Svenska e-handelslagar förtydligas efter EU-synpunkter

Permalänk
Melding Plague

Svenska e-handelslagar förtydligas efter EU-synpunkter

Tydligare regler kring dolda avgifter och ångrande av köp infördes den 1 maj och förklaras nu av Konsumentverket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen bara tumme upp på det här. Förtydligande och små nyheter som bara är bra för oss konsumenter

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

EU fortsätter förbättra för konsumenterna. Jag ser fram emot dagen då EU tar en titt på digital distribution av mjukvara osv

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Satan va skönt att man numer måste få med en blankett, vet inte hur många olika retursystem jag svurit åt där man ska logga in på hemsidor fram och tillbaka för att ordna ångerrätten.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Bra, bra!

Det finns alltid med att göra för att stärka konsumenters rättigheter och ställning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

EU fortsätter förbättra för konsumenterna. Jag ser fram emot dagen då EU tar en titt på digital distribution av mjukvara osv

EU har redan gjort saker för spel det räknas väl som mjukvara?
Är en orsak till att vi nu kan lämna tillbaka spel på steam och köra piratserver om riktiga stängt ner.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har handlat en del från Ebay Tyskland men aldrig fått någon ångerblankett.
Det är dock inte första gången Ebay försäljare har brutit mot eu regler.
Nästa gång jag beställer en vara från EU ska jag be om att få en full VAT deklaration och ångerblankett.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Missar målet, tänk om de kunde förtydliga så att e-tjänster som till exempel internetuppkoppling faktiskt når fram till konsument ligger på ISP företaget.
Än mer förtydligande kan behövas huruvida en operatör säg Bredband2 på ett stadsnät räknas som speditör.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Han tar upp cyckeldäck.
men innebär det då också att en cyckel måste leveraras med godkänt lyse?

iom att i sverige måste en cyckel ha lampor vid framförande i mörker?

jag tolkar det iaf som det annars är det ju en dold avgift eftersom den annars inte är komplett.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

...
Än mer förtydligande kan behövas huruvida en operatör säg Bredband2 på ett stadsnät räknas som speditör.

Tveksamt, då internet och allt du konsumerar där är tjänster. En speditör leverar varor, fysiska.

Snarare är de en tjänsteleverantör som säljer och levererar dig tjänsten internetåtkomst, vilket också står i beteckningen ISP, internet service provider. Och då borde de snarare täckas av sådana regler som även gäller företag som säljer andra tjänster, typ taxi, frisörer osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Han tar upp cyckeldäck.
men innebär det då också att en cyckel måste leveraras med godkänt lyse?

iom att i sverige måste en cyckel ha lampor vid framförande i mörker?

jag tolkar det iaf som det annars är det ju en dold avgift eftersom den annars inte är komplett.

Nej, det är inte, och bör inte, vara ett krav. En cykel är komplett när den har det som gör att den är en cykel, enligt den typ som den ska vara. Utan däck funkar den inte, men den är fullt funktionell utan en lampa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det är inte, och bör inte, vara ett krav. En cykel är komplett när den har det som gör att den är en cykel, enligt den typ som den ska vara. Utan däck funkar den inte, men den är fullt funktionell utan en lampa.

Jo, men inte laglig. Om jag köper en bil utgår jag från att blinkers ska vara inkluderade, även om 83% av Göteborg inte kommer använda dem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Jo, men inte laglig. Om jag köper en bil utgår jag från att blinkers ska vara inkluderade, även om 83% av Göteborg inte kommer använda dem.

Fast en cykel är ju laglig på dagen utan lampa. En göteborgare är inte laglig någonsin.... En bil utan blinkers menade jag såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, men inte laglig. Om jag köper en bil utgår jag från att blinkers ska vara inkluderade, även om 83% av Göteborg inte kommer använda dem.

Fast lampor krävs bara i mörker enligt lag, man behöver inte ha lampor alls på dagtid om det är tillräckligt ljust ute, och det är i Sverige, i andra länder kan lagarna vara annorlunda och ljus krävs inte alls, men i alla länder fungerar inte en cykel utan hjul, och EUs regler är ju för alla länder i EU utan anpassning för lagar och regler som länderna bestämmer själva.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, men inte laglig. Om jag köper en bil utgår jag från att blinkers ska vara inkluderade, även om 83% av Göteborg inte kommer använda dem.

Jodå, den är fullt laglig ändå. Det är enbart i mörker som lampor och reflexer är ett krav, och då kan man sätta på det om man ska använda cykeln i det läget. Vill man ha det vid köptillfället kan man köpa till det. Övrigt tid är det inget som helst krav. Blanda inte in bilar, som har helt andra juridiska krav oberoende av situation.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Han tar upp cyckeldäck.
men innebär det då också att en cyckel måste leveraras med godkänt lyse?

iom att i sverige måste en cyckel ha lampor vid framförande i mörker?

jag tolkar det iaf som det annars är det ju en dold avgift eftersom den annars inte är komplett.

Skrivet av johanandersson:

Jo, men inte laglig. Om jag köper en bil utgår jag från att blinkers ska vara inkluderade, även om 83% av Göteborg inte kommer använda dem.

Diskuterade detta korta med mina kollegor, och vi tycker alla att det är underförstått att däcken måste ingå eftersom det inte går att cykla utan dem, dvs. hela meningen med produkten försvinner. Ringklockor/pakethållare/lysen etc. behövs dock inte, och kan ingå eller ej.

Cyklen är ju också fullt laglig att använda utna lysen, dock endast på dagen, vilken om det nu ska jämföras med en bil snarare kan jämföras med att det är rimligt att man inte behöver få med både sommar och vinterdäck på köpet. På samma sätt som cyklen tappar dock bilen sin funktion helt om den inte har några däck alls, och rimligtvis borde man få däck anpassade för säsongen man är i eller alternativt välja själv om man nu inte ska köpa till en andra uppsättning.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Diskuterade detta korta med mina kollegor, och vi tycker alla att det är underförstått att däcken måste ingå eftersom det inte går att cykla utan dem, dvs. hela meningen med produkten försvinner. Ringklockor/pakethållare/lysen etc. behövs dock inte, och kan ingå eller ej.

Cyklen är ju också fullt laglig att använda utna lysen, dock endast på dagen, vilken om det nu ska jämföras med en bil snarare kan jämföras med att det är rimligt att man inte behöver få med både sommar och vinterdäck på köpet. På samma sätt som cyklen tappar dock bilen sin funktion helt om den inte har några däck alls, och rimligtvis borde man få däck anpassade för säsongen man är i eller alternativt välja själv om man nu inte ska köpa till en andra uppsättning.

Jag tolkar det som att man ska köpa en cykel på natten för att vara helt säker på att lampor följer med

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr är det ju så att många företag har den fula ovanan att trixa med termer och begrepp, så kan man minska det spelrummet ytterligare så är det ju kanon

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Diskuterade detta korta med mina kollegor, och vi tycker alla att det är underförstått att däcken måste ingå eftersom det inte går att cykla utan dem, dvs. hela meningen med produkten försvinner. Ringklockor/pakethållare/lysen etc. behövs dock inte, och kan ingå eller ej.

Cyklen är ju också fullt laglig att använda utna lysen, dock endast på dagen, vilken om det nu ska jämföras med en bil snarare kan jämföras med att det är rimligt att man inte behöver få med både sommar och vinterdäck på köpet. På samma sätt som cyklen tappar dock bilen sin funktion helt om den inte har några däck alls, och rimligtvis borde man få däck anpassade för säsongen man är i eller alternativt välja själv om man nu inte ska köpa till en andra uppsättning.

Bra liknelse med sommar/vinterdäck.

Men sen att man vid cykelköp skulle få med däck som matchar säsongen är inte så genomtänkt. För det första används nästan alla cyklar enbart i bra väglag, oavsett när på året cykeln köps in. Sen är det, åtminstone i södra Sverige, sommarväglag (ur cykelperspektiv) en mycket stor del av året. Den gångna vintern, t ex, var det nog bara en vecka sammanlagt i Gbg med vinterväglag.

Vinterdäck för cykel är också dubbdäck (till skillnad från för bilar, där det finns många utmärkta dubbfria däck). Dubbdäck (som är bra) är betydligt dyrare än vanliga däck, så det blir inte samma pris. Det skulle kunna handla om runt en tusenlapp mer, när monteringskostnaden är medräknad.

Så nä, så som det ser ut i dag för cyklar som säljs är som det bör vara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Missar målet, tänk om de kunde förtydliga så att e-tjänster som till exempel internetuppkoppling faktiskt når fram till konsument ligger på ISP företaget.
Än mer förtydligande kan behövas huruvida en operatör säg Bredband2 på ett stadsnät räknas som speditör.

Förstår inte riktigt, min ISP är väl ansvarig för att min uppkoppling når fram till mig som konsument, om jag köper en e-tjänst är säljaren ansvarig för att leverera fram till att min ISP kommer in i bilden (ungefär som att ett företag säljer en fysisk vara och levererar till hamn i Sverige, jag köper speditör tjänst från hamnen och vidare, ansvaret flyttas med överlämningen i hamnen).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av e1m1:

Ringklockor/pakethållare/lysen etc. behövs dock inte, och kan ingå eller ej.

Enligt lag måste en cykel alltid ha
ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
broms
Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/C...

Tycker dock det är trist att det inte är hårdare krav på belysning för det är väldigt dyrt att eftermontera eftersom de i de flesta fall innebär att man behöver byta framhjul och dessutom skulle krav öka volymerna och sänka priserna i stort.

Skrivet av cyklonen:

Vinterdäck för cykel är också dubbdäck (till skillnad från för bilar, där det finns många utmärkta dubbfria däck). Dubbdäck (som är bra) är betydligt dyrare än vanliga däck, så det blir inte samma pris. Det skulle kunna handla om runt en tusenlapp mer, när monteringskostnaden är medräknad.

Så nä, så som det ser ut i dag för cyklar som säljs är som det bör vara.

Jo det har kommit odubbade vinterdäck, har skaffat Michelin Stargrip utöver dubbdäck.

Bra att EU trycker på företagen lite mer, undrar hur ansvar för leverans ska tolkas, det är ju ibland omöjligt att få en leverans av vissa bolag typ UPS som inte ger nån möjlighet att få åaket om man inte på förhand angivit en adress där man befinner sig på dagtid. deras hemutkörning fungerar aldrig i praktiken och de har inte direkt gott om utlämningssställen.

Blev också lite smått chockad av att Amazon nu hade börjat jävlas mera med konsumenterna genom att ha hemleveranser dagtid som förval och enda valet vid beställning.
Jag har svårt att förstå hur nån kan vilja använda dessa icke valbara dagtidsleveranser, det blir bara mer strul och ökar leveranstiden minst ett dygn med denna skit som enda val, jag vill verkligen inte ha hemleveranser som jag själv måste jaga och omboka utan att paketet hamnar på utlämningsställen i närheten och inte 10 mil bort som UPS gör pga sina glesa nät.

Ska hemleveranser fungera bra ska man själv kunna boka in dem med kort framförhållning typ om 1 timme.

Undrar om leveranserna ingår i dolda kostnader för att ta ledigt från jobb och passa leveranser eller lägga en massa tid på att boka om "hemleveranser" är ju en ren kostnad för konsumenten..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

EU må vara en seg koloss av byråkrati men ibland är det bra att det finns. Glad att jag är född i Europa och inte USA där företag har större möjlighet att köra över konsumenterna. Synd att EU inte pressar Sverige mer om våra datalagringslagar som de anser vara integritetskränkande.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Förstår inte riktigt, min ISP är väl ansvarig för att min uppkoppling når fram till mig som konsument, om jag köper en e-tjänst är säljaren ansvarig för att leverera fram till att min ISP kommer in i bilden (ungefär som att ett företag säljer en fysisk vara och levererar till hamn i Sverige, jag köper speditör tjänst från hamnen och vidare, ansvaret flyttas med överlämningen i hamnen).

Nej, de flesta ISP har i sitt avtal att de ska försöka sitt bästa att leverera. (avtal som var dolt bakom deras egen tjänst vägg i mitt fall) Det är inte samma regler som för fysiska varor.
Jag har personligen blivit utsatt för detta och allt konsumentverket hade att säga då (efter 3 års överväganden) var att jag som kund måste bevisa att tjänsten inte levererats.
Hur i hela friden bevisar man att man att något ofinns, skärmdumpar, foto på kabeldragning?

Jag förstår att man inte alltid kan leverera, det vore dock rimligt att ersätta kund och i allra minsta fall, inte ta betalt för olevererade tjänster och låta kund bryta avtalet utan repressalier som uppsägningstid.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt lag måste en cykel alltid ha
ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
broms
Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/C...

Tycker dock det är trist att det inte är hårdare krav på belysning för det är väldigt dyrt att eftermontera eftersom de i de flesta fall innebär att man behöver byta framhjul och dessutom skulle krav öka volymerna och sänka priserna i stort.

Jag vet inte vad du har för bild av, och relation till, cyklar, men det du skriver har ju inget med verkligheten att göra. Visst, navgeneratorer var en grej för 10-15 år sen på vardagscyklar och randonneurcyklar, men i dag är uppladdningsbara batterier i kombination med lysdiodlampor så bra att det inte finns nåt som helst behov av navgeneratorer. Eftermontering kostar inget om man gör det själv. Oftast går det att montera genom att spänna fast ett gummiband eller ett kardborreband. Tar nån minut.

Sen finns det ju fler sorters cyklar än kärringhojar som väger 25 kg...

Skrivet av mrqaffe:

Jo det har kommit odubbade vinterdäck, har skaffat Michelin Stargrip utöver dubbdäck.

Odubbade vinterdäck för cykel har inget existensberättigande. Är det halt väglag är det bara dubbar som fungerar för cykel - odubbat gör ingen skillnad alls mot "vanliga" däck för cykel. Det är enbart en försäljningsgimmick. Odubbat är helt ok för bilar, där man inte riskerar att välta och där kontaktytan är mycket större, plus andra skillnader, som antisladd/antispinnsystem och ABS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, de flesta ISP har i sitt avtal att de ska försöka sitt bästa att leverera. (avtal som var dolt bakom deras egen tjänst vägg i mitt fall) Det är inte samma regler som för fysiska varor.
Jag har personligen blivit utsatt för detta och allt konsumentverket hade att säga då (efter 3 års överväganden) var att jag som kund måste bevisa att tjänsten inte levererats.
Hur i hela friden bevisar man att man att något ofinns, skärmdumpar, foto på kabeldragning?

Jag förstår att man inte alltid kan leverera, det vore dock rimligt att ersätta kund och i allra minsta fall, inte ta betalt för olevererade tjänster och låta kund bryta avtalet utan repressalier som uppsägningstid.

Då förstår jag hur du menade, men vad menar du att EU ska reglera/lagstifta?
Är inte så insatt i stadsnät, men du har väl köpt inkopplingen av dem, och sedan avtalat med Bredband2 om internet uppkoppling.
Så är problemet med uppkopplingen i det fysiska nätet är det väl stadsnätet ditt val av "speditör" så Bredband2 är inte ansvariga, är det mellan Bredband2 och stadsnätet är det Bredband2, och du måste fortfarande bevisa att de inte levererar och därmed inte lever upp till avtalet.

För att bevisa utebliven leverans, borde det inte gå att få ut loggar ur router /gateway m.m. om uppkopplingen? Är inte så insatt i det, men finns säkert råd att få om vad som fungerar som bevis i nätverks delen av SweC (och vad som inte fungerat).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte vad du har för bild av, och relation till, cyklar, men det du skriver har ju inget med verkligheten att göra. Visst, navgeneratorer var en grej för 10-15 år sen på vardagscyklar och randonneurcyklar, men i dag är uppladdningsbara batterier i kombination med lysdiodlampor så bra att det inte finns nåt som helst behov av navgeneratorer. Eftermontering kostar inget om man gör det själv. Oftast går det att montera genom att spänna fast ett gummiband eller ett kardborreband. Tar nån minut.

Sen finns det ju fler sorters cyklar än kärringhojar som väger 25 kg...

Odubbade vinterdäck för cykel har inget existensberättigande. Är det halt väglag är det bara dubbar som fungerar för cykel - odubbat gör ingen skillnad alls mot "vanliga" däck för cykel. Det är enbart en försäljningsgimmick. Odubbat är helt ok för bilar, där man inte riskerar att välta och där kontaktytan är mycket större, plus andra skillnader, som antisladd/antispinnsystem och ABS.

Eftersom jag cyklar året om så vet jag att batteriljus inte är tillräckligt pålitliga många av dem fungerar faktiskt inte alls om det är kallt. dessutom har nästan alla alldeles för kort lystid för batteripackarna blir ganska stora om man ska klara mer än nån timme på batteri med bra ljus. Detta försämras också många gånger ytterligare av kyla, jag brukar ha batterljus på cykeln utöver dynamodrivet men det är komplement och inget som går att lita på att det alltid fungerar.
Det är stor skillnad på att träningscykla och att använda cykeln som bruksfordon.
Odubbat funkar bra i snö.

Dessutom finns det inte många batteriljus som är lämpade att använda på väg typ stvzo godkända.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Då förstår jag hur du menade, men vad menar du att EU ska reglera/lagstifta?
Är inte så insatt i stadsnät, men du har väl köpt inkopplingen av dem, och sedan avtalat med Bredband2 om internet uppkoppling.
Så är problemet med uppkopplingen i det fysiska nätet är det väl stadsnätet ditt val av "speditör" så Bredband2 är inte ansvariga, är det mellan Bredband2 och stadsnätet är det Bredband2, och du måste fortfarande bevisa att de inte levererar och därmed inte lever upp till avtalet.

För att bevisa utebliven leverans, borde det inte gå att få ut loggar ur router /gateway m.m. om uppkopplingen? Är inte så insatt i det, men finns säkert råd att få om vad som fungerar som bevis i nätverks delen av SweC (och vad som inte fungerat).

Jag tycker att samma regler som för fysiska leveranser borde gälla.
Att köpa router/gateway för att spara dataloggar över sin internetuppkoppling i över 3 år för en privatperson låter ganska orimligt.
När Wexnet & Bredband2 bara skyller på varandra om vem som skall tillhandahålla IP-adressen så finns det inte mycket jag som kund kan göra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom jag cyklar året om så vet jag att batteriljus inte är tillräckligt pålitliga många av dem fungerar faktiskt inte alls om det är kallt. dessutom har nästan alla alldeles för kort lystid för batteripackarna blir ganska stora om man ska klara mer än nån timme på batteri med bra ljus. Detta försämras också många gånger ytterligare av kyla, jag brukar ha batterljus på cykeln utöver dynamodrivet men det är komplement och inget som går att lita på att det alltid fungerar.
Det är stor skillnad på att träningscykla och att använda cykeln som bruksfordon.
Odubbat funkar bra i snö.

Dessutom finns det inte många batteriljus som är lämpade att använda på väg typ stvzo godkända.

Jag vet inte hur långt eller länge du cyklar, men mina batteridrivna lampor klarar då uppåt tre timmar i 5-10 minusgrader. Det räcker och blir över för de flesta, vågar jag påstå.

De allra flesta cykelresor, där cykeln används för ren transport, är korta. Upp till en mil. De som regelbundet cyklar längre än så får snabbt koll på behoven och väljer utrustning därefter.

I snö funkar alla sorters gummi. Där är det mönstret som avgör. Det är på is (och hårt packad snö som är isig) som dubbdäcken behövs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Diskuterade detta korta med mina kollegor, och vi tycker alla att det är underförstått att däcken måste ingå eftersom det inte går att cykla utan dem, dvs. hela meningen med produkten försvinner. Ringklockor/pakethållare/lysen etc. behövs dock inte, och kan ingå eller ej.

Cyklen är ju också fullt laglig att använda utna lysen, dock endast på dagen, vilken om det nu ska jämföras med en bil snarare kan jämföras med att det är rimligt att man inte behöver få med både sommar och vinterdäck på köpet. På samma sätt som cyklen tappar dock bilen sin funktion helt om den inte har några däck alls, och rimligtvis borde man få däck anpassade för säsongen man är i eller alternativt välja själv om man nu inte ska köpa till en andra uppsättning.

Ringklocka är ett lagkrav, inte ett tillval.

Samtidigt så är pedaler en nödvändighet för att man ska kunna cykla, dock inget unikt att tävlingsinriktade cyklar säljs utan pedaler. Så länge sådant tydligt framgår så ser jag inga problem med det.

Skrivet av Blupparen:

EU må vara en seg koloss av byråkrati men ibland är det bra att det finns. Glad att jag är född i Europa och inte USA där företag har större möjlighet att köra över konsumenterna. Synd att EU inte pressar Sverige mer om våra datalagringslagar som de anser vara integritetskränkande.

När det gäller konsumentskydd så har USA legat före ganska länge, det är först på senare år Sverige och EU börjat komma ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Ringklocka är ett lagkrav, inte ett tillval.

Samtidigt så är pedaler en nödvändighet för att man ska kunna cykla, dock inget unikt att tävlingsinriktade cyklar säljs utan pedaler. Så länge sådant tydligt framgår så ser jag inga problem med det.

Ingen har väl något problem med det? Frågan handlar ju just om att försäljare ska tvingas att vara tydliga med vad deras varor innehåller och diskussionen i övrigt är väl bara om vad som anses rimligt att anta medföljer om inget annat sägs.

Ringklocka antas nog sällan i praktiken att det alltid ingår, men då det är laga krav på det så borde det nog egentligen vara något som bör falla in under denna fråga. Lustigt nog har jag varit med om några poliskontroller av cykellysen men de har aldrig brytt sig om huruvida det fanns ringklocka på cykeln.