Star Wars: Squadrons får trailer

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Star Wars: Squadrons får trailer

EA har släppt trailern för Star Wars: Squadrons, vilket som namnet antyder handlar om ett spel med fokus på rymdstrider. Spelet ska innehålla både en "unik single player-berättelse" och multiplayer med 5-mot-5, där man får ratta (spaka?) olika klasser av flygfordon. Så klart är Tie Fighter vs X-Wing en del av dessa klasser.

Spelet utspelar sig i slutet av det galaktiska kriget, efter händelserna i Return of the Jedi. Jag är försiktigt positiv, även om det är väldigt oklart hur pass matig den där single player-delen är. Om den är som i Battlefront 2 är jag inte särskilt intresserad, men om EA Motive lyckas väva ihop en bra berättelse med MP-del som liknar Battlefront-spelens rymdstrider (som faktiskt var riktigt roliga) kan jag tänka mig att det här blir en trevlig upplevelse.

Från EA:s beskrivning av spelet:
"Compete in intense 5v5 multiplayer dogfights or unite with your squadron to tip the scales in monumental fleet battles." samt "Take off in thrilling multiplayer modes and a unique single-player Star Wars story."

Det återstår att se! Star Wars: Squadrons släpps den 2 oktober till PC (Steam, EA Origin, EGS), Playstation 4 och Xbox One. På PC och PS4 stöds VR, och cross-play. Trailern bjuder inte på gameplay, men EA ska visa detta kl 01:00 natten till den 19 juni.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Hade varit nice... men jag har tappat allt för EA. Så jag är väldigt skeptisk....
kommer säkert bli fullt av lootboxes etc.
Sitter bara och väntar på Storbritanniens beslut nu om att klassa lootboxes som spel... viket kommer att slå hårt mot exempelvis EA.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Min spontana reaktion till spelbeskrivningen är: this is not the game i'm looking for, move along.

Det känns onekligen som att vikten ligger på multiplayer, där jag mer hade hoppats på ett nytt Rogue Squadron, eller i bästa fall X-Wing Alliance. Men jag överraskas gärna, och om Motive lyckas få till en bra singleplayer-kampanj så kan jag säkert tänka mig signa upp på en månad Origin Access Premier.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@JonasT: Mmmm, med tanke på rapporterna om Amy Hennigs skrotade projekt och att EA "stuvar om" koncepten för en bredare publik är väl förhoppningarna om ett riktigt gediget SP-läge inte på topp kanske. Men likt rebellerna kanske en grupp inom Motive lyckats övertyga EA att satsa resurser på single player också. Den hopplösa optimisten i mig har talat

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

EA har släppt systemkraven nu också. Egentligen inte så häpnadsväckande, 16 GB rekommenderat primärminne börjar bli allt vanligare numera. Vad säger ni? Inte ens rekommendationerna för VR är så farliga.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Väldigt låga krav för VR måste jag säga för att vara ett spel år 2020.
Men detta blir ett givet köp för VR iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Hade varit nice... men jag har tappat allt för EA. Så jag är väldigt skeptisk....
kommer säkert bli fullt av lootboxes etc.
Sitter bara och väntar på Storbritanniens beslut nu om att klassa lootboxes som spel... viket kommer att slå hårt mot exempelvis EA.

EA har ju sagt att det inte kommer att finnas några mikrotransaktioner alls i spelet så det måste vara gratis lootboxes isåfall!

Permalänk
Medlem

Kommer nog vara rätt sugen på att ge detta en chans, speciellt med VR. Men jag hade nog också hellre sett stort fokus på single player.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

EA har ju sagt att det inte kommer att finnas några mikrotransaktioner alls i spelet så det måste vara gratis lootboxes isåfall!

inga lootboxar men "suprise mechanics"

Permalänk

Det som jag tänker på direkt är att RX 570 och GTX 1070 är kort i lite olika klasser? Är det väldigt optimerat för AMD GPU tro?

Permalänk
Medlem

Detta kan ju bli riktigt trevligt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Det som jag tänker på direkt är att RX 570 och GTX 1070 är kort i lite olika klasser? Är det väldigt optimerat för AMD GPU tro?

Samma med CPU 3200G är ju betydligt långsammare än 7700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Det som jag tänker på direkt är att RX 570 och GTX 1070 är kort i lite olika klasser? Är det väldigt optimerat för AMD GPU tro?

Det mest intressanta är att "minimum VR" är en RX 480 eller GTX 1060. RX 480 ligger väldigt nära en 570 i prestanda, medan 1070 och 1060 skiljer ganska mycket.

Sen är det ju kul att GPUerna från 2012 räcker till minimum, men det gäller att man har minst Kaby Lake på processorn. Annars är det normalt tvärt om - att Sandy Bridge räcker hyfsat som CPU fortfarande, men för GPU krävs något mycket nyare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Råkade dom få med lite gameplay mellan 1:53 och 1:56

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Min spontana reaktion till spelbeskrivningen är: this is not the game i'm looking for, move along.

Det samma kan sägas om utgivaren.
Är 'överaskningsmekaniken' lika korkat implementerad som tidigare?

Sedan BOP/Alliance har jag inte mycket till övers för dessa spel men man kan ju bli positivt överraskad. Får se vad folk säger/skriver när det väl är utgivet...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

All of the above.
Hur som kommer jag längta som en tok efter det.

Två ljud kommer vara med mig hela livet.

1. När mamma sade att det var middag.
2. TIE Fighter. http://soundfxcenter.com/download-sound/tie-fighter-flyby-sou...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag blev då lite taggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Det som jag tänker på direkt är att RX 570 och GTX 1070 är kort i lite olika klasser? Är det väldigt optimerat för AMD GPU tro?

Skulle kunna vara minnet på kortet, gtx 1060 (som är mer jämförbart med rx 570) finns ju bara med 3GB, 5GB och 6GB minne. Men då skulle de nog skriva ut RX 570 8GB eftersom det även finns med 4GB.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Råkade dom få med lite gameplay mellan 1:53 och 1:56

Oklart, kommer dock mer gameplay kl 01:00 nu på fredag

Permalänk
Inaktiv

Sugen, blir att se mer av spelet dock. VR biten intresserar mig mest.

Har folk redan glömt Fallen Order och C&C Remastern? Känns som folk gnäller i samma fotspår som tidigare.

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte göra ett XvT 2?
100 v 100 där man kan köra runt i alla skepp?
Hur många bra 5 v 5 scener minns man från filmerna, jämfört med.100 v 100...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sugen, blir att se mer av spelet dock. VR biten intresserar mig mest.

Har folk redan glömt Fallen Order och C&C Remastern? Känns som folk gnäller i samma fotspår som tidigare.

Exakt, EA kanske tröttnade på den ständiga kritiken de fått år efter år och testar en ny approach med just Star Wars IPt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Väldigt låga krav för VR måste jag säga för att vara ett spel år 2020.
Men detta blir ett givet köp för VR iaf.

Ändå är det ganska lagom, om förra generationens mellanklassegment är rekommenderat för okej prestanda.
För då blir tillgängligheten större.

Kan tänka mig att spannet blir mycket större när vi är inne på generationen efter RTX 3000.
1000-serien kommer att kunna driva dem hjälpligt, men förhoppningsvis går de också att skruva upp så även de nyaste korten vid release svettas.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på den sammanvägda prestandan i Sweclockers prestandaindex för grafikkort:
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...
så är GTX 1060 precis i botten. Det är ändå riktigt imponerande. Att det räcker med i princip det sämsta grafikkortet för att spela helt nya VRspel är ju en bra utveckling, för fyra år sedan köpte jag ett 1080 för att framtidssäkra mig när jag började spela VR. Nu blir det snart omöjligt att köpa en speldator som inte klarar av VR längre.

Mitt intresse för detta spelet gick från mycket litet till ganska högt när det stod VR. Får se sen när det kommer riktigt gameplay, men det kan bli bra.

Förstår inte varför EA, Ubi och såna är så allergiska mot att visa gameplay? Efter Half Life Alyx enbart använde riktigt gameplay i sin marknadsföring så var det ju förvisso ingen som var intresserade av det spelet längre, så det kanske är rimligt ändå...

Edit: jag läste fel, läste non-VR men såg bara VR. GTX 1070 är också rimligt, men trodde det stod 1060.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@johanandersson: Kommer Gameplay kl 01 på nu på fredag. Så ser inget problem med att presentera spelet med en teaser trailer och sen gamplay några dagar senare.

Edit: Om man nu inte gör en Ubisoft med Assasins creeds "gameplay"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@johanandersson: Kommer Gameplay kl 01 på nu på fredag. Så ser inget problem med att presentera spelet med en teaser trailer och sen gamplay några dagar senare.

Edit: Om man nu inte gör en Ubisoft med Assasins creeds "gameplay"

Alltså det är inte så att jag tycker det är dåligt gjort, det är bara att jag själv inte är ett dugg intresserad av det. Jag hade föredragit två gameplay videos, även om den första bara är en kort liten snutt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Alltså det är inte så att jag tycker det är dåligt gjort, det är bara att jag själv inte är ett dugg intresserad av det. Jag hade föredragit två gameplay videos, även om den första bara är en kort liten snutt.

Hade så klart också föredragit två gameplay, men antar att någon reklamnisse räknat ut att detta ger mer hype

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser en Zalman CPU-kylare i koppar?

Dold text
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Exakt, EA kanske tröttnade på den ständiga kritiken de fått år efter år och testar en ny approach med just Star Wars IPt?

Jag tycker det är för tidigt att prata om hur det varit när EA faktiskt ändrat en del på nyare lanseringar. De finns ju åter på Steam till och med.

Men återstår att se hur spelet blir, och jag hade föredragit single player. Men Star Wars rymdsim-ish och även med VR stöd för PC, jag är definitivt intresserad.

C&C Remastern skulle inte vara så bra som den är om inte något ändrats. Likaså Fallen Order. Likaså EA åter på Steam. Jag har väntat ett tag på att någon börjat nysta i vad vi verkar börja se och mindre gnäll på lootboxes och annat, något inte EA var ensamma om ens.

Permalänk
Avstängd

🤷‍♂️ Förhoppningarna är svaga because EA. Men om dom lärde sig något av fallen order, då blir det hype

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰