Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Snabbtitt: Asus ROG Strix Z490-E Gaming

Snabbtitt: Asus ROG Strix Z490-E Gaming

Asus tar plats i testlabbet för en snabbtitt på det påkostade moderkortet ROG Strix Z490-E Gaming som hyser Intels "Comet Lake-S".

Läs hela artikeln här

Väldigt nöjd med mitt Z490-F
Gillar även Uefi. Hade ett gigabyte z390 moderkort innan, och satan vad rörigt det kändes jämfört med mitt Asus kort.

Löjligt hopp i pris som inte går att rättfärdiga.

Lite snålt utan PCI-E 4.0.

Det skulle vara väldigt intressant att se en ny jämförelse mellan de olika tillverkarnas UEFI. Minns att ni gjorde en sådan video precis när det var nytt (och allt laggade sönder )

Kör på MSI Z490i Unfiy, även fått känna och klämma lite på atx varianten. Samma prisklass men 16 faser, 3 m2 platser och pcie 4.0. Känns för en gångsskul som MSI tog ett steg längre än Asus? (Inte testat atx ännu, ska göras i slutet av sommaren med klmmande bygge, men mitx versionen är pigg på överklockning.)
Kanske några jämförelser i testlabbet hade varit kul nu när alla pumpat upp strömförsörjningen?

Skrivet av Deriveh:

Kör på MSI Z490i Unfiy, även fått känna och klämma lite på atx varianten. Samma prisklass men 16 faser, 3 m2 platser och pcie 4.0. Känns för en gångsskul som MSI tog ett steg längre än Asus? (Inte testat atx ännu, ska göras i slutet av sommaren med klmmande bygge, men mitx versionen är pigg på överklockning.)
Kanske några jämförelser i testlabbet hade varit kul nu när alla pumpat upp strömförsörjningen?

Håller med om att Asus inte riktigt gick hela vägen ut. Är inte missnöjd eller så för jag sitter ju på ett Z490-E själv och valde omsorgsfullt, men kanske lite mer kräm till CPUn eller en extra M.2? Andra tillverkare verkar klara av det där lilla extra.
Btw PCIe 4.0 stöds väl av alla z490 styrkretsar? Jag fick uppfattningen att det är upp till Bios (mao tillverkaren) att låsa upp funktionaliteten.

Gamersnexus gjorde en bra genomgång av en massa olika moderkort för er som funderar på vad som passar er bäst.

Det var väldigt nedskalat på anslutningarna på baksidan för att kosta ~4000kr.
På mitt X570 E Gaming så är ALLA usb anslutningar Gen 2 (10 Gbit).
Och så är det även framtidssäkrat med pcie 4, så jag är inte direkt imponerad av detta Z490 kort som t.o.m kostar 200kr mer vid lansering

Med risk för att uppfattas som gnällig så måste jag säga att det känns knappt värt det när toppkorten från Asus för 7-8 år sedan kostade runt 2500 kr och hade ungefär samma features.

Skapligt kort men en liten grej om ljus och text, Asus orienterar moderkortets grafik och text på sådant sätt att den blir upp och ner med vertikal montering (yttre anslutningarna orienterade uppåt) vilket ger en naturligare riktning på luftströmmen över och genom expansionskort, datorlådor samt viss avlastning på exempelvis tunga grafikkort. Om det ser ut som deras TUF-kort så hamnar ingen text upp och ner oavsett orientering eller om man vridit texten 45-90 grader motsols, grafiken blir dock fortfarande upp och ner om den monteras med processorn under expansionskorten men detta är ganska ovanligt numera. Naturligtvis spelar det ingen roll för moderkortets funktion men ser lite slarvigt ut i datorlådor med stora glasytor om man bryr sej om detaljer.

Senast redigerat 2020-06-16 05:56

Hoppas inte Asus blir ännu ett "vi kan sälja vad som helst pga vårat namn" företag.
Kör gärna Asus i mitt nästa bygge, både GPU och moderkort, men då får de skärpa sig.

Skrivet av Selo:

Hoppas inte Asus blir ännu ett "vi kan sälja vad som helst pga vårat namn" företag.
Kör gärna Asus i mitt nästa bygge, både GPU och moderkort, men då får de skärpa sig.

Lite försent för det. Många av deras produkter har redan denna stämpling.

Skrivet av Selo:

Det har dom varit länge.

Skrivet av SpeedRebirth:

Det var väldigt nedskalat på anslutningarna på baksidan för att kosta ~4000kr.
På mitt X570 E Gaming så är ALLA usb anslutningar Gen 2 (10 Gbit).
Och så är det även framtidssäkrat med pcie 4, så jag är inte direkt imponerad av detta Z490 kort som t.o.m kostar 200kr mer vid lansering

Lite här skon klämmer för mig nu när jag går i uppgraderingstankar. Vill ha en Intel processor för de har mera kräm i spel, men samtidigt så känns det som man ligger en generation efter i alla anslutningsmöjliggheter om man går den vägen.

Skrivet av Selo:

Va.

Det har väl Asus ändå varit oerhört länge nu. Väldigt många som köper deras produkter just för att det är Asus. Väldigt många som tror strix = superbra.

Skrivet av draanexle:

Va.

Det har väl Asus ändå varit oerhört länge nu. Väldigt många som köper deras produkter just för att det är Asus. Väldigt många som tror strix = superbra.

Kan inte påstå att varken moderkort eller grafikkort ur strix-serien gjort mig besviken ännu.

Skrivet av Chrisj:

Lite här skon klämmer för mig nu när jag går i uppgraderingstankar. Vill ha en Intel processor för de har mera kräm i spel, men samtidigt så känns det som man ligger en generation efter i alla anslutningsmöjliggheter om man går den vägen.

Spelar man i 1080 så tjänar man på att intel och det är ju inte vrål mkt heller. Går också i uppdaterings tankarna, men tror jag överger det blåa laget och väntsr på ryzen 4000 serien som verksr dyka upp till hösten