Permalänk
Medlem

NAD D 1050 (DAC)

Hej!

Säljer en NAD D 1050 DAC.

Fungerar felfritt. Hämtas och provlyssnas med fördel på plats. Jag har ingen vidare högalalarlösning men man kan ju alltid ta med sina lurar och lyssnar. Antingen direkt eller via en O2.

Budgivning slutar den 28e juni, eller tidigare om jag vill.

Hälsningar,
Erik

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Hur är skillnaden i ljudet när du kör direkt via denna eller via O2?

(Jag är alltså intresserad att köpa, haha).

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

@sebbeharry: bra fråga. Gissningsvis är det skillnad, skulle tro att O2an är bättre. NADen har 15 ohms utimpedans vilket skulle inte litar så bra med låg-ohmiga lurar (typ 30-ohmiga lurar som Fidelio X2). Effekten har NAD inte specificerat alls (men mätningar kanske går att finna i något forum). Om skillnaden är relevant borde bero på hur högt man vill spela och med vilka lurar.

Jag har mest lyssnat via en NAD D3020 eftersom den stått närmast till hands så jag kan inte ge något rakt svar. Vad har du tänkt koppla in? Jag har ett par Beyderdynamic dt-880 250 ohm och ett par Audio Technica ATH-M50X på 38 ohm som jag skulle kunna använda för att jämföra med. Men sen beror det ju på dina ögon och lurar

Hälsningar,
Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av werr:

@sebbeharry: bra fråga. Gissningsvis är det skillnad, skulle tro att O2an är bättre. NADen har 15 ohms utimpedans vilket skulle inte litar så bra med låg-ohmiga lurar (typ 30-ohmiga lurar som Fidelio X2). Effekten har NAD inte specificerat alls (men mätningar kanske går att finna i något forum). Om skillnaden är relevant borde bero på hur högt man vill spela och med vilka lurar.

Jag har mest lyssnat via en NAD D3020 eftersom den stått närmast till hands så jag kan inte ge något rakt svar. Vad har du tänkt koppla in? Jag har ett par Beyderdynamic dt-880 250 ohm och ett par Audio Technica ATH-M50X på 38 ohm som jag skulle kunna använda för att jämföra med. Men sen beror det ju på dina ögon och lurar

Hälsningar,
Erik

Haha spännande att du sa just X2 för det är dessa jag har. Sökte lite och fick upp det här

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/2vsn3h/how_diffi...

"you want to make sure you have low output impedance on the amp. I did the calculation, and you want below 40 ohms output impedance for the fidelio x2."

Du kan väl testa med dina M50X och se hur det låter? Om volymen är tillräcklig t ex.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

@sebbeharry: Trevliga lurar! Jag hade också ett par som trillade ner från ett bord... Kopplar in och rockar loss i kväll eller imorgon kväll och återkommer med mina intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av werr:

@sebbeharry: Trevliga lurar! Jag hade också ett par som trillade ner från ett bord... Kopplar in och rockar loss i kväll eller imorgon kväll och återkommer med mina intryck.

Grymt, tack!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Hej!

Helt klar går det att spela högt så det räcker. Inga problem. Borde vara samma med dina X2or, de har 100dB/mW medans mina M50x ligger på 98.

Jag kunde inte på rak arm höra om jag lyssnade direkt från NADen eller via O2an; men efter att ha bytt fram och tillbaka några gånger så var jag ganska övertygad om att det var skönare genom O2an, mindre jobbigt för öronen på något vis, kanske lite rundare i diskanten. Jag fokuserade på några bastunga partier också och där kan jag säga rakt av att du kommer gå miste om en aning kräm i botten utan någon separat hörlursförstärkare. Skillnaden är subtil, men finns där.

Gissningsvis gör jag bara ditt val svårare. Synd att du inte kan komma förbi och lyssna.

Erik

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag återkommer!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Finns den kvar? Någon aning om hur gammal den är?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Finns den kvar? Någon aning om hur gammal den är?

Ja, den finns kvar. Budgivningen blev inte så hetsig Just nu kan jag inte riktigt erinra mig om när jag köpte den, men gissningsvis 2015 då hifiklubben reade ut den för 2498 kr. Med lite tur kan jag hitta kvittot när jag är hemma igen på tisdag.

Permalänk
Medlem

@werr: Jag är småintresserad och bor i Uppsala så hämtning är inget problem. Har du kört den USB-ansluten till en dator med Windows 10? Har läst om vissa drivrutinsproblem med Windows 10.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@werr: Jag är småintresserad och bor i Uppsala så hämtning är inget problem. Har du kört den USB-ansluten till en dator med Windows 10? Har läst om vissa drivrutinsproblem med Windows 10.

Hej! Har bara kört den via optiskt och från en Linuxburk. Har testat nån gång från android via usb och det har funkat. Ta och låna den nån vecka och se hur det funkar om du vill. Skicka ett PM så kan vi ta detaljerna.