Sålde fungerande grafikkort här på SC, köpare vill ha pengar tillbaka

Permalänk
Medlem

Sålde fungerande grafikkort här på SC, köpare vill ha pengar tillbaka

Sålde ett fullt fungerande grafikkort här på marknaden som jag skickade till köparen i antistatisk påse i sin originalförpackning. Nu har köparen fått problem med blåskärmar och den felkod han skickat till mig tyder på mjukvarufel. Köparen kräver nu att jag ska köpa tillbaka kortet och jag undrar om någon har några förslag på hur man löser detta på bästa sätt? Jag vill inte ta hela smällen om det är så att kortet gått sönder i frakten vilket jag för visso tycker verkar otroligt. Sen vill jag ju inte köpa tillbaka ett kort om det är så att köparen bara inte fått rätta på mjukvaruproblemen.

Har ni några förslag på hur man bäst kan lösa detta?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Har ni några förslag på hur man bäst kan lösa detta?

Har köparen några bevis? Tänker att köparen försöker att köra en scam där han får behålla kortet och får pengarna tillbaka. Har köparen tidigare referenser?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Antagligen inget fel på kortet. Betala inte igen några pengar. Är det trasigt är sannolikheten mycket större att det gått sönder under hans hantering än i frakten. Mest troligt fungerar det utan problem, bara att han tar och installerar om windows och drivrutiner så fungerar det säkert felfritt.

Permalänk
Medlem

Jag har två idéer. Be köparen göra en reninstallation av operativsystemet och sedan nyinstallation av drivers. Annars be om att få tillbaka grafikkortet och då får köparen tillbaka pengarna.
En tredje ännu mer komplicerad lösning skulle vara om någon kunde testa grafikkortet på plats...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Sålde ett fullt fungerande grafikkort här på marknaden som jag skickade till köparen i antistatisk påse i sin originalförpackning. Nu har köparen fått problem med blåskärmar och den felkod han skickat till mig tyder på mjukvarufel. Köparen kräver nu att jag ska köpa tillbaka kortet och jag undrar om någon har några förslag på hur man löser detta på bästa sätt? Jag vill inte ta hela smällen om det är så att kortet gått sönder i frakten vilket jag för visso tycker verkar otroligt. Sen vill jag ju inte köpa tillbaka ett kort om det är så att köparen bara inte fått rätta på mjukvaruproblemen.

Har ni några förslag på hur man bäst kan lösa detta?

"Nu" har köparen fått problem, mao fungerade kortet till att börja med?

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts så byter man större hårdvara så är det alltid bäst med en ren installation av windows och drivrutiner. Tror också att det inte är något fel på grafikkortet om köparen nu inte ställt till det alldeles, tror inte på fraktskada heller.
Ett alternativ skulle vara om köparen kunde testa kortet i en annan dator.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har köparen några bevis? Tänker att köparen försöker att köra en scam där han får behålla kortet och får pengarna tillbaka. Har köparen tidigare referenser?

Köparen har gott om referenser så har ingen anledning att tro att det rör sig om någon scam.

Skrivet av altair4:

Antagligen inget fel på kortet. Betala inte igen några pengar. Är det trasigt är sannolikheten mycket större att det gått sönder under hans hantering än i frakten. Mest troligt fungerar det utan problem, bara att han tar och installerar om windows och drivrutiner så fungerar det säkert felfritt.

Jag ringde honom direkt när han fick problem och bad honom börja med att göra en DDU vilket han gjort samt resetat bios. Jag skickade även en guide på vad hans blåskärmar kunde bero på, men resterande saker har köparen inte uppgivit att han testat. Felmeddelandet tyder också på mjukvaruproblem och inte hårdvaruproblem.

Skrivet av dna999:

Jag har två idéer. Be köparen göra en reninstallation av operativsystemet och sedan nyinstallation av drivers. Annars be om att få tillbaka grafikkortet och då får köparen tillbaka pengarna.
En tredje ännu mer komplicerad lösning skulle vara om någon kunde testa grafikkortet på plats...

Han ville ha pengar tillbaka men skulle då också skicka tillbaka kortet. Men i ärlighetens namn är jag ju inte jättesugen på att köpa tillbaka ett kort som eventuellt gått sönder i frakten eller under hans hantering.

Skrivet av Andreaz1:

"Nu" har köparen fått problem, mao fungerade kortet till att börja med?

Naej, han skickade en bild på en blåskärm i fredags när han fått kortet, då gav jag honom några förslag på hur man kunde lösa problem med den felkod han fick och sa att han skulle höra av sig om hur det gick varken han hade problem eller om det löste sig. Nu skrev han att han ville lämna tillbaka kortet och ha tillbaka sina pengar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Han skulle testa att installera om windows nu så får vi hoppas att det funkar sen!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Han skulle testa att installera om windows nu så får vi hoppas att det funkar sen!

Jag håller tummarna, alltid knivigt när man inte kan testa komponenter på plats.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist

Tyder felet på mjukvaru-fel så ser jag ingen anledning till att du skall köpa tillbaka kortet, utan köparen måste föst kunna bevisa att det rör sig om ett faktiskt trasigt kort och inte något annat strul med dennes dator. Kan ju lika gärna vara dennas "Dator" som är problemet och inte grafikkortet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag håller tummarna, alltid knivigt när man inte kan testa komponenter på plats.

Verkligen, är en så jävla trist situation för alla inblandade. Jag vill ju inte äventyra mitt rykte som säljare, samtidigt så vill man ju inte ta hela smällen om något hänt med kortet. Och samtidigt förstår jag att han som köpare såklart inte år nöjd när han köpt ett kort som inte funkar för honom.

Tack, jag håller också tummarna för att det funkar nu så att alla kan va nöjda och glada!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Köper man begagnat så tar man en risk som köpare - därav den lägre summan också

Du har gjort vad du rimligen kan och kortet var uppenbarligen inte heldöd vid ankomsten så inga indikationer på direkta transportskador heller och borde inte vara det i och med orginalförpackning.

Drivrutinstrul kan vara en kombination med moderkort, grafikkort och BIOS mm. och det är omöjligt för dig att reda ut på någon annans HW.

har hen provat på helt annan burk?? ibland måste man göra sådana saker för att se om felet verkar relaterat till kortet eller datorn man kör på.

---

Sedan behöver en del köpare fostras i att köpa begagnat från privatpersoner är inte samma sak som att köpa i affär - det finns ingen ångervecka, det finns inga garantier som säljaren behöver ikläda sig - vill man ha allt detta, köp kortet i affär och betala fulla priset!!

så, nej inga pengar tillbaka och vill hen inte ha kortet längre så hen själv säja den vidare och det är inte ditt bekymmer längre.

Permalänk

Jag sålde för ett antal år sedan ett grafikkort på tradera som köparen hävdade var defekt. Typ 2 månader efter att jag blev tvingad att betala tillbaka hela summan utan att få tillbaka grafikkortet fick jag ett meddelande där köparen bad om ursäkt och att det visade sig att kortet faktiskt funkade, bara att de haft ett för svagt nätagg. Säljaren var då snäll nog att betala igen. Nu vet jag inte hur kompetent köparen är i detta fallet, men det kan ju vara värt att undersöka om denne har gått upp i modell från något strömsnålare kort.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt tyder felkoden på mjukvarufel? Av en blåskärm är jag mycket tveksam till att du kan utesluta hårdvarufel...
Det enda rätta i min mening är att kortet skickas tillbaka och att du testar det igen. Fungerar det så skickar du tillbaka det och så är det säljarens problem att felsöka sin burk. Fungerar det inte så får ni diskutera vad felet sannolikt beror på, då har du ju chans att undersöka kortet om det är något som tyder på felaktig hantering. Kommer ni fram till att det gått sönder i posthanteringen så får du betala tillbaka. Frakten kan ju inte köparen rimligen ansvara för...

Permalänk
Medlem

Det är jag som köpt kortet.

Jag har inte kunnat testa kortet särskilt flitigt eftersom jag jobbat natt över helgen. Fick kortet i torsdags, jag ringde @JohanFlodqvist i fredags o talade om att kortet gav mig BSOD. Detta är alltså inget problem som kommit "nu". Tråkigt att så pass många misstror mig o uppmanar till att strunta i mig helt, men men.

Jag har ominstallerat windows på en helt formaterad HDD. Jag laddade ner Heaven benchmark direkt från internet. Efter ca 5 min fick jag en BSOD med följande felkod. Som ni kan se är det drivrutinen till kortet som kraschar, dessutom den senaste. Det kan ni kolla upp själva.

Min dator har fungerat perfekt tidigare. Det kan även verifieras genom att jag inte skapat några trådar om problem på väldigt länge. Om nu mot förmodan delarna av övriga datorn skulle fela, ja. Då borde det inte heller vara några konstigheter för @JohanFlodqvist att ta tillbaka kortet.

Finns för övrigt inga yttre eller fysiska skador på kartongen. Värt o nämna är att den inte paketerades med något annat än en påse runt om originalförpackningen.

Jag kan stå för frakten både fram o tillbaka, men jag vill ha tillbaks mina 1800:- som jag gav för kortet.

Permalänk
Medlem

Nu säger han att kortet fortfarande inte fungerar efter ominstallation av windows och att han vill att jag ger tillbaka pengarna och att han ska skicka kortet.

Jag bad honom börja med att be om hjälp att få problemet med krascherna löst här på forumet.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det är jag som köpt kortet.

Jag har inte kunnat testa kortet särskilt flitigt eftersom jag jobbat natt över helgen. Fick kortet i torsdags, jag ringde @JohanFlodqvist i fredags o talade om att kortet gav mig BSOD. Detta är alltså inget problem som kommit "nu". Tråkigt att så pass många misstror mig o uppmanar till att strunta i mig helt, men men.

Jag har ominstallerat windows på en helt formaterad HDD. Jag laddade ner Heaven benchmark direkt från internet. Efter ca 5 min fick jag en BSOD med följande felkod. Som ni kan se är det drivrutinen till kortet som kraschar, dessutom den senaste. Det kan ni kolla upp själva.

Min dator har fungerat perfekt tidigare. Det kan även verifieras genom att jag inte skapat några trådar om problem på väldigt länge. Om nu mot förmodan delarna av övriga datorn skulle fela, ja. Då borde det inte heller vara några konstigheter för @JohanFlodqvist att ta tillbaka kortet.

Finns för övrigt inga yttre eller fysiska skador på kartongen. Värt o nämna är att den inte paketerades med något annat än en påse runt om originalförpackningen.

Jag kan stå för frakten både fram o tillbaka, men jag vill ha tillbaks mina 1800:- som jag gav för kortet.

https://i.gyazo.com/1656b4a2d598e1c6aa63832a29c18adb.png

Låter ju som normal packning om det var original kartongen som kortet kom i, då om man köper nytt får det typ så, vist en tunn kartong runt som inte tillför något i skydd.

Vad är det för kort du har köpt? Jag verkar ha missat det igenom hela tråden, samt vilken build av Windows kör du?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det är jag som köpt kortet.

Jag har inte kunnat testa kortet särskilt flitigt eftersom jag jobbat natt över helgen. Fick kortet i torsdags, jag ringde @JohanFlodqvist i fredags o talade om att kortet gav mig BSOD. Detta är alltså inget problem som kommit "nu". Tråkigt att så pass många misstror mig o uppmanar till att strunta i mig helt, men men.

Jag har ominstallerat windows på en helt formaterad HDD. Jag laddade ner Heaven benchmark direkt från internet. Efter ca 5 min fick jag en BSOD med följande felkod. Som ni kan se är det drivrutinen till kortet som kraschar, dessutom den senaste. Det kan ni kolla upp själva.

Min dator har fungerat perfekt tidigare. Det kan även verifieras genom att jag inte skapat några trådar om problem på väldigt länge. Om nu mot förmodan delarna av övriga datorn skulle fela, ja. Då borde det inte heller vara några konstigheter för @JohanFlodqvist att ta tillbaka kortet.

Finns för övrigt inga yttre eller fysiska skador på kartongen. Värt o nämna är att den inte paketerades med något annat än en påse runt om originalförpackningen.

Jag kan stå för frakten både fram o tillbaka, men jag vill ha tillbaks mina 1800:- som jag gav för kortet.

https://i.gyazo.com/1656b4a2d598e1c6aa63832a29c18adb.png

Har du provat kortet i en annan dator för att utesluta att det inte är något fel på din?

Och varför ska du få häva köpet om det visar sig att det är något som felar med din datorn? Hur är logiken här?
Du får väl sälja kortet vidare om inte köparen vill ta tillbaka den.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Nu säger han att kortet fortfarande inte fungerar efter ominstallation av windows och att han vill att jag ger tillbaka pengarna och att han ska skicka kortet.

Jag bad honom börja med att be om hjälp att få problemet med krascherna löst här på forumet.

Efter att ha läst igenom tråden måste jag hålla med köparen. Det verkar som att kortet är defekt. Detta efter att ha testat med en helt ny install och senaste drivrutinerna. Det enda som man kan göra mer är att testa en äldre version av drivrutinerna för att se om felet ligger i den senaste versionen. Om resultatet blir detsamma så bör säljaren stå för defekt kort och köpa tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort?

Inte psu som är för klen eller att bara en av kontakterna är anslutna?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Vad är det för grafikkort?

Inte psu som är för klen eller att bara en av kontakterna är anslutna?

Asus gtx 980 ti strix. Evga 750w gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har du provat kortet i en annan dator för att utesluta att det inte är något fel på din?

Och varför ska du få häva köpet om det visar sig att det är något som felar med din datorn? Hur är logiken här?
Du får väl sälja kortet vidare om inte köparen vill ta tillbaka den.

Logiken är att köparen verkade väldigt säker på att det var just mjukvaruproblem i början. "Visst" tänkte jag, något kanske strular med drivrutinerna. Jag körde därefter ett helt svep med DDU. När det inte funkade ominstallerade jag windows o det funkar fortfarande inte. Har även kört tidigare setup med ett 1060 o det har gått stabilt sen 2017. Jag är därav väldigt säker på att min setup inte felar. Om då säljaren är säker på att det faktiskt är mjukvaruproblem erbjuder jag mig att stå för frakten, eftersom då har inte säljaren förlorat något.

Permalänk
Medlem

Jag skulle faktiskt gå på det som står i annonsen, om säljaren har skrivit att det säljes i befintligt skick och fungerade när han senast testade det så är det. Då får man bita i det sura äpplet som köpare av begagnat.
Jag skulle inte vilja sälja något som fungerat för mig till nån som återkommer och säger att det är trasigt, hur vet jag att den personen inte råkat klanta sig?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jag skulle faktiskt gå på det som står i annonsen, om säljaren har skrivit att det säljes i befintligt skick och fungerade när han senast testade det så är det. Då får man bita i det sura äpplet som köpare av begagnat.
Jag skulle inte vilja sälja något som fungerat för mig till nån som återkommer och säger att det är trasigt, hur vet jag att den personen inte råkat klanta sig?

Det fanns ingen annons. Han kontaktade mig via pm.

Skulle du vilja köpa ett trasig kort o inte få några pengar tillbaka? Trots lovord om att det "fungerar perfekt"?

Permalänk
Medlem

Köper man begagnat så finns ingen garanti. Det är bara att bita i det sura äpplet och testa på plats nästa gång eller handla nytt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Logiken är att köparen verkade väldigt säker på att det var just mjukvaruproblem i början. "Visst" tänkte jag, något kanske strular med drivrutinerna. Jag körde därefter ett helt svep med DDU. När det inte funkade ominstallerade jag windows o det funkar fortfarande inte. Har även kört tidigare setup med ett 1060 o det har gått stabilt sen 2017. Jag är därav väldigt säker på att min setup inte felar. Om då säljaren är säker på att det faktiskt är mjukvaruproblem erbjuder jag mig att stå för frakten, eftersom då har inte säljaren förlorat något.

Det jag inte förstår är varför jag ska ta hela smällen om det är så att kortet har slutat fungera efter det att jag sålt det. Jag skickade iväg ett fullt fungerande kort som jag använt dagligen i 6 månader utan några som helst problem. Om kortet nu skulle vara trasigt som du påstår så har ju det hänt efter det att jag skickade iväg kortet, varför ska jag då ge tillbaka alla pengar till dig och sen få tillbaka ett trasigt kort som jag inte ver hur varken du eller posten har behandlat? Då tar jag hela smällen för ett fel som jag påstår inte kan vara mitt.

Om kortet å andra sidan fungerar, så är det först jag som skicka tillbaka pengarna till dig i förskott tycker du, sen ska jag behöva lägga tid på att kolla om kortet verkligen fungerar fortfarande för att sen lägga tid på att få kortet sålt igen.

I båda de här alternativet så är jag den stora förloraren och det enda jag har gjort är att jag har sålt ett fungerande kort, som jag åkte iväg och köpte antistatpåsar till för att försäkra mig om att det inte skulle gå sönder i frakten, eftersom du även säger att det inte finns några fraktskador så låter det som att frakten hur som helst inte varit problemet. Men det är då konstigt att kortet helt plötsligt inte funkar.

Sen skulle jag hur som helst önska att du startar en tråd här på forumet där du berättar vilka problem du haft med kortet, när de uppstår, vilka felmeddelanden du får osv för att se om det går att komma till bukt med problemet. Det känns som ett rimligt första steg i att lösa detta.

Jag är mån om att lösa det här, men jag vill inte ta hela smällen om det är så att kortet har gått sönder någon gång efter det lämnat min ägo, det känns helt enkelt inte rättvist.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det jag inte förstår är varför jag ska ta hela smällen om det är så att kortet har slutat fungera efter det att jag sålt det. Jag skickade iväg ett fullt fungerande kort som jag använt dagligen i 6 månader utan några som helst problem. Om kortet nu skulle vara trasigt som du påstår så har ju det hänt efter det att jag skickade iväg kortet, varför ska jag då ge tillbaka alla pengar till dig och sen få tillbaka ett trasigt kort som jag inte ver hur varken du eller posten har behandlat? Då tar jag hela smällen för ett fel som jag påstår inte kan vara mitt.

Om kortet å andra sidan fungerar, så är det först jag som skicka tillbaka pengarna till dig i förskott tycker du, sen ska jag behöva lägga tid på att kolla om kortet verkligen fungerar fortfarande för att sen lägga tid på att få kortet sålt igen.

I båda de här alternativet så är jag den stora förloraren och det enda jag har gjort är att jag har sålt ett fungerande kort, som jag åkte iväg och köpte antistatpåsar till för att försäkra mig om att det inte skulle gå sönder i frakten, eftersom du även säger att det inte finns några fraktskador så låter det som att frakten hur som helst inte varit problemet. Men det är då konstigt att kortet helt plötsligt inte funkar.

Sen skulle jag hur som helst önska att du startar en tråd här på forumet där du berättar vilka problem du haft med kortet, när de uppstår, vilka felmeddelanden du får osv för att se om det går att komma till bukt med problemet. Det känns som ett rimligt första steg i att lösa detta.

Jag är mån om att lösa det här, men jag vill inte ta hela smällen om det är så att kortet har gått sönder någon gång efter det lämnat min ägo, det känns helt enkelt inte rättvist.

Ja, det tycker jag också är mycket konstigt.

Självklart vill jag också lösa det! Vad har jag för intressen av ett trasigt kort?

Du får gärna svara i telefonen, blir lite enklare att prata då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det jag inte förstår är varför jag ska ta hela smällen om det är så att kortet har slutat fungera efter det att jag sålt det. Jag skickade iväg ett fullt fungerande kort som jag använt dagligen i 6 månader utan några som helst problem. Om kortet nu skulle vara trasigt som du påstår så har ju det hänt efter det att jag skickade iväg kortet, varför ska jag då ge tillbaka alla pengar till dig och sen få tillbaka ett trasigt kort som jag inte ver hur varken du eller posten har behandlat? Då tar jag hela smällen för ett fel som jag påstår inte kan vara mitt.

Om kortet å andra sidan fungerar, så är det först jag som skicka tillbaka pengarna till dig i förskott tycker du, sen ska jag behöva lägga tid på att kolla om kortet verkligen fungerar fortfarande för att sen lägga tid på att få kortet sålt igen.

I båda de här alternativet så är jag den stora förloraren och det enda jag har gjort är att jag har sålt ett fungerande kort, som jag åkte iväg och köpte antistatpåsar till för att försäkra mig om att det inte skulle gå sönder i frakten, eftersom du även säger att det inte finns några fraktskador så låter det som att frakten hur som helst inte varit problemet. Men det är då konstigt att kortet helt plötsligt inte funkar.

Sen skulle jag hur som helst önska att du startar en tråd här på forumet där du berättar vilka problem du haft med kortet, när de uppstår, vilka felmeddelanden du får osv för att se om det går att komma till bukt med problemet. Det känns som ett rimligt första steg i att lösa detta.

Jag är mån om att lösa det här, men jag vill inte ta hela smällen om det är så att kortet har gått sönder någon gång efter det lämnat min ägo, det känns helt enkelt inte rättvist.

Om vi vänder på steken, har du några bevis för att det fungerade när du skickade? Gjorde du några benchmarks eller liknande strax innan försäljningen som du kan visa?

Det är en bra tumregel, att göra några olika benchmarks innan försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Sen skulle jag hur som helst önska att du startar en tråd här på forumet där du berättar vilka problem du haft med kortet, när de uppstår, vilka felmeddelanden du får osv för att se om det går att komma till bukt med problemet. Det känns som ett rimligt första steg i att lösa detta.

Har även förklarat för dig både i ett inlägg ovanför och via telefon vad som är problemet. Kortet kraschar straight up, är instabilt. Oberoende drivrutinen. Även med nytt windows.

Permalänk
Medlem

Kan du spela spel med kortet?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090