Permalänk
Medlem

Laptop-server

Jag har haft en laptop, utan batteri, som server i c:a 3 år. Men i år tog värmen knäcken på den. Så fort lasten gick upp så dog den av överhettning (~98C+). Så jag bestämde mig för att göra en ny mod av laptopen, med lyckat resultat!

Jag strippade många delar från laptopen och bytte kylpasta till Arctic Silver och gjorde rent. Resultatet är 30-40C med låg last och max 60C med max belastning och 28C i rummet.

Laptop: HP Probook 6450b.
RAM: 8GB
HDD: 320GB
CPU: Intel i5-M430

Delar:
- 2x plastglas-skivor 300x300x4mm (biltema)
- Skruvar M6
- Muttrar M6
- Toppskruvar M6
- 2x140mm fläktar
- Svarta sleeves
- Moderkortshållar-skruvar (namn?)
- Diverse andra skruvar

Delar som togs bort (som ändå inte används):
- wifi modul
- bluetooth modul
- CD-läsare
- Tangentbord
- Skärm
- Webcam/mic
- Fingerläsare
- Mus
- Högtalare
- Expresscard

Fun Fact: Fläktarna som använts i projektet är några av de jag vann med mitt gamla projekt: https://www.sweclockers.com/galleri/13821-rpi3-cluster-2 (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1429712-rosta-fram-man...)

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjusigt!

Permalänk
Medlem

Tjusigt bygge, alltid kul å se när det inte köps nytt direkt utan man istället försöker lösa problemet

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Perfekt, den skämmer ju inte för sig i hyllan!

Undrar om den blir en utmaning att damma av eller om XXL-fläktens vinddrag blåser undan det mesta?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

512MB, jag ser du har minst en 320GB på bilderna...

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@nick-li: Skrev det när jag hade för mycket blod i koffeinomloppet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Perfekt, den skämmer ju inte för sig i hyllan!

Undrar om den blir en utmaning att damma av eller om XXL-fläktens vinddrag blåser undan det mesta?

Blir faktiskt inte så mycket damm i hyllan. Hyffsat instängd och luften tar sig ut bakom hyllan (ihop med dammet hoppas jag)

Om inte, så är det mycket lätt att damma av den nu, 4 tumskruvar överst och sedan kan man nå allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Resultatet ser bättre ut än originalet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Mycket snyggare än jag föreställde mig det skulle se ut som. Fantastisk ide

Permalänk
Sötast

Såg rubriken och ryggade lite, men gillade slutresultatet!
Vad skall den driva?

Permalänk
Medlem

Det blev ju bra
Fler borde göra något liknande. Finns gott om bärbara som är sönder men som går att göra så här med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Schysst upcycling 5/5

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Effektförbrukning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Effektförbrukning?

Skulle gissa på runt 30 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skulle gissa på runt 30 W

Ok, tyckte konceptet med gammal laptop lät intressant ur effektsynpunkt men hade hoppats på lägre än 30W. Det är inte så långt ifrån min Xeon baserade server med 8 diskar som idlar på 50W.

Permalänk
Medlem

Intressant. Skulle vara kul att göra det med min laptop som knappt blivit använda senaste tiden. Har kört utan batteri länge och byta ut hdd mot ssd hjälpte inte mycket med den processorn som sitter i......
Men kan kanske komma till användning som någon slags server i framtiden.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Inte illa bra vink på vad man kan göra med en het laptop tunne upp

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Såg rubriken och ryggade lite, men gillade slutresultatet!
Vad skall den driva?

Kör webserver/varnish/hass/unifi-video/telldus samt lite egna projekt på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, tyckte konceptet med gammal laptop lät intressant ur effektsynpunkt men hade hoppats på lägre än 30W. Det är inte så långt ifrån min Xeon baserade server med 8 diskar som idlar på 50W.

Jag kollade strömförbrukning innan jag tog bort allt onödigt innan mod. Då drog den inte mkt alls. Minns tyvärr inte siffran men det var lägre än min gamla atom-baserade server som drog 30-40W.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt fint att se någon återvinna sina gamla maskiner. Jag har gjort likadant med min gamla laptop. Faktum är att det finns mer än väl prestanda för netflix och youtube.

Brukar vara en del på återvinningscentraler pga jobb och där blir man chockad hur nya maskiner som slängs. Säkert bara lite småfel.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Jävlar vilken bra idé! Snyggt!

Permalänk
Medlem

Sånthär är nästan det roligaste att läsa om, mycket ballare än den eviga syndafloden av CNC-orgier. Gillar när folk tar vara på gammalt skrot och gör något vettigt av det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sånt här gillar jag Lös problemet istället för att kasta bort det och köpa nytt. Har själv rivit isär laptop som överhettat och byggt om till pc. Samt experimenterat med flertalet egenbyggda lådor till pc. Är nästan det roligaste med datorer enl mig då

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Instämmer med föregående talare om att det är kul med återvinning och repurpose istället för att slänga.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma här också att det är jättekul med folk som tar vara på grejorna och gör nåt vettigt med dem. Så nu ska jag plocka isär min gamla HP och testa själv om man får igång den som server, kanonbra ide!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Riktigt fint att se någon återvinna sina gamla maskiner. Jag har gjort likadant med min gamla laptop. Faktum är att det finns mer än väl prestanda för netflix och youtube.

Brukar vara en del på återvinningscentraler pga jobb och där blir man chockad hur nya maskiner som slängs. Säkert bara lite småfel.

Skrivet av kaput:

Sånthär är nästan det roligaste att läsa om, mycket ballare än den eviga syndafloden av CNC-orgier. Gillar när folk tar vara på gammalt skrot och gör något vettigt av det

Skrivet av EvonS:

Sånt här gillar jag Lös problemet istället för att kasta bort det och köpa nytt. Har själv rivit isär laptop som överhettat och byggt om till pc. Samt experimenterat med flertalet egenbyggda lådor till pc. Är nästan det roligaste med datorer enl mig då

Skrivet av Role_Model:

Instämmer med föregående talare om att det är kul med återvinning och repurpose istället för att slänga.

Skrivet av DatorMuppen:

Kan bara instämma här också att det är jättekul med folk som tar vara på grejorna och gör nåt vettigt med dem. Så nu ska jag plocka isär min gamla HP och testa själv om man får igång den som server, kanonbra ide!

Håller helt med! Det är en utmaning och samtidigt något bra för miljön. Sen att man sparar en slant är bara en bonus

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Jag gjorde samma sak med en gammal laptop men jag satte skärmen utåt så att hela blev en skärm med inbyggd dator

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du med ström och styrning till 140-fläktarna?
Tänker göra något liknande fast en HTPC istället för server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pagge:

Hur gjorde du med ström och styrning till 140-fläktarna?
Tänker göra något liknande fast en HTPC istället för server.

Båda fläktar sitter ihop till samma nätdel som består av en 5V adapter. Fläktarna klarar av 12V men går tystare med 5V. Dvs de går inte mot samma nätdel som laptopen. Dock tror jag nog att man skulle kunna mäta fram något ställe som levererar 5V på moderkortet och använda det, men har inte undersökt det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Liten update, servern går otroligt bra, sval och stabil efter modden.

09:46:35 up 199 days, 16:42, 1 user, load average: 1.31, 1.28, 1.27

Imorgon firas 200 dagars uptime

Visa signatur