Logitech G915 TKL – litet tangentbord med stor prislapp

Permalänk
Medlem

Hade detta kostat runt 1700:- men även då skulle det svida för mycket.
Blir ett köp av ett Unicomp Ultra Classic när nästa bygge äger rum.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Bra recension! @Kenneth Har ni någon utrustning för att testa totalt input lag för tangentbord? Tänker mig från det att brytarens aktiveringspunkt passeras tills det att mottagardongeln skickar in signalen till usb-bussen. Tycker sånt vore väldigt intressant för såna här trådlösa gaming-inriktade tangentbord.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nej vi har inte hört något om den vita faktiskt. Jag kan fråga, men med tanke på att jag inte fick svar på varför fullstora G915 inte finns med linjära brytare i sverige, så skulle jag inte hålla andan.

Hittade till och med en video av den vita versionen på Youtube, vart ännu mer sugen nu!

https://www.youtube.com/watch?v=KAWTzUYX4YI&app=desktop

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Synd som sagt att usb c inte finns. Men ändå inte värsta grejen..
Lätt värt 1690 ifall man kan skaffa sig en studentrabatt

Vart kan man köpa det för 1690? //Student
Ah, antar att det är här.

https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-keyboards/g91...

Gick in här först, men hittade det inte.
https://www.logitech.com/sv-se/keyboards

Ser att man kan välja "Svensk, norsk, suoimi" som ett alternativt.. Kollar de upp vilket land man bor i då eller?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Ser att man kan välja "Svensk, norsk, suoimi" som ett alternativt.. Kollar de upp vilket land man bor i då eller?

Näe, du får tangenter med alltihop på. Såhär:

Permalänk
Medlem

Aha, ser nu på mitt nuvarande tangentbord att det är så på det också. Aldrig tänkt på det innan.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Kan någon förklara fördelen med USB-C på ett tangentbord..?

Skönt att bara behöva ha en kabel för allt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Hur menar du "till allt"?

Permalänk
Medlem

Apropå detta. Finns det någon som vet om man kan beställa andra knappar. Jag stör mig ganska rejält på att "fel" delar av sifferknapparna är upplysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Jag har fullstora versionen och av alla 258295295 olika tangentbord jag har haft, allt ifrån custom mekaniska till random färdiga OMG GAME FPS SUPER COOL lewt tangentbord så är detta helt klart det bästa jag någonsin ägt och det är värt priset. (iaf de 1800 jag betala för fullstora)

Det har botat all min värk som jag fått av att skriva på obekväma höga tangentbord i alla år, det är superstabilt och lyxigt, kör man på lägsta belysningen så håller batteriet för alltid och det är helt enkelt underbart att skriva på. Jag är en otroligt snål människa (GAGNEF) men ändå tycker jag detta var värt varenda krona.

Och du tycker inte tangenterna är "vobbliga"? Testade fullstora varianten några veckor men kunde inte vänja mig vid just det samt saknade handledsstöd trots den låga höjden.

Sen tar du upp något annat intressant, att det verkar som om många yngre (dvs 30 och nedåt ) överlag verkar glömt bort detta med ergonomi till förmån för features. Om det gäller just dig vet jag inte men tänker på tråden om något nytt handledsstöd (löst) som framhölls som fantastiskt trots att det eg meat handlade om att ens används ett som jag tolkade det. Dvs många körde fullhögt utan helt enkelt och fick efter ett tag betala priset för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ett TKL? Från Logitech? Med den prislappen?
De har definitivt inte lyckats sälja in sitt varumärke som såpass premium att de förtjänar det, än i alla fall. Visst vore det kul om de breddar sitt produktutbud även uppåt, men de får gärna jobba med sin kvalitet lite mer först.*

*Subjektiv erfarenhet, upplever inte att Logitech är prisvärda för fem öre - trots erfarenhet av ett tiotal möss i prisspannet 200-1000kr och ett par-tre tangentbord i samma spann.

Det som är grejen med Logitech är väl att dom alltid varit bäst på trådlöst och tidigt ute och för oss som vågar klippa sladden så har dom därför blivit default. Sen gör dom väl överlag grejer med bra kvalité även om det säkert finns både bättre och mer prisvärda alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Har någon en rekommendation på ett rimligt prissatt sladdbundet mekaniskt TKL?

Jag har denna och är mycket nöjd:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3701586

MX red brytare.
TKL
Handlovsstöd
Belysta tangenter

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Kan någon förklara fördelen med USB-C på ett tangentbord..?

Det är framtiden Den har en robustare design, microUSB är väldigt skör i jämförelse. Möjlighet till snabbare överföring via thunderbolt. Klarar av starkare ström för laddning. Tex.

Men det främsta är väl att man bara vill ha en typ av kontakt. Kanske inte känns som ett problem framför sin stationära. Men har man dessutom en mobil och laptop av nyare modell så blir det en onödig röra.

Permalänk
Medlem

Fick syn på studentrabatten om 35% och blev övertygad. En snabb googlesökning på logitech studentrabatt tog mig direkt genom processen för att få sin kod och gå vidare till logitechs e-shop. Köpte det för 1624 kr.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att Logitech gjort samma misstag som Razor och skippat belysningen på "secondary keys" (alternativtangenter?)??

Permalänk
Skrivet av improwise:

Stämmer det att Logitech gjort samma misstag som Razor och skippat belysningen på "secondary keys" (alternativtangenter?)??

Nej de små runda ska också vara belysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej de små runda ska också vara belysta.

Inte dom jag talar om dessvärre utan sekundartecknen som $€{[

Permalänk
Medlem

@improwise:
Titta på bilden igen så ser du att många av dina 'programmeringstecken' är belysta,
de tydligt vita är bara tryckta och syns inte i mörker
- nu kan jag skylla på det när jag programmerar och fumlar med {}[]()<> på mitt razer,
men så är väl jag den enda på avdelningen som inte kör med amerikansk layout ...

Permalänk
Skrivet av improwise:

Inte dom jag talar om dessvärre utan sekundartecknen som $€{[

Ja det ser inte bättre ut. De tycker väl det är bättre så än en dåligt upplysta tecken.

Permalänk
Medlem

@adzer: Tackar! det såg riktigt trevligt ut

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Har fullstora "tactile" och fick ge samma pris eller någon hundring mindre förra hösten då.

Nöjd med designen och prestandan, men sinnessjukt pris. Att TKL inte är billigare är konstigt

Permalänk
Medlem

Köpte det vanliga 915 i förra veckan när jag blev trött på alla sladdar och måste nog säga att jag är fantastiskt nöjd.
Prövade först 613 men gillade det inte alls och bytte då till 915 som är i en helt annan klass.

Har inte kollat speciellt noga på batteritiden men efter första laddningen gick det från 100% till 99% efter att ha spelat ett par timmar och då med medium belysning, så nog verkar det hålla ett tag.

Kritiken mot USB C förstår jag inte alls, långt ifrån alla prylar idag ha C kontakter så man måste ändå ha mer än en sladd. För min del blev det bara bra eftersom även mitt trådlösa headset använder micro usb, så jag behöver bara en sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Har fullstora "tactile" och fick ge samma pris eller någon hundring mindre förra hösten då.

Nöjd med designen och prestandan, men sinnessjukt pris. Att TKL inte är billigare är konstigt

Skickade in en rättning på artikeln som inte verkat vara av intresse, men prisskillnaden har med marknadspriser att göra och inte riktpris.
Kollar du logitechs egna pris på hemsidan, som följer deras msrp, så är 915 några hundralappar dyrare än 915 tkl. Detsamma syns ganska tydligt när 915 skiljer sig i pris beroende på typ av brytare hos t.ex Inet.
915 tactile har helt enkelt varit den mest populära modellen och således priskrigats en aning om. Det är en av de tydligaste konsekvenserna av bl.a prisjakt.

Permalänk
Medlem

@culliford: finns gott om tester på logitechs lightspeed teknologi. Kort sagt du märker inte skillnad på trådat och trådlöst längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Kan någon förklara fördelen med USB-C på ett tangentbord..?

Eller hur, varför sitter alla inte bara kvar på PS/2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Kan någon förklara fördelen med USB-C på ett tangentbord..?

Fördelen med USB-C generellt är att det helt enkelt är en bättre kontakt, den är både vändbar och mer tålig (har lyckats döda ett antal micro usb kablar och kontakter, har ännu ej dödat någon usb-c).

Permalänk
Skrivet av B.Linder:

Har någon en rekommendation på ett rimligt prissatt sladdbundet mekaniskt TKL?

Kan varmt rekommendera https://wooting.store/products/wooting-one det är utan tvekan det bästa tangentbordet jag har haft. Sjukt trevliga utvecklare och bra med uppdateringar och nya funktioner. Tyvärr finns inte det inte någon nordisk version i lager just nu. Kör själv med ANSI + Swansi och har inga problem med det!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Sagofiguren:

Kan varmt rekommendera https://wooting.store/products/wooting-one det är utan tvekan det bästa tangentbordet jag har haft. Sjukt trevliga utvecklare och bra med uppdateringar och nya funktioner. Tyvärr finns inte det inte någon nordisk version i lager just nu. Kör själv med ANSI + Swansi och har inga problem med det!

Wooting One använder "gamla" brytare nu. Dom har ju gått över till Lekker-brytaren som finns i Wooting Two (fullstor). Hoppas dom gör en ny One med Lekker-brytaren så folk som vill ha TKL kan få ta del av alla nyheter där också

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Wooting One använder "gamla" brytare nu. Dom har ju gått över till Lekker-brytaren som finns i Wooting Two (fullstor). Hoppas dom gör en ny One med Lekker-brytaren så folk som vill ha TKL kan få ta del av alla nyheter där också

Jo det vet jag, men det betyder väl inte att det är dåliga brytare eller? Du får det att låta så Det dom nämde sist var att dom har tagit fram en ny brytare ihop med Gateron så vi får se vad det betyder framöver!

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det finns någon Num-lock-funktion på TKL-tangentbordet så man kan använda en numpad på tangentbordet(som inkluderar siffrorna 7, 8 och 9)?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12