Intel sjösätter tredje generationens Xeon "Cooper Lake-SP"

Permalänk
Melding Plague

Intel sjösätter tredje generationens Xeon "Cooper Lake-SP"

Med "Cooper Lake-SP" tar Intel sikte på tronen för tunga beräkningar av maskininlärning, och görs sällskap av FPGA-kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ser finemang ut, men när får vi nästa generations Optane?

Tänkte visserligen satsa på en drönare med biffigare kamera först, men som virtuellt minne för renderingar som kräver 100-400GB minne så skulle jag uppskatta något helt kopiöst om vi kunde få PCIe 4.0 och åtminstone 1,5 miljoner IOPS.
Typ innan mars 2021, helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ser finemang ut, men när får vi nästa generations Optane?

Tänkte visserligen satsa på en drönare med biffigare kamera först, men som virtuellt minne för renderingar som kräver 100-400GB minne så skulle jag uppskatta något helt kopiöst om vi kunde få PCIe 4.0 och åtminstone 1,5 miljoner IOPS.
Typ innan mars 2021, helst.

Är väl nästa version av Optane DIMMs i detta pressutskick, moduler upp till 512GB med 25% högre prestanda än föregående generation, 225 gånger snabbare en SSD, över 6 GB/s läshastighet vid 256B random I/O slår ju allt förutom DRAM. Upp till 3TB borde räcka ett tag.

PCIe är ju lite långsamt men jag antar de släpper U.2 Optane med PCIe-4 när de släpper Whitley eller så väntar de och kör på PCIe-5 om 18 månader med nästa platform. Men varför vänta på diskar när man kan lagra allt i NVDIMM.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd
Skrivet av houze:

Är väl nästa version av Optane DIMMs i detta pressutskick, moduler upp till 512GB med 25% högre prestanda än föregående generation, 225 gånger snabbare en SSD, över 6 GB/s läshastighet vid 256B random I/O slår ju allt förutom DRAM. Upp till 3TB borde räcka ett tag.

PCIe är ju lite långsamt men jag antar de släpper U.2 Optane med PCIe-4 när de släpper Whitley eller så väntar de och kör på PCIe-5 om 18 månader med nästa platform. Men varför vänta på diskar när man kan lagra allt i NVDIMM.

Hade jättegärna köpt 2X256GB Optane DIMM om de hade kostat under 8000.
Men det är ju vad en enda av första generationens 128GB kostar...

Hade jag jobbat som fotomätningskonsulst på heltid med lön därefter hade det säkert gått att överväga, men om en 256GB kostar mer än jag planerat att lägga på nästa bil så känns det lite som alldeles för dyrt dasspapper.