Permalänk
Medlem

Kattmat automat?

Hej!

Vår katt är lite överviktig och våra jobb har gett oss oregelbundna arbetstider. Därför kollar vi just nu på möjligheten att eventuellt skaffa en kattmat automat.

Finns det någon här som har erfarenhet eller kan rekommendera någon? Helst som går att beställa i Sverige, men inte ett krav.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert.

Men en katt äter väl bara när den känner att matsäcken är tom?

Så för att få en överviktig katt att bli smal så gäller det väl att ge den torrfoder med låg energi som står framme hela tiden?

Permalänk
Medlem

Har två SureFeed vilket vi blev tipsade om. Våra katter är chippade, så då ställer man in så den reagerar på chippet, men följer med bricka också att hänga i halsband om katten inte är chippad. Fungerar klockrent, vi har två katter där den ena är "dammsugare" som äter allt som finns, så vi behövde begränsa hans möjligheter att stjäla av brorsan då den ena bara blev smalare och smalare och den andre tjockare och tjockare...

Däremot är de inte styrda på tid, men klart maten håller sig fräsch lite längre under lock. ...så SureFeed löser kontrollen på mängden, men inte om ni vill att den ska mata specifika tider.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

https://www.supercat.se/kattmatskalar/foderautomater/

Kanske någon här som funkar, har ingen katt själv.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: katter är väldigt olika, Min mosters katt äter allt som är framme och gör de direkt medans min gamla katt kunde klara sig på en ordentligt full matskål en hel arbetsvecka.

Känns som du måste dock ha någon form av våg matautomat annars känns de som de blir mycket jobb/knöl

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nu är jag ingen expert.

Men en katt äter väl bara när den känner att matsäcken är tom?

Nja... ok, de är inte som hundar som kan äta tills de kräks bara för att det finns mat...
Men det finns katter som äter bra mycket mer än de behöver, man vet ju inte när nästa tillfälle ges, det kan ju bli svält mitt i allt...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är din katt överviktig gäller det att mata den ordentligt enligt rekommendation för dess idealvikt,
För det behöver du ingen foderautomat utan ett lämpligt mått, typ ett decilitermått.

Vad gäller oregelbundna arbetstider är det inte så jädra vikigt att dom får mat på exakt samma tider varje dag, så länge kissen får lämplig mängd foder varje dygn så kommer den att hantera det utan problem.

Att katter "äter bara när den behöver" är inte alls sant, katter har lätt att bli överviktiga med fri tillgång till foder, speciellt kastrerade innekatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Är din katt överviktig gäller det att mata den ordentligt enligt rekommendation för dess idealvikt,
För det behöver du ingen foderautomat utan ett lämpligt mått, typ ett decilitermått.

Vad gäller oregelbundna arbetstider är det inte så jädra vikigt att dom får mat på exakt samma tider varje dag, så länge kissen får lämplig mängd foder varje dygn så kommer den att hantera det utan problem.

Att katter "äter bara när den behöver" är inte alls sant, katter har lätt att bli överviktiga med fri tillgång till foder, speciellt kastrerade innekatter.

+1 på den, tänkte inte på att det var _en_ katt när jag svarade. Absolut billigaste lösningen och som sagt katter behöver ju inte äta på regelbundna tider, de är rovdjur och byten låter sig inte fångas på regelbundna tider alla gånger!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en enda katt så är det nog viktigare att mäta matmängden än att ha en foderautomat, mät upp dagsransonen och pytsa ut den vid ett par tillfällen under dygnet, det är inte så noga med när.
Själv så ger jag min katt ungefär en halv dagsranson blötmat delat på 2 gånger om dagen och den äts upp ganska snabbt och så har hon fri tillgång till torrfoder, funkar bra för just min katt för hon tokäter inte torrfoder men äter när hon verkligen behöver.
Det kanske går att göra så för dig också och det går ju att välja ett torrfoder med lite kalorier om katten är fet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Vår katt är lite överviktig och våra jobb har gett oss oregelbundna arbetstider. Därför kollar vi just nu på möjligheten att eventuellt skaffa en kattmat automat.

Finns det någon här som har erfarenhet eller kan rekommendera någon? Helst som går att beställa i Sverige, men inte ett krav.

Automat kan vara en lösning på problemet men katter är småätare för att de inte lagrar energi på samma sätt som t.ex. hundar och äter gärna på natten...

Vi variera hemma mellan denna https://m.simbi.nu/sv/articles/2.825.4379/northmate-green-catch-aktiveringsplatta-lila och denna https://m.simbi.nu/sv/articles/2.825.5284/trixie-aktivitetsleksak-katt-tunnelfeeder?q=Trixie%20Aktivitetsleksak%20katt%20TunnelFeeder

Båda aktiverar katten och gör att katten får jobba lite för sin mat.

Vad kör ni för foder till katten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Olika katter reagerar olika på förändring. Vissa kan till och med matvägra; sedan rekommenderas man inte att reglera kattens vikt på egen hand utan att rådfråga med veterinär. Speciellt om katten är kraftigt överviktig (2+kg över).