Sony avtäcker Playstation 5-designen – får en digital modell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thursday:

De tvingar väl in folk på PS Store, antar jag? Bara det lär ju vara rätt lönsamt i sig. Så det blir nästan lite som att man får köpa sig fri från den bindningen.

Det blev ju ett jäkla liv när Microsoft försökte göra samma sak inför lanseringen av Xbox One. Men Sony mäts nog med en annan måttstock för många.

På PC har vi kört så länge, men då har vi också av naturen både bakåt och framåtkompatibilitet med.

Permalänk
Medlem

Det verkar som vissa redan har fått tag på en enhet!
https://i.imgur.com/60Flbnn.jpg

Permalänk

Jag har väldigt svårt att förstå argumentet "Gud va ful, kommer inte köpa den/ köpa Xbox". Det finns många saker man köper/inte köper pga utseende men inte en spelkonsol.
Visst det är tråkigt att ha en ful konsol men det är ju ändå hårdvaran samt de exklusiva speltitlarna varför man väljer en specifik konsol.

Min fundering är ifall man ska köpa den med eller utan cdläsare?
Digital edition lockar mest för jag får för mig att ljudnivån på den kommer att vara lägre för playstation brukar ju ha en tendens att låta nått fruktansvärt efter nått år. Samtidigt funderar jag hur bakåtkompatibiliteten funkar på en utan cdläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det blev ju ett jäkla liv när Microsoft försökte göra samma sak inför lanseringen av Xbox One. Men Sony mäts nog med en annan måttstock för många.

På PC har vi kört så länge, men då har vi också av naturen både bakåt och framåtkompatibilitet med.

Plus att det var ett tag sedan, samt att det nu då finns föregångare som gjort det framgångsrikt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnuss0n:

Jag har väldigt svårt att förstå argumentet "Gud va ful, kommer inte köpa den/ köpa Xbox". Det finns många saker man köper/inte köper pga utseende men inte en spelkonsol.
Visst det är tråkigt att ha en ful konsol men det är ju ändå hårdvaran samt de exklusiva speltitlarna varför man väljer en specifik konsol.

Min fundering är ifall man ska köpa den med eller utan cdläsare?
Digital edition lockar mest för jag får för mig att ljudnivån på den kommer att vara lägre för playstation brukar ju ha en tendens att låta nått fruktansvärt efter nått år. Samtidigt funderar jag hur bakåtkompatibiliteten funkar på en utan cdläsare.

En del människor vill möblera sina hem själva. Mattor, möbler, vad som hänger på väggarna....de vill inte nödvändigtvis att en spelkonsol skall konkurrera om att vara starkaste blickfånget i deras hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Antagligen sitter den en större radialfläkt i PS5. Annars vet jag ärligt talat inte hur de har tänkt att den ska hållas någorlunda sval och tyst. Men om det t.ex. skulle sitta en större radiafläkt i linje med SoC:n så blir det ändå rätt långt ut till att pressa luften ur chassit. Det är stor chans att den då också måste gå på rätt höga varv för att skapa tillräckligt tryck, och det kunde också orsaka ett vinande ljud i chassit, om trycket i "början av resan ut" måste vara högt. Många gånger kommer ju ljudet från blower-kort inte från själva fläkten, utan från luften som viner genom kylflänsar och perforeringar.

Men den som lever får se. Svårt att säga något alls just nu.

Mycket av det som sagts verkar göra gällande att principen kommer vara just ett ganska konstant tryck, enligt maskinens TDP. Så fläkten kommer inte variera så mycket upp och ner, vilket är en av de störigare aspekterna med PS4.

Hursom, lever den inte upp till allt som utlovats ovanligt friskt i just ljudväg så kommer det bara låta än värre sen, i kritiken.

Det verkar vara mycket som gått in i det, inte minst den till synes onödigt skruvade designen. Kolla tex på fenorna och det fina mönstret på dem vid intagen. Kan detta vara för akustisk dämpning genom turbulensformning?

Skrivet av anon5930:

Det blev ju ett jäkla liv när Microsoft försökte göra samma sak inför lanseringen av Xbox One. Men Sony mäts nog med en annan måttstock för många.

På PC har vi kört så länge, men då har vi också av naturen både bakåt och framåtkompatibilitet med.

Det där gällde ju att Microsoft försökte låsa in användandet även av skivspel, likt på PC. En hyfsat annan fråga liksom.

Gör PS så lär det bli lika rejält rökta fiskar där med.

Men du har kanske också en vattenskadad tumstock och ett skjutmått för att mäta olika noga med lite som det passar ditt narrativ..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag är ganska nöjd. Den känns nästan lite för snygg på något vis..håller i entusiasmen tills priset tillkännages.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

En optisk läst skiva är det ju oavsett. Och analog är CD med om du räknar rent teknikmässigt på lagringsformen. Men även Laserdisc kan, och hade, ju rent faktiskt även data till sist.

Ja, tillochmed för analog/digitala TV-spel. Helt analoga spel fanns såklart även det långt innan.

https://en.wikipedia.org/wiki/LaserActive

Är CD ett analogt lagringsmedium??
CD:s data har 16 bitar och en samplingsfrekvens på 44,1kHz
Typiska för ett analogt media, not
Varför jämför du inte analog film och digitala sensorer , du skulle vara lika fel ute där

Permalänk
Medlem

Om den går att lägga ner....formen i sig som inte är direkt rak om man säger så, lär väl ställa till en del problem. Eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Om den går att lägga ner....formen i sig som inte är direkt rak om man säger så, lär väl ställa till en del problem. Eller?

De visade tydligen en bild där den ligger ner

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte det osymmetriska med versionen med optiskläsare annars tycker jag den är görsnygg som man säger i västergötland.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Bra att dom vågar på sig något nytt och fräscht än att stampa omkring i samma gamla fotspår.
Att fler färger lär komma är nog ganska självklart det med 😁

Blir mest sugen på ps5 med 4k läsaren så slipper man inhandla en fristående sådan sen med hdmi 2,1.
Mindre kablar och mindre utrymme som tas upp på bänken välkomnar jag.
Jag kör med 100/100 på fiber men kvalitén på bild och ljud är tyvärr så undermåligt/dåligt när man streamar mot Skiva.
Jag vet att vissa fortfarande inte kan se skillnad mellan dvd och bd eller ens mellan dvd och 4k "Blinda eller bara allmänt ignoranta" . Men jag är en av dom som ser skillnad och då vill man ha så bra som möjligt när man tittar mycket på underhållning.

Blir en extremt dyr övergång till hdmi 2,1 på allting bara 😅 tv/projektor/reciever, kablar m.m så bra man kan spara in på något område.

Måste dock säga att jag är förvånad över så många dryga kommentarer i denna tråd av xbox fanboys eller vad det nu kan vara. Inte väljer man bort en hel konsol efter bara färg eller design 🤭 Då bryr man sig verkligen inte om spelen och allting annat den kan erbjuda, och man framstår bara som en väldigt dryg individ istället.

Kanske ska påpeka att jag äger en konsol från Nintendo/Microsoft samt Sony så har ingen favorit.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

@Camridge: Det är mycket viktigare att det ser prydligt ut hemma än att man kan spela dom spelen man gärna vill spela. Tycker många.

Personligen tycker jag att Xbox ser ut som en traditionell askkopp från 70-talet, akta er för rökande familjemedlemmar 60+

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Får nog bli en av varje när de droppat lite i pris, PS5 är ju ursnygg iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De visade tydligen en bild där den ligger ner

Missade den sadly.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Måste dock säga att jag är förvånad över så många dryga kommentarer i denna tråd av xbox fanboys eller vad det nu kan vara. Inte väljer man bort en hel konsol efter bara färg eller design 🤭 Då bryr man sig verkligen inte om spelen och allting annat den kan erbjuda, och man framstår bara som en väldigt dryg individ istället.

Kanske ska påpeka att jag äger en konsol från Nintendo/Microsoft samt Sony så har ingen favorit.

Så om man bryr sig om hur ens hem och miljö ser ut är man en "dryg individ"?
Medan om man tycker att det viktigare att man kan spela ett speciellt TV spel, så är man...vad då?
Det här har inget med console wars att göra, de flesta på sweclockers klarar sig nog mer än väl med sina PC-burkar. Det är ju inte så att man inte kan lägga sitt liv många gånger om på att jaga färgade pixlar även utan en spelkonsol. Utbudet räcker till för att förströ sig, minst sagt.

Själv kommer jag varken att köpa MS eller Sony, med mindre än att PSVR2 blir riktigt bra. Men om så blir fallet, så kommer jag att få problem för jag är inte särskilt intresserad av att ha en PS5:a stående framme. Jag får helt enkelt koppla in den till TVn vid användning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

@Camridge: Det är mycket viktigare att det ser prydligt ut hemma än att man kan spela dom spelen man gärna vill spela. Tycker många.

Personligen tycker jag att Xbox ser ut som en traditionell askkopp från 70-talet, akta er för rökande familjemedlemmar 60+

Jävla jobbigt läge när morfan tömmer pipan i den efter att ha dragit historian om ransoneringen av socker under andra världskriget för 800 gången 🤔.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk

Den är V formad då det står för PS5. Sen kan den ligga ner. Visst inte den snyggaste men betydligt snyggare än många andra konsoler genom tiderna. Spelar inte längre konsol så hoppas de släpper PS5 spelen senare på PS Now eller på PC.

Permalänk

Är det någon som har en realistik tanke på måtten?? kan de va verkligen va större än PS3 fat åt alla håll och kanter????

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är det någon som har en realistik tanke på måtten?? kan de va verkligen va större än PS3 fat åt alla håll och kanter????

Sony vägrar tydligen säga något om måtten, och alla uppskattningar tyder på att den är gigantisk.

https://i.imgur.com/QZfwovL.jpg

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

1995 kanske.
Sega Saturn och första Playstation släpptes båda i slutet av 1994 om du bor i Japan. Sommaren/hösten är 1995 om du bor i Amerika eller Europa.

Före 1994-1995 så var CD-ROM inget vanligt heller.
Köpte min 486 med multimediapaket (SoundBlaster 16, Double Speed CD-ROM, passiva högtalare, spel, någon encyklopedia) precis i början av 1995.
Julklapps pengar Julen 94 fick mig över gränsen att ha råd med datorn. Men blev inte köp fören efter nyår.

Har inget minne av att sett en PC med CD-ROM före 1994, även om första PC med CD-ROM troligtvis kom före 1994.

1992 hade vi en Philips Cd-i, kände ett par med Commodore CDTV 1991, flertalet Amiga vänner hade Amiga CD32 vid 1993, sega mega cd släpptes 1993 i Europa och det var någon man kände via bekant som hade.
Var en hel del cd konsoler innan PlayStation 1 och saturn faktiskt (och jag har alla dem idag i min retrospelsamling idag), 1988 kom CD-ROM² till PC Engine i Japan som nog måste vara den första med CD på spelkonsoler.

Runt 1993 började många skaffa CD-ROM till sina datorer pga Myst och just Myst var det mest sålda PC spelet i många år skvallrar om att många skaffade CD-läsare tidigt, det har krediterats som en CD-läsar säljare av en anledning.
Så jag skulle säga att 90 taleta första hälft var då CD baserade enheter började trilla ut till massorna. Jag kände fler med någon form av CD enhet i hemmet dvs i dator eller multimedia/spelkonsol tidigt 90-tal än utan.

Var ej menat som svar att tillrättavisa utan bara upplysa att det sparkade igång lite tidigare

Nu beror det säkert lite på vart man bor men vi bodde i en mindre ord och där fullkomligt exploderade CD-ROM vågen i början av 90-talet.

Edit: Till ämnet då, jag har inget emot designen, dock är det mig mindre viktigt då hårdvaran och mjukvaran är viktigare så bryr jag mig mindre om den skulle inte riktigt passa in i vårat vardagsrum, den lär ändå bo mestadels i hobbyrummet och i biorummet när den kommer

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Teval:

Sony vägrar tydligen säga något om måtten, och alla uppskattningar tyder på att den är gigantisk.

https://i.imgur.com/QZfwovL.jpg

Asså det där jag verkligen med EN SKOPA SALT asså. Så genom korkade kan ju inte sony va 2020 asså, PS3 är ju helt enorm??? är ju nästan så jag får lust att inte köpa den och ta en xbox series X istället..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Asså det där jag verkligen med EN SKOPA SALT asså. Så genom korkade kan ju inte sony va 2020 asså, PS3 är ju helt enorm??? är ju nästan så jag får lust att inte köpa den och ta en xbox series X istället..

Använder man storleken på Bluray-sloten och USB portarna som referens så blir den storleken korrekt som bilden visar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Detta känns verkligen som något man avskyr eller gillar..

Jag lutar definitivt åt avskyr för den där var inte vacker alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Asså det där jag verkligen med EN SKOPA SALT asså. Så genom korkade kan ju inte sony va 2020 asså, PS3 är ju helt enorm??? är ju nästan så jag får lust att inte köpa den och ta en xbox series X istället..

Jag testade och tog kontrollens storlek som referens och får exakt samma resultat, så tyvärr stämmer nog storleken.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Hoppas på en helsvart variant; matchar inte vardagsrummet annars. :/

hoppas också, skulle dock vilja ha en som är gun metal med svarta "fenor"

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Inget pris och ingen riktig bild, lite av en besvikelse.

Permalänk
Medlem

Köper jag nån av dom nya konsolerna, ska den vara grym UHD spelare, som går att stänga av HDR, vilket jag saknar på våran samsung uhd spelare.

Permalänk

Tycker den var otroligt snygg.
Digitala versionen blir det nog säkert för min del, gillar att äga skivorna dock men ljudnivån på Playstations läsare har inte imponerat hittills ^^

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Jättefin låda! Eller inte. Eller nåt.
Vem fan bryr sig.

Släpp nu hårdvaruspec, och framförallt vilka titlar som kommer att släppas på maskinen, skiter i resten.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|