FZ recenserar The Last of Us Part II

Permalänk
Melding Plague

FZ recenserar The Last of Us Part II

Naughty Dog levererar ett bländande crescendo för Playstation 4, men det syns vissa sprickor i fasaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Inte spelat ettan själv, men följer MATN's genomspelning av det just nu. Känns rimligt att skaffa tvåan för att spela själv när det släpps.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Näe, det här spelet skippas. Synd, ettan var verkligen bra.

Permalänk
Avstängd

Verkar tyvärr som de fuckade upp spelet fullständigt, riktigt synd när jag längtat sålänge. Köpte till och med en PS4 Pro bara för att kunna spela Last of us Remastered.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Första spelet var riktigt bra men det fick ta slut där efter att ha läst läckorna, så något köp blir det inte!

Men det är alltid lika kul att läsa alla recensioner från stora sidor när verkligen alltid blir en helt annan när folket får säga sitt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Första är på min topp tre lista över bästa spel nånsin, så självklart förbokat (digitalt) och kommer spela, blir säkert bra även om det inte toppar ettan. (det är alltid svårt att göra uppföljare, samma med filmer, en av få uppföljare som faktiskt var bra är fortfarande Terminator 2! )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hjälpsam

Hm...
Så spelet plågas av en viss ludonarrativ dissonans?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ratatosk: Mmm, men det är många spel av den här typen som gör det. Utöver Naughty Dogs egna spelserier (TLoU, Uncharted) har även serier som Tomb Raider fått en del kritik för att Laras karaktär skiljer sig en hel del i berättandet från det hon gör under gameplay. Jag har personligen inga problem med att uppskatta de båda delarna separat, men jag förstår också hur man kan tycka att det är en osmidig dissonans mellan de två.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av loevet:

@Ratatosk: Mmm, men det är många spel av den här typen som gör det. Utöver Naughty Dogs egna spelserier (TLoU, Uncharted) har även serier som Tomb Raider fått en del kritik för att Laras karaktär skiljer sig en hel del i berättandet från det hon gör under gameplay. Jag har personligen inga problem med att uppskatta de båda delarna separat, men jag förstår också hur man kan tycka att det är en osmidig dissonans mellan de två.

Skojar lite, jag har aldrig hört benämningen "ludonarrativ dissonans" förut.
Gillar dock att recensenten inte skyr lite svårare ord, då lär vi oss lite nytt.
Det blir också mindre luddigt med beskrivande termer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Näe, det här spelet skippas. Synd, ettan var verkligen bra.

hm det får bara toppbetyg hitills.. säger ju ändå nåt?

Permalänk
Medlem

@headphoneninja varför skippar du detta ?

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att spela nu snart

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Inget fan av första spelet, nu har jag heller ingen PS4. Hade iallafall tyckt att det vore intressantare om dom gjorde det "open world". Kul att det kommer ut något större spel då åtminstone, det måste vara evigheter sedan...

Permalänk
Medlem

Intressant att en 4:a på FZ anses vara ett misslyckande när det ligger på 96 på Metacritic. Metacritic är visserligen inte allt, men 96 är en rätt talande siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Hade iallafall tyckt att det vore intressantare om dom gjorde det "open world".

Har personligen aldrig förstått open world i äventyrsspel, blir bara frustrerad på att springa runt planlöst. Funkar i mmo, men äventyrsspel vill jag uppleva äventyret, inte hjärndöda transportsträckor med random mobs... men jag är nog gammal!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Seeeegt att behöva vänta en vecka till nu bara...

Edit: Fasen... är ju midsommar nästa vecka. Typiskt, bortrest ons-mån.
Gäller att spela detta ASAP innan det kommer spoilas sönder mer än det redan har gjorts.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lidodido:

Intressant att en 4:a på FZ anses vara ett misslyckande när det ligger på 96 på Metacritic. Metacritic är visserligen inte allt, men 96 är en rätt talande siffra.

Om du kollar vilka som har sänt in sina reviews på metacritic så verkar det bara vara mainstream online reviewers, vilket förklarar varför det får så högt betyg då dem inte har råd att sätta annat än höga betyg, just därför jag skiter i dessa reviews och litar bara på olika youtubers som reviewar, kollade precis på SkillUp's review vilket var en bra review.

Och då andra sidor har manipulerat betygssättningen för olika media så som spel och film (rotten tomatoes anyone?) så litar jag inte på dem alls längre och även på IMDB blir det vanligare och vanligare med fake reviews till filmer, man får fan leta ett bra tag för att hitta någon review som verkar vara från en vanlig person som bara skriver vad dem tyckte om filmen (när det gäller IMDB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har personligen aldrig förstått open world i äventyrsspel, blir bara frustrerad på att springa runt planlöst. Funkar i mmo, men äventyrsspel vill jag uppleva äventyret, inte hjärndöda transportsträckor med random mobs... men jag är nog gammal!

Tycker att det gjorts mycket bra i RDR2, Witcher 3 t.ex. Sedan finns det en drös andra spel också, inte minst assasins Creed som gjorts mycket bra.

Permalänk
Medlem

Stora frågan för mig är om det är roligare att spela än ettan.

The last of us, är nog det spel jag spelat som jag har absolut svårast att bedömma vad jag egentligen tyckte om det. Visst, det är på många sätt riktigt tekniskt imponerande och välgjort, och har en gripande story och karaktärer. Men personligen så drog jag mig rejält för gameplayet. Spelade det till stor del med en kompis, och det blev till stor del: "Nä du kan spela" "Nä du" osv osv, för ingen tyckte att det var speciellt kul, utan ville mest bara ta del av storyn. Det är för mig egentligen en katastrofal känsla för ett "spel". Och samtidigt hade jag precis kommit från spel som mass effect 2 och witcher 2, och kände även att det tog emot att ge stora poäng för story i ett spel där man i princip saknar "agency", så narrativet blev inte heller något jackpot för ett "tv-spel". Hade liknande känsla för Bioshock Infinite som jag tycker hade liknande problem trots tokhyllning.

Jaja, får väl börja läsa på och se om jag bestämmer mig för att spela det eller om det för första gången blir att uppleva ett helt spel via letsplay...

Permalänk
Medlem

Helt fucked up och ett misslyckande skriver ni här samtidigt som det har 96 i betyg på metacritic av 79 recensioner.

Permalänk
Medlem

Spela om remaster först, så hinner de patcha lite skit första månaden innan jag kör Man ska inte tolka alla reviews som en sanning. Jag tyckte Mass Effect Andromeda var bra trots all kritik tex. Och andra spel som FarCry 5 som fick bra betyg, var riktigt dåligt tycker jag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av SiRai:

Helt fucked up och ett misslyckande skriver ni här samtidigt som det har 96 i betyg på metacritic av 79 recensioner.

Var i vårt referat, eller i FZ:s text och 4/5 i betyg, hittar du misslyckande och "f*cked up"? Det kan jag inte se hur mycket jag än vrider och vänder på det.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Var i vårt referat, eller i FZ:s text och 4/5 i betyg, hittar du misslyckande och "f*cked up"? Det kan jag inte se hur mycket jag än vrider och vänder på det.

Nej, menade inte ert referat eller FZ:s recension. Var riktat till några av kommentarerna till den här artikeln.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av headphoneninja:

Näe, det här spelet skippas. Synd, ettan var verkligen bra.

Varför skippa det då? Känns inte som någon logisk handling 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiRai:

Helt fucked up och ett misslyckande skriver ni här samtidigt som det har 96 i betyg på metacritic av 79 recensioner.

Antar att du skippade över mitt inlägg så klistrat in det till dig: "Om du kollar vilka som har sänt in sina reviews på metacritic så verkar det bara vara mainstream online reviewers, vilket förklarar varför det får så högt betyg då dem inte har råd att sätta annat än höga betyg, just därför jag skiter i dessa reviews och litar bara på olika youtubers som reviewar, kollade precis på SkillUp's review vilket var en bra review."

Att inte vara skeptisk alls i dagens läge är väldigt konstigt tycker jag, det postas så mycket fake reviews hela tiden, om jag skulle ta och lita på dessa faketards så skulle jag köpa vart och varannat spel varje dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@Ratatosk: Mmm, men det är många spel av den här typen som gör det. Utöver Naughty Dogs egna spelserier (TLoU, Uncharted) har även serier som Tomb Raider fått en del kritik för att Laras karaktär skiljer sig en hel del i berättandet från det hon gör under gameplay. Jag har personligen inga problem med att uppskatta de båda delarna separat, men jag förstår också hur man kan tycka att det är en osmidig dissonans mellan de två.

Inget slår Assassins Creed 3, där Connor (tror jag han hette?) klagade i en cutscene över hur fel det var att döda nån Templar, men påvägen dit kunde man slakta 100 vakter utan problem

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiRai:

Helt fucked up och ett misslyckande skriver ni här samtidigt som det har 96 i betyg på metacritic av 79 recensioner.

Du menar av de som får betalt för att sätta bra betyg? Väldigt konstigt ja

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Antar att du skippade över mitt inlägg så klistrat in det till dig: "Om du kollar vilka som har sänt in sina reviews på metacritic så verkar det bara vara mainstream online reviewers, vilket förklarar varför det får så högt betyg då dem inte har råd att sätta annat än höga betyg, just därför jag skiter i dessa reviews och litar bara på olika youtubers som reviewar, kollade precis på SkillUp's review vilket var en bra review."

Att inte vara skeptisk alls i dagens läge är väldigt konstigt tycker jag, det postas så mycket fake reviews hela tiden, om jag skulle ta och lita på dessa faketards så skulle jag köpa vart och varannat spel varje dag.

Skrivet av Lagerlöf:

Du menar av de som får betalt för att sätta bra betyg? Väldigt konstigt ja

Nu tycker jag man går lite väl långt när man avfärdar större delar av spel-pressen som fake och betalada osv (även om du nu faktiskt finns fiffel där såklart). Nu har jag inte kollat så mycket närmre på just tlou2 men rent genrellt så handlar det ju mycket om smak och tycke. Jag skulle t ex inte sätta 10/10 på ettan som många tidningar, men det rankar fortfarande väldigt högt när det kommer "mästerverk" för många gamers oavsett, så det är ju inte direkt så att deras betyg saknar medhåll från andra.

Jag använder inte heller metacritic eller "massmedia" när det kommer till spelanalyser (eller t ex film), utan mindre mer personliga aktörer, men det är inte för att dom är "köpta" utan för att jag då kan hitta personer som jag vet delar min smak av spel, och kan då lita på deras omdöme, istället för att basera mina köpval efter en godtycklig siffra för stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Antar att du skippade över mitt inlägg så klistrat in det till dig: "Om du kollar vilka som har sänt in sina reviews på metacritic så verkar det bara vara mainstream online reviewers, vilket förklarar varför det får så högt betyg då dem inte har råd att sätta annat än höga betyg, just därför jag skiter i dessa reviews och litar bara på olika youtubers som reviewar, kollade precis på SkillUp's review vilket var en bra review."

Att inte vara skeptisk alls i dagens läge är väldigt konstigt tycker jag, det postas så mycket fake reviews hela tiden, om jag skulle ta och lita på dessa faketards så skulle jag köpa vart och varannat spel varje dag.

Okej, så nu ska vi helt sluta gå på recensioner från dom större sidorna? Man kan alltid hitta recensioner som avviker från de stora och det gäller ju alla spel. Aftonbladet gav tex, Last Of Us 2/5 och 2:an blev nu utdelad en 3:a. Det flesta recensioner som listas på metacritic är ju de stora "mainstream online reviewers" och om det är som du säger att dom inte har råd att ge nåt annat än höga betyg borde väl varenda spel där ligga högt vilket inte är fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Nu tycker jag man går lite väl långt när man avfärdar större delar av spel-pressen som fake och betalada osv. Nu har jag inte kollat så mycket närmre på just tlou2 men rent genrellt så handlar det ju mycket om smak och tycke. Jag skulle t ex inte sätta 10/10 på ettan som många tidningar, men det rankar fortfarande väldigt högt när det kommer "mästerverk" för många gamers oavsett.

Jag använder inte heller metacritic eller "massmedia" när det kommer till spelanalyser (eller t ex film), utan mindre mer personliga aktörer, men det är inte för att dom är "köpta" utan för att jag då kan hitta personer som jag vet delar min smak av spel, och kan då lita på deras omdöme, istället för att besera mina köpval efter en godtycklig siffra för stora massan.

Tyvärr är det sanningen. De som inte pratar gott om produkterna blir utan review copies och möjligtvis svartlistade.

Finns massvis med exempel, IGN till exempel som är en av de större har gett massvis med bra betyg till "sämre" spel (bara för att det är en stor publisher) och dåliga betyg till spel som folk generellt uppskattat mycket.

Exempel på några av de värsta de gjort https://www.thetoptens.com/worst-ign-ratings/

Visa signatur

Mr. Scriptman