Apples datorer med ARM-processorer kan släppas redan fjärde kvartalet 2020

Permalänk
Melding Plague

Apples datorer med ARM-processorer kan släppas redan fjärde kvartalet 2020

Industrianalytiker menar att Apples egenbyggda ARM-processorer gör tidigt intåg i Imac 24-tum och Macbook Pro 13,3-tum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr gör det inte så mycket för Windows-branchen. Det finns ingen aktör som skulle vara intresserad av att ändra marknaden. Om nu inte Apple börjar sälja massor av dem och tar marknadsandelar från Microsoft. Men då måste nya Mac vara prissatta för att attrahera en mer priskänslig marknad.

Att AMD/Intel skulle vara intresserade av att producera en ARM CPU tror jag inte eftersom det då öppnar PC marknaden för konkurrens till deras duopol.

Permalänk
Medlem

Undrar vad käre Bob tycker om detta. Han gråter säkert. Någon borde utveckla nedan video

Såg en artikel där det nämns att Intel säljer chipsets till Apple enbart för Macs för ca 3,4 miljarder dollar per år. Det är ungefär ca 5% av Intel's årliga försäljning. Och världen går enbart mot mindre mobila enheter så är inte Intel direkt världsledande inom det segmentet heller.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Klaft det blir bra med ARM då Apple strypt Intel processorna med undermålig kylning Å andra sidan är ju problemet med Intel delvis att de ligger efter med tillverkningstekniken.

Permalänk
Medlem

"Enligt Kuo levererar ARM-processorerna mellan 50 till 100 procent bättre prestanda ställt mot nuvarande Intel-lägret".

Wow! Skulle vara revolutionärt om sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

"Enligt Kuo levererar ARM-processorerna mellan 50 till 100 procent bättre prestanda ställt mot nuvarande Intel-lägret".

Wow! Skulle vara revolutionärt om sant.

Det blir väl som på PowerPC-tiden, de hittar ett filter i Photoshop som är superoptimerat och bygger tester kring detta.
Skämt åsido, man vet att en del blir bättre, prestanda/watt, vissa applikationer, men att rakt av öka 100% är inte realiatiskt. Då skulle vi ju alla idag bara docka våra mobiler, de borde vara snabbare än allt annat Intel desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det blir väl som på PowerPC-tiden, de hittar ett filter i Photoshop som är superoptimerat och bygger tester kring detta.
Skämt åsido, man vet att en del blir bättre, prestanda/watt, vissa applikationer, men att rakt av öka 100% är inte realiatiskt. Då skulle vi ju alla idag bara docka våra mobiler, de borde vara snabbare än allt annat Intel desktop.

Jo, säkert väldigt isolerat test men ändå. Hoppas det sätter eld på baken på Microsoft. AMD i alla fall vet jag har inget alls emot ARM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det blir väl som på PowerPC-tiden, de hittar ett filter i Photoshop som är superoptimerat och bygger tester kring detta.
Skämt åsido, man vet att en del blir bättre, prestanda/watt, vissa applikationer, men att rakt av öka 100% är inte realiatiskt. Då skulle vi ju alla idag bara docka våra mobiler, de borde vara snabbare än allt annat Intel desktop.

Scrolla ner till geekbench som jämförelse 3700x mot A13 som sitter i iPhone11:
https://gadgetversus.com/processor/amd-ryzen-7-3700x-vs-apple...

...så med den snabbare utveckling apple haft på sina arm-cpu:er och den långsammare utveckling amd/intel haft på sina cpu:er så är vi i skärningspunkten strax. Single core får Ryzen/Intel redan spö.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tyvärr gör det inte så mycket för Windows-branchen. Det finns ingen aktör som skulle vara intresserad av att ändra marknaden. Om nu inte Apple börjar sälja massor av dem och tar marknadsandelar från Microsoft. Men då måste nya Mac vara prissatta för att attrahera en mer priskänslig marknad.

Microsoft har ju Windows for ARM, så detta kan nog få fart på hårdvaruutvecklingen även på PC sidan, för vilka kunder vill _inte_ ha snabba/batterisnåla laptops. Det som saknats på Windows ARM-sidan är ju mjukvarustödet, men byter Apple så vaknar nog även en och annan utvecklare på Windows-sidan och kanske tar sig en andra titt på Windows-on-ARM.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Microsoft har ju Windows for ARM, så detta kan nog få fart på hårdvaruutvecklingen även på PC sidan, för vilka kunder vill _inte_ ha snabba/batterisnåla laptops. Det som saknats på Windows ARM-sidan är ju mjukvarustödet, men byter Apple så vaknar nog även en och annan utvecklare på Windows-sidan och kanske tar sig en andra titt på Windows-on-ARM.

Visst finns det, men det är mest en parantes. Det saknas bra eller åtminstone konkurrenskraftiga ARM för desktop/laptop för Windows. Qualcomm ligger väldigt långt efter Apple, och som jag sa finns säkert väldigt lite vilja från någon annan hårdvarutillverkare att få till en bra plattform. Kanske Microsoft själva behöver ta tag i det, de har i alla fall resurser. Ett Microsoft/Qualcomm samarbete för att ta fram en bra laptop ARM CPU?

Permalänk
Medlem

Apple har generellt grovt underdimensionerad kylning, då blir det väldigt lätt marknadsföring att peka på deras burkar med Intel och säga att ARM presterar bättre. Sen faller det såklart i linje med Apples filosofi med att ha total kontroll över sin produkt.

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips släppte en video igår där de försöker få upp prestandan hos en MacBook Air med ytterligare kylning, var intressant att se hur dålig kylningen faktiskt var out of the box även om de inte blev någon fantastisk prestandaökning pga begränsningar i hur mycket effekt CPUn kunde få. Så att öka prestandan vid ett byte till ARM kan inte vara svårt då man i dagsläget inte nyttjar Intels chip fullt ut.
https://www.youtube.com/watch?v=MlOPPuNv4Ec

Permalänk
Medlem

Kul att se på kommentarerna att fler vaknar upp.

Apple A13 i iPhone presterar bättre än alla Intel/AMD med lika många kärnor, trots att Apples processorer är extremt mycket lägre klockade, drar mindre än 10% av energin och är passivt kylda. Vi jämför alltså Intel/AMD på 4 GHz+ och A13 på under 3Ghz.

Om de bara lägger till fler kärnor kommer de leka med x86 i alla segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Linus Tech Tips släppte en video igår där de försöker få upp prestandan hos en MacBook Air med ytterligare kylning, var intressant att se hur dålig kylningen faktiskt var out of the box även om de inte blev någon fantastisk prestandaökning pga begränsningar i hur mycket effekt CPUn kunde få. Så att öka prestandan vid ett byte till ARM kan inte vara svårt då man i dagsläget inte nyttjar Intels chip fullt ut.
https://www.youtube.com/watch?v=MlOPPuNv4Ec

Nja, såg du videon? Det var inte mycket de kunde ändra på med kylningen (bortsett ifrån isvatten då... vilket inte är realistiskt med någon laptop ) utan de misstänkte power-delivery istället som begränsade faktor. Nu är ju fokus i Air bra batteritid och inte maximal CPU-prestanda eftersom Apple valt en 10W CPU. (Core i5-1030NG7)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Apple har generellt grovt underdimensionerad kylning, då blir det väldigt lätt marknadsföring att peka på deras burkar med Intel och säga att ARM presterar bättre. Sen faller det såklart i linje med Apples filosofi med att ha total kontroll över sin produkt.

Självklart har Apple alltid underdimensionerat sin kylning i sina maskiner för att, när det väl kommer, kunna påvisa mycket större prestandagap mot sina egenutvecklade ARM-chips. Men skämt åsido, vad menar du? Jag tänker att den stora poängen med att gå över till egen arkitektur är bland annat att:
- slippa (för Apples ändamål) Intels föråldrade nod,
- kunna använda sin egna utveckling och möjligheter att skräddarsy,
- kunna använda sig av oerhört mycket högre prestanda per watt för att möjliggöra ny design på sina maskiner.

De facto finns det ju data som påvisar att ARM har bättre prestanda per watt. Eller vad fasen missar jag i ditt resonemang?

Edit: Jag vet att jag slarvar med begreppen, typ som noder och hur jag använder ARM. Ber på förhand om ursäkt till er som faktiskt har ordentlig koll på hur dessa ska användas och i vilket sammanhang. Hoppas mitt budskap är någorlunda klart.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

x86-processorer innehåller en komplex instruktions-dekodare, en idag oanvänd flyttalsenhet, en idag oanvänd MMX-enhet, idag oanvända 16- och 32-bittarsfunktioner och flera varianter av vektorenheter på varandra som är ganska komplicerade. Alla lager på lager betyder en massa chiparea i onödan, som drar ström och alstrar värme.
Det sistnämnda är vad det handlar om för Apple: Inte vad som är absolut snabbast, utan vad som är snabbast per watt i framför allt Apple's passivt kylda laptops: Att använda värmebudgeten för fler kärnor.

En gång i tiden så var den bästa Windows-laptopen en MacBook — men det var det (innan Apple förstörde tangentbordet och tog bort portarna.) Jag tror praktiskt taget alla som utvecklar appar till Mac utvecklar i Apple's XCode ändå, så det borde vara att bara kompilera om. Så Apple tycker nog inte att x86-kompatibilitet är så viktigt idag.
Men jag har hört att dett ställer till det för webutvecklare som utvecklar på Mac som utvecklar för x86-servrar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Alumax: tycker det är ett väldigt vettigt och rimligt resonerat inlägg jag

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Fast det var väl 13” som precis fick en refresh med gen 10 intel?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BasseBaba: ja precis men Ming-Chi Kuo menar att Apples övergång till att enbart ha ARM-processorer i datorutbudet kommer ta 12-18 månader, och då kommer årets MBP 13" sannolikt leva sida vid sida med ARM-varianten (om uppgifterna stämmer det vill säga). Det kan också bli så att de letar sig in i Imac 24-tum först och Macbook Pro-familjen lite längre fram under 2021, tror det viktiga är att det finns produkter ute i handeln som motiverar mjukvaruutvecklare att påbörja anpassningen till ARM.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@BasseBaba: ja precis men Ming-Chi Kuo menar att Apples övergång till att enbart ha ARM-processorer i datorutbudet kommer ta 12-18 månader, och då kommer årets MBP 13" sannolikt leva sida vid sida med ARM-varianten (om uppgifterna stämmer det vill säga). Det kan också bli så att de letar sig in i Imac 24-tum först och Macbook Pro-familjen lite längre fram under 2021, tror det viktiga är att det finns produkter ute i handeln som motiverar mjukvaruutvecklare att påbörja anpassningen till ARM.

Ja så är det ju så klart, fastnade i nått feltänk om att den skulle ersätta.
Själv är jag spekulant på en 16” men den börjar kännas ”gammal” nu och man är ju noll sugen att köpa nu när man vet att ARM står runt hörnet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BasseBaba: ja min gamla MBP 13" från 2014 börjar bli till åren, bokstavligt talat, men fungerar fortfarande oförskämt bra. När det blir dags att ersätta den är dock min ambition att göra övergången till ARM, oavsett om det är i Mac- eller PC-form. En Macbook Pro med Apples imponerande välsvarvade ARM-arkitekturer och 16 GB RAM, kanske med integrerad LTE-uppkoppling, ligger nära till hands. Var intresserad av Surface Pro X men tyvärr är Windows on ARM inte riktigt där än mognadsmässigt, misstänker att Microsoft inte riktigt hinner styra upp skeppet innan Mac on ARM når marknaden.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: mjo, jag kör 1:a gen retina från 2012. Helt sjukt att den öht fortfarande snurrar, bäst byggda elektronikprylen jag någonsin köpt. Batteriet är dock helt game over, glad om jag får 1h batteritid

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BasseBaba: Samma för mig (bästa teknikprylen alltså). Den har inte riktigt tagit tronen från min Ibook G4 som jag använde i 6,5 år innan syrran tog över den och använde den i ytterligare ett halvår under hennes studietid. Tangenterna var så nednötta av skrivande av bokstävernas färg var borta, men den fungerade utmärkt. Ersatte den enbart för att mina komplexa Photoshop-illustrationer tog 15 minuter att öppna i värsta fall, kände att det inte riktigt var hållbart längre

Min nuvarande MBP 13" hade strax över 6 timmar batteritid från start, nu blir det väl kanske 2,5-3 timmar beroende på vilken ljusstyrka jag kör på skärmen, men det är också imponerande bra med tanke på hur hårt jag belastat datoråbäket under åren.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Likt andra har jag en gammal MBP (late 2013 i mitt fall) som eventuellt skulle vilja ha en uppgradering någon gång närmaste åren. En Air med ARM-cpu och, förhoppningsvis, superb batteritid låter som en dröm och det är sannerligen vad jag hoppas på framgent.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Låter som ett smart val, dom har väldigt bra arm cpu:s. Inge bootcamp med windows eller linux dock längre då.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Jag personligen tycker att detta är en väldigt spännande utveckling, skall bli kul att se hur batteritiden blir osv.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Haha sitter i exakts samma sits. Använder fortfarande min 1st gen retina mbp från 2012 varje vecka. Batteriet är ju som du säger helt dött, men maskinen fungerar fortfarande fint. Helt otroligt, bästa teknikköpet jag någonsin har gjort.

On topic säger jag bara: Spännande. Dags för ny laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Låter som ett smart val, dom har väldigt bra arm cpu:s. Inge bootcamp med windows eller linux dock längre då.

Linux borde inte vara några problem, finns typ ingen CPU-plattform som inte snurrar linux...

Sen får man väl köra ARM-versionen av Windows då (eller moln-miljö), skulle säga att det nuförtiden börjar det bli ett mindre och mindre problem vilken plattform man kör på. Jag kör själv iPad+MagicKeyboard som laptop sen den släpptes, kan till viss del sakna fönsterhanterare, däremot är CPU/Applikationer inget problem öht, när de behövs kopplar jag upp mig mot min PC.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Just nu känns det ju lite surt att jag valde att uppgradera jobbdatorn till MBP 16".
Den låter som en jetmotor så fort man kopplar in en extern monitor.. 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nja, såg du videon? Det var inte mycket de kunde ändra på med kylningen (bortsett ifrån isvatten då... vilket inte är realistiskt med någon laptop ) utan de misstänkte power-delivery istället som begränsade faktor. Nu är ju fokus i Air bra batteritid och inte maximal CPU-prestanda eftersom Apple valt en 10W CPU. (Core i5-1030NG7)

Emm, ja? Jag skrev ju att man inte fick ut någon fantastisk prestandaökning på grund av hur mycket effekt CPUn kunde få tillgång till (dvs power-delivery är den begränsande faktorn), jag var dock kanske otydlig i hur jag uttryckte mig. Jag menade mest på att om kylningen relativt lätt kunde göras bättre genom en moddad heat-sink med bättre kontakt så lämnar man prestanda outnyttjad. Även om jag naturligtvis förstår att målet är batteritid så skulle Apple om kylningen var bättre kunna erbjuda ett "prestandaläge" främst då den är kopplad till nätadaptern och därmed öka nyttjandegraden.