Säga upp sig från sitt sommarjobb

Permalänk

Säga upp sig från sitt sommarjobb

Jag vill säga upp mig från mitt sommarjobb, som inte alls var hur det var beskrivet. En sak som jag oroar mig för är dock att jag fick jobbet eftersom jag sa till min chef att jag kunde jobba hela perioden. Nu vill jag dock säga upp mig i förtid. Enligt mitt kontrakt regleras uppsägning av kollektivtalet, som ger mig rätt till fyra veckors uppsägningstid.
Min fråga är: vad är "mest bindande"? Kan jag begå kontraktsbrott genom att säga upp mig trots att jag sa att jag kunde arbeta? Eller har jag rätt att säga upp mig i enlighet med mitt kontrakt och kollektivavtal?

Permalänk
Medlem

Tanken med kollektivavtal är att de ska ge grundläggande rättigheter som inte kan förhandlas bort till sämre förhållanden. Det som står i kontraktet gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Jag vill säga upp mig från mitt sommarjobb, som inte alls var hur det var beskrivet. En sak som jag oroar mig för är dock att jag fick jobbet eftersom jag sa till min chef att jag kunde jobba hela perioden. Nu vill jag dock säga upp mig i förtid. Enligt mitt kontrakt regleras uppsägning av kollektivtalet, som ger mig rätt till fyra veckors uppsägningstid.
Min fråga är: vad är "mest bindande"? Kan jag begå kontraktsbrott genom att säga upp mig trots att jag sa att jag kunde arbeta? Eller har jag rätt att säga upp mig i enlighet med mitt kontrakt och kollektivavtal?

Tvivlar på att det skulle bli någon tvist arbetsrättsligt. Du skulle kunna ringa och säga upp dig och berätta att du inte kommer in, men det ger ett dåligt rykte om dig och du lär inte få ut pengar för den återstående arbetstiden du har. Däremot ska du få betalt för det du har arbetat.

Vad är det som inte stämmer?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av Ziron:

Tanken med kollektivavtal är att de ska ge grundläggande rättigheter som inte kan förhandlas bort till sämre förhållanden. Det som står i kontraktet gäller

Okej, det låter vettigt, men ska nog ändå kontakta facket.

Skrivet av HoboCop:

Tvivlar på att det skulle bli någon tvist arbetsrättsligt. Du skulle kunna ringa och säga upp dig och berätta att du inte kommer in, men det ger ett dåligt rykte om dig och du lär inte få ut pengar för den återstående arbetstiden du har. Däremot ska du få betalt för det du har arbetat.

Vad är det som inte stämmer?

Jag har inte tänkt att smita från uppsägningstiden, utan arbeta kvar den perioden. Det som jag är orolig över är att jag säger upp mig, vilket jag får göra enligt mitt kollektivavtal som står på kontraktet, trots att jag sa till chefen muntligt att jag kan jobba hela perioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Jag vill säga upp mig från mitt sommarjobb, som inte alls var hur det var beskrivet. En sak som jag oroar mig för är dock att jag fick jobbet eftersom jag sa till min chef att jag kunde jobba hela perioden. Nu vill jag dock säga upp mig i förtid. Enligt mitt kontrakt regleras uppsägning av kollektivtalet, som ger mig rätt till fyra veckors uppsägningstid.
Min fråga är: vad är "mest bindande"? Kan jag begå kontraktsbrott genom att säga upp mig trots att jag sa att jag kunde arbeta? Eller har jag rätt att säga upp mig i enlighet med mitt kontrakt och kollektivavtal?

Har du skrivit under ett anställningsavtal?

Permalänk

@Puttefnasket:
Ja det har jag. Där står det att uppsägningstiden reglereras av kollektivavtalet, och den ger mig rätt till fyra veckors uppsägningstid. Det som oroar mig är att jag lovade chefen att jag kunde jobba hela perioden, men att jag vill säga upp mig i förtid. Jag planerar inte att smita från jobbet eller liknande utan att jobba hela uppsägningsperioden ut.

Permalänk
Medlem

1 månads uppsägningstid enligt kontraktet

Du kan bli skadeståndsskyldig givet att arbetsgivaren kan bevisa att företaget har drabbats av en ekonomiskt skada i vilket är väldigt svårt och mycket administration. Som en rekommendation, även om det inte är beskrivet så skulle jag hålla ut 1 månad för att inte smutsa ner luften samt brännna broar. Man vet aldrig vem som är ens chef i framtiden heller
Detta givet att de inte misshandlar dig eller behandlar dig illa självklart.

edit: Personen hann före hehe då är det 1 månad som gäller för dig

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

@Dashio: Det är biten om skadestånd som skrämmer mig. Det handlar om tre-fyra veckor tidigare som jag skulle gå. Jag planerar inte att jobba saktare eller smita från jobbet. Jag tycker bara att det inte känns som samma jobb som jag skrev på. Men jag utgår från att det är avtalet som gäller då.

Permalänk
Medlem

Nu vet uag ju inte hur gammal du är men har du ingen arbetslivserfarenhet sen tidigare skulle jag iaf bitit ihop. Arbetslivserfarenhet är ju guld, speciellt om du inte har några sen tidigare.

Permalänk

@Semjonov: Detta är inte mitt första sommarjobb. Har referenser sen tidigare, samt ett jobb jag gör under terminerna på universitetet. Detta var bara jag som ville prova något nytt, och insåg att det inte var som jag förväntade mig. Blev t.ex. lovade en tjänst på 80%, eller cirka 32h/vecka enligt kontraktet, men jag snittar nog 7.5-8.5h arbete varje dag, utan rast. Jobbet ger mig även mycket stress, vilket jag har haft problem med förr. Vill bara säga upp mig, jobba mina sista fyra veckor, sen aldrig har med företaget att göra igen.

Permalänk
Medlem

Eller så kämpar du på och får ett gott rykte.

Senare i livet kanske du blir fast på ett ställe där du inte trivs, i flera år, pga att det är brist på jobb på arbetsmarkanden.

Några veckor är ju ingenting, även en bra arbetsplats kan innebära månader eller år av hårt slit under en expansiv fas, innan personalstyrkan kommit i fatt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@MisterTipp: Vad skulle du jobba med och vad fick du göra när du sen kom dit?

Skrivet av MisterTipp:

@Semjonov: Detta är inte mitt första sommarjobb. Har referenser sen tidigare, samt ett jobb jag gör under terminerna på universitetet. Detta var bara jag som ville prova något nytt, och insåg att det inte var som jag förväntade mig. Blev t.ex. lovade en tjänst på 80%, eller cirka 32h/vecka enligt kontraktet, men jag snittar nog 7.5-8.5h arbete varje dag, utan rast. Jobbet ger mig även mycket stress, vilket jag har haft problem med förr. Vill bara säga upp mig, jobba mina sista fyra veckor, sen aldrig har med företaget att göra igen.

Har du provat att prata med arbetsgivaren om arbetstiderna och de moment du upplever stressiga?

Permalänk
Medlem

Beskriv när du säger upp sig att det inte var vad du förväntade dig och givetvis så kan du jobba kvar de fyra veckorna om det behövs. I vissa fall kan arbetsgivare vara snälla och låta dig gå tidigare. Att det skulle bli något ifrån att du lovat att du kan arbeta har jag svårt att tro, du har ett avtal som säger att du kan säga upp dig. Däremot kan du ju ha bränt någon personlig bro mot chefen.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Eller så kämpar du på och får ett gott rykte.

Senare i livet kanske du blir fast på ett ställe där du inte trivs, i flera år, pga att det är brist på jobb på arbetsmarkanden.

Då tar jag den smällen senare. Har en del sommarjobb sen tidigare, och kontakter. Detta var bara jag som ville prova något nytt.

Skrivet av hax1:

@MisterTipp: Vad skulle du jobba med och vad fick du göra när du sen kom dit?

Jag gör jobbet jag blev lovad att göra, dvs brevbärare genom postnord. Däremot jobbar jag mer än 40h/vecka utan rast trots att jag skrev på för en tjänst på 80%. Jag känner att arbetet ger mig mer stress än vad jag trodde. Därför vill jag säga upp mig, vilket mitt avtal ger mig rätt att göra, jag är bara rädd för att chefen kommer hävda något avtalsbrott eftersom jag sa att jag kunde jobba hela perioden.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att se ett företag bevisa att de "drabbas hårt ekonomiskt" av att en sommarjobbare slutar. Sommarjobbare är nästan per definition lätt ersättlig arbetskraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

@Dashio: Det är biten om skadestånd som skrämmer mig. Det handlar om tre-fyra veckor tidigare som jag skulle gå. Jag planerar inte att jobba saktare eller smita från jobbet. Jag tycker bara att det inte känns som samma jobb som jag skrev på. Men jag utgår från att det är avtalet som gäller då.

Skrivet av Karaff:

Eller så kämpar du på och får ett gott rykte.

Senare i livet kanske du blir fast på ett ställe där du inte trivs, i flera år, pga att det är brist på jobb på arbetsmarkanden.

Instämmer med Karaff

@MisterTipp Jobba på som vanligt även fast det är pain in the ass, håll ut
Notera att du har ett guldkorn med tanke på att jag har kollegor som är civilingenjörer med barn där de nyligen har blivit varslade pga arbetsbrist.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Inget jobb är exakt som beskrivet. Jag skulle också bita ihop och köra den tid det var tänkt. Du lär dig säkert en massa nytt, får dom pengar du räknat med och med lite tur kanske du älskar stället innan du lämnar.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Beskriv när du säger upp sig att det inte var vad du förväntade dig och givetvis så kan du jobba kvar de fyra veckorna om det behövs. I vissa fall kan arbetsgivare vara snälla och låta dig gå tidigare. Att det skulle bli något ifrån att du lovat att du kan arbeta har jag svårt att tro, du har ett avtal som säger att du kan säga upp dig. Däremot kan du ju ha bränt någon personlig bro mot chefen.

Skrivet av Dashio:

Instämmer med Karaff

@MisterTipp Jobba på som vanligt även fast det är pain in the ass, håll ut
Notera att du har ett guldkorn med tanke på att jag har kollegor som är civilingenjörer med barn där de nyligen har blivit varslade pga arbetsbrist.

Har både kontakter, referenser och andra jobb sedan tidigare, där jag fått goda ord om att jag alltid är välkommen tillbaka. Jag vill inte ha och göra med den nuvarande arbetsgivaren igen efter denna sommaren. Klart att referenser är guld värt, men min hälsa är också den viktig. Jag är fullt införstådd med att chefen troligen kommer bli arg och att jag kommer bränna broar, men jag kan inte påstå att jag bryr mig om det nu precis. Jag är mest rädd för att jag bryter mot ett muntligt kontrakt om att jobba under perioden, trots att mitt avtal ger mig rätt att säga upp mig.

Skrivet av unzane:

Inget jobb är exakt som beskrivet. Jag skulle också bita ihop och köra den tid det var tänkt. Du lär dig säkert en massa nytt, får dom pengar du räknat med och med lite tur kanske du älskar stället innan du lämnar.

Så kan det vara, såklart. Men som jag sagt tidigare, känner att jag vill härifrån.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är så kort tid skulle jag tagit "lidandet" och stannat perioden som kontraktet säger. På så vis slipper du riskera något rykte osv.
Men vill du verkligen inte stanna är det bara att säga upp sig. Det folk varje dag utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

inte för o va sån men dagens ungdomar är lata o inte vill jobba för det inte passar dom medans andra skulle döda för o få jobb det är svårt idag o få ens jobb för många...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Då tar jag den smällen senare. Har en del sommarjobb sen tidigare, och kontakter. Detta var bara jag som ville prova något nytt.

Jag gör jobbet jag blev lovad att göra, dvs brevbärare genom postnord. Däremot jobbar jag mer än 40h/vecka utan rast trots att jag skrev på för en tjänst på 80%. Jag känner att arbetet ger mig mer stress än vad jag trodde. Därför vill jag säga upp mig, vilket mitt avtal ger mig rätt att göra, jag är bara rädd för att chefen kommer hävda något avtalsbrott eftersom jag sa att jag kunde jobba hela perioden.

Så anledningen till att du jobbar mer timmar än kontraktet är för att du gör jobbet långsammare än förväntat? Bestämmer du inte själv när du ska ha rast, brevbärare jobbar väl ensamma och kan gå på lunch när det passar sålänge alla brev kommer ut i rimlig tid, eller?

Säg upp dig, låt någon som är driven och faktiskt vill jobba få jobbet istället. Du har rätt att säga upp dig oavsett vad du muntligt har sagt tidigare. Det står folk på kö som vill jobba där antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

@Semjonov: Detta är inte mitt första sommarjobb. Har referenser sen tidigare, samt ett jobb jag gör under terminerna på universitetet. Detta var bara jag som ville prova något nytt, och insåg att det inte var som jag förväntade mig. Blev t.ex. lovade en tjänst på 80%, eller cirka 32h/vecka enligt kontraktet, men jag snittar nog 7.5-8.5h arbete varje dag, utan rast. Jobbet ger mig även mycket stress, vilket jag har haft problem med förr. Vill bara säga upp mig, jobba mina sista fyra veckor, sen aldrig har med företaget att göra igen.

Menar du att du jobbar uppåt 8.5h utan rast eller måltidsuppehåll?

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt, du kan säga du ska jobba hos dem tills du dör, spelar ingen roll. Du kan säga upp dig utan konsekvenser, gör det skriftligen, PostNord har säkerligen en mall på deras intranät du kan använda. Om chefen undrar varför så måste du inte ens förklara dig men du kan med gott samvete säga att du har en tjänst på 80% och får jobba mer än det utan rast som du har rätt till och du känner att det stressar dig när du tänkt arbeta 80%.

Arbetsgivaren kan inte göra någonting. Se till att du får betalt för din övertid och skriv upp vilka tider du faktiskt arbetat så du har det på papper och faktiskt vet hur länge du arbetetat. Jobba den tid du ska när du har sagt upp dig så blir det inga problem.

Just PostNord är rätt vanligt att det tar ett tag att få ner tiderna, särskilt när man är ny och kanske inte hittar lika bra och turerna är röriga. Det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Prata med facket ang ingen rast etc samt om du skrev på 32h / vecka men jobbar 40h / vecka

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

inte för o va sån men dagens ungdomar är lata o inte vill jobba för det inte passar dom medans andra skulle döda för o få jobb det är svårt idag o få ens jobb för många...

Skulle du själv vara beredd att jobba 7½-8½ timme om dagen utan rast?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit:

just precis det jag gör har ingen rast många företag har inte det ens tror du det är skola eller vad ?

enda gången jag får vila på frukost samt lunch på 30 minuter om dagen

Dessutom på vissa företag har man rätt till betald Friskvård upp till 30 minuter 2 ggr dagen skulle man inte ta ena dagen har man rätt 1 timma det står även i avtal mm. beroende på var man jobbar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kontraktet är det som gäller, så om du enligt avtal har 4 veckors uppsägningstid är det vad som gäller. Tror knappast arbetsgivaren skulle orka stämma dig om du gick på dagen (och helt klart inte vinna om du drog upp hur arbetstiderna skiljt sig från avtalet) så det hade jag gjort om jag var missnöjd. Alternativt kan du ju prata med chefen och hitta ett mellanting om du vill vara schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

just precis det jag gör har ingen rast många företag har inte det ens tror du det är skola eller vad ?

enda gången jag får vila på frukost samt lunch på 30 minuter om dagen

Då har du ju raster.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om rasten är enda problemet. Ta upp detta med chef. Det är ju trots alls ett sommarjobb bara, inte någon tillsvidare anställning här.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

@pytonOrm: Ursäkta? För det första är jag ingen pågadrul som precis tagit studenten, har både lagerjobb och jobb som jag fått genom praktik i genom utbildning. Detta är bara ett jobb jag tog för att prova något nytt, och har insett att det inte är för mig. En gång när jag jobbat på lager via bemanning struntade jag i att ta lunch en dag, och fick nästintill en utskällning av min chef. Aldrig har jag gjort ett jobb där jag blivit lovad tjänst på 80% och sedan fått jobba 110% utan någon rast.

Jag förstår att brevbärarjobb kanske är vad det är, men vad fan. Jag tjänar nästan lika mycket under de veckorna jag jobbar nu när jag säger upp mig än vad jag hade gjort om jag jobbat alla veckorna med tiderna som jag förväntade mig.

Och i ärlighetens namn skiter jag i om chefen blir arg. Detta är inte min karriär. Skulle det bli knapert kan jag till 100% få jobb genom något av mina tidigare bemanningsföretag som sa till mig att jag alltid var välkommen tillbaka.

Varför ska jag ta skit av denna arbetsgivaren? Jag sitter inte i en beroendeställning precis.