Sålde fungerande grafikkort här på SC, köpare vill ha pengar tillbaka

Permalänk
Medlem

Bra att @Kent ställde upp och påvisade att något är strul med köparens rigg. Vi kanske borde starta en "ombudsman grupp" som kan lösa dessa tvister via en egen rapporteringsknapp för köpare/säljare som säljer/köper produkter via marknaden.

Skapas ofta trådar likt denna som även är kopplade till enskilda företag/butiker som i de flesta fallen ej kan försvara sig där man 9 gånger av 10 får höra att de handlat direkt av djäuvlen himself.

I det här fallet fördes en någorlunda sansad ton men utan Kent så hade pajkastningen nog nått nya nivåer.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

I just detta fall, hade jag som säljare köpt tillbaka kortet men förhandlat om att köparen betalar frakten (som han sagt att han kan göra) och en liten prisreducering, och först när kortet kommit hem kan en återbetalning ske.

Men det är jag personligen, säljaren behöver inte gå med på en återbetalning och om man då inte är överens är det tingsrätten köparen får vända sig till.

Tillägg: missade visst att läsa sista sidan, skönt att det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

I just detta fall, hade jag som säljare köpt tillbaka kortet men förhandlat om att köparen betalar frakten (som han sagt att han kan göra) och en liten prisreducering, och först när kortet kommit hem kan en återbetalning ske.

Men det är jag personligen, säljaren behöver inte gå med på en återbetalning och om man då inte är överens är det tingsrätten köparen får vända sig till.

Kortet fungerar. Det är fel på köparens rigg. Står klart och tydligt om du går igenom tråden sen igår midnatt.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

[Gällande ansvarsfördelning vid försäljning på marknaden]

Det stämmer inte, ingen stans står nämnt vad som gäller om en vara inte överensstämmer med beskrivningen, t.ex. är defekt när den säljs som fullt fungerande. Jämför med ebay så framgår det väldigt tydligt att defekt vara returneras för återbetalning. Det framgår också vem som ska stå för fraktkostnader.

Genom att läsa den här tråden (och andra) så framgår det väldigt tydligt att en hel del användare tycker att köparen ska ta hela risken för att dels bli blåst på en vara som var defekt redan från början, eller om den går sönder under transport. Är det så marknaden är tänkt att fungera?

Kort sagt: ja, det är köparens ansvar att acceptera avtalet som de jure ingås vid köp - det är där det regleras vad som avses med en "felaktig" vara.
Är det luddigt (medvetet eller omedvetet, spelar i praktiken ingen roll) skrivet och priset inte är rent orimligt finns det inget som säger att varan ska vara i något specifikt skick. Vad gäller saker som ex. kompatibilitet har du som köpare inte mycket att hämta när du köper beg. Alls.

Står det *UTTRYCKLIGEN* att varan är fullt fungerande (utan brasklapp)/i nyskick finns lite mer lagrum avtalsmässigt att gå på för en köpare, men i övrigt är det köparen som tar den huvudsakliga risken vid en begagnataffär. Går alldeles utmärkt att skippa affären alt. förhandla fram bättre avtal *innan* köp om det inte är intressant.

Undantagen är få och ganska snäva - varan får inte vara rent felaktigt beskriven, skicket får inte vara markant sämre än vad som beskrivits och säljaren får inte underlåta att informera om allvarliga fel på varan som denne kände till. (Observera "allvarliga" och "kände till".)

Vad gäller jämförelsen med eBay är det helt upp till säljaren om denne vill erbjuda bättre avtal än vad som lagstadgas - vad gäller exempelvis returer, garantier och så vidare. (När det gäller begagnade varor mellan privatpersoner.) Det är ingen rättighet på något sätt, utan det är något som avtalats fram mellan köpare och säljare. Finns många säljare som inte erbjuder returer öht.

/rant
Inget personligt, det är bara lite frustrerande att se hur många som blint fokuserar på sina rättigheter och inte förstår vad ett avtal/en överenskommelse mellan säljare och köpare (i egenskap av privatpersoner) faktiskt innebär juridiskt så väl som praktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Rauf:

Det stämmer inte, ingen stans står nämnt vad som gäller om en vara inte överensstämmer med beskrivningen[...]

Njae, det var menat lite som ett skämt (se hela citatet nedan)

Skrivet av NordhNet:

Det finns ju sådana regler.
Om något går fel så kommer @kent hem till dig och är väldigt dansk väldigt länge

Kent är inte knuten till marknaden och kommer inte att komma hem till er vid en eventuell marknadsrelaterad -och/eller- juridisk tvist.
Kent är inte tillgänglig för uthyrning eller köp. Kent är inte en prenumerationstjänst och SweClockers tillhandahåller inte Kent som en tjänst.
Kent är dansk, detta är dock något som kan vara förenat med förändring. SweClockers (eller Kent själv) kan inte hållas ansvariga för ett eventuellt byte av nationalitet.
Även denna text är ett försök till humor/skämt. Det lämnas inga garantier att det, trots detta faktum, kommer eller är underhållande för alla.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Detta är ännu ett bevis på varför jag avskyr att sälja saker jag vet fungerar.

En köpare får en produkt och det strular, så börjar de gapa om att få pengarna tillbaka.
Men sen visar det sig att det ändå inte ens är fel på produkten utan felet ligger 100% på köparens sida.

Personligen hade jag aldrig tagit tillbaka en produkt jag sålt som jag vet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Kort sagt: ja, det är köparens ansvar att acceptera avtalet som de jure ingås vid köp - det är där det regleras vad som avses med en "felaktig" vara.
Är det luddigt (medvetet eller omedvetet, spelar i praktiken ingen roll) skrivet och priset inte är rent orimligt finns det inget som säger att varan ska vara i något specifikt skick. Vad gäller saker som ex. kompatibilitet har du som köpare inte mycket att hämta när du köper beg. Alls.

Står det *UTTRYCKLIGEN* att varan är fullt fungerande (utan brasklapp)/i nyskick finns lite mer lagrum avtalsmässigt att gå på för en köpare, men i övrigt är det köparen som tar den huvudsakliga risken vid en begagnataffär. Går alldeles utmärkt att skippa affären alt. förhandla fram bättre avtal *innan* köp om det inte är intressant.

Undantagen är få och ganska snäva - varan får inte vara rent felaktigt beskriven, skicket får inte vara markant sämre än vad som beskrivits och säljaren får inte underlåta att informera om allvarliga fel på varan som denne kände till. (Observera "allvarliga" och "kände till".)

Vad gäller jämförelsen med eBay är det helt upp till säljaren om denne vill erbjuda bättre avtal än vad som lagstadgas - vad gäller exempelvis returer, garantier och så vidare. (När det gäller begagnade varor mellan privatpersoner.) Det är ingen rättighet på något sätt, utan det är något som avtalats fram mellan köpare och säljare. Finns många säljare som inte erbjuder returer öht.

/rant
Inget personligt, det är bara lite frustrerande att se hur många som blint fokuserar på sina rättigheter och inte förstår vad ett avtal/en överenskommelse mellan säljare och köpare (i egenskap av privatpersoner) faktiskt innebär juridiskt så väl som praktiskt.

Du missar helt poängen. De allra flesta varor som säljs här på marknaden säljs som fungerande, och de som inte säljs fungerande beskrivs tydligt vad som är fel med dom. Det jag tycker är märkligt är att ett flertal användare tycker att det ändå är köparens ansvar om varan inte fungerar och har inställningen att köper man begagnat så får man skylla sig själv och räkna med risken att varan inte fungerar. Det som har avtalats är i de allra flesta fall en fungerande vara, och då ska den såklart fungera när den kommer fram också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Du missar helt poängen. De allra flesta varor som säljs här på marknaden säljs som fungerande, och de som inte säljs fungerande beskrivs tydligt vad som är fel med dom. Det jag tycker är märkligt är att ett flertal användare tycker att det ändå är köparens ansvar om varan inte fungerar och har inställningen att köper man begagnat så får man skylla sig själv och räkna med risken att varan inte fungerar. Det som har avtalats är i de allra flesta fall en fungerande vara, och då ska den såklart fungera när den kommer fram också.

"Det som har avtalats är i de allra flesta fall en fungerande vara, och då ska den såklart fungera när den kommer fram också." - nej.
Att något säljes som fungerande (detta kan antyda att varan inte har allvarliga fel som säljaren känner till - det säger dock inget om eventuella fel som säljaren inte känner till/rimligen kan känna till) är inte detsamma som att varan *ska* fungera för köparen.

Så jo, vi kommer tillbaka till den faktiska poängen igen. Säljes något beskrivet som fungerande för säljaren betyder det inte annat än att varan fungerat för just säljaren. Att som köpare hävda att det innebär att varan *ska* fungera för dig också är rent felaktigt.

Givetvis kan inte säljaren hävda att varan fungerat för denne om den inte gjort det (en defekt som totalt omöjliggör varans funktion överhuvudtaget, exempelvis), då finns juridiskt skydd (se tidigare länk till konsumentverkets info om köplagen) som köpare att luta sig mot - men ansvaret ligger faktiskt inte på säljaren att en vara ska fungera för köparen oaktat allting annat.

Ansvar för varans skick under transport är dessutom också något som avtalas mellan parter. Eventuell speditör kan ha skydd då skador uppstår under transport, men om inget avtalats finns inget som säger att säljaren *ska* stå för eventuella skador under eventuell transport.

Givetvis är de flesta parter i förhandlingar åtminstone någorlunda medgörliga och vill lösa problem som uppstår (jag själv har råkat ut för transportskada någon gång vid begagnatförsäljning, och tagit ansvar och smäll för det - inte för att jag har juridisk skyldighet att göra det utan för att det fanns en risk för skada och att jag kanske borde packat bättre), men man ska inte överdriva sina faktiska rättigheter.

Ibland finns även utomstående parter som kan trolla med knäna och lösa problem. Snyggt jobbat, @Kent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

"Det som har avtalats är i de allra flesta fall en fungerande vara, och då ska den såklart fungera när den kommer fram också." - nej.
Att något säljes som fungerande (detta kan antyda att varan inte har allvarliga fel som säljaren känner till - det säger dock inget om eventuella fel som säljaren inte känner till/rimligen kan känna till) är inte detsamma som att varan *ska* fungera för köparen.

Så jo, vi kommer tillbaka till den faktiska poängen igen. Säljes något beskrivet som fungerande för säljaren betyder det inte annat än att varan fungerat för just säljaren. Att som köpare hävda att det innebär att varan *ska* fungera för dig också är rent felaktigt.

Givetvis kan inte säljaren hävda att varan fungerat för denne om den inte gjort det (en defekt som totalt omöjliggör varans funktion överhuvudtaget, exempelvis), då finns juridiskt skydd (se tidigare länk till konsumentverkets info om köplagen) som köpare att luta sig mot - men ansvaret ligger faktiskt inte på säljaren att en vara ska fungera för köparen oaktat allting annat.

Ansvar för varans skick under transport är dessutom också något som avtalas mellan parter. Eventuell speditör kan ha skydd då skador uppstår under transport, men om inget avtalats finns inget som säger att säljaren *ska* stå för eventuella skador under eventuell transport.

Givetvis är de flesta parter i förhandlingar åtminstone någorlunda medgörliga och vill lösa problem som uppstår (jag själv har råkat ut för transportskada någon gång vid begagnatförsäljning, och tagit ansvar och smäll för det - inte för att jag har juridisk skyldighet att göra det utan för att det fanns en risk för skada och att jag kanske borde packat bättre), men man ska inte överdriva sina faktiska rättigheter.

Ibland finns även utomstående parter som kan trolla med knäna och lösa problem. Snyggt jobbat, @Kent.

Jag håller med dig helt. Sen är det ju såklart rimligt att man diskuterar vad som kan ha uppstått längs vägen.

Men efter den här härvan kanske vi kan införa Lex Kent-anmlälan här på forumet när man stöter på problem så får en oberoende kolla på grejerna

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag håller med dig helt. Sen är det ju såklart rimligt att man diskuterar vad som kan ha uppstått längs vägen.

Men efter den här härvan kanske vi kan införa Lex Kent-anmlälan här på forumet när man stöter på problem så får en oberoende kolla på grejerna

Självklart. Och som jag sa, det känns som att de allra flesta parter oftast vill lösa eventuella problem så smidigt som möjligt.
Sen kan det bli frustrerande när definitionen av smidighet även där skiljer sig.

Det visar ju dock att det kan vara bra att ha förhållandevis utomstående parter som kikar på ärenden ibland. Kan vara en trygghet för båda parter.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Godmorgon allihopa (blev lite sent igår) Ping @Ruzikx & @JohanFlodqvist

Som ni redan vet körde jag några stresstests med min gamla dator och hittade inga fel. Slängde in kortet i min main rig och började testa kortet i bl.a. Unique heaven, furmark samt div. spel. Testade även Red dead redemtion 2 som köparen hade haft problem med. Återigen hittade jag inga fel på kortet.

Nästa steg är att felsöka Ruzikx dator. Misstänker något obskyrt kompatibilitetsproblem, gammal Bios-version eller liknande, men tar med mig mitt gamla agg så att vi kan utesluta hans Evga 750w.

Vilka lärdomar kan man ta med sig från denna tråden? Att man bör alltid ignorera @NordhNet's humorbefriade inlägg

Felsökningen fortsätter i eftermiddag, I'll be back.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Godmorgon allihopa (blev lite sent igår) Ping @Ruzikx & @JohanFlodqvist

Som ni redan vet körde jag några stresstests med min gamla dator och hittade inga fel. Slängde in kortet i min main rig och började testa kortet i bl.a. Unique heaven, furmark samt div. spel. Testade även Red dead redemtion 2 som köparen hade haft problem med. Återigen hittade jag inga fel på kortet.

Nästa steg är att felsöka Ruzikx dator. Misstänker något obskyrt kompatibilitetsproblem, gammal Bios-version eller liknande, men tar med mig mitt gamla agg så att vi kan utesluta hans Evga 750w.

Vilka lärdomar kan man ta med sig från denna tråden? Att man bör alltid ignorera @NordhNet's humorbefriade inlägg

Felsökningen fortsätter i eftermiddag, I'll be back.

Riktigt snyggt av dig att ställa upp och hjälpa till med felsökningen. Jag var alltså inte helt fel ute med att det var köparens dator som strulade, vilket är oturligt men skönt samtidigt då kortet som köptes inte var trasigt. Keep it up @Kent

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan sno mitt Antec 750w från gamla datorn så att man kan utesluta agget. Misstänker dock att det kan vara någon märklig kompatibilitetsgrej alt. mjukvarufel.

Detta är en bra grej, har varit med om datorer på jobb som bettet sig precis som Ruzikx där det var nätagget som strulade.

Skrivet av Ruzikx:

Vad har du för övriga saker i burken?
Lättare att försöka hjälpa till om man vet vad det är för saker.

Edit: Vet inte om det bara är jag som missat det men vilka var felkoderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Godmorgon allihopa (blev lite sent igår) Ping @Ruzikx & @JohanFlodqvist

Som ni redan vet körde jag några stresstests med min gamla dator och hittade inga fel. Slängde in kortet i min main rig och började testa kortet i bl.a. Unique heaven, furmark samt div. spel. Testade även Red dead redemtion 2 som köparen hade haft problem med. Återigen hittade jag inga fel på kortet.

Nästa steg är att felsöka Ruzikx dator. Misstänker något obskyrt kompatibilitetsproblem, gammal Bios-version eller liknande, men tar med mig mitt gamla agg så att vi kan utesluta hans Evga 750w.

Vilka lärdomar kan man ta med sig från denna tråden? Att man bör alltid ignorera @NordhNet's humorbefriade inlägg

Felsökningen fortsätter i eftermiddag, I'll be back.

Har läst denna tråden i skymundan med lite popcorn! Fan Kent - HJÄLTE!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@kent ska fan ha en medalj, bra jobbat.!

Permalänk

Nästa film på bio: "Kent Den Svenske Fredsmäklaren"

Permalänk
Medlem

Bra att det verkar lösa sig!

Exakt detta gör att jag väldigt sällan säljer av gammal teknik. Sist jag gjorde det byggde jag ihop en full fungerande dator av nya och gamla (mina) delar och såg till att den fungerade hundra innan jag lämnade ifrån mig datorn. Så det blir mest att jag säljer till vänner eller så. För inte skulle jag lägga tid på att bygga ihop en hel dator åt en okänd människa bara för att jag ska ha "Peace of mind" att grejerna jag sålt fungerar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag blir riktigt imponerad av hur @Kent ställer upp i denna tråd. Eloge till dig!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Nästa film på bio: "Kent Den Svenske Fredsmäklaren"

Nu missade du något!! 😋
Titeln borde vara:
"Den danske fredsmager i Sverige"

Permalänk

Skriver en gång till

Hej står i din felrapport Kernel drivrutin funkar inte googlar du Kernel felmeddelande så hittar man instruktion om fix. Har haft samma problem efter nya delar då Nvidia experience inte Uppdaterat som det ska.

Felstavat autofill skit
Permalänk
Inaktiv

Det är samma problem här som det ofta är, det är samma när folk anklagar spel för att vara dåligt optimerade online. Jag skulle gissa att mer än hälften av gångerna är det så enkelt som att datorn är ostabil. Vet att många skiter i dessa steg på ny dator eller kör något lätt som Cinebench/Unigine heaven/Intel burn test.

Off topic: Jag hade min processor och ram minnen stabila i alla ovanstående test på 1,32v @5ghz, krashade efter 1 min i prime95 och efter ca. 15min Battlefield V. Jag påstår inte att datorn är helt stabil idag men jag kör prime95 blend 24h utan errors (1.32v på 4,7Ghz, riktigt dåligt jag vet men det var vad som krävdes för att få den "stabil")

Permalänk
Medlem

Får väl börja med att be om ursäkt till @JohanFlodqvist eftersom kortet faktiskt fungerade! Även stort tack till @kent förstås.

Jag har nu kört datorn med Kents nätagg och samma problem återstår.
Har kört med windows på min ssd som visas i bild nedan, samt en gammal hdd. Samma fel uppstår.

Så vi kan utesluta hårddisk, grafikkort, nätagg.

Allting körs i stock. Ska prova o uppdatera bios.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruzikx:

Får väl börja med att be om ursäkt till @JohanFlodqvist eftersom kortet faktiskt fungerade! Även stort tack till @kent förstås.

Jag har nu kört datorn med Kents nätagg och samma problem återstår.
Har kört med windows på min ssd som visas i bild nedan, samt en gammal hdd. Samma fel uppstår.

https://i.gyazo.com/c2d57ff3192ad0f0637acd55d61879cb.png

Så vi kan utesluta hårddisk, grafikkort, nätagg.

Allting körs i stock. Ska prova o uppdatera bios.

Hmm, lite märkligt att det står 2047MB 980 ti. Vad säger ex. CPU-Z?

Edit: Troligen speccy som failar, inte helt ovanligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ruzikx:

Får väl börja med att be om ursäkt till @JohanFlodqvist eftersom kortet faktiskt fungerade! Även stort tack till @kent förstås.

Jag har nu kört datorn med Kents nätagg och samma problem återstår.
Har kört med windows på min ssd som visas i bild nedan, samt en gammal hdd. Samma fel uppstår.

https://i.gyazo.com/c2d57ff3192ad0f0637acd55d61879cb.png

Så vi kan utesluta hårddisk, grafikkort, nätagg.

Allting körs i stock. Ska prova o uppdatera bios.

Stock är ingen garanti för stabilt system, jag har haft ostabila oklockade CPUer, senaste var en 9400f där jag fick justera upp loadline calibration för att få högre Vcore under belastning. XMP profiler kan också ställa till det, säkert "auto" minnes profil också ifall minnena inte är med på moderkortstillverkarens lista för kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ganska naturligt att både säljaren och köparen känner sig lite frustrerade.

Kom gärna med lite input om hur vi bör felsöka istället för att anklaga/tjafsa

Klarar den en bomb så är ju saken biff.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Får väl börja med att be om ursäkt till @JohanFlodqvist eftersom kortet faktiskt fungerade! Även stort tack till @kent förstås.

Jag har nu kört datorn med Kents nätagg och samma problem återstår.
Har kört med windows på min ssd som visas i bild nedan, samt en gammal hdd. Samma fel uppstår.

https://i.gyazo.com/c2d57ff3192ad0f0637acd55d61879cb.png

Så vi kan utesluta hårddisk, grafikkort, nätagg.

Allting körs i stock. Ska prova o uppdatera bios.

Det är cool, hoppas bara det ska lösa sig för dig nu

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Får väl börja med att be om ursäkt till @JohanFlodqvist eftersom kortet faktiskt fungerade! Även stort tack till @kent förstås.

Jag har nu kört datorn med Kents nätagg och samma problem återstår.
Har kört med windows på min ssd som visas i bild nedan, samt en gammal hdd. Samma fel uppstår.

https://i.gyazo.com/c2d57ff3192ad0f0637acd55d61879cb.png

Så vi kan utesluta hårddisk, grafikkort, nätagg.

Allting körs i stock. Ska prova o uppdatera bios.

Uppdatera bios är ju något man alltid bör börja med när den här typen av fel uppstår.

En annan sak som redan nämnts är att inte köra med GFE, har du det installerat så rensa bort det med DDU och installera sedan endast grafikdrivaren, skippa även deras 3D ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Får väl börja med att be om ursäkt till @JohanFlodqvist eftersom kortet faktiskt fungerade! Även stort tack till @kent förstås.

Jag har nu kört datorn med Kents nätagg och samma problem återstår.
Har kört med windows på min ssd som visas i bild nedan, samt en gammal hdd. Samma fel uppstår.

https://i.gyazo.com/c2d57ff3192ad0f0637acd55d61879cb.png

Så vi kan utesluta hårddisk, grafikkort, nätagg.

Allting körs i stock. Ska prova o uppdatera bios.

Prövat med 1 av de 2 ramstickorna?
Grymt jobbat av @Kent förövrigt!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Uppdatera bios är ju något man alltid bör börja med när den här typen av fel uppstår.

En annan sak som redan nämnts är att inte köra med GFE, har du det installerat så rensa bort det med DDU och installera sedan endast grafikdrivaren, skippa även deras 3D ljud.

Uppdaterade bios o nu har datorn fungerat ovanligt länge, hittills...

Har även endast drivrutinen installerad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rauf:

Skrämmande hur många i den här tråden resonerar. Att begagnat betyder att du som köpare inte har någon som helst rättighet om produkten som kommer fram inte fungerar. Då har ni ju totalt dödat andrahandsmarknaden. Öppnar ju upp för scams utan dess like. Hur tror ni det fungerar på ebay?

Väldigt tydligt att det behöver införas generella regler på marknaden här så att både säljare och köpare vet vad som kan förväntas av dom och vem som ansvarar för vad om produkt kommer fram och inte fungerar på avsett vis.

Jag håller med dig, vågar nog aldrig mer köpa begagnat efter att ha skrollat igenom denna tråd när man ser personers resonemang kring hur begagnat-affärer skall gå till. Också intressant att så många tar säljarens parti när man inte kan veta utanför affären vem det är som säger sanning eller ej, ingen här vet om kortet fungerade eller inte när det såldes.

Har själv köpt saker här på marknaden, och mycket på blocket och använt mig av blocket-paket, står det att en vara som man köper fungerar så förväntar man sig det också. Hade varan inte fungerat, ja, då hade jag inte riktigt varit glad. Hade man då fått tillbaka att ”det är så det är med begagnat” så hade jag nog varit ännu mindre glad, om man säger så - för mig kallas det att bli lurad på pengar.

Nåväl, jag förstår inte meningen med denna typ av tråd helt ärligt, ingen utanför kan veta vem av dessa två som talar sanning. Det blir chansningar hit och dit vem som har rätt eller inte, och onödig pajkastning. Nu såg jag dock att det fanns någon snäll vid namn Kent som hjälpte till att reda ut problemet, så lite mening fanns det ju ändå med tråden.