Veckans fråga: Hur många kablar är inkopplade till din dator?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur många kablar är inkopplade till din dator?

Avskalat trådlöst eller fullfjädrat ormbo. Denna vecka vill vi veta hur många kablar du har inkopplade till din dator!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktiga frågor måste få ärliga svar.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Hedersmedlem

7, men då har jag några prylar i skärmens USB-hubb också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

4 här tack vare en USB 3.0-hubb som fick bort ordentligt med skräp (gömd under skrivbordet).
2 DP
1 Ethernet
1-USB

Visa signatur

CPU:Intel Core i7-6700K @ 4,5 GHz GPU: GTX 1080 Moderkort: ASUS Z170-E RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Kylare: Corsair h100i

Permalänk
Medlem

8st.

4 USB
1 Ethernet
1 HDMI
1 Displayport
1 Nätkabel

Då räknar jag inte USB-kabeln som är kopplad på framsidan för att ladda mobilen. Den har jag inte alltid ikopplad. Digitalpianot råkade inte vara ikopplat heller.

Grendosan bakom skrivbordet med 8 kontakter är full.

Från skärmen har jag ytterligare en DP-kabel till jobbdatorn och en USB från KVM-switch.

Jag hatar sladdar...

Permalänk
Medlem

10 eller fler. Mycket kablar blir det.

Permalänk
SpelClockers

Till den stationära så är det 4 st kablar - ström, bild, nätverk, samt en USB som går till bildskärmen. Laptopen har i sin tur en enda USB-C som kopplas in och går till samma bildskärm.

I skärmen så sitter alla tillbehör kopplade som tangentbord, mus och headset. Inbyggd dockningsstation och KVM-switch, smidigt när man ska byta mellan stationär och laptop!

Permalänk
Medlem

8 om jag inte räknar de två USB-kablarna som är kopplade till datorn utan något i andra änden. Ett förslag till nästa veckas fråga: "Hur många USB-kablar äger du?"

Permalänk
Hedersmedlem

1. Ström
2. Mus
3. Tangentbord
4. USBkabel till skärmens USBhub (yeah really - jag är en av de freaksen som ansluter den där)
5. Displayport till skärm
6. HDMI till VRheadset
7. USB till VRheadset
8. USB till trådlösa lurar
9. Förlängningskabel för Wifiantenn
10. Ethernetkabel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ström
Mus
Tangentbord
Externt ljudkort
Ethernet
Trådlös nätverksdongel (2 kablar)
Skärm
Skärm
Skärm
DP VR
Usb till VR.

Så 12 om jag inte räknat fel.

Permalänk
Medlem

3st till primära
220V
DisplayPort
USB som går till skärmen (som huserar tangentbord/mus/ljud)

2st till Sekundära
220V
USB-C som går till samma skärm (som huserar tangentbord/mus/ljud)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Allt trådat! Inget trådlöst som fjoll med bluetoth eller annat, dessutom har jag aldrig slängt in wifi antennen på moderkortet kör trådat säkrare billigare & snabbare.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

12st in i datorn med två är USB hubbar så då blir det 14st egentligen om dom suttit direkt i datorn.
Hade fram tills nyligen alla 4 skärmingångar ockuperade också men städade undan två system för tillfället.

Permalänk
Medlem

Hmm, vänta, får krypa ned bakom och räkna...

Edit: 9, men sedan är en av dessa en USB hubb med fyra på som samtliga är upptagna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kör bara VR just nu så:
1. Ström
2. Nätverk
3. HDMI till headset
4. USB headset
5. USB vänster kamera
6. USB höger kamera

Ingen skärm, ingen mus, inget tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ström, 3x skärm ( 4, tekniskt sett, men ena skärmen är utlånad just nu till jobb datorn ), ethernet, mus, tangentbord, laddare till vape batterier, headset, laddare till mobil ( moddad fast i skrivbord ), webcam, extern hårddisk.
Sen har jag lite annat externt också som just för tillfället inte är inkopplat då de inte används just nu.

Permalänk
Medlem

Svarade 3 men kom på att det är 4. Tangentbord, skärm, elsladd. Sedan har jag sladden som går till mitt trådlösa headset, som just nu är sammankopplat med ljudsystemet. Så 4, men ska bli 3 aå fort tangentborde checkar ut och det blir ett trådlöst

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Byggde ett studio rack. Det blev en del extra 3,5mm, USB, 6,3mm och XLR ^^

Permalänk
Medlem

Tycker inte jag har extremt många men när jag räknar så...
18...
2 för analogt ljud
1 optiskt till högtalarna
3 för sim racing rig
4 för oculus + sensorer
3 för skärmar + oculus HDMI
2 för blåtands/wifi antenner
1 för ethernet
2 Tangentbord och mus

Sen om man kopplar in USB minnen och annat så blir det såklart mer och jag räknade inte strömsladden
BTW varför gills inte säg en USB dongel som 403 wireless men en trådad 403 gör? Är ju samma sak, det ena är en trådlös "kabel" det andra är en fast. Det är inte som unify som kan vara flera men då räknas det också bara som en tycker jag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

4 st... men jag räknade ju inte med strömsladden för den antog jag alla måste ha ändå ...

för mig är det då två skärmsladdar och en usb (som går till hubben till ena skärmen) och en ethernet.

så mus, tbord och hörlursförstärkare/DAC sitter i skärmen. förstärkaren sitter med 3,5mm till DAC'en.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

räknade inte strömsladden

Skrivet av pjuppi:

räknade ju inte med strömsladden för den antog jag alla måste ha ändå ...

Vi måste ha olika definition på vad en sladd är

Själv har jag 9 kablar som går ut från datorn;
Strömsladd
Displayport
Ethernet
Tangentbord
USB-sladd till hub inbyggd i skärmen (där mus och medialight är inkopplat)
Hörlurar
Mikrofon
Joystick
Throttle

Permalänk
Medlem

Jag räknar inte med USB-kablar anslutna till fronten för tillfälliga tillbehör som för systemkameran, mikrofon och liknande, utan bara såna som är i praktiken permanent inkopplade. Uppifrån och ner:

1. Y-kabel för wifi-antennen (två ingångar men en kabel som delar sig)
2. USB 2-kabel till joystick (sällan använd men permanent inkopplad av bekvämlighetsskäl)
3. USB 2-kabel för tangentbord
4. USB 3-kabel för USB-genomföring till en av mina två skärmar
5. Nätverkskabel
6. 3.5 mm-ansluten kabel för ljud till externa högtalare
7. DP-kabel till högra bildskärmen
8. DP-kabel till vänstra bildskärmen
9. Strömkabeln in i nätagget

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Svarade 8 men är väl 11 när jag tänker efter.

1 Tangentbord
2 Mus
3 Strömkabel
4 DP till bildskärm
5 HDMI till tv
6 Logitech 920 ratt
7 XBOX kontroll
8 3,5 mm ljud ut
9 3,5 mmm mikrofon
10 4 TB extern HDD
11 Nätkabel

Tidigare hade jag även en USB till stereon men kopplade ur den då musen började strula.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Blir några stycken. Föredrar trådat i de flesta fall.

1. Ström
2. DP skärm
3. USB tangentbord
4. USB mus
5. USB hub
6. Ethernet
7. 3,5 mm till hörlursförstärkare

Permalänk
Medlem

Jag har en rad tillbehör men bak i datorn sitter bara två USB-tåtar, en 3.5mm ljud samt 4st bildskärmskablar. Hade kunnat köra tre bildskärmskablar och ha Daisychain mellan två men den funktionen visade sig vara bäst på pappret och lite skakigt i verkligheten.

Allt som blåtandsdongel, trådlösa donglar till handkontroller, headset, tgrbord, mus, optisk läsare osv är draget till två USB-hubbar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hjälpsam
  1. Ström.

  2. Nätverk

  3. Monitor

  4. Rift video

  5. Rift USB annat

  6. Rift USB position V

  7. Rift USBposition H

  8. USB Hubb.

Räddas av hubben, den är fullproppad med 7 st enheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Klickade 7 men glömde nätverkskabeln (det fungerar ju bara så lätt att glömma den) så 8 egentligen då.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Lego Master

9 som sitter direkt på komponenter monterade i chassit (MB, GPU, PSU..). Men en av dem är till en USB-hubb på skrivbordet, så totalt antal trådbundna enheter uppgår till maximalt 12st. Till detta kommer två trådlösa dongles, varav en är bluetooth och hanterar flera enheter.

1. Ström
2. Primär skärm
3. Sekundär skärm
4. Ethernet
5. 3.5mm ljud
6. USB, tgb
7. USB, tgb
8, USB, gameboard
9. USB-hubb
9a. Laddning headset/gamepad/mobil
9b. Headset dongel
9c. Bluetooth dongel
9d. Mus
9e. USB-driven fläkt

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Klickade 7 men glömde nätverkskabeln (det fungerar ju bara så lätt att glömma den) så 8 egentligen då.

Gjorde samma misstag.

1 - DVI
2 - Ström
3 - Tangenbord
4- Tangenbord (ström?)
5- Mus
6 - Headset
7 - Tobii eyetracking
8 - Aux - högtalare
9 - Ethernet (Fyllde i 8)

Permalänk
Konsolpleb 🕹

2x 3,5mm för headset
3x USB (handkontroll, mus och tangentbord)
1x HDMI
1x DVI
1x Ström
1x Ethernet
3x 3,5mm för 5.1-system

så 12 st

Tänkte att jag nog hade ganska få prylar. Men å andra sidan kör jag ju inget trådlöst.

Visa signatur

240p är livet