Reklamationsärende via Mindfactory.de
Hej gott folk.
Behöver era tips/råd kring nedan:
Mitt 2070 Palit dual gpu gick plötsligt sönder. Kortet var 1 år gammalt och köpt via Mindfactory.
Jag kontaktade Palit direkt och de svarade att de tar inte hand om några privatpersoner, utan jag måste vända mig till den återförsäljare som sålde kortet. Okej, tänker jag och kontaktar Mindfactory.
Mindfactory ber mig att skicka kortet till de, och informerar mig att jag kommer stå för frakten.
Inga problem, jag skickar kortet.
Mindfactory bekräftar att de har mottagit kortet och har skickat den vidare till tillverkaren för felsökning och att detta kan ta 4-6 veckor.
5 veckor senare kontaktar jag Mindfactory och ber om en statusuppdatering.
Mindfactory ger mig då två val:
a) de ger mig tillgodo för att handla i deras butik
b) de sätter in pengar på mitt konto.
De säger inget om vilket belopp som ska utbetalas eller liknande.
Nu har jag fått en insättning på 2500kr (kortet var köpt för 430 euro, vilket motsvarar nästan 5000kr).
När jag ber Mindfactory att förklara hur de har kommit fram till denna summa, så säger de att detta är inget som Mindfactory betalar, utan det är pengar som de har fått av tillverkaren, och de bara slussat pengarna vidare till mig. Vidare förklarar de att livslängen för ett GPU är 36 månader och med tanke på att jag hade kontaktat de efter ett år, så äger inte jag rätten till att få hela ersättningen utan pengar betalas ut i korrelation till varans ålder.
Hade liknande inträffat i Sverige hade jag antigen fått hela summan återbetald, eller fått en ersättningsprodukt vars funktion/nuvärde är samma eller till och med högre än ursprungsprodukten.
Mindfactory försöker "dölja" sig bakom tillverkaren och säger att de kontaktade tillverkaren å mina vägnar som en ren goodwill gest.
Jag undrar -
Är det så att Svenska återförsäljare är mer lojala gentemot sina kunder, eller har vi andra lagar och regler?
Är det okej att jag inte blir erbjuden en liknande ersättningsvara?
Är det okej att de tillämpar åldersavdrag, och ska de i så fall informera kunden om detta?
Vad är vitsen med "tillverkarens garanti" om man blir ersatt drygt hälften av produktens värde, och detta efter ett års användning?
PS nu är min engelska extremt svag: kan någon förklara vad exakt Mindfactory menar med detta brev:
"we refer to the correspondence we have had with you so far.
We have disputed the existence of a warranty claim.
Without proof that the defect complained of by you was already present when the goods were delivered to you, you are not entitled to the warranty and thus to the delivery of new goods or repayment of the purchase price. As your complaint is not accompanied by proof, we have forwarded your complaint to our suppliers without acknowledging any legal obligation and as a gesture of goodwill for processing.
Our supplier has issued us with the credit note which we have sent to you.
In the event of rescission, the exchanged services shall be returned.
You have already handed over the goods to us. We are entitled to demand compensation from you for the value of the benefits derived. The Federal Court of Justice had decided that in the event of a withdrawal a compensation for the value in use is to be paid by the purchaser. As you have been able to use the goods for several months, we are entitled to a claim for compensation for the value of the goods for this period of use, which we have settled against you in the credit note. We therefore refuse to refund the entire purchase price.
Calculation for the current value would be purchase price :
3 years expected life in months (36) times the number of months elapsed from the date of purchase.
This is the deducted value, the rest would be refunded.
Per year an article loses 1/3 of the purchase price.
Yours Sincerely"
Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB