man ändå är igång.

Då luktar ju grejerna röv i år och dar av den tillsatta doftagenten. Använd något som inte är direkt giftigt utan tillsatta doftmedel istället. Ush.

Permalänk

Isopropanol borde väl fungera bra?

Permalänk
Medlem

Inte så smart att använda alkohol på mobilen i.o.m att skärmen är ytbehandlad för att förbättra glid och vara fettavisande. Gör man det så kommer det alltid lämna massa fingeravtryck när man använder den.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Då luktar ju grejerna röv i år och dar av den tillsatta doftagenten. Använd något som inte är direkt giftigt utan tillsatta doftmedel istället. Ush.

Luktar röv vwt i fan.

Luktar lite finkelolja men annars tycker ja de luktar som vilken billig vodka som helst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Tack så mycket för svaret! Jag tänkte fråga dig när jag väl har dig på den virtuella linan här:

Visst är det tensider i tvål och liknande rengöringsmedel som är nyckeln till att döda bakterier och förstöra virus? Vad jag förstår så bryter tensider ned höljet på virus som gör att de blir icke-funktionella medan bakterier torkas ut(?) eller på annat sätt dödas av ämnet? Eller finns det andra rengöringsämnen som kan vara värda att kika efter för att ha ihjäl bakterier och/eller virus?

Tensiderna är det som är rengörande (skilj på rengörande och bakteriedödande) i tvålen men det här är ett slukhål. Jag har bara kollat snabbt på en stor studie (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7166552/) och TLDR verkar vara att ja, tensider kan hjälpa till att döda mikroorganismer men det är en grov förenkling av verkligheten.

Olika organismer ser olika ut; bakterier kan vara gramnegativa och grampositiva, vissa virus har kapslar som kan se olika ut, andra virus har ytproteiner som kan se olika ut osv osv. Svampar orkar jag inte ens börja läsa om men alla dessa kemiska aspekter påverkar. Dessutom finns det många olika sorters tensider. Utöver detta kan andra egenskaper i rengöringsmedlet skilja, pH är bara ett sånt exempel. "Tensider" är inte det enkla svaret utan det är kombinationen vilken tensid på vilken mikroorganism i vilket rengöringsmedel som i slutändan avgör.

Förutom en eventuell bakteriedödande effekt tror jag (ren spekulation) att den rengörande effekten är minst lika viktig. Tensiderna gör att du kan skölja av saker från händerna mycket mer effektivt än om du bara använder vatten. Jag vet inte om det finns studier på detta eller hur ett sådant test skulle utformas till att börja med.

Jag tror att du kanske grottar ner dig lite väl mycket om det inte är någon specifik och lite exotisk organism du är ute efter. Coronaviruset är som sagt ganska harmlöst ur det här perspektivet. Köp en ytdesinfektion så vet du att den är utformad för det syftet samtidigt som den inte kommer förstöra ytan du använder den på. Tiderna för att döda olika saker som står på etiketten förutsätter att ytan är blöt under hela den tiden så du måste använda tillräckligt. Tänk också på att det mekaniska rengöringen är nästan lika viktig som medlet i sig, det räcker inte att bara blaska på rengöringsmedlet.

Skrivet av StuntmanMike:

Isopropanol borde väl fungera bra?

Undrar om det är speciellt bra för ytorna att använda i så stora mängder under så lång tid.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Undrar om det är speciellt bra för ytorna att använda i så stora mängder under så lång tid.

Tänkte väl mest till mobiltelefon & diskbänk, men all sorts "sprit" är ju uttorkande och kan ge missfärgningar så vad är skillnaden? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur ser protokollet ut för er när valfri yta med hjälp av ytdesinfektion skall desinficeras?

Sprita händer -> handskar -> sprita ytan med nån sorts "wipe" -> ta av handskar och sprita händer igen

Sedan finns det handsprit i vartenda hörn så man går och pumpar på dom där såfort man ser en

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

tänk på att ytdesinfektion 75% lätt kan missfärga och förstöra ytor som inte är i metall (ett behandlat skrivbord t.ex.).

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska kanske prova UV-C belysning om du är npjjig över ytdesinfektion.
Men tänd då inte ljuset om du är i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.