Biostar släpper årets kaxigaste moderkort med integrerad processor

Permalänk
Melding Plague

Biostar släpper årets kaxigaste moderkort med integrerad processor

På vinden har Biostar rotat fram gamla systemkretsar och nu avtäcks resultatet, som enligt företaget är optimalt för arbetssystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag trodde det var ett moderkort med världens fetaste chipsetkylare när jag såg bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot

Jag är helt klart inte målgruppen då jag absolut inte förstår syftet med denna produkten - Kan inte vara ensam att känna så heller

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

Om detta är ens i närheten av meningsfullt beror till 100% på vad det kostar. Vilket vi inte vet än.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska vi börja spekulera i vad denna "borde" kosta utifrån värde? Jag börjar.

Att kalla en FX-9830P för en quad-core är ju tekniskt korrekt, men med tanke på Bulldozer-arkitekturen där varje par kärnor sitter ihop i en "modul" som delar på beräkningsresurser, så presterar den mer som en dual core med SMT. I brist på bättre siffror så kan man titta på UserBenchmark och jämföra denna processor med en AMD Athlon 200GE, som sett till funktionalitet är liknande, fast en dual core med SMT istället. https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-FX-9830P-APU-2016-M...

En Athlon 200GE är snabbare än en FX-9830P i samtliga kategorier, så det känns absolut rättvist att jämföra med denna.

Total plattformkostnad för en Athlon 200GE och billigaste kompatibla moderkortet på Komponentkoll kostar total 1164 kronor.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Athlon 200GE Socket-AM4 (519 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte A320M-H A320 (645 kr hos CDON)
Summa: 1 164 kr

Moderkortet jag valde verkar ha ett ganska likt feature-set. Möjligen minus(?) för moderkortet ovan är att det saknar stöd för VGA. (Och är det en dealbreaker så kan man välja t.ex. ett Asus Prime A320M-K för 694 kr (+49 kr) istället som har VGA.)

Det känns alltså som att detta moderkort med integrerad CPU måste vara billigare än ovan, p.g.a. att den kommer vara sämre. Den måste alltså kosta runt 1000 kr eller lägre för att det ska vara värt köpa med tanke på konkurrensen på marknaden.

Permalänk
Medlem

Känns som att de gör en omvänd apple här, släpper totalt skit som får media att skriva om dom enligt devicen all pr är bra pr

Permalänk
Medlem

@pv2b: Hade det legat i din beräknade prisklass och haft 6 eller fler sata-portar hade det vart mycket intressant till en lagringsserver. Nu känns det istället som ett synnerligen oklart kort som troligen kommer sälja ytterst begränsat.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag är helt klart inte målgruppen då jag absolut inte förstår syftet med denna produkten - Kan inte vara ensam att känna så heller

Nej, vi är åtminstone två som inte förstår

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lär ju inte bli en storsäljare i svedala. Ser faktiskt inget vettigt alls med detta kort. Inte ens ett ruskigt bra pris kan ändra på det...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JamesBanana:

@pv2b: Hade det legat i din beräknade prisklass och haft 6 eller fler sata-portar hade det vart mycket intressant till en lagringsserver. Nu känns det istället som ett synnerligen oklart kort som troligen kommer sälja ytterst begränsat.

Har man budget för 6 hårddiskar har man nog råd med ett bättre moderkort. Finns ju många NAS:ar som bara tar 1-4 diskar.

Jag försöker med ljus och lykta fundera på vad den här produkten gör som är bättre än ett A320-moderkort och en Athlon, men jag kommer ärligt talat inte på något. En stund tänkte jag att det kunde varit ett intressant kort för ett arkadkabinett som behöver analog video p.g.a. CRT-skärm, men det finns ju t.ex. Asus Prime A320-K som har VGA-utgång också så inte ens den nischen hittar jag.

Det enda som kan göra det här kortet intresseant för någon applikation över huvud taget är ett lågt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har man budget för 6 hårddiskar har man nog råd med ett bättre moderkort. Finns ju många NAS:ar som bara tar 1-4 diskar.

Eller tvärt om, låg budget och vill kunna använda en hel bunt gamla diskar med mindre utrymme. Gamla diskar med storlek 500GB-2TB har jag i överflöd, och att kunna stoppa dem i en billig burk för säkerhetskopiering vore kanon.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av pv2b:

Har man budget för 6 hårddiskar har man nog råd med ett bättre moderkort. Finns ju många NAS:ar som bara tar 1-4 diskar.

Jag försöker med ljus och lykta fundera på vad den här produkten gör som är bättre än ett A320-moderkort och en Athlon, men jag kommer ärligt talat inte på något. En stund tänkte jag att det kunde varit ett intressant kort för ett arkadkabinett som behöver analog video p.g.a. CRT-skärm, men det finns ju t.ex. Asus Prime A320-K som har VGA-utgång också så inte ens den nischen hittar jag.

Det enda som kan göra det här kortet intresseant för någon applikation över huvud taget är ett lågt pris.

Nu har du missat de dubbla PS/2-anslutningarna! Sådana finesser är sällsynta idag

Tillägg: I ärlighetens namn har jag också svårt att se någon egentlig nytta, eftersom det finns moderkort med integrerad processor som är bättre och till ungefär samma pris (och andra bättre alternativ som du nämner). De talar om energieffektivitet till exempelvis NAS-projekt, men det ser ut att vara 45 W TDP så det köper jag inte riktigt. Spontant känns det som om de fått en väldigt bra deal på ett parti utgående systemkretsar och byggt en produkt kring det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wittwang:

Nu har du missat de dubbla PS/2-anslutningarna! Sådana finesser är sällsynta idag

Nä, det missade jag inte. Mitt alternativa val Gigabyte GA-A320M-H har också dubbla PS/2-anslutningar så jag tog inte upp det som en fördel åt något håll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wittwang:

Spontant känns det som om de fått en väldigt bra deal på ett parti utgående systemkretsar och byggt en produkt kring det

Då hoppas jag helt enkelt att det reflekteras av priset!

1000 kr är väl typ max för att det inte ska vara helt omotiverat att köpa.
800 kr skulle vara rejält prisvärt och 500 kr skulle göra det till en kioskvältare

Finns inga dåliga produkter bara dåliga priser

Permalänk
Medlem

"...och bildutgångarna består av HDMI tillsammans med storfavoriten VGA."

Jag tror att jag dör nu xD

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Lite coolt ändå kan jag tycka 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Supermicro har gjort liknande i minst 10 år. Och naturligtvis så är VGA kung på serversidan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det gör säkert någon glad

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Nu har du missat de dubbla PS/2-anslutningarna! Sådana finesser är sällsynta idag

Tillägg: I ärlighetens namn har jag också svårt att se någon egentlig nytta, eftersom det finns moderkort med integrerad processor som är bättre och till ungefär samma pris (och andra bättre alternativ som du nämner). De talar om energieffektivitet till exempelvis NAS-projekt, men det ser ut att vara 45 W TDP så det köper jag inte riktigt. Spontant känns det som om de fått en väldigt bra deal på ett parti utgående systemkretsar och byggt en produkt kring det

Du kan ju bli en reklampelare för dom, hela artikeln var ju positiv

Kanske dom av någon okänd anledning haft ett stort lager liggande och ville få ut något, konstigt nog så finns det alltid en marknad.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ska vi börja spekulera i vad denna "borde" kosta utifrån värde? Jag börjar.

Att kalla en FX-9830P för en quad-core är ju tekniskt korrekt, men med tanke på Bulldozer-arkitekturen där varje par kärnor sitter ihop i en "modul" som delar på beräkningsresurser, så presterar den mer som en dual core med SMT. I brist på bättre siffror så kan man titta på UserBenchmark och jämföra denna processor med en AMD Athlon 200GE, som sett till funktionalitet är liknande, fast en dual core med SMT istället. https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-FX-9830P-APU-2016-M...

En Athlon 200GE är snabbare än en FX-9830P i samtliga kategorier, så det känns absolut rättvist att jämföra med denna.

Total plattformkostnad för en Athlon 200GE och billigaste kompatibla moderkortet på Komponentkoll kostar total 1164 kronor.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Athlon 200GE Socket-AM4 (519 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte A320M-H A320 (645 kr hos CDON)
Summa: 1 164 kr

Moderkortet jag valde verkar ha ett ganska likt feature-set. Möjligen minus(?) för moderkortet ovan är att det saknar stöd för VGA. (Och är det en dealbreaker så kan man välja t.ex. ett Asus Prime A320M-K för 694 kr (+49 kr) istället som har VGA.)

Det känns alltså som att detta moderkort med integrerad CPU måste vara billigare än ovan, p.g.a. att den kommer vara sämre. Den måste alltså kosta runt 1000 kr eller lägre för att det ska vara värt köpa med tanke på konkurrensen på marknaden.

Hur står sig grafikdelen i en 9830P (R7, 8CU) jämfört med den i en 200GE (Vega 3, 3EU)? Har försökt gräva lite men inte hittat något konkret. UserBenchmark föreslår att R7an i 9830Pn är märkbart snabbare, men jag tar siffrorna därifrån med en nypa salt.

OnT: gillar personligen nischade och/eller udda kort, med rätt pris hade det här kunnat funka till en kompakt build för lite media/retrogaming på TVn och mer modern emulering eller så - samtidigt finns det väldigt många alternativ, flera som sannolikt är bättre. Vad gäller workstation som det marknadsförs som känns det som att det finns mer intressanta alternativ, som är så väl mer kompakta som energieffektiva. Där inte heller den integrerade grafikdelen behöver vara något att hurra över (*host* Intel *host*).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

"...och bildutgångarna består av HDMI tillsammans med storfavoriten VGA."

Jag tror att jag dör nu xD

Glimten i ögat visserligen, men för vanliga kontorsburkar så är VGA fortfarande vanligt och vettigt. Finns inga behov av bättre / dyrare kontakter om man ändå bara köttar simpelt kontorskneg. Det här är ju något som bara ska ge en skärm och excel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dumbullen:

Glimten i ögat visserligen, men för vanliga kontorsburkar så är VGA fortfarande vanligt och vettigt. Finns inga behov av bättre / dyrare kontakter om man ändå bara köttar simpelt kontorskneg. Det här är ju något som bara ska ge en skärm och excel

Finns verkligen inget vettigt med att använda vga på kontorsdatorer utan det är ett arbetsmiljöproblem.
Dels ger det en mer instabil och oskarp bild men det begränsar även valet av bildskärm i båda upplösning och storlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Glimten i ögat visserligen, men för vanliga kontorsburkar så är VGA fortfarande vanligt och vettigt. Finns inga behov av bättre / dyrare kontakter om man ändå bara köttar simpelt kontorskneg. Det här är ju något som bara ska ge en skärm och excel

Vettigt vete tusan, och knappast billigare. På gamla CRT-skärmar så var VGA en naturlig lösning, men på LCD-skärmar så innebär det ju att grafikkortet först måste omvandla sin digitala information till en analog signal, och sen måste skärmen omvandla det tillbaka till digital information för att använda. Två signalomvandlingar mer än om signalen varit digital från början till slut.

Annat än för bakåtkompatibilitet med äldre utrustning så finns det egentligen inga bra anledningar att använda VGA idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns verkligen inget vettigt med att använda vga på kontorsdatorer utan det är ett arbetsmiljöproblem.
Dels ger det en mer instabil och oskarp bild men det begränsar även valet av bildskärm i båda upplösning och storlek.

Det 'vettiga' är väl att kunden för det här sitter med ett par hundra / tusen stationer med skärmar från 10 år tillbaka utan anledning att uppgradera. Tänk Office Space-kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Glimten i ögat visserligen, men för vanliga kontorsburkar så är VGA fortfarande vanligt och vettigt. Finns inga behov av bättre / dyrare kontakter om man ändå bara köttar simpelt kontorskneg. Det här är ju något som bara ska ge en skärm och excel

Nej,
Jag kan garantera dig att VGA inte är vanligt eller vettigt idag. Vet inte var du arbetar någonstans, men på kontoren hos de storföretag jag haft uppdrag hos, så är VGA en relik som finns i vissa produktionsmiljöer. Men även där har DP ersatt det mesta.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nej,
Jag kan garantera dig att VGA inte är vanligt eller vettigt idag. Vet inte var du arbetar någonstans, men på kontoren hos de storföretag jag haft uppdrag hos, så är VGA en relik som finns i vissa produktionsmiljöer. Men även där har DP ersatt det mesta.

Jag har ingen källa men vågar sätta min högra arm på att VGA fortfarande är en av världens vanligaste använda skärmkontakter, speciellt om du tittar utanför den rika västvärlden

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda stället jag ser VGA idag för nya maskiner är på servrar. Av någon anledning så är VGA och endast VGA fortfarande standard för grafikportar även på nya servrar från välrenommerade tillverkare.

Permalänk
Medlem

Moderna Fujitsu laptopar(och då tänker jag på 1-1,4 kg modeller, inte släpbara 2+ kg) kan man fortfarande få med:

* Löstagbart batteri
* Smartkortläsare
* SD-kortläsare
* VGA port
* Nätverksport

Allt inbyggt. Minns inte om den fortfarande hade CD/DVD spelare inbyggd.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det enda stället jag ser VGA idag för nya maskiner är på servrar. Av någon anledning så är VGA och endast VGA fortfarande standard för grafikportar även på nya servrar från välrenommerade tillverkare.

Anledningen är att serverhallar redan har en massa infrastruktur anpassad för VGA, och de har inget behov av något bättre. Enda anledning att koppla in en bildskärm till en server är när man skall konfigurera och installera den första gången - och möjligen för viss felsökning.
Nuförtiden så använder man dessutom ofta IPMI eller liknande så att man slipper ansluta en skärm överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag har ingen källa men vågar sätta min högra arm på att VGA fortfarande är en av världens vanligaste använda skärmkontakter, speciellt om du tittar utanför den rika västvärlden

Sant.

Visa signatur

It’s more fun to compute.