Hjälp med att få ljud från 1 PC till en annan

Permalänk
Medlem

Hjälp med att få ljud från 1 PC till en annan

Hej,

har pillat runt lite själv men känner att jag inte få riktig till det så som jag vill har det.
Har ett SimRig och en Gaming Dator hemma. Tänkte stream lite då och då när jag känner för det.
nu är det så att jag har satt upp det så att jag kan streama via NDI. i sambant med det har jag konterat en 4de skärm ovanför SimRiggen för att kunna styra streamen och se chatten.
Men nu kommer mitt dilemma. då jag bara använda hörlurar hemma för att inte störa annat folk hemma så vill jag få det till att jag kan höra Gaming Datorn's ljud även i SimRiggen. har köpt ett långt aux/ljudkabel för att koppla Line-out från Gaming datorn in till Line-in som Sim-Riggen. men tyvärr verka jag inte få något ljud. nån här som kan försöka hjälpa mig eller som se vad jag gör för fel?

kabeln jag köpte är denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen en inställningsfråga, har du valt rätt in och utgångar ?
Bortsett från det kan det vara enklare att ha en mixer för att få fysiska reglage att styra ljudet med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Hej,

har pillat runt lite själv men känner att jag inte få riktig till det så som jag vill har det.
Har ett SimRig och en Gaming Dator hemma. Tänkte stream lite då och då när jag känner för det.
nu är det så att jag har satt upp det så att jag kan streama via NDI. i sambant med det har jag konterat en 4de skärm ovanför SimRiggen för att kunna styra streamen och se chatten.
Men nu kommer mitt dilemma. då jag bara använda hörlurar hemma för att inte störa annat folk hemma så vill jag få det till att jag kan höra Gaming Datorn's ljud även i SimRiggen. har köpt ett långt aux/ljudkabel för att koppla Line-out från Gaming datorn in till Line-in som Sim-Riggen. men tyvärr verka jag inte få något ljud. nån här som kan försöka hjälpa mig eller som se vad jag gör för fel?

kabeln jag köpte är denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

På streaming-datorn, "winknapp+r" (kör) -> skriv kommando " mmsys.cpl " -> välj tab "recording/inspelning/vad det kan tänkas heta på svenska", högerklicka på din "line-in/microphone" vad denna kan tänkas heta och välj "set as default/välj som standard". Det borde plocka upp ljudet.
Sedan har du även om du väljer "properties/egenskaper" på denna inspelningsenheten, på den andra fliken "Listen/Lyssna", några inställningar för att lyssna på ljudet som denna enhet tar upp.

Om du högerklickar på ljudikonen vid klockan på aktivetsfältet, så finns där lite genvägar/inställningar också.

Permalänk
Medlem

Har fått det att funka nu. som ni nämnde hade det att göra med att behöva sätta ljudutgången som standard. men konstigt någ inte i windows, men istället i Realtek HD ljudkonfiguration. men tack för hjälpen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/